| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Největší problém je kázeň

 Celkem 104 názorů.
 remus 


hodně sil do příštíš let 

(17.3.2010 8:49:37)
Mám dcerku v první tříděě a má přesně takovou učitelku jako jste Vy. Jsem za to moc ráda, vyučuje přesně tou metodou, jkaou tady popisujete, prvňáčkům nedělá žádné problémy pracovat ve skupinách, nedělají jim problémy skupinové přesuny, ...jsou prostě na takový přístup zvyklí, dcerka je ze školy nadšená a moc se tam těší, sama se chce doma učit, je na to od své paní učitelky přímo "nabuzená". Tak přeji pevné odhodlání něco změnit a hodně sil i do dalších let!
 Malenka 
  • 

převzít zkaženou třídu 

(17.3.2010 9:08:07)
Vím jak jsou jiné děti na prvním a druhém stupni. Bez ohledu na to, jakým způsobem se s nimi předtím pracovalo. A jak jiné je pracovat s dětmi, když se s nimi setkáváte denně na celé dopoledne a nebo jen na hodinu několikrát do týdne. Myslím, že v tomhle věku je určitá nespolupráce s autoritou dost přirozená fáze. Neházela bych to jen na nezkušenost dětí s touto metodou. Sleduju koutkem oka svou třídu, se kterou jsme tři roky byli dost kooperativní a teď, v jejich pubertě, se musím jen usmívat :o))
 kotyk 


Re: převzít zkaženou třídu 

(17.3.2010 9:23:18)
Souhlas ~:-D A vůbec nejhorší zveř se nachází v šestých třídách. Na druhou stranu, zase s nima byla sranda. Prostě s pubertou se musí počítat.
 Ema 
  • 

Re: převzít zkaženou třídu 

(17.3.2010 10:17:49)
Anoano....
 Blanka 
  • 

Re: převzít zkaženou třídu 

(17.3.2010 13:17:29)
Třída mého syna byla na lyžáku až v osmičce, protože třídní měl pocit, že v té sedmičce jsou na zabití, a že v osmiče si to určitě víc užijou, celkově je prý sedmá třída na kázeň nejhorší. Tak na tom asi něco bude.
 DaVinci 


Smekám! 

(17.3.2010 9:33:51)
Smekám před všemi, kdo pracují ve školství. Já mám jedno dítě a někdy ho mám nad hlavu a občas se v neděli večer těším, že ho v pracovní dny předám do nějaké instituce :-). A já na školu docela nostalgicky vzpomínám, jako že to bylo dobrý a někdy tam byla sranda.
 Binturongg 


Krátké zamyšlení 

(17.3.2010 9:39:29)
Jsem učitelka na 2. (občas 1). stupni 12 let – momentálně na mateřské.
Kromě PedF na Karlovce, jejíž úroveň mnou tehdy, za dob mých studií, značně otřásla, studuji dálkově pedagogiku na FF.
„Pajda“ zjevně dodnes trpí hypertrofovaným sebevědomím a snahou uměle vytvořit pověst prestižní fakulty, ačkoli je všechno možné, jen ne to, zač se snaží vydávat (nedovoluji si zpochybňovat jiné pajdy, ale bohužel jsem se setkala s „produkty“ i těch některých jiných).
Už před 10 lety produkovala PedF UK cca 70% lidí, kteří nikdy učit nechtěli a nebyli k tomu ani nijak motivováni, polovina z těch, kteří tam šli s cílem stát se pedagogem, byla během studia buď vyhozena nebo zcela demotivována a ten zbytek vyběhl do praxe nadupaný, natěšený a nadchnutý pro „moderní metody“, přičemž okamžitě narazil na realitu a téměř herbartovský styl výuky, jelikož „moderní metody“ a jiné zajímavosti učitelské vymýšlí podle všeho z velké části lidé, kteří (řečeno s nadsázkou) nikdy neviděli živé dítě! ~q~ ~a~
To vede k další demotivaci a mnohá/mnohý jde radši prodávat hrnce nebo vařit kafe do kanclu.

Zkrátka – slečno kolegyně (ač to asi číst nebudete) – radím trochu méně ohně a slepého nadšení, abyste předešla řadě zklamání ze strany žáků i kolegů.
Dále radím poslouchat instinkt, využívat talentu, bez něhož se naše profese neobejde, stejně jako selského rozumu. ~R^
Zapomeňte co Vám cpali do hlavy – děti nelze vyučovat dle učebnice. Cca 80% učitelského umění, alespoň u mě, tvoří praxe a teprve zpětně cosi z učebnic, nikoli to, co jsem se učila na seminářích o kooperativním vyučování, duševní hygieně atp.
Učte přirozeně, srdcem a nesnažte se být něčím, čím nejste. ~s~
Časem zjistíte, že všechny ty moderní metody tak nějak automaticky stejně používáte, jen je nenazýváte těmi hrdými názvy. ~;)
Časem také zjistíte, že jsou vztahy mezi Vámi a dětmi a to, CO je naučíte, důležitější než to, JAK je to naučíte. ~z~
Co se rodičů týče – komunikace s nimi by se vyučovat mohla, ale stejně opět musíte přemýšlet hlavou.
Přeji mnoho úspěchů, a ať jste ve svém povolání stejně šťastná a spokojená jako já a hlavně – ať jsou s Vámi spokojené ty děti! ~6~ ~3~ ~x~
 Amina 
  • 

Re: Krátké zamyšlení 

(17.3.2010 9:46:10)
Úžasný příspěvek, používáte mozek, děkuji.
 Jája 
  • 

Re: Krátké zamyšlení 

(17.3.2010 11:16:35)
Charakteristika pajdy naprosto přesná :-) :-)
Já se na ni hlásila jako dálkař s tím, že si napíšu dva obory a ten jeden, ze kterého mám doktorát, si nechám uznat, takže dostuduju jen jeden, který jsem potřebovala. Příjmací řízení dopadlo tak, že prý jsem neudělala příjmací zkoušky právě z toho oboru, ze kterého jsem měla složený doktorát!!! Takže jsem buď blbec na druhou nebo měl zkoušející pocit, že vím víc než on. Pajdu jsem teda neabsolvovala a nakonec skončila v kanceláři.
PS: ten doktorát mám na FF UK.
 Binturongg 


Re: Krátké zamyšlení 

(17.3.2010 11:56:48)
Jája - hm, tak to sis dovolila dost ~t~
Spolužačka z fildy dělá denním studiem pajdu a dálkově právě filosofii. FF musela přerušit, protože jí na pajdě za to dělali problémy - skoro vyletěla. Zhruba stylem bud my nebo FF... ~q~
 magdusa 


Krátké zamyšlení 

(17.3.2010 18:52:02)
Naprostý souhlas s Bingurog, napsala to zayšlení krásně. Dám ruku do ohně, že nadšená učitelka z pedagogické fakulty, která vám vykládala o výhodách kooperativního učení by tu vašu „zvěř“ nezvládla.
S největší pravděpodobností ji neviděla ani z rychlíku. Já měla v prvním roce supervizi - naprosto skvělou učitelku, hodně mi radila, pomáhala. Uberte na entuziasmu a sem tam vemte do hodin rákosku ~;).
Rodiči řekněte, že synáčkovi klidně nadělíte lepší známku, jen když si nebude plést světadíl se státem ~;)
 sarmi 


Re: Krátké zamyšlení 

(17.3.2010 13:20:27)
vazena kolegyne, nedavno jsem s tebou v reakci na uznevimjaky clanek nesouhlasila, ne tak nyni! mluvis mi z duse. pajdak v olomouci na tom byl dost podobne... mam spec.ped., nekdy je to o "usta", a jak pises - to nejdulezitejsi a hlavni se z knizek naucit neda...
 Jíťa 
  • 

Pajdák 

(17.3.2010 13:24:55)
Pajdák sice nemám, ale za mého mládí, kdy jsme se rozhodovali, co po matuře, to dost často vypadalo takto:

"Dám si přihlášku na XX a když to nevyjde tak půjdu aspoň na pajdák"
 Ema 
  • 

Re: Krátké zamyšlení 

(17.3.2010 14:37:15)
Moc hezky řečeno, bezezbytku souhlasím.
Podle mně je málokterý obor lidské činnosti tak silně determinovaný talentem a intuicí jako učení.
Nejhorší bývá, když někdo učí "vědecky"..
 Binturongg 


Re: Krátké zamyšlení 

(17.3.2010 14:57:16)
Emo - díky! To by totiž měli na pajdě říkat hned v úvodních hodinách. Bohužel většina nadějných mládežníků vylézá z pajdy plně odhodlána učit právě vědecky...
Chápu to, musí si najít svůj styl, každý učitel ho zpočátku hledá, ale bez talentu a intuice to nejde a bohužel se obojí dost potlačuje, a to i na jiných fakultách s pg obory ~:(
 Ondra, 3 děti 
  • 

Re: Krátké zamyšlení 

(18.3.2010 10:47:33)
Binturong, tvůj příspěvek mohu bez výhrad podepsat. Velmi dobře napsáno! :-)

Autorko, přeji hodně sil a pevných nervů. Zkoušej, zkoušej, překvapuj žáky, na to přijdeš. Tohle se usadí, tohle ještě není vážná krize.

