tisk-hlavicka

Třídní schůzky jinak – s rodiči a dětmi

7.10.2022 Autorský tým APIV B

Jako děti jsme se jich možná trochu báli. A jako učitelé zase často nevíme, jak je správně uchopit. Třídní schůzky přitom nemusí být nudné a nepříjemné.

V základní škole v Děčíně se na ně těší učitelé, rodiče i děti. Společně budují dobré vztahy a zlepšují klima třídy. Inspirujte se, jak na to.

V ZŠ Máchovo náměstí v Děčíně pořádají učitelé dlouhodobě rodičovské schůzky tak, že se na nich sejdou společně rodiče i děti. „Jde zejména o budování a tmelení třídního kolektivu,“ vysvětluje učitelka Šárka Michálková, třídní učitelka páťáků.

Třídní schůzky s kytarou

Začíná podzim. Třída 3. C (ZŠ Máchova) se rychle plní. Na třídní schůzky přicházejí děti a za ruku si vedou rodiče. Většina rodičů si sedá do lavic a na klín si berou svoje děti. Úderem čtvrté je úplně plno a setkání začíná. Na uvítanou děti zpívají za doprovodu kytary písničku Za 100 let. Pak se vrací do lavic a Markéta Kopecká stručně nastiňuje program schůzky. U interaktivní tabule se střídají čtveřice dětí a vypráví rodičům, jak byly na výletě v Praze, jak se měly na výjezdu u Máchova jezera, jak proběhl začátek školního roku. Učitelka jejich vyprávění doplňuje, doptává se dětí a rodiče se zájmem sledují prezentace. Vždy po několika výstupech přichází znovu chvíle na písničku u kytary.

Budování vztahu s rodiči

„Rodičovské schůzky s dětmi dělá velká část učitelů na ZŠ Máchova jednou ročně. Cílem je vybudovat kolektiv a zlepšovat klima třídy. Chceme, aby rodiče věděli, že tu zažijí příjemné chvíle s učitelkou svých dětí, s dětmi a jejich spolužáky. Děti sem své rodiče v dobrém slova smyslu prostě donutí přijít, protože jim na tom záleží,“ vysvětluje Šárka Michálková.

Třídní schůzky s dětmi samozřejmě nemohou probíhat tak, jak na mnohých školách často probíhají – tedy, že učitel před ostatními sděluje rodičům problematičtějších dětí, jak se neučí nebo jak zlobí. „To už by mi sem nikdy nepřišli právě ti, s nimiž potřebuji nejvíc navázat fungující komunikaci a dobré vztahy,“ vysvětluje Šárka Michálková. „Když s někým potřebuji řešit něco nepříjemného, pošlu mu mail nebo zavolám, abychom si domluvili individuální setkání. Rodičovské schůzky – s dětmi nebo bez nich – jsou prostě příjemným setkáním, kde si povíme, jak šikovné máme děti, jak je nám spolu fajn a jaké akce plánujeme.“ Pevnou součástí schůzek jsou malé, ale důležité aktivity pouze pro rodiče nebo pro rodiče s dětmi.

Interaktivní prvky

„Při projektu 30 let svobody jsme si s žáky povídali o svobodě, demokracii a o tom, proč jsou tyto hodnoty pro nás zásadní. Když jsem se dětí ptala, co to je svoboda, tak některé zmiňovaly cestování k moři, výlety s rodinou, vlastní pokoj nebo kroužky. A já vám nyní rozdám papíry a tužky a poprosím vás, rodiče, abyste napsali, co je svoboda pro vás,“ představuje jednu z aktivit pro rodiče paní učitelka Kopecká.

Zatímco děti zpívají píseň Anděl od Karla Kryla, někteří rodiče píší, další okusují tužky nebo s pohledem upřeným na strop hledají inspiraci. Rodiče svým dětem přistrkují papírky s vlastním pojetím slova svoboda. Děti se hlásí a čtou: můžeme cestovat, kam chceme, můžeme studovat, co chceme, nemusíme se bát říkat, co si myslíme… A navazuje další aktivita…

Autorita učitele vs. „parťáctví“

„Když si takhle s rodiči a dětmi zahrajeme nějakou hru, popovídáme si, najednou mě nevidí jako autoritu, ale jako součást party,“ vysvětluje Šárka Michálková. „Dozví se tu hodně o svých dětech, o ostatních dětech i o dalších rodinách. Nikdo nemusí mluvit nahlas, nikoho do ničeho nenutíme, ale je pravda, že když se zapojují děti, rodiče se pak často nechtějí nechat zahanbit.“

Na tyto rodičovské schůzky je ovšem nutná určitá příprava. V první třídě se obvykle začíná zlehka, v dalších ročnících už se rodiče trochu znají a zvykají si na to, že si to do školy nejdou jen „odsedět“.

Markéta Kopecká rodičům na závěr schůzky zdůrazňuje, že je třeba děti doma motivovat ke čtení, cvičit s nimi násobilku, povídat si. A loučí se slovy: „Děkuji, že jste přišli a strávili čas s námi. Možná ta hodina, kdy jste mohli držet svoje dítě na klíně a být s ním, je pro vás vzácná. Brzy na viděnou.“

 

Tento text vznikl na základě dobré praxe v děčínské ZŠ Máchova. Další články k tématu třídních schůzek, aktivity pro rodiče na schůzkách najdete na interaktivním webu Zapojmevšechny.cz.

Tento web vznikl s ambicí stát se praktickým průvodcem společným vzděláváním a vlastně kvalitním a moderním vzděláváním vůbec. Při její tvorbě jsme mysleli nejen na potřeby pedagogů, ale slouží i jako inspirace a vodítko i pro rodiče, ať už jako nástroj srovnání dobré praxe s praxí reálnou, nebo jako inspirace pro podporu rozvoje vlastních dětí. Projekt Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B) realizuje Národní pedagogický institut České republiky (www.npi.cz) a je spolufinancován EU.

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.