Limai |
|
(19.1.2010 11:58:45) jak někdo dokáže řešit reklamaci dvě hodiny,dohadovat se o tom zda to má být tak či onak,přesvědčovat někoho o tom zda má nárok na to či ono a čekat jestli se prodávající uráčí mu vyhovět.Existuje instituce na ochranu spotřebitelů,např. ČOI,takže jestliže mám pocit že se mnou chce prodávající vyjebat a myslí si že jsem úplná blbka která v životě neslyšela o reklamačním řádu,právech zákazníka a povinnostech obchodníka,tak okamžitě na místě volám ČOI,přímo před obchodníkem s nímž se nemohu dohodnout,vysvětlím situaci a zeptám se zda je postup obchodníka v souladu s předpisy o ochraně spotřebitele a jak mám tedy postupovat dále.Nejlepší je zapnout hlasitý poslech,pokud to mobil umožňuje.A je vystaráno.Abych v jednu přišla do krámu reklamovat a ve tři to tam stále ještě řešila,zda mi vyhoví nebo ne,tak pardon,ale já osobně bych se ani nemohla zlobit na prodavačku která by mne nazvala krávou,protože bych se jako kráva opravdu cítila.A pokud jde konkrétně o ten článek a postup autorky,tak prodavačka skutečně neměla povinnost okamžitého odstoupení od smlouvy,protože autíčko mohlo mít vadu která je odstranitelná a tudíž ho prodavačka oprávněně mohla přijmout k reklamaci,aniž by tím porušila jakékoli zákony a předpisy.Sice s jednáním prodavaček tak jak autorka popisuje nesouhlasím,mohly být příjemnější a ochotnější,ale opravdu se nedopustily ničeho proti reklamačnímu řádu.Takže autorko článku,je hezké že máš právní vzdělání,ale v obchodním právu máš dost znatelné mezery,nebo jsi jeho výklad pochopila úplně špatně.
|
adelaide k. |
|
(19.1.2010 12:16:59) Limai, nevím kdo tady má kde mezery Pokud se jedná o odstoupení od smouvy z důvodu rozporu s kupní smlouvou (pokud je věc od začátku vadná a neslouží tak jak má - což IMHO nejezdící autíčko na ovládání splňuje ) tak tam nárok na výměnu nebo vrácení peněz máš.
|
|
gatto |
|
(19.1.2010 12:19:40) To mám tak ráda, když někdo machruje a přitom ví h.....
Tak v klidu vysvětlení... Vztah mezi spotřebitelem a prodejnou není otázkou obchodního práva, o kterém hovoříš, ale otázkou občanského práva, resp. občanského zákoníku.
§ Tady uplatní § 597 o kupní smlouvě, šlo totiž bezpochyby o kupní smlouvu - Jestliže dodatečně vyjde najevo vada, na kterou prodávající kupujícího neupozornil, má kupující právo na přiměřenou slevu ze sjednané ceny odpovídající povaze a rozsahu vady; jde-li o vadu, která činí věc neupotřebitelnou, má též právo od smlouvy odstoupit.
Zní to docela pochopitelně, sleva nepřichází v úvahu, kupující má právo od smlouvy odstoupit. Vada totiž činí věc neupotřebitelnou a kupující není povinen čekat, až mu věc někdo opraví, kdo ví kdy. Má volbu, buď odstoupí od smlouvy, nebo se může dohodnout na opravě. To je jeho právo.
Proč je tento výklad pochopitelný si můžeme ukázat na jiném příkladu. S autíčkem si může dítě hrát kdykoli. Ale dejme tomu, že si koupíte poměrně drahou věc určenou k nějakému důležitému konkrétnímu důvodu. Třeba projektor, který potřebujete na nějakou akci, za kterou dostanete zaplaceno. Koupíte si projektor a doma ihned zjistíte, že je nepoužitelný - nefunguje. Co teď? Bylo by ospravedlnitelné, abyste ho mohli jen reklamovat a čekat? Na co budete čekat, když ten projektor potřebujete funkční do týdne a ne za měsíc? Tak je efektivní a spravedlivé, aby kupující mohl věc vrátit a aby mu byly ihned vráceny peníze, když prokazatelně věc měla závadu už při koupi.
