tisk-hlavicka

Žák versus učitel na internetu

15.4.2010 Jan Michal Mleziva Rodina a škola 117 názorů

Diskutovaným tématem se v poslední době stalo řešení vztahu žák versus učitel v prostoru internetu.

Diskutovaným tématem se v poslední době stalo řešení vztahu žák versus učitel v prostoru internetu. Diskuse však neustále naráží na zásadní problém, zda je škola oprávněna zasahovat do soukromých aktivit žáků na internetu, či nikoli, popřípadě zda může v některých případech žáka potrestat.

V povědomí většiny starších dospělých přetrvává domněnka, že hodnocení chování žáka mimo školní vyučování spadá do kompetence školy a je součástí její komplexní výchovně vzdělávací činnosti. Tak tomu skutečně bylo, aleustanovení přestalo platit v roce 1991.

Má škola právo hodnotit soukromé aktivity žáků?

Současná školská legislativa řadí hodnocení chování pod souhrnné hodnocení výsledků vzdělávání žáků. V základním vzdělávání je stanoveno, že na vysvědčení se hodnotí chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou, což vylučuje zahrnout do něj též chování mimo rámec školního vzdělávání. U středního vzdělávání není hodnocení chování studentů přímo takto omezeno, ale i zde se jedná o hodnocení výsledků vzdělávání.

Vzhledem k tomu, že k obecným cílům vzdělávání stanoveným školským zákonem patří vybavit osobnost žáka sociálními způsobilostmi a mravními hodnotami, má každá škola možnost zakomponovat tyto cíle do svých dokumentů. Ze školských předpisů tedy vyplývá, že školám není přímo dáno oprávnění hodnotit soukromé aktivity svých žáků na internetu, eventuálně je za ně trestat. Prostřednictvím vlastního školního vzdělávacího programu a školního řádu však získaly školy příležitost zohlednit v nich problémovou záležitost a své žáky ve stanoveném duchu vést, vzdělávat a následně hodnotit.

Chybu hledejme v přístupu k žákům

Jak můžeme být mnohdy svědky, praxe ve školách neprobíhá zcela v souladu s právními normami, někdy i v rozporu s vlastním školním řádem. Aniž by se žákům dostalo nezbytného poučení a vzdělání, bývají spontánně trestáni podle zaběhnutých zvyklostí a strach jim neumožňuje se bránit. Obzvláště na výběrových školách, kde existuje vyšší riziko vyloučení ze studia, je míra poslušnosti vůči nadřízeným pedagogům značná. Tím dochází k potlačení schopnosti rozhodovat se, uvažovat o důsledcích svého jednání a být za své chování zodpovědný, což se promítá i do oblasti aktivit žáků na internetu. Za zcela nedostatečnou lze považovat úroveň právního vzdělávání obecně, natož v konkrétních záležitostech.

V souvislosti s projevy nežádoucího chování na internetu by žáci měli získat povědomí o tom, co je přijatelné, a co již ne. Každý žák by tedy měl znát, že je zákonem zajištěno právo na ochranu osobnosti, jejího soukromí, jména a projevů osobní povahy, že snímky, obrazové a zvukové záznamy týkající se jiné osoby smějí být pořízeny jen s jejím svolením, že ublížení na cti urážkou nebo posměchem je trestáno podle zákona atd.

V kyberprostoru? Jak puštění ze řetězu

Důležité je také zamyslet se nad příčinami nevítaného chování žáků na internetu. U většiny případů můžeme zajisté objevit potřebu kompenzace za způsobenou křivdu. Někteří pedagogové sice vůbec nepřipouštějí, že by jejich jednání mohlo být nespravedlivé, a považují jakoukoliv kritiku vlastní osoby za nehoráznost hodnou trestu. Protože téměř veškerá dění mezi učitelem a žákem probíhají před zraky většího množství zúčastněných, posuzují oprávněnost případné reakce, např. ve formě zprávy na internetu, rovněž ostatní.

I tehdy, když se aktivita žáka na internetu povědomí většiny starších dospělých přetrvává domněnka, že hodnocení chování žáka mimo školní vyučování spadá do kompetence školy a je součástí její komplexní výchovně vzdělávací činnosti. Tak tomu skutečně bylo, ale ustanovení přestalo platit v roce 1991.

