Re: Super
Dík za názor!
Dcera chodila ve školce od 4 do 7 let na angličtinu, první dva roky měla učitelku s výbornou výslovností, na kroužek chodila moc ráda, ale ani po třech letech si z toho NIC neodnesla. Panenka, medvídek, jedna-dva-tři a konec. Pravda, poznala angličtinu od čínštiny :-) :-) Pak pokračovala v kroužku další roky, dokud neměla angličtinu na základce v osnovách, a zase NIC. Letos skončila devítku a anglicky nemluví. Absolutně nerozumí mluvenému slovu, překlad nezvládne ani ze čteného textu. Fakt je, že má LMD, takže i z češtiny má trojku. S ní je to prostě marná práce. Já jsem na angličtinu nikdy nechodila, jsem samouk, maturu mám ještě totalitní (takže rusky) a na VŠ jsem se vykašlala. Učím se podle knížek, dívám se na anglicky mluvené filmy a rozumím víc než dcera po tolika letech. Když mi bylo deset, dělala jsem 14 dní tlumočnici patnáctileté rusce. Po prvním roce výuky ruštiny! Po dvou letech němčiny (7. a 8. třída) jsem se domluvila s němci na dovolené. Samozřejmě primitivními větami, ale rozuměla jsem jim dobře, když chtěli :).
Takže souhlasím s tím, že nezáleží na tom, kdy se s jazykem začne, ale jestli mám k učení jazyka dispozice a je možné, že čím později začneme (v tom dětském věku), tím rychleji se učíme.
A k článku obecně - pokud ty navštěvované kroužky děti baví, tak ať chodí třeba 4 dny v týdnu, proč ne? Třeba i od školky, pokud chtějí. Myslím, že přetěžování těch malých je to tehdy, pokud dítě namá ani jeden den volný a nemá skutečné kamarády. Soudím podle sebe a neteře... obě jsme měly jeden volný den a na "libovolnou" zábavu nám stačil. Když jsem chodila tancovat nebo na volejbal, neměla jsem ani ten jeden volný, jen víkend, a nevadilo mi to! Do hudebky jsem chodila od 4 let až do konce základky 4 dny v týdnu a nikdy mě to nemrzelo, nikdy bych nešla radši tlachat na autobusovou zastávku se spolužáky (taky o čem?), pro mě byla lepší i hudební teorie, nejen sólový zpěv, sbor a nebo klavír (později kytara). Jeden den mi zbýval na sport, to jsem střídala. Neteř vrcholově sportuje, má 6 dní trénink (teda i víkendy) a ten jeden volný den chodí na klavír, hraje skvěle a baví ji to, v 15 letech už to bere jako formu odpočinku a ne povinnost. K tomu bych doplnila, že celou základku nemá na vysvědčení dvojku, já jsem taky neměla. Takže ani jedna jsme zjevně přetěžované nebyly :-D Generalizovat se v tomhle ohledu jednoduše NEDÁ. Každé dítě je přece jiné.
Odpovědět