babalon | •
|
(25.6.2007 14:10:53) Ahoj, jak už tu někdo psal, zdá se, že v poslední době dítě které nechodí aspoň na angličtinu od tří let, je předem odepsané. Takže jsem o tom taky uvažovala, ale ve školce tvrdí, že přinejmenším první rok ve školce (3-4 roky) dětem ta školka jako taková stačí. A zkušenosti kamarádek, co už děti ve školce mají, jsou obdobné.
|
Markéta, syn 5 l. | •
|
(25.6.2007 14:20:54) A zkušenosti mých kamarádek, jejichž dítě chodilo jednou týdně na školkovou angličtinu jsou takové, že děti jsou tímto jazykem takřka nepoznamenané.
|
Veronika | •
|
(25.6.2007 14:32:08) chodili js,e na angličtinu od 5 let stršího syna, mladšímu byly 2 a půl, musel taky, neměl kdo hlídat, no a naučil se skoro tolik, co ten starší. Tak teď chodil už taky, umí pár slovíček, ale to není důležité, ty slovíčka zapomene, když je nebude používat, starší jich zná asi 200, začíná skládat věty, ale i on to klidně může ještě nepoužívat a naučit se jiné a tyto zapomenout. Pro mě je důležité, že si zvykne na to, že má nějakou povinnost, něco, kam se jde, i když by byl radši s kamarádama venku, jednou týdně to není tak moc, to se dá vydržet, bude hůř a bude vědět, že se prostě musí. a hlavně si zvykne, že se musí učit cizí jazyky, že vůbec nějaké jiné jazyky než čeština jsou a že není tak jednoduché je ovládat, musí se pro to něco udělat. A už napořád bude mít naučené učit se. jistě, kdyby jim to hlava nebrala, tak by nikam nechodili, ale proč by se měli nudit pořád u těch stejných věcí, když mají možnost mít i jinou zábavu ? chodíme do knihovny, ale třeba na počítači nehrají, to radši angličtinu, televizi skoro neznají. S angličtinou jsme začali proto, že syn chtěl číst, sám, a zdálo se mi, že je na to malý, nudil by se pak ve škole, tak aby se radši učil něco jiného. Hm, číst už stejně umí, dřív než půjde do školy, ale naučil se ještě něco navíc.
|
Lizzie |
|
(25.6.2007 15:34:52) Vidím to podobně, zvlášť pokud je dítě v tomto směru aktivní, školková angličtina dítě připraví na nějakou povinnost a pokud na dítě učitelka nemluví anglicky neustále (což podle mě není možné) nelze čekat, že bude mluvit jako z jazykově smíšené rodiny apod. Má to spíš psychologický efekt. Zároveň však musím souhlasit s tím, že dítě, které nenavštěvuje anglickou školku odepsané opravdu není. Vždyť, kdo z nás se učil anglicky už v tomto věku? Za mě ta možnost neexistovala, možná ve velkých městech...Pokud se dítě začne učit jazyk od 1. nebo 2. třídy nic se neděje. Sice nesouhlasím s tím, že jsme se začali cizí jazyk učit až ve třídě čtvrté (přijde mi to zbytečně pozdě), ale pokud předškolní děcko na anglinu nechodí..není to žádné výrazné mínus.
|
MarketaB |
|
(25.6.2007 18:53:12) Nevim, proc by se vsude mela ucit jen anglictina. Copak chceme, aby se vsude mluvilo jen anglicky? Deti by meli mit na vyber, ktery jazyk se na skole chteji naucit (dle puvodu rodiny ci ktery se jim vice libi a nemusi to byt nafest anglictina).
|
Lizzie |
|
(25.6.2007 19:10:57) Markéto, chápu jak to myslíš, ale ráda bych upozornila, že angličtina je v dnešní době opravdu nejpotřebnějším jazykem. Já sama anglicky umím, ale sestra se učí němčinu a zná jen pár anglických slovíček, stejně tak mí bývalí spolužáci a mají celkem problémy. Němčina, francouzština, španělština, italština..ano také krásné jazyky, které člověk upotřebí, ale angličtina je opravdu multikulturní jazyk k dorozumívání, zvlášť tady v Evropě. Pozn. Sama se učím tři jazyky.