Má škola právo hodnotit soukromé aktivity žáků?

Současná školská legislativa řadí hodnocení chování pod souhrnné hodnocení výsledků vzdělávání žáků. V základním vzdělávání je stanoveno, že na vysvědčení se hodnotí chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou, což vylučuje zahrnout do něj též chování mimo rámec školního vzdělávání. U středního vzdělávání není hodnocení chování studentů přímo takto omezeno, ale i zde se jedná o hodnocení výsledků vzdělávání. Vzhledem k tomu, že k obecným cílům vzdělávání stanoveným školským zákonem patří vybavit osobnost žáka sociálními způsobilostmi a mravními hodnotami, má každá škola možnost zakomponovat tyto cíle do svých dokumentů. Ze školských předpisů tedy vyplývá, že školám není přímo dáno oprávnění hodnotit soukromé aktivity svých žáků na internetu, eventuálně je za ně trestat.

Prostřednictvím vlastního školního vzdělávacího programu a školního řádu však získaly školy příležitost zohlednit v nich problémovou záležitost a své žáky ve stanoveném duchu vést, vzdělávat a následně hodnotit.

Chybu hledejme v přístupu k žákům

Jak můžeme být mnohdy svědky, praxe ve školách neprobíhá zcela v souladu s právními normami, někdy i v rozporu s vlastním školním řádem. Aniž by se žákům dostalo nezbytného poučení a vzdělání, bývají spontánně trestáni podle zaběhnutých zvyklostí a strach jim neumožňuje se bránit. Obzvláště na výběrových školách, kde existuje vyšší riziko vyloučení ze studia, je míra poslušnosti vůči nadřízeným pedagogům značná. Tím dochází k potlačení schopnosti rozhodovat se, uvažovat o důsledcích svého jednání a být za své chování zodpovědný, což se promítá i do oblasti aktivit žáků na internetu. Za zcela nedostatečnou lze považovat úroveň právního vzdělávání obecně, natož v konkrétních záležitostech. V souvislosti s projevy nežádoucího chování na internetu by žáci měli získat povědomí o tom, co je přijatelné, a co již ne. Každý žák by tedy měl znát, že je zákonem zajištěno právo na ochranu osobnosti, jejího soukromí, jména a projevů osobní povahy, že snímky, obrazové a zvukové záznamy týkající se jiné osoby směbude jevit oprávněnou, může být některými spolužáky odsuzována, a to především ze strachu.

Pro období dospívání je typický morální vývoj, v němž se do popředí dostávají hodnoty jako poctivost, spravedlivost a opravdovost. Skrze tyto hodnoty jsou učitelé zkoumáni a posuzováni, a to podstatně větší měrou než dříve, kdy se ve školách vyžadovala v prvé řadě poslušnost. Dnešní dospívající nechtějí být a priori poslušní, chtějí být hlavně dobří, takže se snaží poukazovat na špatnosti kolem sebe. Pokud k tomu volí drsnější, či dokonce vulgární způsoby, odpovídá to spíše obecnému trendu. Každopádně kritické projevy studentů na úkor jejich učitelů znamenají upozornění, že pedagogická práce vykazuje nedostatky. Dochází-li při tom k urážkám učitele, je na místě tuto nevhodnou formu odpovídajícím způsobem řešit. Současná doba připravuje učitele stále více o jejich bývalou autoritu založenou na moci, a proto je nezbytné učit se novému vztahu k žákům, který vychází z rovnosti, vzájemného respektu a společného dodržování sjednaných pravidel. Budou-li učitelé častěji se svými žáky o vzájemném chování jednat, zlepší-li se vzájemná komunikace, pak se zmenší nutkání žáků k „utíkání se“ na internet. Koneckonců i učitelé si dokážou ulevit od žáků pomocí neslušných slov, jen to prezentují v jiném prostoru a bez zanechání stop.