Vážná krize přijde za deset let, až na tebe naplno dolehne, v jak šíleném systému učíš, jak je učitelské prostředí plné předsudků, nevysvětlitelné zášti, špatně skrývaných emocí a malých osobností. Až ti hodiny v sedmé třídě budou připadat jako vítané osvěžení mezi normálními lidmi, které jinak nějak nemůžeš najít ani na ministerstvu, ani ve sborovně... :-)
 Malenka 
  • 

Já vím co.. 

(18.3.2010 12:41:12)
...když si chodíš kafe vypít do třídy místo do kabinetu :o))
 Ondra, 3 děti 
  • 

Re: Já vím co.. 

(18.3.2010 14:37:56)
Tak. :-)
 Binturongg 


Re: Krátké zamyšlení 

(21.3.2010 9:04:25)
Ondro - po cca 12 letech přišlo to, o čem píšeš. V sebeobraně jsem otěhotněla a léčím syndrom vyhoření (nikoli z žáků) miminem, což je to nejbáječnější, co se mohlo stát - kupodivu se mateřství jako lék na vyhořelou duši nikde neučí ~t~ ~t~ ~t~
 REBEKA, učitelka v důchodu 
  • 

Re: Krátké zamyšlení 

(18.3.2010 15:33:17)
SOUHLASÍM SE VŠÍM! MLUVÍTE MI Z DUŠE !!UČILA JSEM 37 LET NA 2. STUPNI ZŠ. RÁDA NA TO VZPOMÍNÁM./PĚTAŠEDESÁTNICE /
 irena (Míša5/00+Maruš3/03) 


Re: Krátké zamyšlení 

(21.3.2010 12:49:51)
Krásně řečeno, souhlas!! ~;((~R^~k~
 Jíťa 
  • 

Rozdělení do skupin 

(17.3.2010 10:15:14)
Nevím, proč by to nemělo fungovat, věk s tím nemá mnoho společného.

Nech je se do skupin rozdělit na začátku školního roku, přiměj je, aby ty skupiny v hodinách seděly pohromadě.

U nás jsme takto pracovali např. v laborkách na ZŠ a na SŠ v některých předmětech také. Skupinky po 4 žácích, seděli za sebou v lavicích a na společnou práci se ti vpředu jen otočili čelem vzad. Jednoduché! Bez hluku, pobíhání, přenášení pomůcek...

PS: Mimochodem, tyto společné práce měly velkou oblibu. V hodinách to sice ševelilo šepotem, ale obvykle byl větší klid než normálně. Taky myslím, že nám to dalo podstatně víc, než hloupé šprtání z učebnic. Moc ti v tomto směru fandím a doufám, že to nevzdáš.
 Martina, 2 kluci 


Re: Rozdělení do skupin 

(17.3.2010 10:32:41)
Skupiny jsou prima, jen si na ně děti musí zezačátku zvyknout a bez trochy hluku se to neobejde.
Já mám skupinky v devítce v matice cvičení (1h týdně), rozdělí se do 2 až 4 členných skupin, zadám cca 10 příkladů, vypracovat se jich musí 6, pokud chci odevzdávat tuto "nepovinnou" písemku - což žádám minimálně 5x za pololetí. V průběhu hodiny cokoliv komukoliv vysvětlím přímo v lavici, pokud dá konkrétní dotaz a ne "nerozumím vůbec ničemu".
Funguje to dobře, ti chytřejší vysvětlují těm pomalejším, obě stran yz toho mají prospěch a je to vidět i na následných "povinných" písemkách.
Chvíli trvalo, než si na to zvykli, ale teď odevzdává většina dětí, aby bylo z čeho tvořit známku na vysvědčení :-)
Nevzdávej to, jen se nenech odradit neúspěchem a nečekej, že tebou vložená práce se obratem zúročí - to v našem povolání prostě není.
 Terka79 


Re: Rozdělení do skupin 

(18.3.2010 10:13:38)
Máš výhodu, že učíš matiku. S mnohem větší nekázní se musí poprat učitelé takových těch "nedůležitých" předmětů....(zrovna třeba i ta občanka)
 kreditka 


Re: Rozdělení do skupin 

(17.3.2010 12:07:56)
No tak já jsem tyhle slavný skupiny doslova nenáviděla, pokud totiž někdo nebyl právě třídní hvězda, tak se o něj žádná skupina nedrala, naopak tomu dotyčnému dávaly ve skupině jasně najevo že je tam dotyčný navíc
 Jíťa 
  • 

Re: Rozdělení do skupin 

(17.3.2010 13:14:22)
Možná problém u tebe...

Já jsem taky zrovna nebyla hvězda, ale 1-2 kamarádky jsem měla vždycky. Toho čtvrtého nám obvykle dělal ten, kdo přebýval ve větší skupince kamarádů.

Pokud je problém většího rozsahu, můžou se skupinky utvořit z mocenské pozice (tedy na příkaz učitele) a jednotlivé členy spravedlivě rozlosovat. Navíc práce ve skupinách by v takovém případě mohla kolektiv stmelit.
Ale skupinová práce by měla být pouze školní, nezadávat domů! To může vztahy ve třídě ještě více narušit, protože obvykle to dopadne tak, že jeden vypracuje ostatní opíší.
 komba 


Re: Rozdělení do skupin 

(17.3.2010 16:44:40)
Ani já jsem skupiny neměla ráda, jak na ZDŠ, tak na gymplu. Nic nám to nedalo,navíc do složení skupiny jsme neměli co mluvit, to určovala učitelka, hlavní slovo měl ten nejagresivnější spolužák ze skupiny. Taky jsme neměli žádné materiály, se kterými by se dalo pracovat. Ani na gymnáziu to nebylo lepší, profesorka rozdala modely lidského těla, chtěla mít klid a my jsme se nudili, a nudili...
 Malenka 
  • 

Smutný příklad 

(17.3.2010 17:06:43)
No jasně...všechno jde dělat dobře i špatně. Já jako dítě nemám s kooperativním vyučováním žádnou zkušenost. O to je pak těžší najít k němu cestu jako rodič a učitel a přejít od nekritického nadšení k praktické a fungující metodě. Taky je třeba ukázat rodičům, jak může být takové vyučování efektivní. No a pracovat kooperativně jen v jednom vyučovacím předmětu z deseti má taky svoje úskalí.. :o)))
 Jíťa 
  • 

Re: Rozdělení do skupin 

(18.3.2010 13:23:37)
Ono všechno jde dělat dobře a špatně. Je blbost dělat něco ve skupině, když stejně musí všichi v té skupině dělat to samé.
Je potřeba vymyslet zadání, kdy každý ve skupině má jiný úkol a zbytek skupiny na jeho splnění závisí. A celá ta práce by se měla vejít zhruba do 30-ti minut v rámci hodiny. Myslím, že připravit takový úkol je dost náročné a to je jedním z důvodů, proč se do toho moc učitelů nepouští, nebo jen vyjímečně.
 kreditka 


Re: Rozdělení do skupin 

(17.3.2010 23:40:27)
Jo problém byl u mě, protože jsem nebyla agresivní jako ostatní spolužáci a také jsem v některých činnostech byla oproti ostatním nešikovná tudíž každou skupinovou práci jsem si pěkně vyžrala až do dna a to i díky učitelům, kteří se uměle snažili náš kolektiv stmelit dohromady ~n~
 Terka79 


Re: Rozdělení do skupin 

(18.3.2010 10:11:45)
To bylo ale v čase před 20 - 30 lety!! Ty časy jsou teď úplně jiné. Zeptej se kteréhokoliv zkušeného učitele a řekne ti, že jsou děti rok od roku horší. Myslím, že špitání je hudbou minulosti....
 Jíťa 
  • 

Re: Rozdělení do skupin 

(18.3.2010 13:07:13)
Jestli o není i chyba celého výchovného systému včetně školství. Jak to, že stále jsou učitelé, kteří si tu kázeň dokážou zajistit a přitom jsou oblíbení a respektovaní? Bohužel nejspíš vymírají (tedy spíš odcházejí do důchodu). A nová generace se potřebuje vůči nim nějak vymezit, objevit něco nového, udělat díru do světa a ne jen kopírovat jejich možná zastaralé, ale celkem fungující, pedagogické metody.

Tak čemu se potom diví, když ty děti se chovají úplně stejně? Taky si chtějí všechno vyzkoušet na vlastní kůži. Znalosti a zkušenosti starších prostě dnes nejsou in!
 štěpánka 
  • 

Re: Rozdělení do skupin 

(18.3.2010 15:54:19)
Jíťo - jsi učitelka?
Pokud ano, tak brzy zjistíš, že tohle není možné. Na některé úkoly musí být skupinky "vyrovnané" - stejně silné, je to soutěž. Jindy dáš jednodušší úkol méně talentované skupině,.... Už vůbec se tento návod nedá použít při vyšší absenci ve třídě - někdo zbyde sám. Nic není tak jednoduché a na všechny úkoly nejsou vhodné stejné skupinky.
Pokud nejsi úča, pak mě tvé rady, pardon, pouze rozesmějí~t~~t~~t~.
 Jíťa 
  • 

Re: Rozdělení do skupin 

(18.3.2010 17:59:53)
Ty jsi určitě učitelka.