|
|
Veronika | •
|
(25.6.2007 19:29:54) jejda, já jsem psala o nás, proto je tam angličtina, ale podle mě je úplně jedno, co se učí, klidně čínštinu, proč ne, mimochodem, to je asi lepší, obrázkový písmo by se možná dalo učit snadněji v tomto věku než později, asi o tom popřemýšlím, ze srandy, ale jinak fakt myslím angličtinou obecně jakýkoliv jiný jazyk, než mateřský.
|
|
|
petra | •
|
(26.6.2007 13:30:33) Lizzie,
máš se školkovou angličtinou pravdu. Já sama jsem generace, která se na ZŠ učila rusky a z ruštiny jsem i maturovala. Angličtinu jsem poprvé potkala až na VŠ a poté jsem několik let pracovala v americké firmě. Takže angličtina se dá naučit i v dospělosti a mít jí od školky není určitě nutné. Nicméně jako zpestření, proč ne...
|
|
|
Agnes (1,5 dítěte) |
|
(25.6.2007 19:56:38) no, já bych řekla, že už to, že musí denně vstávat a chodit do školky, je pro ně povinnost. ale máte i jiné důvody, proč se ten jazyk učí už takhle brzy.
|
|
|
Ifka | •
|
(25.6.2007 21:02:16) Souhlasím. Zamysleli jste se také nad tím, kolik učitelek ve školce má státnici z angličtiny? Mají správnou výslovnost? Nechci vám brát iluze, ale pokud má málo učitelek na základních školách státnici a učí jazyk, protože to osnovy nařizují, tak jak je to asi s kvalitní výukou ve školkách...
|
|
Verka 2 děti | •
|
(26.6.2007 7:07:14) Moje dcera chodila do školky od 2,5 let, takže první rok byla ve školce jenom na dopoledne a jinak neměla žádné další aktivity. Další rok už chtěla s ostatními na angličtinu. Má zkušenost se školkovou angličtinou je ta, že po prvním roce malá sice znala pár slovíček a písniček, ale jinak hlavně poznala, že jiný mluví anglicky. Tedy nic moc. Druhý rok už se začínala chytat víc začal mít zájem i doma. Třetí rok sma začala chtít, aby ji učila "teta", co chodí k nám domů na konverzaci se mnou, začala se na písku bavit s dvojjazyčnou kamarádkou anglicky (pochopitelně lámaně a jednoduše), když nechtěli,aby jim děti rozumněly a o prázdninách si kliďánko v hotelu řekla číšníkovi, že chce pití, jaké atp. Na pláži si našla podobně lámaně mluvící kámoše a když nastoupila do první třídy, tak neměla s angličtinou žádné potíže (mají povinnou angličtinu 2 hodiny týdně). Takže podle mne je chození na jeden rok spíš k tomu, aby dítě zjistilo, že lidé mluví i jinak a pochytilo melodii, pokud se má něco naučit, tak to chce delší dobu a musí to dítě bavit, tj. mít šanci řeč uplatnit.
|
Lizzie |
|
(26.6.2007 7:17:26) Dost mě nadchlo, že už od 1. třídy mají 2 hodiny angličtiny týdně.
|
Agnes (1,5 dítěte) |
|
(26.6.2007 9:46:56) no, já bych z toho tak nadšená nebyla, pokud se nejedná o takové dítě, jaké popsala paní výše... takto zjevně nadaným dětem angličtina problém dělat nebude, ale ostatní "normální" děti budou možná rády, když zvládnou rodný jazyk.
|
Lizzie |
|
(26.6.2007 10:17:51) Myslím, že u prvňáčků se angličtina neučí klasickou formou. Svého času jsem komunikovala s dětmi/vrstevníky s různých evropských zemí a byla překvapená úrovní jejich angličtiny či jiného jazyka. Mají ho dříve a ve vyšších hodinových dotacích. Od 4. třídy..to je opravdu dost pozdě.