Ještě něco nejasného? A snad mi nebudete přístě tvrdit, že se případ řídí třeba právem životního prostředí, nebo třeba autorským právem!
|
Pawlí |
|
(19.1.2010 12:29:35) Není potřeba i když se to často říká. Prodávala jsem v Kotvě dlouhá léta. Pásky z pokladen se schovávají 5 let (což je při termotisku poměrně zábavné protože maximálně třetím rokem jsou totálně k nepřečtení). Stejně jako kupující není povinen schovávat obal.
|
|
Jana + 4 |
|
(19.1.2010 13:47:00) Gatto, protože prodávající je podnikatel, použití se speciální ustanovení občanského zákoníku § 612 a další, v tomto případě tedy buď rozpor s kupní smlouvou § 616, nebo uplatnění odpovědnosti za vady § 619 a dále. Kromě toho taky ustanovení Zákona o ochraně spotřebitele (např. o 30 denní lhůtě k vyřízení reklamace)
|
gatto |
|
(19.1.2010 14:11:17) Jo, máš pravdu částečně. § 619 - se neuplatní, výrobek měl vadu již při převzetí § 612 - stanoví, že se zároveň uplatní obecná ustanovení o kupní smlouvě § 616 - V případě, že věc při převzetí kupujícím není ve shodě s kupní smlouvou, má kupující právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu věc uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, a to podle požadavku kupujícího buď výměnou věci, nebo její opravou; není-li takový postup možný, může kupující požadovat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit. To neplatí, pokud kupující před převzetím věci o rozporu s kupní smlouvou věděl nebo rozpor s kupní smlouvou sám způsobil.
Záleží na výkladu... 1) Je tedy asi pravda, že primární je výměna věci nebo oprava, volba je ale na zákazníkovi. 2) Pokud zákazník opravu nechce, může trvat na okamžité výměně. 3) Jestliže prodávající vyměnit nechce, tak pak vrácení peněz.
|
Jana + 4 |
|
(19.1.2010 14:15:54) Zcela souhlasím, jen s tou výhradou, že podle § 19 Zákona o ochraně spotřebitele je uplatnění rozporu s kupní smlouvou reklamace, a tedy má prodávající na její vyřízení 30 dní (kratší lhůty zde uvedené nemají sankci, čili jsou moc nevyužitelné). Ani při rozporus kupní smlouvou nemá kupující právo na okamžitou výměnu či okamžité vrácení peněz.
|
Jana + 4 |
|
(19.1.2010 14:17:10) A ještě doplňuji, že výklad toho, v čem je rozdíl § 616 a 619 se pořád zcela neustálil, i v judikatuře se liší. Nicméně já souhlasím s Tvým výkladem
|
|
|
|
|
Limai |
|
(19.1.2010 20:55:46) máš naprostou pravdu že by neměl machrovat ten kdo o tom ví h....,proto si prosím tě zákon o ochraně spotřebitele důkladně prostuduj,případně si zavolej či napiš na ČOI.To co tady píšeš jsi úplně vytrhla z kontextu ostatních a nepochopila,takže ještě jednou-autorka článku neměla nárok na okamžité vrácení peněz nebo výměnu věci,prodavačka přijetím k reklamaci postupovala správně.Ostatní aspekty jako dohadování o účtence apod.neřeším.
|
gatto |
|
(20.1.2010 20:39:25) Podívala jsem se do zákona na ochranu spotřebitele, ten ale odpovědnost za vady neřeší, ten je řešen v obč. zákoníku. A pokud mi nevěříš, tak se podívej na stránky té tvojí vychvalované čoiky, výslovně to tam píší.
http://www.coi.cz/cs/qanda/zaruka-a-odpovednost-za-vady-zbozi.html
|
|
|
|
MartinaNov (dva rošťáci |
|
(19.1.2010 12:27:58) na ČOI jsem ještě nevolala, my máme DAS, to taky hezky funguje. Stačí zmínit, prodavačky vždy ví, o čem je řeč a jsou hned milejší a ochotnější se domluvit.
