27.2.2009 21:40:45 Jana
penize a osnovy
Myslim si, ze hlavnim problemem je strach vedeni skoly vyhodit ty, kteri nic neumi nebo maji neprimerene chovani (i ze ZS lze preci prelozit na zvlastni skolu), kvuli tomu, ze kdyz budou mit min zaku, dostanou min penez. Nedovedu posoudit, zda lze byt statecnejsi, nebo zda je pridel financi opravdu tak mizivy.
Kazdopadne, kdyby se to podarilo prolomit, mohly by si skoly podrzet alespon
nejakou uroven. Studentu by sice bylo mene, ale obraz spolecnosti by byl pravdivejsi,
vzdelani by melo mene lidi, ale byli by skutecne vzdelani a trochu by se rozlisilo, kdo neco umi (a co) a kdo ne. Takhle to speje k tomu, ze vzdelani budou mit vsichni, ale fakticky nebudou vedet nic. Takze papir o tom, ze mate nejake vzdelani vam bude prakticky k nicemu, protoze ho budou mit vsichni. Nakonec zamestnavatel pujde stejne jen po vasich schopnostech, ktere si bude muset otestovat sam, protoze vas diplom mu moc nerekne. Problem je, ze v takovemto prostredi, kde obecne neni zajem se neco naucit, i studenti, kteri by se v lepsim prostredi neco naucili a treba i radi, jsou strhavani davem k nicnedelani.
Zkratka kvalita vzdelani jde dolu, coz je skoda pro deti, ktere by kvalitni vzdelani potencialne mohli vyuzit.
Nadruhou stranu, ja kdyz jsem chodila pred 20ti lety do skoly, byla jsem ta "sprtka", co nosi jednicky, a to taky trochu kvuli pocitu, ze kdyz nebudu nejlepsi, tak me "nebudou mit radi". A kdyz se na to divam zpetne, tak pomerne dost deti, kteri nebyli nejlepsi, opravdu meli pocit, ze je "nemaji radi".
Pritom ona probirana latka byla nastavena tak, ze napr. matematiku opravdu pochopil malokdo (proste neumerne schopnostem prumerneho ditete v danem veku) a jak se jednou napr. ve 4. tride ztratil, uz to nemel sanci dohnat.
Nu a takovy clovek, ktery se ve skole nic nenaucil, bylo mu vtloukano do hlavy, ze je blbec a k nicemu, je pak najednou v zamestnani uspesny (jestli to neni trochu i o tom, ze dnes si lze slusne penize vydelat i kdyz nic poradneho neumite)
ma deti a po tech jeho detech se ve skole chce, aby se neco naucili. Jak pak takovy rodic muze reagovat na kritiku sveho milovaneho ditka.
Takze asi jiste zvolneni tempa vyuky a asi i urcite prehodnoceni obsahu ucebnich osnov je namiste, jen ted se kyvadlo prehupuje nadruhou stranu a bude asi chvili trvat nez se ustali v rovnovazne poloze.
Odpovědět