|
Val | •
|
(26.6.2007 11:20:36) Já si nemyslím, že od 4. třídy je pozdě. Já jsem měla angličtinu od 5. třídy, pak jsem přešla na osmileté gymnázium, kde byli spolužáci, kteří byli na jazykové základce a měli angličtinu už od 3. třídy. Uměli jsme toho stejně, neměli žádný náskok. Do maturity jsem hovořila takřka plynně. Někdy se uvádí, že je potřeba začít s jazykem dřív, dokud se rozvíjejí mluvidla, že od jisté doby již nelze začít vyslovovat některé jiné hlásky... opět mám jinou zkušenost. Jsem naprosto bez nežádoucích přízvuků (narozdíl od mnoha z těch spolužáků, co měli angličtinu o dva roky dřív), tedy aspoň podle toto, co mi říkají rodilí mluvčí, s nimiž jsem v pravidelném pracovním kontaktu.
Několik let učím angličtinu, dospělé i děti, a musím říct, že děti, které dnes mají angličtinu třeba od té druhé třídy, stejně v páté umí jen to, co dřív děti uměly po tom roce v páté třídě. V těch raných ročnících děti nejsou schopny absorbovat či chápat ten jazyk tak dobře, nejsou na to ještě vyzrálé a snaha nepadá na úrodnou půdu. Nevidím žádné převratné zlepšení oproti dřívějšku v tom, že se nyní děti ve druhé, třetí a čtvrté třídě plácají vždy celý rok ve dvou lekcích pojednávajících o panenkách a balóncích, když by to samé, a mnohem efektivněji, zvládly až v té páté.
Přijde mi důležitější a i pro samotné učení se cizích jazyků užitečnější důkladně se nejdřív rozvinout v mateřském jazyce. Nicméně jsem si vědoma toho, že toto je dnes už kacířský názor.
|
Ifka | •
|
(26.6.2007 11:43:38) Naprosto souhlasím. Jazyk se na 1.stupni musí učit hrou, soutěžemi, pomocí písniček, říkanek a spíš proto, aby to děti bavilo. Začínat v první třídě je podle mých zkušeností dost brzy, protože běžné nenadané dítě je po celém dopoledni napěchované češtinou, matematikou, prvoukou, výtvakou, atd. a má nárok si dopočinout a jen tak si pohrát, případně zvolit kroužek spíš pohybový. Děti opravdu podle některých maminek ten "pozdější" začátek angličtiny hravě doženou. Je jen smutné, že je tak málo kvalifikovaných jazykářů, zvláště na 1.stupni. Kdo umí pořádně jazyk, ten už dávno ze školství utekl... Proto dnes stále většinou učí jazyky bývalé němčinářky a ruštinářky, které prošly rychlokurzy, málokdo s aprobací na 1.stupeň má ještě státnici z jazyka. Co myslíte, bude líp ?
|
Lizzie |
|
(26.6.2007 11:45:52) Souhlas, měla jsem většinou štěstí na vynikající angličtinářky, hlavně ta, která nás učila první dva roky nám dala základy skvělé, ale z celého toho výčtu 2 nestály za nic. Jedna ještě na základce, druhá na střední..ztracený rok, což bylo hodně nepříjemné..
|
|
DitaB |
|
(3.7.2007 0:29:10) Dovolím si doplnit - ani na němčinu není dostatek kvalifikovaných učitelů. A pozor - někdy nemusí být dostatečnou kvalifikací státnice či jiná zkouška z jazyka, ani jeho dokonalé ovládání, ani patřičná aprobace z VŠ. K učení dětí - a těch předškolních či prvostupňových zejména - je zapotřebí úplně jiný přístup, jiné zacházení. Tím spíš, že hlavním úkolem takovýchto hodin jazyka je dítě pro jazyk kladně motivovat, zaujmout do budoucna, poskytnout mu správné výslovnostní a intonační modely a vzory.