Názory k článku (117 názorů)
Chybička se vloudila Cimbur 15.4.2010 9:37
*Re: Chybička se vloudila Petra Neomi 15.4.2010 10:40
*Re: Chybička se vloudila ...neviditelná... 16.4.2010 0:48
když už hájíme... VIrena 15.4.2010 9:50
*Re: když už hájíme... x x 15.4.2010 9:58
*Re: když už hájíme... Pawlla 15.4.2010 10:48
**Re: když už hájíme... Binturongg 15.4.2010 10:56
**Re: když už hájíme... x x 15.4.2010 11:3
***Re: když už hájíme... Pawlla 15.4.2010 11:25
*Re: když už hájíme... ...neviditelná... 16.4.2010 1:31
S prominutím kravina x x 15.4.2010 9:56
*Re: S prominutím kravina kreditka 15.4.2010 10:23
*Re: S prominutím kravina Petra Neomi 15.4.2010 10:31
**Re: S prominutím kravina x x 15.4.2010 10:37
***Re: S prominutím kravina Petra Neomi 15.4.2010 10:39
****Re: S prominutím kravina x x 15.4.2010 10:43
*****Re: S prominutím kravina Petra Neomi 15.4.2010 10:48
******Re: S prominutím kravina x x 15.4.2010 10:50
*******Re: S prominutím kravina Petra Neomi 15.4.2010 10:54
********Re: S prominutím kravina x x 15.4.2010 11:2
*********Re: S prominutím kravi... Petra Neomi 15.4.2010 11:6
**********Re: S prominutím kra... x x 15.4.2010 11:12
***********Re: S prominutím k... Petra Neomi 15.4.2010 11:16
**********Re: S prominutím kra... Martina, 2 kluci 15.4.2010 11:15
***********Re: S prominutím k... Petra Neomi 15.4.2010 11:19
************Re: S prominutím... Martina, 2 kluci 15.4.2010 11:22
*************Re: S prominut... Petra Neomi 15.4.2010 11:26
**************Re: S promin... Jája 15.4.2010 12:1
***************Re: S prom... Binturongg 15.4.2010 12:9
***************Re: S prom... Petra Neomi 15.4.2010 20:45
****************Re: S pr... Julie79 16.4.2010 9:46
*****************Re: S ... Hanka 16.4.2010 14:45
******************Re: S... luckabo 17.4.2010 10:19
**********Re: S prominutím kra... Blanka 15.4.2010 13:36
********Re: S prominutím kravina Martina, 2 kluci 15.4.2010 11:19
*********Re: S prominutím kravi... x x 15.4.2010 11:22
*********Re: S prominutím kravi... Petra Neomi 15.4.2010 11:32
**********Re: S prominutím kra... Binturongg 15.4.2010 11:36
***********Re: S prominutím k... Petra Neomi 15.4.2010 11:40
************Re: S prominutím... Binturongg 15.4.2010 11:47
*************Re: S prominut... Petra Neomi 15.4.2010 11:55
**************Re: S promin... Binturongg 15.4.2010 12:2
**********Re: S prominutím kra... Martina, 2 kluci 15.4.2010 12:6
******Re: S prominutím kravina Binturongg 15.4.2010 10:54
*******Re: S prominutím kravina x x 15.4.2010 10:58
*******Re: S prominutím kravina Petra Neomi 15.4.2010 11:3
********Re: S prominutím kravina x x 15.4.2010 11:10
*********Re: S prominutím kravi... Myšutka* 15.4.2010 11:21
**********Re: S prominutím kra... Gladya, bývalá dasa, 15.4.2010 12:15
***********Re: S prominutím k... Binturongg 15.4.2010 12:17
***********Re: S prominutím k... Myšutka* 15.4.2010 12:49
************Re: S prominutím... Eva 15.4.2010 13:1
*************Re: S prominut... Myšutka* 15.4.2010 13:24
**************Re: S promin... Gladya, bývalá dasa, 15.4.2010 17:11
***************Re: S prom... Myšutka* 15.4.2010 20:20
****************Re: S pr... Gladya, bývalá dasa, 15.4.2010 21:10
********Re: S prominutím kravina Binturongg 15.4.2010 11:22
*********Re: S prominutím kravi... x x 