26.6.2007 11:20:36 Val
Re: Super
Já si nemyslím, že od 4. třídy je pozdě. Já jsem měla angličtinu od 5. třídy, pak jsem přešla na osmileté gymnázium, kde byli spolužáci, kteří byli na jazykové základce a měli angličtinu už od 3. třídy. Uměli jsme toho stejně, neměli žádný náskok. Do maturity jsem hovořila takřka plynně. Někdy se uvádí, že je potřeba začít s jazykem dřív, dokud se rozvíjejí mluvidla, že od jisté doby již nelze začít vyslovovat některé jiné hlásky... opět mám jinou zkušenost. Jsem naprosto bez nežádoucích přízvuků (narozdíl od mnoha z těch spolužáků, co měli angličtinu o dva roky dřív), tedy aspoň podle toto, co mi říkají rodilí mluvčí, s nimiž jsem v pravidelném pracovním kontaktu.
Několik let učím angličtinu, dospělé i děti, a musím říct, že děti, které dnes mají angličtinu třeba od té druhé třídy, stejně v páté umí jen to, co dřív děti uměly po tom roce v páté třídě. V těch raných ročnících děti nejsou schopny absorbovat či chápat ten jazyk tak dobře, nejsou na to ještě vyzrálé a snaha nepadá na úrodnou půdu. Nevidím žádné převratné zlepšení oproti dřívějšku v tom, že se nyní děti ve druhé, třetí a čtvrté třídě plácají vždy celý rok ve dvou lekcích pojednávajících o panenkách a balóncích, když by to samé, a mnohem efektivněji, zvládly až v té páté.
Přijde mi důležitější a i pro samotné učení se cizích jazyků užitečnější důkladně se nejdřív rozvinout v mateřském jazyce.
Nicméně jsem si vědoma toho, že toto je dnes už kacířský názor.
Odpovědět