|
|
|
Agnes (1,5 dítěte) |
|
(26.6.2007 13:20:29) možná kacířský, ale já se s ním ztotožňuju. vždyť i spousta lidí začíná s jazykem v dospělosti a dosáhnou vysoké úrovně
|
|
HelenaPa |
|
(27.6.2007 8:19:39) Val, přidávám se ke kacířům. Mám naprosto stejné zkušenosti. Učím AJ na ZŠ a musím říct, že u menších dětí je opravdu problém, že neumějí pořádně česky. Nemyslím větný rozbor apod., ale oni nerozumějí české větě a nedokážou ji přeformulovat svými slovy. Neumějí říct českou větu z hlavy, vyjádřit svůj názor. A máme to po nich chtít v cizím jazyce?
|
|
Mitzi |
|
(30.6.2007 21:13:20) Dík za názor! Dcera chodila ve školce od 4 do 7 let na angličtinu, první dva roky měla učitelku s výbornou výslovností, na kroužek chodila moc ráda, ale ani po třech letech si z toho NIC neodnesla. Panenka, medvídek, jedna-dva-tři a konec. Pravda, poznala angličtinu od čínštiny :-) :-) Pak pokračovala v kroužku další roky, dokud neměla angličtinu na základce v osnovách, a zase NIC. Letos skončila devítku a anglicky nemluví. Absolutně nerozumí mluvenému slovu, překlad nezvládne ani ze čteného textu. Fakt je, že má LMD, takže i z češtiny má trojku. S ní je to prostě marná práce. Já jsem na angličtinu nikdy nechodila, jsem samouk, maturu mám ještě totalitní (takže rusky) a na VŠ jsem se vykašlala. Učím se podle knížek, dívám se na anglicky mluvené filmy a rozumím víc než dcera po tolika letech. Když mi bylo deset, dělala jsem 14 dní tlumočnici patnáctileté rusce. Po prvním roce výuky ruštiny! Po dvou letech němčiny (7. a 8. třída) jsem se domluvila s němci na dovolené. Samozřejmě primitivními větami, ale rozuměla jsem jim dobře, když chtěli :). Takže souhlasím s tím, že nezáleží na tom, kdy se s jazykem začne, ale jestli mám k učení jazyka dispozice a je možné, že čím později začneme (v tom dětském věku), tím rychleji se učíme. A k článku obecně - pokud ty navštěvované kroužky děti baví, tak ať chodí třeba 4 dny v týdnu, proč ne? Třeba i od školky, pokud chtějí. Myslím, že přetěžování těch malých je to tehdy, pokud dítě namá ani jeden den volný a nemá skutečné kamarády. Soudím podle sebe a neteře... obě jsme měly jeden volný den a na "libovolnou" zábavu nám stačil. Když jsem chodila tancovat nebo na volejbal, neměla jsem ani ten jeden volný, jen víkend, a nevadilo mi to! Do hudebky jsem chodila od 4 let až do konce základky 4 dny v týdnu a nikdy mě to nemrzelo, nikdy bych nešla radši tlachat na autobusovou zastávku se spolužáky (taky o čem?), pro mě byla lepší i hudební teorie, nejen sólový zpěv, sbor a nebo klavír (později kytara). Jeden den mi zbýval na sport, to jsem střídala. Neteř vrcholově sportuje, má 6 dní trénink (teda i víkendy) a ten jeden volný den chodí na klavír, hraje skvěle a baví ji to, v 15 letech už to bere jako formu odpočinku a ne povinnost. K tomu bych doplnila, že celou základku nemá na vysvědčení dvojku, já jsem taky neměla. Takže ani jedna jsme zjevně přetěžované nebyly :-D Generalizovat se v tomhle ohledu jednoduše NEDÁ. Každé dítě je přece jiné.
|
|
|
kaca | •
|
(30.7.2007 15:44:23) Ja si nemyslim, ze by to bylo nejak brzy. ja s anglictinou zacala az na gymplu, po 4 letech udelala prijimacky, vystudovala anglictinu na VS a ted ji ucim.mne prijde idealni povinny prvni jazyk na ZS a druhy na SS. Kdo chce vic, muze soukrome.