Můj tip možná není tak úplně nej - fakt učitelka nejsem a tak jsem asi nedomyslela všechny okolnosti.

Ale ty asi taky nepatříš k těm oblíbeným. Dusíš hned v zárodku jakýkoliv náznak samostatného úsudku a ještě se u toho snažíš dotyčného zesměšňovat.
 štěpánka 
  • 

Re: Rozdělení do skupin 

(18.3.2010 18:12:16)
Jíťo,
To víš, jedna byla blbá, druhá hnusná a třetí taky učitelka ~t~~t~~t~
Nechtěla jsem se tě dotknout, jistě sis všimla, že jsem vysvětlila, proč to není univerzální rada. Jestli tě to potěší, sama jsem to musela vyzkoušet, abych na to přišla, že to takhle nejde vždy a na všechno. Jak jsem psala, někdy a na něco ano, ale na soutěž třeba nebo když je chřipková epidemie, tak ne. Děti taky štvalo, že musely sedět jak jsem určila, jedno z hledisek totiž bylo taky to, aby nezlobily.
A co jsem chtěla dusit, nechápu.~a~ Jen mi vadí, že univerzální rady dává každej, protože škole každej rozumí, neboť tam každej chodil.~t~~t~~t~
Jestli jsem se tě dotkla, tak promiň,~x~ to jsem nechtěla, ale některé tvé příspěvky v této diskusti taky nejsou zrovna korektní~3~~3~~3~
 Jíťa 
  • 

Re: Rozdělení do skupin 

(19.3.2010 12:24:19)
Štěpánko
Nemusíš se omlouvat, mě jsi se v žádném případě nedotkla.
Jen nepovažuju tvůj způsob vyjádření se za nejšťastnější. Oč jinak by vyznělo, kdybys místo toho, že je ti můj nápad k smíchu napsala např: "Jak bys v takovém případě chtěla vyřešit absence žáků?"
Člověka by to donutilo se zamyslet hlouběji a možná by ses dočkala odpovědi: "Máš pravdu, asi je to blbost." což možná skutečně je, pokud chceš skupinky uplatňovat pravidelně v každé hodině. V nepravidelných skupinkách je řešitelný i problém s absencemi.

Na SŠ nám na skupinkách učitelka postavila celý jeden odborný předmět, po celé dva roky - v podstatě nám tak simulovala skutečnou praxi, kterou jsme neměli vůbec. Pracovali jsme samostatně a učitelka fungovala jen jako poradce. A taky jsme se celou tu dobu museli nějak vypořádat s chybějícími spolužáky. Bývá to tak i v praxi, že občas někdo chybí a ostatní to musí nějak zvládnout bez něj.

PS: taky se omlouvám, myslím, že jsem to v minulém příspěvku přehnala.
 štěpánka 
  • 

Re: Rozdělení do skupin 

(19.3.2010 13:12:02)
Jíťo,
tvůj nápad (nebo spíše zkušenost) není blbost. Jen jsem pochopila tvůj příspěvek jinak než byl asi myšlen (tedy samospasitelný - jedinečný a každý jiný způsob rozdělení do skupin je nevyhovující). ~f~
Chtěla jsem ukázat, že na každý způsob práce jsou dobré jiné skupinky. Bohužel, neochota cokoli dělat je u některých dětí tak velká, že se stávají přítěží pro jakoukoliv skupinu - na to narážím já a toto mě osobně odrazuje od takovýchto metod práce. Bohužel mám zkušenost, že stejného výsledku jako "novými" metodami dosáhnu i těmi "starými" - tedy, kdo se chce něco naučit, naučí se oběma přístupy~R^, kdo nechce, nenaučí se nic ani tak ani tak. ~n~Nové metody dají hrozně moc práce, která v těch starých není zapotřebí. Jenže mě to jenom "postaru" moc nebaví, ale jenom ponovu to nejde, na to nemám čas.
Tož tak a ahoj někdy na napsanou....~3~~3~~3~
 Ema 
  • 

Kooperativní vyučování 

(17.3.2010 10:16:55)
Lenko, pokud jsi se někdy učila něco o kooperativním vyučování, tak si možná vzpomínáš, že rozdělení do skupin má být předem promyšlené a zpracované učitelem tak, aby proběhlo bleskově a bez možnosti dělat čurbes (ze strany dětí).
Kooperativní vyučování je náročná věc, zvlášť ve velké třídě a u starších dětí, takže pokud ti zatím nejde, nezoufej a trénuj a studuj a nenaříkej, že "to oni mi to zkazili", protože tak to není.
Když budeš chtít a umět, dáš skupinky i s nezvyklými sedmáky, jde to. Jen to je makačka a ne to, co předvádějí naši pedagogičtí experti na všelijakých seminářích.
 Winky 
  • 

Re: Kooperativní vyučování 

(17.3.2010 12:08:00)
přesně tak. Rozvrhni si ty skupinky předem. A úplně ze všeho nejdřív zadej úkol, respektive řekni co budou dělat, až potom jak to budou dělat. To je to stejný jako když dáš všem do ruky papír a pak jim začneš vysvětlovat co na něm je - všichni budou koukat do papíru, otáčet s ním, načuhovat k sousedovi atd a nebudou ti věnovat pozornost..... triviální cvik na semináři pro učitele - všichni to vědí, mají disciplínu a vědí jak by se měli chovat, jakmile jim dáš papír do ruky a pak teprve začneš povídat, jsi v háji :-) a pak se tomu všichni smějou když si uvědomí jak jim to dělají ty dětičky a oni se proto na ně zlobí.
Nezavrhuj je a nenazývej je "zvěří" i když se tak někdy chovají. Posunuje to tvoje myšlení nechtěným směrem.

S tou "pomocí zvenčí" - my tomu říkáme "supervize" - že můžeš požádat vlastně jakéhokoli kolegu aby na tvou hodinu zašel, a jsou dvě varianty - buď se dětem řekne že v kabinetu je nějaké jednání tak on se jde "uklidit" k vám do třídy a bude si v koutku něco tiše psát - tak aby si děti nemyslely že je tam kvůli nim, on se nebude vůbec zapojovat, jen pozorovat, a zpětnou vazbu se dozvíš pak v kabinetě nebo na kafi, a nebo naopak se řekne že "jde se na vás podívat", takže děti se před ním možná budou kapku předvádět, ale on se může účastnit a dávat zpětnou vazbu přímo jim i tobě hned v průběhu. Mám teda zkušenost z výuky jazyků. Skoro vždycky tam ten kdo se byl kouknout viděl něco jinak než já sama. Chce to odvahu si to poslechnout :-)

Samozřejmě ti fandím, ale souhlasím s názorem "ubrat páru". Když přijde někdo nový a začne v kolektivu stylem "vy děláte všechno po staru (rozuměj blbě) a já přesně vím jak na to, mám tu nové metody, to budete čubrnět" tak to nemůže dopadnout dobře :-) prostě už z principu - změny bolí, i když jsou k lepšímu. Ze zkušenosti - je jednodušší si to svoje nové ozkoušet nenápadně, a až když jsou vidět výsledky, "přiznat" se k novému způsobu :-) + ta intuice. Viz jednání s matkou žáka ohledně trojky z občanské výchovy. Musím ti říct, že ani já jakožto rodič bych to u vysvědčení nechápala, a přála bych si vědět proč jsi mu tu trojku dala, a jestli to není náhodou o tom že vyjadřuje názory jinak než se tobě líbí.... Samozřemě máš právo mít svůj styl výuky občanky, možná píšete písemky a zkoušíš, takže ty výsledky hoch neměl když se na to vybodnul. Ale v principu občanka by ho měla připravit na něco jiného než že z ní bude psát test, ne?
 Babsi+2 


Re: Kooperativní vyučování 

(17.3.2010 14:06:22)
Souhlasím plně s tou supervizí. Já jsem byla vděčná svým kolegyním, když mě první rok chodily dost často kontrolovat. Neméně důležité je pak nerozbrečet se, když mi vyčítaly chyby, ktré jsem udělala. A vzít si z nich poučení.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Kooperativní vyučování 

(18.3.2010 6:51:01)
Emo, přesně to jsem chtěla napsat. Člověk musí mít rozmyšleno, jak to dělení proběhne, aby ho všichi hned pochopili a nikdo se nepohádal... Prostý "Rozdělte se do vojic" je zárukou, že zůstane pár dětí, který na sebe zbydou, nechtějí bejt spolu a buď úpně odmítnou spolupráci, nebo jejich práce bude stát za houby.
"Moje" děti spolupracujou denně, samozřejmostí je spolupráce napříč ročníky (jde o malotřídku). Někdy si partnera vybrat můžou, někdy vybírám já... někdy, když vyberu já (a v tu chvíli jsme schopna jim svoji volbu zdůvodnit, pokud bude třeba), tak děti s překvapením zjistí, že se jim dobře pracuje s někym, koho by si samy nevybraly. Někdy jde o práci ve dvojici, jindy trojici, jindy čtveřici a někdy si můžou samy vybrat... Někdy, když obsazení skupin plánuju dopředu, tak dám i každý skupině jinou práci, podle toho, kdo v ní je...

On se člověk na začátku musí naučit různý drobnosti - někdy stačí jiný jedno slovo a reakce dětí je úpně jiná.

