| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Otcovské fejetony: Víc než známky

[<<Předchozích 20] Příspěvky 2130 z 119 [Dalších 89 >>]
27.6.2003 21:14:55
Sáro, je mi líto, ale já už to nevím... Psycholog by jistě pro to měl vysvětlení, nejspíš by tam bylo něco s "vytěsňováním nepříjemných zážitků". Taky je ovšem možné, že stárnu a blbnu. No a s tím souvisí i to, že ty obavy mít nemusíš - tak dlouho tam vydržet nemohla... :-)))
Ronnie
sally
27.6.2003 20:14:50
Jarko,
toho grázla jsem schválně psala do uvozovek, nikoho jsem neškatulkovala - takhle ho označovaly kolegyně. Tady jsem ho uváděla právě jako příklad dítětě těžko zvládnutelného (dvakrát propadnul, ve třídě byl o dvě hlavy větší než ostatní děti, často je šikanoval), které právě v té výchově mělo možnost se uplatnit - a s kterým se dalo vycházet právě přes tu fyzickou zručnost. Fungovalo to oboustranně - pokud byl najednou dán druhým dětem v něčem za vzor a překročil stín toho, že je vždycky ve všem nejhorší - a když na něj jednou ostatní děcka pro změnu nekoukaly skrz prsty, tak on neměl potřebu prosazovat se v kolektivu jinak - a samozřejmě neměl potřebu narušovat hodinu v které se mu "dařilo".

Udávala jsem ho jako příklad, kde si myslím, že hodnocení práce a znalostí v hodině úzce souvisí s chováním. Já vím, že mě (z nějakého důvodu) nemáš ráda, ale nepřipisuj mi věci, které jsem neřekla a nemyslela. Možná jsem ten příspěvek napsala příliš rychle a schématicky, ale to je daň za to, že prostě tohle psaní je "pomalejší" a výrazově chudší, než rozhovor.
Mirka, 1 dítě
27.6.2003 17:22:38
Tak tohle jsem jaksi neřešila...když nechce psát písemku, nemusí - napíše nahoru "NEPŘIPRAVEN", podepíše to a dostane za pět hned. Zbytek hodiny si může číst nebo co chce. Pokud nechce dělat v pozemcích, je to jednoduché - oznámkuji práci, a jinak bude sedět na pozemku a číst si nebo něco podobného...klidně může mít za pět z pozemků. Bude-li ale něco ničit nebo někoho otravovat, nafasuje okamžitě poznámku, za pár poznámek důtku...oni se rodiče ozvou, a i když doletí, není problém jim ukázat třídnici. Je věcí jednoho každého z nás, aby se děti naučily dělat i věci nepříjemné...a to bez mlácení ostatních po hlavě. Já je nenutím dělat to, co je nebaví. Já oznámkuji výsledek...pokud se ovšem někdo snaží a nejde mu to, tak se snažím pomáhat, radit, podporovat nebo umožnit jinou formu - nemusí být šikovný v okopávání, může ale udělat nástěnný kalendář, kdy máme co set nebo protrhávat. Mimochodem - kolega dával za pět z Tv - pokud dítě nechodilo nebo odmítalo cvičit, dostalo otázky z pravidel, která ležela každou hodinu na lavičce v tělocvičně. Krédo: Nemusí umět cvičit, ale nic mu nebrání sportu rozumět! Během tří let se na škole nevyskytovalo osvobození z Tv s vyjímkou vrozených vad a dlouhodobých nemocí...a cvičili všichni a kupodivu - velice dobře.
27.6.2003 10:08:34
No to je to Sally, co mě právě trápí, takže už máme tři škatulky dětí:

1. Ti klidní bezproblémoví
2. Vyhlášení grázli
3. Mazánci (to jsou dle Tebe, Ti nejhorší)

Právě tohle rozškatulkovávání dětí se mi nelíbí!