15.4.2010 11:24
**********Re: S prominutím kra... Binturongg 15.4.2010 11:34
*********Re: S prominutím kravi... Petra Neomi 15.4.2010 11:30
**********Re: S prominutím kra... x x 15.4.2010 12:16
***********Re: S prominutím k... Binturongg 15.4.2010 13:14
***********Re: S prominutím k... Petra Neomi 15.4.2010 19:41
**********Re: S prominutím kra... Winky 15.4.2010 13:10
***********Re: S prominutím k... Binturongg 15.4.2010 13:23
************Re: S prominutím... Petra Neomi 15.4.2010 19:44
**Re: S prominutím kravina x x 15.4.2010 10:42
***Re: S prominutím kravina Petra Neomi 15.4.2010 10:47
****Re: S prominutím kravina Myšutka* 15.4.2010 10:55
****Re: S prominutím kravina x x 15.4.2010 10:57
**Re: S prominutím kravina Ema 15.4.2010 11:34
***Re: S prominutím kravina Petra Neomi 15.4.2010 11:36
**Re: S prominutím kravina Monika 18.4.2010 14:44
*Re: S prominutím kravina Miriam, 4r+2r 15.4.2010 21:29
Diskutovat o vzajemnem jednani... hanci neposeda 15.4.2010 10:10
Jan Michal Mleziva patrně Binturongg 15.4.2010 10:13
*Re: Jan Michal Mleziva patrně ...neviditelná... 16.4.2010 1:27
Velmi zajímavé Ema 15.4.2010 11:8
*Re: Velmi zajímavé x x 15.4.2010 11:13
*Re: Velmi zajímavé Binturongg 15.4.2010 11:13
*Re: Velmi zajímavé Ema 15.4.2010 11:30
*Re: Velmi zajímavé olina, dvojčata Linda a Samuel 15.4.2010 14:2
**Re: Velmi zajímavé Magnolya 15.4.2010 14:15
Nízké právní povědomí Kačislava 15.4.2010 11:48
*Re: Nízké právní povědomí x x 15.4.2010 12:9
**Re: Nízké právní povědomí Blanka 15.4.2010 13:34
*Re: Nízké právní povědomí ...neviditelná... 16.4.2010 1:18
Jak rika muj byvaly ucitel z "gympl... Jana 15.4.2010 12:22
*Re: Jak rika muj byvaly ucitel z "... Simča, dcery *1988 a 1997 15.4.2010 13:23
*práva dětí Jíťa 15.4.2010 14:25
Učitel je diagnoza:-) maaf 15.4.2010 12:30
*Re: Učitel je diagnoza:-) Binturongg 15.4.2010 13:8
**Re: Učitel je diagnoza:-) maaf 15.4.2010 17:3
***Re: Učitel je diagnoza:-) Binturongg 15.4.2010 19:40
****Re: Učitel je diagnoza:-) maaf 15.4.2010 20:25
*****Re: Učitel je diagnoza:-) Petra Neomi 15.4.2010 20:40
******Re: Učitel je diagnoza:-) Binturongg 15.4.2010 21:6
******Re: Učitel je diagnoza:-) maaf 15.4.2010 21:18
*****Re: Učitel je diagnoza:-) Binturongg 15.4.2010 21:5
*Re: Učitel je diagnoza:-) Blanka 15.4.2010 13:31
**Re: Učitel je diagnoza:-) maaf 15.4.2010 17:6
**Re: Učitel je diagnoza:-) PEtra Neomi 15.4.2010 19:50
***Re: Učitel je diagnoza:-) Blanka 16.4.2010 10:49
Proč z nás dělá pitomce??? štěpánka 15.4.2010 17:38
*Re: Proč z nás dělá pitomce??? Petra Neomi 15.4.2010 19:52
**Re: Proč z nás dělá pitomce??? štěpánka 15.4.2010 20:8
***Re: Proč z nás dělá pitomce??? Petra Neomi 15.4.2010 20:42
****Re: Proč z nás dělá pitomce??? štěpánka 15.4.2010 20:47
*****Re: Proč z nás dělá pitomce??? štěpánka 15.4.2010 21:20
*Re: Proč z nás dělá pitomce??? ...neviditelná... 16.4.2010 1:46
**Re: Proč z nás dělá pitomce??? štěpánka 16.4.2010 22:0
Nesmysly Uliana 15.4.2010 18:7
JEŠTĚ PŘÍMO K ČLÁNKU Binturongg 16.4.2010 12:23
jako studentka... Vrie 17.4.2010 19:13
*Re: jako studentka... štěpánka 17.4.2010 20:1
*Re: jako studentka... Petra-4děti(15,12,8let a 3roky 26.4.2010 1:57
ani ucitel to nema lahke kika, syn 1rok 20.4.2010 12:36




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.