Re: Víš, Jíťo...
Já ti plně rozumím a chápu tě. Je to obecný názor a na první pohled naprosto správný. Jenom vede do situace, kterou popisovala Milada. Na jedné škole učitele vyhodili a na druhé škole ho přijali. Prostě není kvalita na výběr.
Řekneš svému skoro dospělému dítěti, které je schopné a inteligentní - "Nechoď na vysokou ekonomickou/technickou/jánevimjakou, jdi radši na pedagogiku? To je perspektivní obor."
Těžko, že? Protože víš, že ostatní obory mají větší perspektivu než kantořina. A taky někde v pozadí je myšlenka, že když se to nepovede, tak kantora může dělat vždycky.
Tak a to je skoro jádro problému. Dobří a inteligentní do kantořiny nepůjdou, jen ten komu nic jiného nezbyde. Ten se s tím stavem spokojí.
Otázka je, jestli chcete za učitele svých dětí lidi, kteří kantořinu dělat nechtějí, nikdy nechtěli a prostě jim nic jiného nezbyde. To vážně chcete pro své děti učitelky, co si jen odbydou hodinu. Pokud ano, není třeba do kantořiny lákat jiné lidi.
A mimochodem, vlastně proč učitelky? Víte jak hrozně moc, ty děti potřebují i ve škole mužský vzor? Prostě dobrého učitele? Moc! Mají ho? No nemají. Proč? Protože ti chlapi jsou radši jinam. A na horší místa určitě nejdou.
Je zajímavé, že i když koncipienti jsou na tom tak nedobře jak popisuješ, zůstávají většinou u své práce. Proč ti koncipienti nejdou dělat učitele? Uvítali bychom je. Dáme dva měsíce prázdnin a domů mohou jít i ve dvě, tedy když budou pak dělat doma. Nebude to tím, že jejich budoucí perspektiva je někde úplně jinde? Odpovědnost a pracovní zatížení také.
Nebudu se tě ptát za kolik děláš teď. Ten kantor plat i za ty čtyři roky nemá o mnoho vyšší. Možná o pár stovek.
Odpovědnost ...
Učím už dvacet let. Tak tu odpovědnost mohu trochu posoudit. Dnes a denně mám zodpovědnost za třicet skoro dospělých studentek. Když se holka zraní ve třídě, je to moje odpovědnost. Mohu jí prosit, žádat či napomínat, aby nedělala to či ono. Ale její osobní přesvědčení je, že houpání na židli či vyklánění z okna či pošťuchování je její bytostné právo. Jenže pokud se zraní, musím já vysvětlit řediteli a hlavně rodičům, proč a jak k tomu došlo, co jsem udělala, aby k tomu nedošlo. Obvykle je to shledáno jako nedostatečné. Následuje stížnost a postih. Kantora.
Víš co je teď oblíbená hra školních dětí? Stojí v kruhu a dupou si na nohy. Kdo uhne je dobrý. Můžeš mi říct, jak tomu má kantor zabránit? O přestávce dozoruje na chodbě jeden učitel. Jsme střední škola. Ty řekneš napomenout, dát poznámku, snížit stupeň z chování ... kde to žiješ. Většina rodičů nebude reagovat nebo ti přijde vynadat, co že si to dovoluješ, podá stížnost a bude žádat tvé potrestání. Nu, tak ti ředitel sebere osobní ohodnocení. Opravdu nežijeme v době, kdy byla poznámka trestem. Když dáš důtku musíš DOKÁZAT, co se dělo. Ovšem bez důkazního materiálu a bez svědků, kteří nic neviděli a vlastně viděli něco úplně jiného. Totéž jako u soudu, dalo by se říci. Jenže tady chybí vyšetřování a řešit se musí okamžitě. Bez odvolání.
Povídej mi něco o odpovědnosti. Jeden žák stojí na prvním stupni schodiště a chystá se scházet dolů. Jiný do něj v ten okamžik plnou silou strčí. Já mám dozor. Stojím tři metry od nich. Co mám v tu chvíli dělat? Když jsem ho pokárala, ještě se mi vysmál do očí. Kdyby to jeden z nich na těch schodech neustál, tak jsem v průšvihu především já. Jak tomu mám zabránit.
Ty v práci můžeš udělat chybu, ale také se jí můžeš vyhnout. Za mne tu chybu může udělat kterýkoliv z těch stoosmdesáti žáků, které mám o svém dozoru na chodbě, třeba jen proto, že hovořím k jinému na druhém konci chodby a do třídy v ten daný okamžik prostě nevidím. Prostě nemůohu být najednou v šesti sedmi třídách a zároveň na chodbě, záchodech. Na chlapeckých ani btý nemohu, abych nebyla obvidněna bůhví z čeho. Nemluvě o tom, že sama si ani na ten záchod neodskočím.
Píšeš exkurze ... ty si myslíš, že exkurze je nějaká výhoda. Já bych na exkurzi nebo třídní výlet nejela, ani kdyby mi platili zlatem. Na okolních školách se exkurze často ruší. Kvůli bezpečnosti.
Ty reci tykajici se penez u ucitelu ti pít krev klidně mohou. Nemusí se kantorům přidávat, ale pak se spokojte s mizernou úrovní vzdělání pro své děti.
Na závěr trochu legrace:
Zase citace: ...ne pedak, o kterem se delaji fory, ze to je nejtezsi gympl v republice ...
Já zase slyšela, že studenti matfyzu nemají jarní prázdniny, aby si za ten volný týden neudělali peďák.
A víš ty vůbec, jak to nás učitele štve, že ten ústav je pitomá kecárna, kde se absolvent jen těžko dozví, co potřebuje... že si tam nemůže obyčejný učitel jít o radu.
Odpovědět