18.12.2002 13:00:04 Evinka
Re: Pro Evinku
Mirko,já osobně ve státním školství již 6 let nepůsobím (a to z těch důvodů,že si nejdražší koníček v ČR nemohu dovolit :o(.
Můžu tě však ujistit,že kontakt s touto profesí mám neustále-diskutuji nejen s bývalýni kolegy,ale - a to je pro mne mnohem přínosnější-se svými spolužáky (a to poměrně hodně často),kteří stále ve školství působí a to mnohdy i ve vedoucích funkcích,taky se svými bývalými žáky a příbuznými a jejich školou povinnými dětmi - a mám pocit,že to je čím dál větší katastrofa.
Většina těchto lidí jsou vysokoškoláci,ostatní středoškoláci.A proč se neozvou ?- protože hodně z nich se bojí,že si kantorka na jejich dítě,za to,že měli výhrady,dotazy nebo připomínky,zasednou.Je to ještě stále přežitek z minulých dob,kdy kantor (ať je s jakýmkoliv vzděláním) byl nedotknutelný.I když si o něm myslely své-nechtěli jít hlavou proti zdi a vydat dítě napospas jeho zvůli.Nemůžou s ním přece sedět v lavici...
Osvícených a s rodiči dobře spolupracujících kantorů je jako šafránu.
Mnoho z těch "neosvícených" má pocit,že když má nad někým moc danou mu zaměstnáním (záměrně neříkám povoláním),tak mu do toho nemá co kdo kafrat.A to je právě ten největší omyl-diskuze nad společným zájmem,kterým by měl být žák s velkou motivací se učit a získávat nové poznatky,prakticky neexistuje,protože,když se rodič ozve(myslím tím smaozřejmě taktně a se zájmem hledat cesty k vyřešení problému)-kantor má povětšinou okamžitě nastražené bodliny.
Příklad z praxe:spolužák=ředitel SOŠ má 2 nadané děti,chlapec měl s jednou kantorkou obrovské problémy-nechali ho raději přeřadit do jiné školy.Ptala jsem se,proč si nepohovořili jako dva pedagogové? Na to mi odpověděl,že s takovou neschopnou a nemožnou pedagožkou se ještě nesetkal a nemá za potřebí vydávat syna všanc jejímu nenápadnému šikanování.Navíc,na stejné škole je jeho dcera,co kdyby se někdy ...Málokdo má žaludek hnát konflikty s učitelkami až do krajnosti.
Ještě jeden postřeh: dle tvého příspěvku mám pocit,že máš zkušenosti jen se SŠ (a taky nevím jakého zaměření a druhu:všeobecné x učňovské?)-nevím jestli jsi učila i na ZŠ a jak dlouho,ale mezi těmito stupni je obrovský rozdíl v tom,že na ZŠ se dítě motivuje k učení a vzdělávání a cokoliv tam kantoři zkazí,tak už se to nikdy nenapraví (vlastní zkušenost!),na SŠ ti přichází mládež s tímto "věnem",tam už buď jsou motivačně "zapinkaní" nebo rozvinutí.A pokud vezmeme v úvahu nižší gympl,tak tam je to opět rozdílné-tam jsou ty děti vesměs studijně nadané-takže taky specifika.
Já tady "bojuji" za ten elementární stupeň,který pro vztah dítěte k učení má kardinální význam.
Odpovědět