Samozřejmě je výhoda, když mám děti celej den a ne jen na chvilku.

Na vejšce jsme měli několik užitečných předmětů - jednak asistentskou praxi (vybrala jsme si Začít spolu a chodila tam pomáhat zkušený učitelce do center aktivity jednou týdně po dobu půl roku), jednak souvislou pedagogickou praxi (výuka dramatický výchovy v jedný stálý třídě po dobu jednoho školního roku - DV je ideální předmět, kde se člověk může učit, jak zvládat jázeň, páč tam na jednu stranu chce tvořivost a improvizaci a na druhý dodržování pravidel, aby se vůbec něčeho dobral - je to težší, než pracovat s dětma v lavicích, ale bylo to dobře vymyšlený - všichni z kruhu (13 lidí) jsme učili na stejný škole mezi osmou a desátou a mohli jsme si na střídačku přizvat do hodiny našeho učitele didaktiky DV, kterej nám pomoh rozebrat klíčový okažiky a další dvě hodiny jsme všichni spolu sdíleli obsah a průběh našich hodin, dávali jsme si vzájemně tipy, co se komu osvědčilo a řešili, proč se někomu něco nedaří - super a tímto moc dík Honzovi Karafovi z katedry primárního a alternativního vzdělávání Ostravský univerzity. Měl zkušenosti z praxe a vždy nějakej tip po ruce.

Měli jsme víc praxí, ale tyhle dvě byly nejužitečnější.
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Kooperativní vyučování 

(18.3.2010 6:53:54)
Jinak narozdíl od autorky článku jsme se setkala s tím, že starší učitelka je schopna tvrdit mladší do očí, že něco nemůže fungovat a že se jí to vymstí, ačkoli tý mladší to evidentně funguje. Ale to je asi ve všech profesích, ne?
 Malenka 
  • 

Souhlas 

(18.3.2010 7:40:10)
A klobouk dolů před tím, jak má Ostravská fakulta vyřešenou praxi!!
 Babsi+2 


Re: Souhlas 

(18.3.2010 14:41:53)
Nejásej, já mám tu samou školu a praxe probíhala jen 6 týdnů (4hodiny/týden), takže jsem nastupovala s "úžasnou" 24 hodinovou praxí. Dost se tam dělí na spec.ped., učitele základek a středních škol. Ti speciální a vychovatelé "vyžrali" nejlepší učitele a předměty. My jsme měli nuďáky a za celé 4 roky asi dva snesitelné a užitečné předměty (Měli ale daleko více ped-psych předmětů, takže je možné, že poměr užitečných byl stejný).
 Malenka 
  • 

Upss.. 

(18.3.2010 18:15:10)
No ale je to taková pěkná první vlaštovka :o))
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Upss.. 

(21.3.2010 18:12:32)
No, ono to bylo před devíti lety... Byli jsme obor učitelství pro 1. stupeň alternativních škol - pouhých 13 lidí v ročníku - říkali nám experiment a už to zrušili. Údajně proto, že se to osvědčilo a bude to takhle mít veškerej první stupeň povinně... Můj názor je, že když si to člověk nevybere dobrovolně, tak to nefunguje, ale nevím, už mám jiný starosti...
 japolka 


kázeň 

(17.3.2010 12:21:10)
Ať se na mě autorka nezlobí, ale obviňovat kolegy z toho, že se děti v její hodině neumí pohybovat tiše je trochu mimo. Pokud má autoritu a respekt dětí, tak ty se přesunou jak ona chce. Je to jen na ní, ona je s nimi v tu chvíli. Jinak s článkem vcelku souhlasím. K těm skupinám-jako dítě jsem je na škole těžce nesnášela, většinu práce stejně udělal ten nejchytřejší, ostatní se vezli (já taky, určitě jsem nepatřila k těm prvním~:-D), ale prostě mě to nebavilo.
 Horama 


Nevzdat to, ani se nevymlouvat - hodně štěstí 

(17.3.2010 14:06:00)
Ano, udržet si v hodině kázeň je opravdu něco naprosto zásadního, protože jinak i sebeúžasnější metoda výuky přijde nazmar - když si jí nikdo z dětí ani nevšimne... :-) Chápu, že ty začátky, kdy si člověk hledá způsob komunikace s dětmi a pokouší se u nich získat nějakou autoritu, jsou frustrující. Taky těžké - jsou i učitelé, kteří se za celou kariéru nepřenesou přes tuto fázi, zároveň jsou ale tací, kteří mají jakýsi přirozený talent. Většina je ale někde mezi, takže přeju hodně odolnosti, pevné odhodlání a nakonec úspěšné zvládnutí nutných podmínek, abys mohla uvést do praxe to, co bys dětem ráda poskytla.

Jednu poznámku ale mám kritickou: Připadá mi nefér tvrdit, že v sedmé třídě něco nemůžeš s dětmi dělat, protože už jsou od předchozích učitelů "zkažené". To jako že jsi předpokládala, že tuhle část práce za tebe někdo udělá a ty se budeš zabývat jen tím příjemnějším na konci? Sedmáci bývají divocí, k dospělým kritičtí, zkoušejí, kde jsou hranice, ale nejsou to hotoví nezměnitelní lidé. Máš pořád ještě spoustu prostoru, abys je naučila to, co pro práci ve tvé hodině potřebují. Nemyslím, že ty děti jsou "zkažené" pro použití tvé metody, myslím, že si potřebuješ více promyslet, jak teorii dostat do praxe - v knížkách se to často opomíjí a tyhle praktické drobnosti přitom často bývají kriticky důležité.
 Malenka 
  • 

kursy užitečnější než pedák.. 

(17.3.2010 15:07:55)
..mnohé příspěvky jen potvrzují, že pro učitele je užitečnější jak supervize, na kterou nejsme dosud moc zvyklí, tak konkrétní kursy a semináře pořádané kdekým jen ne pedagogickou fakultou :o( Tam se totiž setkávají prakticky staří i mladí a hned na místě si zkoušejí, jak na to...po vysoké škole si tak učitel musí zaplatit další, tentokrát užitečné vzdělávání. Z vlastní kapsy bohužel, v cenách tržních nikoliv školních. Ale stojí to za to.
 magdusa 


kursy užitečnější než pedák.. 

(17.3.2010 18:53:31)
co se kurzů týče, tak ty jsou na úrovni první přednášky na PdF a jsou jen ztráta času. Pakliže nejsou posluchači mimozemštané.
 Malenka 
  • 

Re: kursy užitečnější než pedák.. 

(17.3.2010 20:43:26)
Myslím konkrétní kursy nabízené třeba na webu Kritického myšlení, PAU, jednotlivých reformních škol a podobně. Myslelas tohle?
 štěpánka 
  • 

Re: kursy užitečnější než pedák.. 

(18.3.2010 16:02:40)
Malenko,
přijde mi srandovní, jak se zase objevuje již dávno objevené. Supervize? Jen nové slovo pro starou, fungující věc.
Když jsem nastupovala do školy v r.1989 - dostala mě "na starost" na každý předmět jedna učitelka - funkce se jmenovala "uvádějící" učitel. Chodily jsme si vzájemně do hodin, radily mi obě, kdykoli jsem se mohla zeptat, dokonce i ony si vyslechly můj pohled na věc. když jsem rok poté dostala třídnictví v "šestce", tak jsem měla uvádějící učitelku i na třídnictví.
Když nastupovali v r 1964 do školství mí rodiče, měli rok řízené praxe. Přesná pravidla nevím, ale učili na celý úvazek, někdo z učitelů tam na ně dohlížel a pak teprv snad dostali glejt, že dokončili VŠ.
A teď budeme slavně zavádět SUPERVIZI ~t~
~t~~t~~a~~a~~a~
 Malenka 
  • 

Termíny 

(18.3.2010 18:25:56)
No já prostě uvedla termín, který už byl v diskusi použitý a věděla jsem, že bude jasné, o co jde. Uvádějící učitelku jsem měla taky, o dětech mluvila jako o parchantech a nevěděla, proč by do mé třídy měla chodit a co by mi k tomu měla říct. Učila podle učebnice stranu za stranou i kdyby hrom bil a ve třídě udržovala kázeň pomocí "kázeňských opatření". Po dvojce z chování už nebylo kam sáhnout, proto takoví žáci odcházeli ze třídy pryč. Nově příchozí žáci se třídili rovnou tak, že problémoví šli ke mně do třídy, protože se vědělo, že to bude fungovat. Nenaučila mě nic kromě diplomacie v jednání vůči ní. Ale byla nejstarší a proto uvádějící. Supervize je jasně daný a přínosný proces. Uvádějící pedagog by měl být schopen ji poskytnout, měl by za to mít vyšší osobní ohodnocení. Bohužel dnes je to asi 250 korun.
 štěpánka 
  • 

Re: Termíny 

(18.3.2010 21:43:49)
Malenko,
to jsi měla smůlu. Já zase štěstí. Kdyby mou první ředitelkou byl někdo z těch, kteří následovali po ní, už bych ve školství nebyla (možná bych si pomohla). U nás ve škole tedy žádná supervize ani uvádění není, "mladí" se s tím perou jak se dá, ale po pravdě, řada z nich má dojem, že žádné rady nepotřebují. Já - stará struktura zase mám pocit, že v řadě věcí by mi to supervizorování mohlo být užitečné. No nic, tady to nejspíše nezměníme.~y~~y~~y~
Reagovala jsem jen na to, že některé "komunistické přežitkly" byly zrušeny a opět se vracejí zpět, protože vlastně nebyly ani komunistické, ani přežitky...~5~~5~~5~
 Malenka 
  • 