Vím, že učit není vůbec snadné asi bych si na to ani netroufla, protože bych se bála, že nechtěně ukřivdím nějaké dětské duši. Protože i za tím největším grázlem může být velmi citlivě dítě.
J.
  • 
27.6.2003 10:06:51
Omlouvám se za překlepy,ale špatně na to vidím:-)
Jitka
  • 
27.6.2003 10:04:59
Tak vážení,já jsems e nedávno málem sama změnila v ječící fůrii,ani nevím jak!
Synek ,nutno podotknout hyparaktivní a LMD,nosil snad každý týden alespon jednou poznámku tipu "strká spolužáky do louže,neumí držet pusu-soustavně vyrušuje,o přestávkách je jak utženej ze řetězu". Budiž,tak jasně,že tohle denně normální asi není,ale na druhý straně je snad lepší když se vyřádí venku o přestávkách a ne v hodině,kde musí sedět nazadku,což je pro něj-hypeaktivního nadlidský výkon.
Ale dále,za celej školní rok měl napsáno v notýsku pouze jednou,že neumí počítat a ted na konci roku mi učitelke ařekne,že má takpvej prospěch,že by se mu vyplatilo třídu zopakovat. Já vím jak se učí,ale proč teda kladpi takový důraz na chování než na prospěch? ? Ten je asi méně důležitý nebo co? Kvůli chování do dalšího ročníku jistě postoupí,kvůli prospěchu těžko!
27.6.2003 9:57:53
Moc si vážím přístupu k dětem a způsobu výuky Tvého manžela, jak popisuješ. Kéž by bylo takových učitelů a učitelek co nejvíce!
27.6.2003 7:51:30
Pročetla jsem zběžně tuto diskuzi, protože je to téma, které asi zajímá každou matku dětí školního věku - my máme čtyři. Manžel je učitel na vesnické základní škole, učí matiku, fyziku a výchovy ve své třídě. Svoje žáky proto zná dost dobře a velice dobře chápe, že děti nejsou "přes kopírák". Když dává třeba písemku z fyziky (7. třída), nechá každého zvolit, jaký typ chce vypracovat - buď samostatnou práci na zadané téma nebo odpověď na otázky typu testu, bez pomůcek, nebo odpověď na otázky samostatné s možností používat všechny pomůcky, včetně učebnic a sešitů. Každé dítě tak má možnost zvolit, co mu nejlépe vyhovuje, poznat trochu lépe svoje schopnosti a necítit se méněcenné, pokud má třeba horší paměť. Nemusím snad zdůrazňovat, že kdyby dítě nevědělo, kde má informace hledat, tedy kdyby se předtím nepřipravovalo, nemá šanci uspět z časových důvodů. Myslíme si, že i když pro hodnotícího učitele je tento přístup náročnější, děti se lépe naučí praktickým dovednostem pro život - hlavně znát samy sebe a svoje možnosti, vážit si toho, v čem jsou dobré a netrápit se, pokud jinde nevynikají.
sally
26.6.2003 23:38:56
Mirko,
jenomže to je to, o čem mluvím. Vztah k předmětu se přeci projevuje i chováním dotyčného dítěte, ne? Takže známka by měla být čistý průměr z písemek a všechno ostatní se vejde do známky "chování"?
Na pěstitelky jsem měla jednoho "vyhlášenýho grázla" - jenomže "vyhlášený grázl" byl manuálně neuvěřitelně zručný a zcela zjevně zvyklý z domova na různé práce a nebyl s ním problém. Myslím, že pro něj pracovní vyučování bylo báječná změna po vší té frustraci v matice a podobně. Horší byli takoví ti mazánci, co byli schopný schválně zničit nářadí, aby nemuseli hnout prstem. Sorry, ale kdyby mi někdo v matice odmítnul psát písemku s tisícem výmluv - tak prostě nenapsal písemku, má za pět. Když někdo není schopný hnout se na pozemku a zašívá se - tak má taky za pět, ne?
Delete
26.6.2003 21:19:03
Marcelo,
jo, když se to napíše takhle, tak musím s tebou souhlasit. Měla jsem ale na mysli hodnocení jen při té závěrečné zkoušce na konci každého pololetí, vlastně aby každé z dětí (i ti s těmi dys... poruchami) mělo šanci ukázat, že ví, o čem se mluvilo celý půlrok. A navíc, namyslela jsem, aby papouškovaly definice, stačilo by přeci, aby, když se jich někdo zeptá na páku, dokázali vše vysvětlit na houpačce, kde se houpe větší a menší dítě. Ale nemusí už k tomu znát žádný vzoreček a počítat, jak daleko od osy otáčení musí být předmět zavěšený na jednom rameni páky, když na druhém je předmět o hmotnosti 2 kg ve vzdálenosti 0,5 m od osy otáčení a páka má být v rovnováze. Takové příklady bohužel počítají děti v sedmé třídě, když ještě v matematice nemají probrané řešení lineárních rovnic. Je pak hloupé jim dávat pětku, že to nespočítaly, ne? Ale oni to vážně nejsou schopné počítat, pokud se postup nenabiflují nebo nejsou nadanější. A problém je pouze v tom, že nemají potřebné matematické znalosti, které ale nemá fyzikář čas vysvětlovat a hlavně procvičovat. Proto jsem psala o těch praktických hodinách (laboratorních pracech), které bych neznámkovala, ale kde by si mohly děti vyzkoušet třeba tu houpačku. Pak by se nemusely na závěrečnou zkoušku vlastně nic učit a bylo by jasné, že když vědí o houpačce při otázce, co je to páka a rovnováha na páce, že v hodině něco dělaly a tudíž že nemají dostat pětku, i když ten příklad nedokáží spočítat. To samé platí i pro chemii.
Takže já nemyslela nějaké biflování pouček, měla jsem na mysli spíš takovéto získávání vědomostí a jejich reprodukování. Asi jsem se v prvním příspěvku nepřesně vyjádřila. Jo, jak to po sobě čtu, je to tak, chyba byla asi i v tom, že už bylo pozdě v noci a já už byla unavená a neměla sílu si to po sobě přečíst. Tak snad to bude teď srozumitelnější, jak jsem to myslela. Jinak u mě celkově převládá názor, že bych nejraději neznámkovala (alespoň ne během roku) a spíš se snažila, aby děti měly stále chuť se něco nového naučit a to budou mít jen tehdy, když budou vědět, k čemu jim to naučené bude. Vždyť snad každé dítě jde do první třídy s tím, že chce umět číst, psát a počítat. Proč už na konci prvního pololetí kanou první slzičky, že nemají velkou jedničku, když přeci už umějí to, co chtěly umět? Kde mají brát chuť do další práce?
Já asi vážně jinak myslím a jinak píšu. No možná, kdybys viděla mé (zatím jen teoretické) přípravy na hodiny fyziky, jak je mám v hlavě (doplnění pedagogického studia mě ale zatím ještě čeká), třeba bys lépe pochopila, jak jsem to myslela. Já jak k tomu svému "povídání" nemůžu kreslit, ukazovat a předvádět, tak to prostě není ono.
[<<Předchozích 20] Příspěvky 2130 z 119 [Dalších 89 >>]

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.