27.11.2002 19:03:40 Sosan
O předstírání
Soudil bych, že hlavní příčinou problémů jsou příliš vysoké nároky na žáky na základní škole, kdy podstatné znalosti jsou málo procvičeny a následně zapomenuty v přívalu poměrně nedůležitých informací typu, který autor napsal jaká díla, v kterém roce byla jaká bitva a pod. Přitom téměř žádnou z knih probíraných ve školní literatuře nikdo v životě neotevře a letopočty středověkých bitev jsou taktéž pro život k ničemu. Historie je tady pro poučení, ale výuka se soustřeďuje pouze na faktografii a ne význam historických událostí v moderních dějinách. A tak je výuka základních znalostí (pravopis, počty) téměř výhradně na bedrech domácího doučování rodičů, ale ne všichni na to mají čas. A jen se podívejte po internetu, kolik lidí je z našeho školství pologramotných, neovládajících ani gramatiku vlastního jazyka. Kolika lidem (zejména ženám) jsou zcela utajeny základní fyzikální principy světa kolem nás, přestože ve škole úspěšně odpředstírali znalosti mnohem náročnějších jevů? Zdá se mi, že problém předstírání znalostí není jen problémem žáků, ale i učitelů, kteří potřebují odpředstírat, co své žáky naučili. Naopak, znalosti psycholigie, asertivity, jednání s lidmi v pracovním kolektivu i v rodině - to jsou informace pro život velmi důležité (bude je v životě potřebovat 100% všech žáků), ale nevyučují se na základní škole vůbec. Nebo alespoň základy obchodní psychologie, vždyť děti jako první skočí na každou reklamu a tahají z rodičů peníze na pitomosti. Někde jsem četl, že školy připravují děti pro život v továrnách, něco na tom asi je.
Odpovědět