Re: Termíny 

(19.3.2010 7:29:24)
No můžu ti říct, že mám trochu slabost pro dějiny pedagogiky, takže vím jistě, že ty nejpřínosnější myšlenky dneška přišly mnohem dřív než dneska :o)) Taky to byla moje silná zbraň, když se stařešinové ošívali nad projektovým nebo skupinovým vyučováním a já jim mohla směle říct, že to hojně vyzkoušeli už jejich dědečkové. Genetická metoda čtení je prvorepubliková záležitost, že.. Prostě neboj se, že bych nějak myslela, že po sametové revoluci se roztrhl pytel s moudrostí a teď se to celé otřese v základech :o)))
 štěpánka 
  • 

Re: Termíny 

(19.3.2010 8:18:43)
Malenko,
koukám, že máš velký přehled o historii pedagogiky (já ho nemám, tak max.Komenský a dost). Tím víc tě musí štvát všechny ty RVP, kompetence, apod. Rozhodně jsem nereagovala jenom na tebe, byl to spíš takový všeobecný povzdech...~k~ - takhle si často připadám~t~
(nevýhoda internetové diskuse - ztrácím přehled co kdo napsal a též těžko odlišujeme, co je vlastní názor a co je popis současné situace ve školství) Tak zdar našemu konání~x~!
 Malenka 
  • 

Kompetence a RVP 

(19.3.2010 8:57:35)
jsem v té tragické škole o fous minula díky MD a vůbec si to na tomhle typu školy neumím představit. Neumím si to představit na škole, kde učitelé nejsou tým a vedení nemá jasnou vizi, kam chce žáky vést. U nás se jen v letáku halabala nabízelo cokoliv, co by natáhlo děti k zápisu, ale pak to nikdo nebyl sto dodržet a udržovat. Vzdělávací plán na rok byla pro učitele učebnice. Prostě špatně. Momentálně úplně nejhůř vnímám to, že koordinátorem reformy je ten nejpitomější člověk na škole, který nikdy nechápal, proč by se učitelé měli dál vzdělávat nebo že je možné spolupracovat s psychologem, učit v muzeu a podobně. Prostě je to placená pozice a tak on to zastává a pro něj zadarmo se o obsah starají učitelé, kteří v tom dokážou něco udělat. Školství dokáže být vážně temná komora, kde se může schovat i ten největší idiot a příjemně si žít. A je to větší průser než když se schová někde v kanclu, protože tady ovlivňuje naše děti. Fuj fuj.
 štěpánka 
  • 

Re: Kompetence a RVP 

(19.3.2010 11:01:41)
Malenko, moje máma, celoživotní učitelka, dnes v důchodu., by ti řekla: Vykašli se nato a jdi dělat něco "pořádnýho", co tě uživí. Na takovou školu je tě škoda....~k~ Fakt je, že si neumím představit horší pakárnu než neschopnýho ředitele a celé vedení + ve sborovně kolektiv neomylných a vševědoucích učitelů nepřipouštějících jiné názory - bez ohledu na věk, takoví jsou i mezi začínajícími mladými učiteli i mezi staršími.~l~
Zaplaťpánbu jsem na škole, kde ne, že by byla nějaká extra skvělá spolupráce s kolegy, ale aspoň mi tu nikdo nehází klacky pod nohy a můj občas "jiný" přístup je vítán.~5~
Závěrem - dle toho co píšeš, byla by pro děti ve škole škoda, kdyby ses ze školství "zdejchla", ale najdi si takovou školu, kam nebude pod tvou lidskou důstojnost docházet. Dá to práci, ale i takové školy jsou (aspoň u nás v Praze, na menším městě nebo na vsi asi moc výběr nebude).
Vydrž!~y~~y~~y~
 Malenka 
  • 

Díky! 

(19.3.2010 11:44:28)
Zrovna se přesouvám na menší město:o)) Ale minimálně dvě školy ze tří vypadají dobře, což je dobrá zpráva. Horší zpráva bude, pokud na tak malé ploše nebude potřeba další učitel :o)) Uvidíme.
Přeju ti hezký jaro!
 lklasinka 


obdiv 

(17.3.2010 15:16:38)
Obdivuji všechny učitele, já bych je zabila asi tak za 3 dny a to možná i dřív~o~~o~
 Ananta 


Zkušenosti s učením 

(17.3.2010 18:48:53)
Zdravím,

přítel měl asi čtyři roky úplně stejný problém, nadšení, kamarádský vztah a postupně dospěl k tomu, že to prostě asi nelze a dost přitvrdil. Taky dostal napomenutí ředitelky za to, že nechal dělat v tělocviku za trest jednoho kluka kotouly a podobné chuťovky. Problémy s rodiči ohledně známek jsou téměř každé pololetí. Pokud má dítě problém s chováním, často je nejjednoduší to svést na špatného učitele a totéž se špatným prospěchem. Zrovna sedmáci a osmáci byli pro něj průbířský kámen. Jo a jedna velká zkušenost, problém není s dětmi, ale s rodiči, protože dost z nich stojí neochvějně za svým miláčkem. Do budoucna mu tím samozřejmě zadělává na problém, protože v práci a v životě se skoro každý setkává a s nějakou autoritou a měl by se s tím naučit vyrovnat.
 Terka79 


Re: Zkušenosti s učením 

(18.3.2010 10:24:26)
Tak to je přesně vystižen problém dnešního školství.~R^ RODIČE!!! Mají pocit, že na každém kroku musí soudit výchovné a vzdělávací postupy učitele a nějak zapomínají, že je sledují jejich děti. Jak mají mít učitelé autoritu, když za každou špatnou známku, poznámku atd. se rodič rozčiluje na učitele a tím dává dítěti najevo, že si na něho učitel nemůže nic dovolit. Děti by se měly naučit nést zodpovědnost za své jednání a učení a ne být v klidu, že rodič si na ně nenechá šáhnout.

DOKUD NEZMĚNÍ RODIČE SVŮJ PŘÍSUP, NIKDY SE SITUACE NESPRAVÍ!
 Jíťa 
  • 

Re: Zkušenosti s učením 

(18.3.2010 13:34:36)
Patřím k těm rodičům, kteří si učitelů neváží. A dítě to ode mě neokopírovalo, spíš naopak. Já si ze svého dětství přinesla velikou úctu k učitelům, bohužel je to už hodně let, co jsem chodila do školy a pokud můžu soudit, tak dnešní učitelé těm mým nesahají ani po kotníky.

Jak si má dítě vážit učitele, který sám pořádně nerozumí tomu co učí??? Jak si může vážit učitelů v jejichž téměř každém písemném projevu je hrubka??? Jak si může vážit jazykáře, který jim rozdá nakopírovaná slovíčka s úkolem je doma vyhledat ve slovníku a dítě některé nenajde, protože se učitel při jejich psaní spletl???
A to všechno prosím na nižším stupni, kdy jsem ještě školní přípravu dcery sledovala!!! Vy byste se chtěli od takových lidí učit???
 štěpánka 
  • 

Re: Zkušenosti s učením 

(18.3.2010 16:10:11)
Jíťo, to nevím, ve škole kam chodí mé děti takoví "specialisté" nejsou.
Hlavně bych se ale nechtěla učit od skutečného odborníka, který chyby nedělá, všechno ví nejlít, ale 40 minut z vyučovací hodiny monotonním hlasem přednáší a po pubertálních dětech žádá znalosti VŠ studentů. Dobrý učitel není jen ten, který rozumí a umí svůj obor. Musí mít i schopnost ho předat dál. Dle mé zkušenosti, někomu je "shůry" dáno, někdo se to za celý život nenaučí...~3~~3~~3~
 Binturongg 


Re: Zkušenosti s učením 

(21.3.2010 11:36:47)
Jíťo
„Jak si má dítě vážit učitele, který sám pořádně nerozumí tomu co učí??? Jak si může vážit učitelů v jejichž téměř každém písemném projevu je hrubka??? Jak si může vážit jazykáře, který jim rozdá nakopírovaná slovíčka s úkolem je doma vyhledat ve slovníku a dítě některé nenajde, protože se učitel při jejich psaní spletl???
A to všechno prosím na nižším stupni, kdy jsem ještě školní přípravu dcery sledovala!!! Vy byste se chtěli od takových lidí učit???“