|
Lana+Julik05/05+Kristian10/07 |
|
(19.1.2010 13:15:41) Clanek jsem cetla jednim dechem a potila se spolu s pani Ja jsem docela drsny typ, ale nevim, jestli by se mi tam chtelo cekat 2.5 hodiny, nez to nekomu dojde. Tip na zavolani COI je super uzitecna informace. Ja mam momentalni zkusenost ze SRN, s reklamaci...aneb jak to taky jde.. Objednali jsme si s manzelem pres internet krbova kamna, ktera se nemusi pripojovat na komin, neb ten v byte nemame, pomerne draha zalezitost (aspon pro nas - aby zas nekdo nerejpal). V patek kamna dorazila, vecer je manzel chtel "nainstalovat", a uz to zacalo, zaprve chybely sroubky k pripevneni na zed, pak nedolehaly sklenena ochranna dvirka a nakonec se mu zdalo, ze ram je nejaky ohnuty (mne ne, ale ja nejsem perfekcionista). Takze cely vikend zkazeny jeho blbou naladu, pac se moooc tesil na kamna. Vcera jsem volala na telefonni cislo z dodaciho listu a bylo mi slusne receno, at to sepisu a poslu emal. OK. Po odeslani emailu mi prisla automaticky vygenerovana odpoved, ze se omlouvaji za zpusobene problemy a ze maji na vyreseni naseho problemu 48 hodin, at jsme trpelivi. Dnes rano mi volala pani ze servisu pro zakazniky. Oznamila mi, ze nova krbova kamna jsou na ceste, a kvuli tem "starym" zavola a nejaka spedicni firma je vyzvedne. A samozrejme se strasne moc omlouvala.
Takze opet, proc to nekde jde a v Cesku ne?
|
Ocicko |
|
(19.1.2010 13:28:22) Lano vsude to neni tak - u nas je na uctence vzdy uvedeno do kdy vracime penize a do kdy reklamujem.... pokud neni ucet tak pani vedouci ho vyhleda..... ted treba pani ze ji propadl o den voucher - sice nevedela odpoved hned ale az po telefonu odpoledne a vse se vyresilo v naprostem klidu a pani muze dorazit....
je to proste o lidech v krame - jaka je parta a jaky sef.... ja mam nastesti oboje super takze se nam pracuje s radosti :) a kdyz me nekdo chce vytocit - vysvetluju v klidku treba hodinu me to nevadi - a pak jdu dozadu a zadupu si...
a taky u nas chodej dost kontroly - cesi-cizinci - tak nikdo nechce aby mu strhli penize a nedej boze vyhodili
|
|
MartinaNov (dva rošťáci |
|
(19.1.2010 13:45:16) někde už to jde, někde ne. Bohužel pro zákazníka, je třeba stylem "pokus - omyl" zjistit, kde se dá dobře nakupovat a kterým obchodům se raději vyhnout.
Já už jsem si vypracovala seznam svých oblíbených obchodů, vzhledem k tomu, že mám malé děti a bývá problém se zkoušením oblečení, nedám dopustit na C&A, H&M, tam všude můžu bez problému vrátit oblečení. Stejně tak Marks&Spencer, Tchibo, Baťa, ale i Tesco.
|
|
Zuuuza |
|
(19.1.2010 15:01:23) To je přístup k zákaznikovi. V tu chvíli se člověk i přestane zlobit, že něco nebylo v pořádku Což se stát může.
|
|
aky |
|
(19.1.2010 23:34:57) Zdravim. Zijem v SRN, kupujeme casto cez Ebay, do 30 dni mozem vratit vyrobok bez udania dovodu. Od kupnej sumy 40 Eur platia postovne predajcovia (v pripade velkych veci napr. pracka vyzdvihnu z domu). V obchode bezne nechavam veci na opravu bez toho, aby mi dali akykolvek doklad ( naposledy kuchynsku vahu za 50 EUR). Necham im telefon, ozvu sa. Zatial ale nemam skusenost s vyrobkom vadnym hned pri kupe, takze nemozem porovnat.
|
|
|
|
Očička |
|
(19.1.2010 13:09:56) A nemohla bys napsat číslo ČOI na které voláš? To je nějaká poradní linka, dovoláš se vždycky? Je to praktická věc, znát to číslo.
|
Inka | •
|
(19.1.2010 13:24:26) www.coi.cz Mně většinou stačí, když řeknu: radila jsem se na české obchodní inspekci a tam říkali... doplň podle potřeby.