|
|
|
Verka 2 děti | •
|
(26.6.2007 12:18:37) Jedná se o výběrovou třídu, děti byly (podle toho co nám řekli ve škole) vybírány hlavně podle toho, jak jsou celkově zralé, aby toho neměli v první třídě moc. Tu angličtinu mají v rámci normálního vyučování. Angličtinu mají pouze hravou formou, v podstatě stejný princip jako ve školce - hry, písničky, jednoduchá konverzace, kdy si "hrají" na obchod, učí se říct si o jídlo atp. Opravdu učit, jak to známe my prý začnou až ve třetí třídě.
|
|
Verka 2 děti | •
|
(26.6.2007 12:26:52) Ještě poznámka- nemyslím si, že je moje dcera nějak moc nadaná, ale měla čas a hlavně chuť angličtinu používat. Pokud by se ji měla učit jenom proto, že to chci, tak by toho asi moc neuměla.
Já jsem hlavně chtěla psát o tom, co lze od školkové angličtiny čekat - první rok nic a pokud dítě má šanci tam chodit třeba dva-tři roky, tak pak asi nějaké výsledky budou, ale pokud to nemá šanci nějakým způsobem rozvíjet, tak to není moc přínosné.
|
|
DitaB |
|
(3.7.2007 0:19:41) Jo, tak to je trefná poznámka. Valná většina vrstevníků mého čtyřletého syna mluví velmi špatně česky (jak chybná výslovnost řady hlásek, tak chatrná slovní zásoba). A týká se to i dětí starších. Někteří "se chytají" na ten či onen cizí jazyk, ale nedá se říci, že by jej ovládali. Podle mě je v předškolním věku nějaké organizované učení divné (sama jsem mimo jiné učitelka němčiny a lingvistka ;-)). Ideální je přirozená bilingvní rodina (což je dílo osudu), případně dlouhodobý pobyt v zahraničí, nejlépe v kontaktu s vrstevníky. Už jen z hlediska zmiňované výslovnosti i intonace.
|
|
|
|
|
Jíťa | •
|
(26.6.2007 20:19:58) Já mám se školkovou angličtinou poměrně dobré zkušenosti. Dcera chodila od 4 let. Ten první rok docházela do školky kvalifikovaná učitelka z jazykové školy, my rodiče jsme pravidelně dostávali vytištěné materiály nejen k procvičování doma, ale i abychom věděli, co všechno už naše děti umí. Další rok bylo ve školce rozhodnuto, že výuku zajistí vlastní školková učitelka, která anglicky umí a pro rodiče to tím pádem vyjde levněji - ovšem bylo nutno zaplatit knížku, která vyšla stejně draho, jako loňský kroužek. Po asi 2 měsících jsem stále netušila, co se v té angličtině vlastně učí a z vyprávění dcery jsem měla dojem, že hlavně vybarvují v knížce obrázky. Zjistila jsem, že dcerka zapoměla i to, co se naučila minulý rok. Takže jsem se s učitelkou dohodla na vrácení kursovného (kromě peněz za knihu) a z kroužku ji odhlásila. Zřejmě podobně nespokojených bylo více rodičů, protože další rok už opět výuku zajišťovala specializovaná učitelka ke spokojenosti dětí i rodičů. Tato učitelka potom nabídla rodičům i pokračování kroužku na ZŠ a když začala být angličtina povinná, škola pro děti z tohoto kroužku zaměstnala jejich učitelku, aby mohli plynule pokračovat. Dcera (16 let) dodnes angličtinu miluje, je schopná se domluvit (občas z legrace spolu mluvíme anglicky). Docela ráda bych ji poslala někam na jazykový pobyt, ale ty ceny jsou pro nás bohužel nedostupné.
|
DitaB |
|
(3.7.2007 0:35:34) Zkuste se zajímat o stipendijní programy či výměnné pobyty - ty by pro Vás neměly být finančně tak nedostupné. A pro Vaše dítě budou nenahraditelné!