V tomhle máš bohužel úplnou pravdu! Nejsou tedy všichni takoví – řekla bych, že druhostupňoví učitelé jsou na tom všeobecně o něco lépe, ovšem kolegů, které popisuješ, je nejen dost značné množství, ale nejsou bohužel jen mladí. Příkladem za všechny je moje 46letá kolegyně, stále studující a sbírající tituly, aspirující na ředitelskou pozici na jiné škole, avšak neumí ani vyjmenovaná slova a diktáty „svých“ třeťák a čtvrťáků dává opravovat češtinářkám II. stupně s tím, že ona má jiné věci na práci než myslet nad pravopisem, jímž pohrdá…
Za ta léta jsem potkala takových kolegyň i kolegů hodně ve věkovém rozmezí 25-50 let. Moji největší učitelé učení absolutně nepatřili mezi mé kantory na VŠ a dodnes jsem nikoho takového na školách nepotkala – až na 2 výjmky. Nejvíc mě naučili paradoxně ti, kteří s pedagogickou fakultou neměli nic společného.
V současné době musí být učitel ZŠ absolvent PedF! Ale nejlepší a dětmi milovaní učitelé, kterým jsem dodnes vděčná mj. za to, že jsem nikdy ani myšlenkou nezavadila o útěk ze třídy plné puberťáků, nebo že mě má práce nikdy neotravovala a nadšení mi vydrželo, byli absolventi ještě učitelských ústavů z dob, kdy pajdáky neexistovaly, dále pak absolventi filosofické fakulty (obory čeština, ruština, psychologie, etnografie, dramaťák ) – všichni učitelé na ZŠ i SŠ s dlouholetou praxí…
Nechci tím říct, že absolventi peďáku za nic nestojí (jsem koneckonců jedna z nich, ač si vzdělání - a sebevědomí ~t~ - doplňuji jinde ), ale jestli by se už konečně neměl někdo zamyslet nad tím, odkud tahle ryba smrdí…
~d~ ~q~ :-©
 Lucka, 2 holčičky 


JAK NA SKUPINY 

(17.3.2010 19:32:34)
Lenko, učím na ZŠ devátým rokem. Řekla bych, že s problémy, které tu píšete, se setkal každý začínající učitel. Chce to jen vydržet. Dávám Vám za pravdu - 7. ročník je opravdu nejhorší. S dětmi to začíná dost "mlátit" a z toho nejhoršího jsou venku až tak v druhém pololetí 8. třídy - a to jen někteří :-))
Pro inspiraci uvádím jeden z příkladů, jak je možné rozdělit žáky do skupin. Tento způsob se žákům jeví jako zcela náhodný, pravdou však je, že učitel může barvami ovlivnit, kdo s kým bude ve skupině, a tak zapojit i žáky slabší či "odstrkované". Připravíme si barevné "lipky" (používají se např. na ocenění zboží), a to tolik barev, kolik skupin chceme vytvořit (pokud tolik barev nemáme, můžeme na lipky udělat nějaké značky - kolečko, trojúhelník,...). Dětem řekneme, ať zavřou oči, postupně procházíme třídou a každému nalepíme na čelo jednu lipku. Poté smí žáci oči otevřít, avšak v žádném případě spolu nesmí mluvit. Do skupin se musí rozdělit mlčky a zároveň musí spolupracovat - jsou odkázáni na pomoc druhého, který je musí do nějaké skupiny zařadit, protože oni sami nevědí, jakou barvu na čele mají. Učí se tím vzájemné spolupráci a rozvíjejí nonverbální komunikaci. Já jsem tento způsob vyzkoušela ve všech třídách druhého stupně a všude to bez problémů klaplo. Třeba se tedy necháte inspirovat. Hodně zdaru a síly.
 Malenka 
  • 

:o)))) 

(17.3.2010 20:46:45)
To mi přišlo fakt vtipný!!! A nezmasila tě nějaká slečna s mejkapem? :o))
 Lucka, 2 holčičky 


Re: :o)))) 

(18.3.2010 11:18:04)
Ne, bylo to v pohodě. Brali to s vtipem :-))
 Simča, dcery *1988 a 1997 


Dobrá učitelka... 

(17.3.2010 23:08:20)
Moji velikou úctu si získala jedna paní učitelka, která na prvních třídních schůzkách řekla: "Poznámky že zlobí jim nedávám - to je moje chyba, že zlobí...."

Simča

PS: Ve školství pracuji momentálně 12. rok - před revolucí 7 na ZŠ a teď jsem 5. rokem na SOU a SŠ...
 Nítěnka 


Máte můj obdiv a podporu 

(18.3.2010 9:30:19)
Je skvělé, že to nevzdáváte,že jste vůbec nastoupila do praxe ve svém oboru a že se snažíte změnit věci k lepšímu.
Také mám kratší učitelskou zkušenost a musím říct, že na kolegy jsem měla štěstí. Spousta z nich se chovala kamarádsky a moc mi pomohli.
Pak jsem dostala možnost pracovat na VŠ, kde jsem byla až do MD (a vlastně i mezi MD). Tady jsem mnohem spokojenější, mimo jiné proto, že problémy s kázní nejsou takové. Tedy ne že by nebyly vůbec, řekla bych, že vychování studentů se též bohužel rok od roku horší. Ale člověk je tam nemusí nutně trpět jako na ZŠ.
Já bych řekla, že celkový problém je hlavně v tom, že si děti a mládežníci uvědomují hlavně výhody, ale už jim jaksi nedochází, že k tomu patří i některá omezení a pravidla a povinnosti. Vidím to i u své pětileté dcery, jak jí to člověk neustále musí vymezovat ty hranice. Bohužel spousta rodičů na děti nemá čas nebo je jim to jedno - a jednoho dne se možná budou divit.
Přeji Vám do budoucích let hodně elánu a trpělivosti a moudrost, co pustit a za čím si stát.~x~
 Terka79 


zkažená společnost 

(18.3.2010 10:06:42)
Bohužel mě to vůbec nepřekvapuje, dnešní děti na ZŠ nic nezajímá a používání moderních metod propaguje jen ten, kdo v životě na ZŠ neučil, nebo možná přes 10ti lety a více.
Děti už nezajímá učení ani hravou formou, jak se mají do něčeho zapojit, tak je to obtěžuje. Samozřejmě známky chtějí dobré, ale to jak jistě víte, za ně vyřídí ve škole rodiče. Dáš špatnou známku, a jsi na koberečku u ředitele. Ti samozřejmě nechtějí o žáky přicházet.
Takže pokud mé malé dítě pobere inteligenci, tak pošupajdí na gympl, už jenom kvůli tomu kolektivu, který tam bude jistě trochu jiný.
Výsostné právo na autoritu už dnes nemají ani muži, ten můj říká, že už taky má co dělat, aby udržel kázeň.~o~
 Klára 
  • 

Re: zkažená společnost 

(18.3.2010 12:41:28)
Proboha, proč by měl mít muž výsostné právo na autoritu???
 Ondra, 3 děti 
  • 

Re: zkažená společnost 

(18.3.2010 22:15:37)
Nezlob se, Terko, ale myslím, že tu jen opakuješ běžné předsudky lidí, kteří do toho moc nevidí. Učil dosud jsem na několika školách, nejhorší zkušenost mám právě z víceletého gymplu. Děti na ZŠ nejsou o nic lepší ani horší, než byly třeba v osmdesátých letech, jsou jen trochu jiné, protože jsou trochu jinak vedené (a neřekl bych, že je to špatně). A už vůbec nejsou horší než na gymplech, je to jen o jiném zaměření školy.

Neříkám, že nemůžeš mít v případě některých dětí nebo některých škol pravdu, ale takhle zobecnit se to nedá. A ta generalizace o "mužích s autoritou" se ti taky moc nepovedla, je úplně mimo. Takže když to shrnu, moc nám toho ten tvůj příspěvek do diskuse nepřinesl... :-)
 Jíťa 
  • 

Re: zkažená společnost 

(19.3.2010 12:46:30)
S tím souhlasím. Zkušenost nemám, ale řekla bych, že na ZŠ se nejspíš dost dětí zlepší právě v 8 a 9 třídě, protože se jim blíží přijímací řízení.
Kdežto na víceletém gymplu mají vlastně šábes až do matury a můžou klidně pokračovat dosavadním přístupu.

A taky určitě záleží na tom, z jakých dětí se ti třída poskládá a jak dokážou fungovat jako kolektiv.
 Malenka 
  • 

gympl víc tmelí? 

(19.3.2010 14:12:00)
nevím, jestli máte tenhle poznatek taky, ale aspoň na gymplech, kam chodili moji kamarádi nebo jejich děti měli mnohem víc "tmelících" akcí než na základce. Různé rafty, školní chata na horách, turistické kursy a to vše právě už od té jako by šesté třídy. To umožňovalo i větší blízkost s třídním učitelem, které mi třeba na běžných základkách chybí. Třídní je učí třeba jeden předmět a jednou za tři měsíce je třídnická hodina. Ale třeba už to takhle probíhá i tam. Prostě na ZŠ mi na druhém stupni děti přijdou bezprizornější. Tedy nechci gympl nijak idealizovat, ale aspoń to málo mi přišlo fajn. Co myslíte?
 štěpánka 
  • 

Re: gympl víc tmelí? 

(19.3.2010 14:49:30)
Malenko,
myslím že je to škola od školy jiné. Učila jsem na gymplu (víceletý), jejíž ředitel zastával názor, že ve škole se děti seznámí dost, tak nač seznamovací pobyt, apod. Vedlo to k šikaně, elitářství, vztahy děsné.
Teď učím na gymplu, kde se děti vidí u přijímaček a pak hned první den školy jim začíná seznamovací - adaptační kurs, ještě než stačí vstoupit do školní budovy. Nestačí se "zdeformovat" vztahy a vytvoří se "mimoškolně". Během studia jsou další akce, ale většinou už n ikdy nejedou úplně všichni. My na gymplu jezdili na chmel, na brambory, o to jsou dnešní děti "ochuzeny". ~y~
Na ZŠ jsem učila v době, kdy se skoro každý rok jezdilo na dotované a levné školy v přírodě. O tom si dnešní rodiče mohou nechat zdát (za lyžák jsem teď mým dětem platila skoro 6OOO, pravda i s vleky a se vším všudy.~3~~3~~3~
 Jíťa 
  • 

Re: gympl víc tmelí? 

