27.2.2009 18:02:39 Delete
fyzika na druhém stupni
Od září učím fyziku (ten tolik "oblíbený" předmět....) ve třídách plných puberťáků....Mám za sebou mimo jiné více jak půlroční seminář Centra dohody (vedou ten seminář Respektovat a být respektován) a jak to jde, uplatňuji nabyté dovednosti, protože mě tento přístup hodně oslovil...
Ale.....
U dětí se svým přístupem (navíc ještě ovlivněný Tvořivou školou a Montessori pedagogikou)narážím na jeden zásadní problém. Chovají se stejně jako celý český národ po revoluci....Dostali určitou svobodu (projevu, pohybu, práce) a neumějí s ní zacházet. První týdny byl ve třídách nesnesitelný hluk a po půl roce je vše jen o něco lepší. Je krásné, že mě děti žádají, ať si je vezmu jako třídní, je super, že se mě nebojí na cokoliv zeptat a také že je můj názor zajímá, je skvělé, že mi říkají, že mě mají rádi a dokáží i říct proč.....bohužel ale svůj vztah ke mně stále nedokáží projevit tak, že se při hodině ovládnou a nebaví se mezi sebou .....
Ono totiž nejde ani tak o vztah ke mně, ale k sobě navzájem....kvůli mně jim je občas i trapně, často slyším i "Omlovám se...." a řekla bych, že upřímné...ale ostatním to říct nedokážou....jako největší problém v tomto smyslu cítím vzájemnou neúctu mezi sebou....Je jim úplně jedno, že ruší ostatní, často si nadávají, vadí jim na sobě to, co říkají, co dělají, jak vypadají .... nerespektují názory druhých, někteří se bojí pusu otevřít, jiní na sebe naopak strhávají pozornost za každou cenu....A na tohle už ve svých dvou hodnách týdně prostě nestačím, zejména když minimálně o čtvrtinu z nich přicházím kvůli všelijakým divadlům apod...Bohužel jsou hodiny spočítané tak, že se sotva stíhá probrat učivo a jak už tu bylo zmíněno, mnoho rodičů (a jejich dětí) má zejem především na tom, aby učitel učil ten daný předmět....a že to nejde právě pro to, že ty děti neumí to, co v žádných "osnovách" a učebnicích prostě není, to nikoho moc nezajímá....a čím později se to ty děti začnou učit, tím hůř to jde....
A pak je tu ještě jedna potíž, o které se moc nemluví....a to je nejednotnost....pokud jsem na škole sama nebo jedna z mála, kdo uplatňuje principy RaR, pak je to špatné pro všechny.....děti jsou stále pod tlakem a ve stresu z těch ostatních, občas mají zmatek, neuvědomí si, že co si mohou dovolit třeba u mě v hodině, tak je u kolegyně nesmí ani napadnout, v mých hodinách pak zase déle trvá, než se tzv. srovnají do normálu....
Mě pak starší (někdy jen služebně starší) kolegyně peskují, že jsem moc měkká, případně že to nebo ono si žák nesmí dovolit....prostě kazí to i vztahy mezi učetlkami, což rozhodně nepřispívá ke kvalitní práci....a to vše i přes to, že seminář RaR jsme absolvovaly všechny letos na podzim....když ale někdo tu myšlenku odmítá, není o ní přesvědčen, těžko bude něco měnit....
Odpovědět