|
|
Bája, učitelka v MŠ | •
|
(5.7.2007 10:09:34) Milá Jíťo, jsem začínající učitelka v MŠ a potřebovala bych Tvou radu k Angličtině pro děti, jelikož s ní máš dobrou zkušenost. Bohužel jsi neuvedla email, pokud se dostaneš k tomuto vzkazu, pokud budeš chtít, mohla by ses mi, prosím, ozvat? Děkuji mockrát...
|
|
|
|
Hanka, učitelka AJ | •
|
(26.6.2007 12:33:57) Myslím, že angličtina je pro dnešní generace nutností. Jako aprobovaná učitelka angličtiny a němčiny vím, že s cizím jazykem je opravdu ideální začít co nejdříve, nejlépe do 5ti let. Ale:Memorování typu: To je pes. Pes je dog. Co je to? Dog. atd. je naprostou ztrátou času a děti jsou i po několika letech takřka nepoznamenané. Angličtina se musí nutně používat v situacích- z tohoto pohledu se mi jeví jako ideální anglická školka- v případě, že učitelky s dětmi opravdu anglicky mluví a vytváří situace, ve kterých jsou děti nuceny mluvit. Učení písniček je výborné na procvičení výslovnosti, rytmu řeči a do jisté míry taky na naučení nových slovíček. Děti písničky milují a jsou pro ně přirozené. Ale pokud po třech letech předškolní angličtiny umí jen dvacet písniček, názvy barev a zvířátek, mnoho rodičů to považuje (a já s tím souhlasím) za vyhozené peníze. Pokud rodič jazyk umí a s dítětem doma občas trochu mluví, je efekt o 100% lepší. Zdůrazňuji mluví, ne zkouší slovíčka!!! Mluvit ale znamená ptát se (co je to, máš hlad, chutnalo ti to,...), dávat jednoduché instrukce (podej mi lžíci, zavři okno, pojď jíst, umyj talíř,..), atd. Jen tak má učení se cizímu jazyku smysl. Tento můj názor potvrzuje výzkum ve školách a školkách, který provedla katedra anglického jazyka na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.
|
Zuzana, aprobace na německý jazyk na 1. st. ZŠ | •
|
(26.6.2007 13:20:31) Naprosto souhlasím s Hankou. Je dobré s cizím jazykem začít co nejdřív, ale neočekávat nějaké velké výsledky. Jde o to, aby dítě získalo k cizímu jazyku vztah, naposlouchalo melodii, intonaci, uvědomilo si vůbec, že se dá mluvit i jinak a bylo schopno reagovat na jednoduché instrukce. Nejde o počet naučených zvířátek, ale právě o ty věty (např. utvořte kruh, dvojice, půjč mi prosím tužku, podej papír, běž si umýt ruce, líbí se ti to apod.), říkadla a písničky. Tohle ale nezvládne jedna hodina týdně, chtělo by to občas i doma přepnout na cizí jazyk (třeba jen večer na 20-30 minut). Vše se děje hravou formou a je to mnohem účinnější než dril, ač to tak možná na první pohled nevypadá. Já mám vystudované učitelství německého jazyka pro 1. st. ZŠ, bohužel s nulovým uplatněním, protože už ke konci mého studia bylo jasné, že pofrčí téměř výhradně angličtina (sama si myslím, že je správné vybrat jen jeden základní jazyk). Možná ještě dostuduju tu angličtinu, metody učení už znám, tak bude stačit dopilovat ten jazyk. Věřte, že je velká radost pozorovat děti, které rozumí vašim instrukcím a reagují na ně, než psát diktát na slovíčka a dělat doslovné překlady (čímž jsme bohužel prošli asi všichni, ale to na první roky jazyka nepatří).
|
|
Bája, učitelka v MŠ | •
|
(5.7.2007 10:15:01) Hanko, mohla bych vás poprosit, nemáte tip na nějakou dobrou knížku či pracovní sešit k výuce angličtiny v MŠ? Děkuji vám.
|
|
|
|