|
|
Limai |
|
(19.1.2010 17:55:21) já volám tohle číslo což je Praha-296 366 207 ale jsou ještě v několika dalších městech,našla by jsi to na stránkách ČOI,ty kontakty.Ono je úplně jedno kam na ČOI voláš,já tam někdy chodím i osobně pořešit různé věci,byla jsem tam například upozornit i na závadnou hračku pro děti.Jsem na ČOI pomalu už jak doma,už bych si tam s nimi mohla potykat-A pokud jdu reklamaci vyřídit v nějakou dřívější hodinu během dne a jsem nucena na ČOI volat,tak vždycky se dovoláím,jen někdy se stane že je obsazeno,ale když to zkusím za chviličku,tak už se dovolám.Ještě nikdy se mi nestalo že bych se nedovolala vůbec.Tedy stalo,ale to měli už zavírací dobu kdy tam nikdo nebyl a to ale nejsem schopná ti říci přesně,do kolika hodin tam jsou,stalo se mi že třeba v půl páté už jsem se nemohla dovolat.Někdy řeknu obchodníkovi rovnou aby počkal,že si zavolám na ČOI,někdy ho na to neupozorním a rovnou volám.A na mobilu dávám hlasitý poslech.To by jsi viděla ten úžas v některých tvářích,když se z reproduktoru ozve "dobrý den,Česká obchodní inspekce..."
|
|
|
Jíťa | •
|
(19.1.2010 13:37:03) Vůbec nejlepší metodu má můj manžel. Po příchodu do obchodu začíná reklamaci slovy: "mám problém a nevím, jestli to řešíte vy nebo ČOI-ka... Popíše problém, řekne jak by si představoval řešení" Obvykle se k němu chovají slušně a rychle věc vyřídí ke spokojenosti. I na ty dárky občas došlo. A když nechtějí vrátit peníze, tak jim jen slušně vysvětlí, že k danému výrobci ztratil důvěru a zatím si nerozmyslel jinou značku.
|
spravnedievča |
|
(19.1.2010 14:27:25) Dostali jsme k vánocům kameru od tchánovců za sedum tisíc,rozbalili jsme ji hned u nich pač jsme doma zapoměli foták a chteli jsme si nafotit holky u nich na stromečku.nebyla nabitá,tak jsme dali na nabíječku a zkusili ji...ve zkratce se neotevřela záklopka na objektiv,mysleli jsme že je málo nabitá,doma ji donabili a stejne nic.hned v sobotu po svátcích jsme vyrazili pro peníze,resp.pro jinou kameru.takže-nejdřív jako je obvyklé mi řekli že tam není odpovědná osoba,pak se našla ale prohlásili že mají inventuru,pak že mi ta kamera spadla a já jim nedokážu že nejsem dost asertivní ale řekla sem jim že třeba spadla jim a oni mi taky nedokáži že ne,no dohadvali jsme se přes půl hodinynapětí rostlo pač pan vedoucí byl mladý kluk a celou dobu se dost protivne smál,vysmíval...proste mne iritoval jen pohledem.blbec.trval na reklamaci,a prý pokud technik přijde nato že nám upadla tak zaplatíme i opravu,o výměne,nebo snad vrácení penez nechtel ani slyšet,když jsem v posledním tažení řekla že mám toho akurát dost a že teda budu kontaktovat čoi-tak mi řekl -klíďo,aspon se pobavíme...tak jsem jim kameru věnovala nakonec na reklamaci.nejsem z toho nadšená,opravovat novou kameru,ale vím že na vrácení penez,nebo výmena záleží natom jaký ten prodejce je.pokud se řadí k slušným tak není problém...ale když sem volala na čoi tak mi bylo oznámeno že to mám řešit-občanskoprávní cestou,tohle prý v kompetenci čoi není...tak si někdy říkám že jsou stejne k ničemu..
|
spravnedievča |
|
(19.1.2010 14:31:05) ješte bych dodala že vzhledem k tomu že nebyla nabitá tak ji tchán nevyzkoušel ale záručák si potvrdit bohužel nechal..a kamera je pořád v reklamaci tož uvidíme...
|
|
|
malostranska |
|
(19.1.2010 22:15:36) taky dobry!!
|
|
|
artepka | •
|
(19.1.2010 14:32:29) Všechno co jsi napsala souhlasí. Jen je ještě potřeba rozlišovat vady, které mělo zboží ve chvíli kdy bylo kupováno a vady, které vznikly až po té, byť by byl výrobek pěknej šmejd už od začátku.. Podle toho kdy vada vznikla, použiji jinou právní úpravu a autorka měla opravdu právo požadovat odstoupení od smlouvy páč ji prodali zboží s již přítomnou podstatnou vadou znemožňující správné a to jediné možné používání věci
|
|
|