18.12.2002 13:25:47 Mirka, 1 dítě
Re: Pro Evinku
Ahoj,
mé zkušenosti jsou následující: 3 roky výuky na VŠ, pak 7 let v pomaturitní nástavbě na soukromé škole (mezitím rok jako účetní) a nyní na státní škole - obchodní akademie s přidruženým učilištěm a k tomu vzdělávání dospělých formou externí spolupráce s firmami (abych se uživila:-)))...takže ano, učila jsem převážně dospělé nebo starší. S dětmi školního věku jsem se setkávala každé léto na táborech, ale nikdy jsem je neučila - pouze vedla táborové kroužky. Přiznám se ti, že mě překvapuje, jak málo absolventi-učitelé a celkově lidé kolem mě tuší třebas o didaktice, že je nezajímá pedagogika - pouze (teď promiň to označení) vulgární psychologie (ta je jaksi momentálně "in" - tím samozřejmě nemyslím psychologii jako kompaktní vědu, ale útržky, přizpůsobené momentální poptávce). Na učitelky narážíme se synem taky - byla jsem dokonce kdysi požádána, abych synovy kontroly u lékaře zásadně dávala během výuky angličtiny, protože "on do té třídy vědomostmi nepatří a konverzaci máme až v sedmičce...". Já osobně na střední škole narážím jednak na to, že se děcka snaží mě "doběhnout" vědomostmi - což není problém, aspoň u mě ne, protože vím, že ve své specializaci jsou lepší, takže se snažím z jejich převahy těžit (referáty, rozhovory, jejich hodnocení daného tématu), ale hlavně narážím na to, že v nich základní škola nedokázala vypěstovat základní pracovní návyky. A sem patří třebas to zmiňované psaní postupů. Jak můžou začít psát tabulku, aniž by si přečetli zadání? A jak můžou zapisovat složitý vzorec, jestliže vůbec netuší ani CO mají počítat? Jenže s tímhle by, aspoň podle mě, měli k nám přijít - nevadí mi, že konkrétní vzorec neznají, klidně jim ho nadiktuju (popřípadě i rozeberu a vysvětlím), vadí mi, že když jim řeknu:"Co neumíte, zapište si, příští hodinu budete dělat totéž na známky!" zapíše si jich to možná šestina...přitom svoje poznámky mohou používat zcela po libosti. A nejčastější vysvětlení? "Mě se zdálo, že to přece zmáknu!!!"
Odpovědět