(19.3.2010 18:14:22)
No a za nás ještě bývaly 4 pracovní soboty do roka, a to byl ve škole branej den. Byl sice vopruz chodit v pláštěnce s plynovou maskou, ale jinak docela legrace při různých soutěžích připravených učitely.
 Jíťa 
  • 

Re: gympl víc tmelí? 

(19.3.2010 19:00:26)
A taky spousta kroužků a nepovinných předmětů při škole, které vedli sami učitelé... Představ si, že 20 spolužáků dobrovolně chodilo odpoledne psát diktáry a dělat větný rozbor do nepovinného ČJ, který vedla naše třídní. A nebylo to žádné doučování ani příprava na přijímačky - ten kroužek fungoval po celé 4 roky, kdy u nás měla třídnictví. I to podle mě něco vypovídá o kvalitě učitele.

A pak taky dost tmelil pionýr.
 Malenka 
  • 

Re: gympl víc tmelí? 

(19.3.2010 18:49:43)
No jasně, finančně to musí být masakr. Právě mě nadchlo, že na tom ségřině gymplu měli svojí chatu, kde si děti samy vařily a tak...narozdíl od základky tvoří pořád partu a navíc se tam setkávali různé ročníky. A ty brigády dřív, to mi přišlo úplně super. Podle mě by to překvapivě ocenily nakonec i děti, i když vypadají jako lemry. Chmel je prostě chmel :o))
 Jíťa 
  • 

Re: gympl víc tmelí? 

(19.3.2010 18:11:00)
Myslím, že tohle je spíš v lidech než v typu školy. Stejné věci, co píšeš jdou podle mě dělat i na ZŠ.
 Malenka 
  • 

Jdou, ale..? 

(19.3.2010 18:51:53)
právě mi připadá, že jdou, ale nedělají tak často jako na gymplu. Tak jen zkouším, jestli je to jen můj dojem, jestli to má nějaký logický důvod a tak :o)
 Jíťa 
  • 

Re: Jdou, ale..? 

(19.3.2010 19:10:29)
Malenko, on je to možná i problém toho, že dnes je nabídka mimoškolních akcí tak široká, že většina škol považuje za zbytečné se ještě nějak angažovat.
 štěpánka 
  • 

Re: Jdou, ale..? 

(19.3.2010 20:27:48)
Jíťo,
a o kroužky není zájem. Vždy znovu mě to překvapí, ale děti na 2. stupni opravdu nemají zájem o opravdu levné kroužky (třeba 300 za pololetí). To je realita jak ZŠ tak i víceletého gymnázia.~a~~a~~a~
 Jíťa 
  • 

Re: Jdou, ale..? 

(20.3.2010 13:41:28)
To podle mě souvisí i s tou širokou nabídkou mimo školu. Proč by děti měly trávit čas ve škole s učitely, když stejný kroužek mohou navštěvovat v nedalékém domečku? A cena je většinou srovnatelná.

Ono je toho hodně, co se dá udělat, ale je to taky o vztahu děti-škola-rodiče. Na spoustě škol např. funguje nějaký klub rodičů, ale jeho činnost se omezuje jen na výběr příspěvků a následné přerozdělování peněz. Ale zažila jsem i klub, který se angažoval a organizoval právě ony mimoškolní akce a setkání pro děti, rodiče a učitele. Jenže to bylo v místě, kde široko daleko žádný domeček nebyl takže o akce byl mimořádný zájem.
 Malenka 
  • 

Nemyslela jsem mimoškolní čas, ale spíš čas pro kolektiv 

(20.3.2010 16:27:52)
Napadlo mě, že třeba u základky se to bere tak, že ty děti jsou spolu od první třídy, tak proč to nějak prohlubovat. Kdežto ten gympl má potřebu sjednotit, protože se děti teprve potkaly. Nešlo mi o náplň volného času, spíš o klima ve třídě a škole. Prostě jsem registrovala, že gympl jel na týden na rafty a základka na otočku do Terezína :o))
 Jíťa 
  • 

Re: Nemyslela jsem mimoškolní čas, ale spíš čas pro kolektiv 

(20.3.2010 18:54:45)
Ale to fakt záleží spíš na konkrétních lidech než na typu školy.

Kdysi nám učitel na rovinu řekl, že s námi na dýl jak 2 dny nepojede, protože škola proplácí cesťák jen právě na 2 dny. Zbytek by si musel platit ze svýho. Takže i tady může být zakopaný pes.
 Binturongg 


Re: zkažená společnost 

(21.3.2010 11:41:59)
To je trochu pesimistická vize.
Já doposud neměla s kázní problémy, a to ani v 8. „dys“ třídě jedenácti Romů, odkud slabší povahy prchaly i během hodiny ~t~
Neznám však žádný recept, jak vyjít s žáky, nic, co by se dalo naučit nebo vyčíst. Proto jsem k nadšeným mládežníkům, kteří se domnívají, že jim stačí pouze naučené definice, metody a postupy (což se domnívají oprávněně, jelikož jim to na pajdě 5let tlučou do hlavy), poněkud skeptická, ač jim držím palce, není to tak dlouho, co jsem též začínala… ~;) ~z~
S rodiči je občas potíž a netvrdím, že se mi dařilo vždy s každým skvěle vyjít, ale nikoho nenutím, aby mě miloval a navíc „Není na světě člověk ten, aby se zavděčil lidem všem.“ ~:-D

 štěpánka 
  • 

..a na školách musáí být zavedena lázeň 

(18.3.2010 16:06:19)
Znáte to? Z Cimrmana. Myslím že Dobytí severního pólu. Rozuzlení.
Já to špatně čtu. KÁZEŇ tu píšou. No to snad je jasné, to snad ani nemuseli psát....Nojo, doba Járy Cimrmana.~3~~3~~3~
 Binturongg 


Re: ..a na školách musáí být zavedena lázeň 

(21.3.2010 11:37:49)
Štěpánko – ano – do všech škol zavést LÁZEŇ!!!!
~t~ ~t~ ~3~



 irena (Míša5/00+Maruš3/03) 


Re: ..a na školách musáí být zavedena lázeň ;-))) 

(21.3.2010 12:48:36)
;-)))
ALE NE LÁZEŇ, KÁZEŇ!!! (já už na to nevidim;-))
pěkná hra. Pomocný učitel za Rakousko-Uherska měl tytéž problémy, a už Sokrates (tuším?) psal o mravně a celkově zkažené společnosti!!!
Sice dnes to je trocha víc na ostří nože, ale ty problémy jsou zhruba stále stejné a nesvádějme vše na tu "zkaženou mladou generaci" - není se ani tak moc čemu divit, že se v dnešní době chovají, jak s chovají ~z~
Autorce držím palce, hodně sil a odolnosti ;-)
 rebelie 


V systému školství chybí "prostor" pro vzájemné hospitace či supervizi, což je škoda 

(18.3.2010 22:19:44)
Děkuji za tento článek. Ledacos vidím trochu jinak, ale v podstatě jsem ve stejné situaci - učím třetím rokem na 2. stupni ZŠ a neustále hledám cestu, jak na to.
I diskuse pod článkem mě zaujala.
Osobně považuji možnost supervize, nebo vzájemných hospitací za naprosto zásadní záležitost a štve mě, že na to v našem školství není "prostor" - ani čas, ani peníze. Zatímco v neziskovkách i ve firmách je supervize běžnou praxí, tak ve škole se o problémech, které máme v hodinách nebavíme - respektive bavíme, v rychlých glosách u oběda či o přestávce, ale skutečný prostor chybí... Navíc se stále mnozí bojí přiznat, že mají s něčím ve třídě problém, aby se v očích klolegů neztrapnil... Někdy mi přijde úsměvné, když si v RVP čtu o komunikativních dovednostech - vždyť je nemá ani 90% učitelů...
Přeji všem, kteří se snaží ve školství - zvlášť na ZŠ, na 2. stupni - odvádět slušnou práci hodně zdaru a hlavně se z toho nezbláznit :-)!
 Malenka 
  • 

Rozvíjet kompetence žáků, když je nemají učitelé... 

(19.3.2010 7:36:12)
Tak to je přesné, cos napsala..to se musím úplně smát. U nás ředitel ani nechodil do hodin, aby nás jako neurazil, že kontroluje. Tím pádem ale vůbec neměl přehled, kdo co dělá. Kromě drbů samozřejmě. Od toho se odvíjí i problém, jak rozdělit osobní ohodnocení (na základě drbů, stáří, kamarádství?) V tomhle je prostě školství hrozně neprofesionální a je hrozně důležité, aby mlaďoši nerezignovali, jinak je to v pytli.
Teď už vím, že až se vrátím z MD, nestačí mi jen škola, kde řediteli je "jedno co dělám ve třídě", takže si můžu dělat co chci. Ale jestli pak s většími nároky najdu místo co? Možná budu muset přecejen sklopit uši..
 Jíťa 
  • 

Re: Rozvíjet kompetence žáků... 

