| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názor k článku Otcovské fejetony: Víc než známky

24.6.2003 2:12:52 Delete

Re: Pro a proti

Také stále řeším, k čemu jsou známky. Známka je vyjádřením subjektivního pocitu učitele a navíc ne vždy hodnotí pouze konkrétní znalosti, ale většinou i chování v hodině, pomůcky, někdy i sympatie či antipatie a to určitě není dobře.
Čtu ráda knížky z nedávné minulosti, ráda se dívám na filmy pro pamětníky. A nemohu se zbavit pocitu, že tehdejší systém půlročních zkoušek měl cosi do sebe. Děti se musely učit průběžně během roku, byly zkoušené, psaly prověrky, ale stejně rozhodující byla známka ze závěrečné zkoušky. Dnešní systém výuky nutí děti rychle se něco nabiflovat, rychle to zapomenout a rychle zase na novou látku. Není čas opakovat, procvičovat, z každé látky je jedna prověrka a nikdo už nemá šanci znovu dokázat, že se doučil, co neuměl, stejně jako nikdo nemusí prokazovat, že to, za co dostal jedničku, ještě umí.
Líbilo by se mi, kdyby rodiče i děti na začátku každého pololetí věděli, co by měly děti znát na konci pololetí z každého předmětu. A na konci pololetí by byla závěrečná zkouška (písemná i ústní, protože někomu se lépe píše, jinému se lépe povídá), nejlépe procentuelně by se zhodnotila míra znalostí z požadovaného a podle předem určených kritérií by se určila známka. Takto by se známkování alespoň zobjektivnilo. Byla bych pro, aby mezi známkami v takovém případě nebyla pevná hranice, takže i z takové zkoušky by dítě mohlo mít 1 - 2 a pak by mohlo rozhodovat třeba i to, jak dítě při tom kterém předmětu spolupracuje. Každopádně by se ale hodnotilo jen to, co se dá skutečně naučit. V matematice třeba znění Pythagotovy věty nebo odmocňování pomocí tabulek, ale už ne písemné dělení nebo násobilka (pro dyskalkulika velmi náročné, někdy až nemožné se naučit). V českém jazyce třeba vyjmenovat vyjmenovaná slova, přednést básničku, zařazení slov k slovním druhům a ke vzorům....ale už ne diktát (dysortografici vědí své). V přírodovědě, vlastivědě, dějepisu, zeměpisu...tam je to v tomto ohledu asi nejjednodušší, jen bych třeba nikovo při přírodopisu nenutila pitvat žížalu. Fyzika a chemie...každý je schopný naučit se základní poučky a zákony, nemusí je už ale umět použít v praxi, takže výpočty bych asi nehodnotila, stejně tak laboratorní práce (když se člověk bojí, že se polije kyselinou, určitě se polije...a třeba já se tohoto bojím pořád). Cizí jazyky...dají se naučit slovíčka, dá se naučit gramatika, ale jen velmi těžko se učí poslech a schopnost dorozumět se (myslím, že lidé s hodebním "hluchem" se tyto věci učí obzvlášť těžce, např. já, co nevidím napsané, to nevyslovím správně, i kdybych se na hlavu postavila a někdy mám ten problém i v češtině). V pracovních činnostech by se hodilo učit děti třeba kdy se jaké práce dělají na zahradě, co je to "nulák", jak se liší štípačky od kombinaček, třeba. Nás tohle ještě učili, ale dneska se s tím už nějak nesetkávám. V tělocviku by se mohlo známkovat třeba za znalost pravidel (co takhle si zahrát na rozhodčího ve fotbale a pak ať ostatní děti "oznámkují" rozhodčího jako ve skutečnosti? Učitel k tomu přidá své kometáře, známku od ostatních potvrdí nebo pozmění s patřičným kometářem, proč hodnotí jinak a je to...). Také si myslím, že by děti mohli znát alespoň jména našich nejslavnějších sportovců, tím by se učinilo za dost i atletice, gymnastice apod. Výtvarná a hudební výchova, i tam je dost věcí, které by bylo dobré znát a které se dají známkovat, protože se je lze naučit. Jména a díla skladatelů a výtvarníků, hudební nástroje, noty, hudební nauka vůbec (mě tohle nikdo nikdy neučil a dost mi to chybí), výtvarné techniky, směry...Tím vším by se dalo učinit za dost známkování, bez kterého si jen málokdo dokáže školu představit. Ono i pro děti je snažší přijímat jedničky, dvojky než nějaký text o několika větách.
Ale u všech předmětů by kromě těchto znalostních záležitostí měly existovat záležitosti, které by mohly naučit děti mít k jednotlivým předmětům kladný vztah, i když k němu člověk nemá talent. Hodně se mluví o praktických ukázkách a laboratorních pracech, o exkurzích a vlastivědných výletech, ale tak strašně málo se toho dělá. Místo toho se zkouší kotouly, nakreslení postavy, zpěv před celou třídou, násobilka, chemické výpočty, náslechy, letopočty, píšou se diktáty...