(21.3.2010 17:39:46)
Skvělá myšlenka. Co kdyby žáci dávali také v pololetí a na konci roku vysvědčení učitelům. Učitelé by alespoň měli zpětnou vazbu a ředitel podklad pro rozdělování prémií.
 rebelie 


Re: Rozvíjet kompetence žáků... 

(22.3.2010 8:52:31)
Ahoj Jíťo,
já to přesně tak dělám - upravím si tiskopis vysvědčení a prosím děti, aby vystavily vysvědčení mně... Říkám, že my hodnotíme je, a tak bych ráda, aby i oni zhodnotili mou práci... Plus je vždy prosím o doplnění nějakého slovního hodnocení, protože jen známky toho mnoho neřeknou...
Nevím, zda by to bylo použitelné jako podklad pro odměny, ale pro mě je to důležitá zpětná vazba.
 štěpánka 
  • 

Re: V systému školství chybí "prostor" pro vzájemné hospitace či supervizi, což je škoda 

(19.3.2010 8:23:37)
Rebelie,
mám dojem, že jsi to vystihla naprosto přesně. Vím od kamarádky, že vzájemné hospitace, včetně hospitace vedení jsou někde naprosto běžnou součástí školního života a myslím si, že je to správné. Když mi říkala, že sama požádala ředitelku o hospitaci, protože měla ve třídě problém, málem jsem spadla ze židle. Sama hospitace ráda nemám, ale vzhledem k tomu, že nemají v souč.době téměř žádný smysl. Na mé první škole mi nevadily, protože se dělaly běžně a nešlo o "kontrolu", ale o pomoc začínající kantorce (tenkrát mě). Ráda bych to i oplatila, ale tu možnost nemám.....~a~ Hospitace je na většině škol považována za opruz, zbytečnost a řízenou buzeraci učitelů. Škoda.
A s těmi kompetencemi učitelů .....darmo mluvit a psát~n~~n~~n~
 Voskovka 


mam podobnou zkusenost 

(19.3.2010 20:34:51)
Take jsem nastoupila v zari coby ucitelka druheho stupne, plna idealu a predstav, kterych mne mi zaci rychle zbavili. Ucitelstvi jsem sice vystudovala, ale delala jsem kvuli penezum neco jineho a az po 7 letech na materske se 3 detmi, jsem se rozhodla si to vyzkouset. Prvni tri mesice by si mel vyzkouset kazdy politik, ktery chce ucitelum snizit uz beztak nizke platy naprosto neodpovidajici usili, ktere musite coby ucitel vynalozit. Prace na helpdesku je proti tomu veget. Navic Vam prvni roky ucitelovani ukradnou temer vsechen volny cas, ktery travite nad pripravami a opravami pisemek. Nicmene prace s detmi, byt neukaznenymi, je sice narocna, ale fajn. A kdyz je clovek dostatecne dusledny a meri vsem stejnym metrem a hlavne ma ty holomky rad, pak se vysledek pomalu a jiste zacina dostatovat. Drzim Vam palce a vsem nejen zacinajicim ucitelum preji hodne zdaru a doma pratelske zazemi.
 štěpánka 
  • 

Re: mam podobnou zkusenost 

(19.3.2010 20:42:11)
"Navic Vam prvni roky ucitelovani ukradnou temer vsechen volny cas, ktery travite nad pripravami a opravami pisemek."
zlatý voči. nejen první roky! Když chceš učit pořádně, shánět si nové informace, nové metody, žere ti to čas furt. manžel se mi směje, jestli prý vím, že pracovní týden má jenom 40 hodin.~t~~t~~t~
Zkusit by si to měli hlavně ti, kteří se domnívají, že úvazek 21 hodin týdně znamená, že učitelé pracují jen polovinu času než ostatní pracující.~a~~a~~a~
 lukisek 


Re: mam podobnou zkusenost 

(22.3.2010 13:14:37)
Já nejsem učitelka (naštěstí), jsem jen maminka jednoho 12-letého žáka. Neříkám, že on by byl ideální, máme s ním taky potíže. Ale když jdu občas kolem školy, vidím CO z ní vychází, JAK se jeho vrstevníci baví, jaké používají výrazy, přiznám se, že je mi skoro pokaždé mdlo od žaludku... Dnešní učitel, to musí být opravdu silná povaha, charakter, přirozená autorita. Tak mě napadá, více mužů do škol... Dnešní mládeži chybí mužský vzor, tátové jsou do večera v práci, aby vydělali a výchovu zastává bohužel internet...:-((
 Veveruše 


No jo, sedmáci:-)) 

(21.3.2010 21:30:28)
Rok mezi střední školou a VŠ jsem strávila jako nekvalifikovaná učitelka na ZŠ. Učila jsem šesťáky, sedmáky a osmáky. Šesťáci byli fajn, osmáci taky. V podstatě jen kvůli a díky nim jsem ten školní rok vydržela. Ale sedmáci? Příšerné, pro mě to byl boj o přežití, každá hodina mě stála hodně sil, abych vůbec byla schopná udržet svou autoritu a klid ve třídě a k tomu ještě žáky něco naučit. A když si vzpomenu, co vyváděli moji spolužáci (já byla docela tichá voda~f~) v sedmé třídě, dost učitelů s nimi taky mělo co dělat.
Takže můj názor je, že věk 13 let (začátek puberty) je prostě krizový a není dobře, pokud učitel - nováček dostane pouze sedmáky. Někoho to zocelí (řekla bych, že to byl můj případ, i když jsem nakonec zamířila jinam než do školství, poněvadž na pedagogickou fakultu mě nepřijali; ale rok se sedmáky mi velmi pomohl, už nejsem tolik tichá voda ~y~), jiného to může zlomit.
Takže autorce doporučuju zkušenosti se sedmáky rozhodně nezobecňovat a hlavně vydržet. Třináctiletým (a možná nejen jim) by určitě prospěly věkově smíšené třídy. Akorát by to chtělo menší počet dětí a jiný než u nás zaběhlý systém výuky.
 Jíťa 
  • 

Re: No jo, sedmáci:-)) 

(22.3.2010 8:25:18)
Jak už jsem jinde naznačila, rozdíl mezi sedmáky a staršími dětmi může souviste i např. i s přijímacím řízením na SŠ. Zatímco sedmáky nic netlačí, osmákům už se známky píší do přihlášek a jsou jedním z kritérií pro přijetí. Ti si nemůžou tolik dovolit dělat brajgl.
 Veveruše 


Re: No jo, sedmáci:-)) 

(24.3.2010 22:37:42)
Nám se ale známky ze sedmé třídy do přihlášek psaly~j~ (devátá třída řadu let neexistovala a posléze byla nějaký čas nepovinná, o rok jí unikla dokonce i moje o 8 let mladší sestra~k~). A ve třídě to u nás vypadalo často jako ve zvěřinci~t~. Já za tím vidím evidentně nástup puberty~2~.
 Jíťa 
  • 

Re: No jo, sedmáci:-)) 

(26.3.2010 11:38:12)
Ale to se přece nijak nevylučuje. Já za tím vidím komplex několika možných faktorů. Jedním z nich je puberta, dalším blížící se přijímací řízení, stejně tak se na tom může podílet nezkušený (absolvent) pedagog, vztahy v dětském kolektivu....

Myslím si, že svádět všechno jen na jednu věc je blbost. To přijímací řízení jsem vypíchla jen proto, že to tu v diskuzi nikde nezaznělo. A jsem přesvědčená že nějaký vliv to má. Proč by jinak byli osmáci pohodovější, když jsou stále ještě v pubertě?

Zajímalo by mě např. jestli i na gymnáziích jsou děti v kvartě (odpovídá osmičce ZŠ) už také srovnané nebo jsou s nimi obdobné problémy jako s terciány. Je jasné, že problémy budou asi jiné než na ZŠ, ale určitě je ta puberta při výuce znát. Který ročník považují za nejhorší gymnaziální pedagogové?
 Veveruše 


P.S. 

(24.3.2010 22:42:29)
A taky Tvoje (Uau, vím že je obecný úzus na internetu tykat, ale má s tím někdo taky takový problém jako já? Nebo by vyznělo hodně blbě, napsat "Vaše"?) teorie nevysvětluje, proč jsou šesťáci úplně v pohodě - Ti by přece měli podle této teorie dělat brajgl ještě větší~j~.
 Dorki 


Doporucene knizky 

(23.3.2010 10:49:32)

Vrele doporucuji knihy od autorek Adele Faber a Elaine Mazlish.
Pro ucitele asi How to talk so kids can learn (nevim jestli vysla cesky).
Nebo Jak mluvit, aby nás děti poslouchaly,Jak naslouchat, aby nám děti důvěřovaly.

Nejsem ucitel, ale jejich pristup se mi moc libi a snazim se ho uplatnovat doma (obcas i uspesne :-)) ).

Neni to prirucka, ktera vyresi vsechny problemy, ale je to spis o tom, jak mluvit s detmi s respektem a jak se snazit resit konkretni situace s respektem.

Preji hodne sil, optimismu a nadhledu!

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.