Nejhorší je, že jeden učitel nic nezmůže. Dokonce ani jedna škola. Musel by se změnit celý systém. Ale zase na druhou stranu, kdyby každý učitel udělal jen o maličko víc, než k čemu jej nutí osnovy (samy o sobě velmi nedokonalé), mohla by škola přestat být bojištěm a učitelé protivníky.
Jo a ještě by mě zajímalo, proč ještě není informatika povinný předmět alespoň na druhém stupni ZŠ. Myslím, že by to vůbec nebylo od věci.
Odpovědět
Názory k článku (119 názorů)
Jsem nenadané dřevo Hanka 23.6.2003 9:56
*Re: Jsem nenadané dřevo Zuzava* 23.6.2003 17:33
*Re: Jsem nenadané dřevo Yukona, 2 deti 26.11.2003 18:59
Jo jo Sissi 23.6.2003 10:43
Jsem taky jedna z postižených... Blanka 23.6.2003 11:7
*Re: Jsem taky jedna z postižených... Evelyn1968,2děti 23.6.2003 12:8
**Re: Jsem taky jedna z postižených... Blanka 23.6.2003 12:16
Zrovna nedávno 16.5Salám&Lajka14 23.6.2003 11:9
*Re: Zrovna nedávno Mirka 23.6.2003 12:6
*Re: Zrovna nedávno Jana 23.6.2003 12:29
**Re: Zrovna nedávno 16.5Salám&Lajka14 23.6.2003 12:46
***Re: Zrovna nedávno Sissi 23.6.2003 13:13
****Re: Zrovna nedávno Zuzava* 26.6.2003 15:9
**Nejen výchovy Alex 4.7.2003 15:41
***Re: Nejen výchovy Lída, 3 kluci a holka 8.7.2003 17:17
*Re: Zrovna nedávno Izabela 23.6.2003 14:26
*Re: Zrovna nedávno rebelie 19.3.2010 18:39
zbytečné známky Tereza 23.6.2003 11:42
Jsem na vážkách Jitka, dcera Bára 9 let 23.6.2003 12:9
*Re: Jsem na vážkách 16.5Salám&Lajka14 23.6.2003 12:38
**Re: Jsem na vážkách Sissi 23.6.2003 13:15
***Známkovat ano, ale ne nadání Hanka, dcera 3 roky 23.6.2003 13:31
**tělocvik sylvaina 23.6.2003 13:23
***Re: tělocvik Sissi 23.6.2003 13:43
****Re: tělocvik Linda,2 holky 1.9.2004 16:58
***Re: tělocvik Jitka,dcera Bára 23.6.2003 14:25
***Re: tělocvik Jarka, dvě dcery 23.6.2003 14:42
***Re: tělocvik Irena+2 23.6.2003 15:0
***Re: tělocvik kalimero 26.4.2009 11:26
***Re: tělocvik kalimero 26.4.2009 11:27
**Re: Jsem na vážkách Eva 23.6.2003 22:41
***Re: Jsem na vážkách xxxxxxxy 23.6.2003 22:49
****Re: Jsem na vážkách Eva 23.6.2003 23:10
***Re: Jsem na vážkách Evelyn1968,2děti 23.6.2003 23:1
*Re: Jsem na vážkách Jana, 2 kluci (8/2001 a 1/2003) 24.6.2003 7:57
Známky Gábi, 2 děti 23.6.2003 14:18
*Re: Známky Sandra2 23.6.2003 14:57
**Re: Známky Hanka, dcera 3 roky 23.6.2003 15:13
**Re: Známky Sissi 23.6.2003 15:41
*Re: Známky - a nepotrebovaly by spise... Irena 23.6.2003 23:4
**Re: Známky - a nepotrebovaly by spi... Evelyn1968,2děti 23.6.2003 23:13
Milý pane Karbane, Andy 23.6.2003 16:36
*Re: Milý pane Karbane, ...neviditelná... 23.6.2003 17:6
**Re: Milý pane Karbane, Zuzava* 23.6.2003 17:26
***Re: Milý pane Karbane, Aninabe 23.6.2003 17:42
*Re: Milý pane Karbane, Sissi 23.6.2003 17:15
**Re: Milý pane Karbane, Láďa 30.12.2009 16:36
*Re: Milý pane Karbane, sally 23.6.2003 19:16
**Re: Milý pane Karbane, Andy 23.6.2003 21:58
*Pohled jedné učitelky Eva 23.6.2003 22:5
**Re: Pohled jedné učitelky 16.5Salám&Lajka14 23.6.2003 22:15
***Re: Pohled jedné učitelky Martina 23.6.2003 23:1
****Re: Pohled jedné učitelky ronniev 24.6.2003 0:22
*****Re: Pohled jedné učitelky 16.5Salám&Lajka14 24.6.2003 7:47
******Re: Pohled jedné učitelky ...neviditelná... 24.6.2003 8:41
*******Re: Pohled jedné učitelky 16.5Salám&Lajka14 24.6.2003 8:49
*****Re: Pohled jedné učitelky Lenelka 24.6.2003 8:23
******Re: Pohled jedné učitelky LaD 2002 14.7.2003 16:41
**Re: Pohled jedné učitelky Jarka a Patrik-andílek 26.6.2003 11:39
**Jak ovlivňuje chování prospěch? - pr... Jarka a Patrik-andílek 26.6.2003 11:48
***Re: Jak ovlivňuje chování prospěch... Zuzava* 26.6.2003 14:28
****Re: Jak ovlivňuje chování prospě... Jarka, dvě dcery 26.6.2003 15:17
****Re: Jak ovlivňuje chování prospě... ema 26.6.2003 18:15
*****Re: Jak ovlivňuje chování pros... Jarka a Patrik-andílek 26.6.2003 19:49
******Re: Jak ovlivňuje chování pr... sally 26.6.2003 20:7
*******Re: Jak ovlivňuje chování ... Mirka, 1 dítě 26.6.2003 20:54
********Re: Jak ovlivňuje chován... Jarka a Patrik-andílek 26.6.2003 21:10
********Re: Jak ovlivňuje chován... sally 26.6.2003 23:38
*********Re: Jak ovlivňuje chov... Jarka a Patrik-andílek 27.6.2003 10:8
**********Jak ovlivňuje chován... sally 27.6.2003 20:14
***********Pro Sally!!! Jarka a Patrik-andílek 27.6.2003 23:25
************Re: Pro Sally!!! sally 28.6.2003 3:54
*********Re: Jak ovlivňuje chov... Mirka, 1 dítě 27.6.2003 17:22
*******Re: Jak ovlivňuje chování ... Jarka a Patrik-andílek 26.6.2003 20:56
********Re: Jak ovlivňuje chován... Jitka 27.6.2003 10:4
*********Re: Jak ovlivňuje chov... J. 27.6.2003 10:6
*Re: Milý pane Karbane, Pett* (děti 2004, 2006, 2010) 24.6.2003 10:56
*Milá Andy Vladan 26.6.2003 16:11
"Samé" a trojka z tělocviku ronniev 23.6.2003 21:12
*Re: "Samé" a trojka z tělocv... sára 24.6.2003 17:0
**Re: "Samé" a trojka z tělo... ronniev 27.6.2003 21:14
Pro a proti Markéta 23.6.2003 23:38
Pro a proti Markéta 23.6.2003 23:38
*Re: Pro a proti Delete 24.6.2003 2:12
**Re: Pro a proti - Andii Marcela 24.6.2003 2:56
***Re: Pro a proti - Andii Kik+3 24.6.2003 9:15
****Re: Pro a proti - Andii maceška 27.6.2003 7:51
*****Re: Pro a proti - pro Macešku Jarka a Patrik-andílek 27.6.2003 9:57
***Re: Pro a proti - Andii Bajka 24.6.2003 10:25
***Re: Pro a proti - Andii Delete 26.6.2003 21:19
****Re: Pro a proti - Andii Marcela 28.6.2003 1:40
*****Re: Pro a proti - Andii Delete 28.6.2003 3:49
*Re: Pro a proti Gábi, 2 děti 24.6.2003 10:38
dvojka z telocviku Janina&2 24.6.2003 9:36
*Re: dvojka z telocviku alka, 3 děti 24.6.2003 9:56
*Re: dvojka z telocviku alka, 3 děti 24.6.2003 9:57
*Re: dvojka z telocviku 16.5Salám&Lajka14 24.6.2003 10:27
**Re: dvojka z telocviku ...neviditelná... 24.6.2003 10:48
***Re: dvojka z telocviku 16.5Salám&Lajka14 24.6.2003 12:56
****Re: dvojka z telocviku alka, 3 děti 24.6.2003 14:16
měla by se ocenit snaha delia 24.6.2003 20:31
*Re: měla by se ocenit snaha Eva 24.6.2003 21:22
**Konečně někdo se zdravým rozumem! Martina 24.6.2003 21:47
***Re: Známky nejsou důležité? Gábi, 2 děti 25.6.2003 8:6
***Re: Konečně někdo se zdravým rozum... ronniev 27.6.2003 21:25
***Re: Konečně někdo se zdravým rozum... ronniev 27.6.2003 21:26
****Re: Konečně někdo se zdravým roz... ronniev 27.6.2003 21:27
**Re: měla by se ocenit snaha sally 24.6.2003 22:32
***Re: měla by se ocenit snaha Eva 24.6.2003 23:0
****Re: měla by se ocenit snaha Evelyn1968,2děti 24.6.2003 23:19
*****Re: měla by se ocenit snaha Evelyn1968,2děti 24.6.2003 23:38
******Re: měla by se ocenit snaha Hanka, dcera 3 roky 25.6.2003 6:50
Výchovy jinde než u nás Petra, 3 kluci 25.6.2003 14:16
*Re: Výchovy jinde než u nás Marcela,2deti 26.6.2003 11:18
Aconatoministryne? David, 1syn 26.6.2003 11:16
Moje dětská noční můra - učitelka Tv Šár... Petra, Kryštof 01, Kubík 08 3.7.2003 23:31
Učitel přece má být spravedlivý... LaD 2002 14.7.2003 17:38
Talent x učení Katka 29.8.2005 10:41
Dotazník Bára Žitná 2.11.2013 20:58

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.