tisk-hlavicka

Největší problém je kázeň

17.3.2010 Lenka Kopřivová Rodina a škola 104 názorů

Od září jsem nastoupila svým prvním rokem jako učitelka na základní školu na druhý stupeň.

Vyučuji občanskou výchovu a dějepis. Mým největším problémem je kázeň žáků.

Píše se o tom stále, ale nic se nemění. Všichni vědí, že příprava na učitelskou profesi je příliš teoretická a hodin strávených v praxi během studia, kde byste dostávali podporu a zpětnou vazbu od zkušených kolegů, je málo. Start v praxi proto není žádný med. Zvládnout takovou třídu plnou sedmáků rozhodně není legrace.

Moderní metody? Nefungují

Přišla jsem natěšená, že budu používat kooperativní vyučování – tj. zapojovat zvláště v občanské nauce hodně práce ve skupinách. Seminář na toto téma mne na pedagogické fakultě hodně oslovil. Ovšem problém je ten, že nejdříve se třída musí kooperativnímu učení naučit a pak jej teprve můžete používat.

V sedmé třídě už byste očekávali, že to s nimi zkoušela spousta učitelů a že tedy jsou navyklí spolupracovat. Opak je ale pravdou. Jakmile zadám pokyn rozdělte se do skupin, ve třídě vznikne neuvěřitelný hluk a splnění úkolu snad vůbec nemohu očekávat. Když jsem o tom mluvila se svými kolegyněmi, tak se na mě tvářily jako na naivku a doporučily mně, ať se vrátím ke starému ozkoušenému modelu: začni hodinu zkoušením nebo písemkou, pak dej výklad a před koncem zadej nějakou individuální práci. „Alespoň máš celou dobu všechna děcka před očima a můžeš je kontrolovat, co dělají.“ To jsou slova jedné učitelky, která musím říct, že platí na škole za velkou autoritu, a co vím, tak i žáci ji dost berou. Zkrátka moje nadšení pro moderní metody začalo klesat. Zmiňovaní sedmáci jsou opravdu silné kafe. Úplně jsem to nevzdala, ale myslím si, že je to možné jen v případě, že je do toho zapojený celý učitelský kolektiv nebo když máte děti od začátku. Když je dostanete „již zkažené“, tak se s tím mnoho dělat nedá. Občas si vzpomínám na naši nadšenou učitelku z pedagogické fakulty, která nám o výhodách kooperativního učení vykládala a moc by mne zajímalo, jak by tu moji „zvěř“ zvládla.

Hvězdný zážitek – projektové dny

To by ale stačilo k mému stěžování. Práce má i své světlé okamžiky. Velmi povedené byly z mého pohledu například projektové dny, které naše škola pořádala k výročí dvaceti let od sametové revoluce. Atmosféra ve škole byla v jejich průběhu úplně jiná než normálně a zdálo se mi, že pracuji se spoustou velmi zajímavých a kreativních lidí. Celkově nás projekt velmi posílil, seznámila jsem se víc se svými kolegy a vím teď, na koho se s čím mohu obrátit. Cítím zde více přátelských vazeb. Zde bych chtěla reagovat také na článek mého kolegy, který psal v minulém čísle o šikaně mezi učiteli. Respektive o tom, že zkušení učitelé se snaží šikanovat mladé. Já rozhodně takovou zkušenost nemám a spíše naopak dostávám od svých kolegyň velkou podporu. Ne, že by v kolektivu nebyly spory, určitě jsou tam skupinky, nebo kabinety, které se spolu kamarádí více a o druhých třeba trochu „drbou“, ale to je asi normální na každém pracovišti.

Co by mi pomohlo

Asi nejvíce by mi ale v začátcích pomohlo, kdyby občas ve třídě se mnou někdo byl. Někdo, kdo by mne nehodnotil jako na hospitaci – čili nestresoval, ale dával rady, jak co řešit. Někdo zkušený, ale zároveň přátelský. Přijde mi, že si na všechno musí člověk přijít sám a zbytečně tak dlouho tápe. Možná i proto, že by mně pomohlo, kdyby mě občas někdo pochválil. Když se se sedmákama hodina zázračně povede, tak oni samozřejmě nepřijdou říct, že to bylo dobré. Tak by bylo fajn, kdyby to řekl někdo jiný.

Zažila jsem už i první konflikty s rodiči kvůli známkám na vysvědčení a nebylo to nic příjemného. Nácvik jednání s rodiči by snad měl být povinným předmětem!

Ve sporu se jednalo o to, že jedna maminka zřejmě měla pocit, že občanská nauka je předmět, ze kterého se dává automaticky jednička a moji udělenou trojku nechtěla přijmout. I když jsem jí ukazovala výsledky jejího syna, tak se na mne dívala jako by mé argumenty neměly žádnou váhu. V tu chvíli jsem cítila, že mé mládí je velkou nevýhodou. Závěrem bych chtěla poděkovat Rodině a škole, že zavedla tuto rubriku, která nás mladé podporuje – můžeme napsat, co nás trápí a třeba se konečně něco změní. Všem, kteří jako já začínají, moc držím palce. Nevzdávejte to!

Názory k článku (104 názorů)
hodně sil do příštíš let remus 17.3.2010 8:49
převzít zkaženou třídu Malenka 17.3.2010 9:8
*Re: převzít zkaženou třídu kotyk 17.3.2010 9:23
*Re: převzít zkaženou třídu Ema 17.3.2010 10:17
**Re: převzít zkaženou třídu Blanka 17.3.2010 13:17
Smekám! DaVinci 17.3.2010 9:33
Krátké zamyšlení Binturongg 17.3.2010 9:39
*Re: Krátké zamyšlení Amina 17.3.2010 9:46
*Re: Krátké zamyšlení Jája 17.3.2010 11:16
**Re: Krátké zamyšlení Binturongg 17.3.2010 11:56
**Krátké zamyšlení magdusa 17.3.2010 18:52
*Re: Krátké zamyšlení sarmi 17.3.2010 13:20
*Pajdák Jíťa 17.3.2010 13:24
*Re: Krátké zamyšlení Ema 17.3.2010 14:37
**Re: Krátké zamyšlení Binturongg 17.3.2010 14:57
*Re: Krátké zamyšlení Ondra, 3 děti 18.3.2010 10:47
**Já vím co.. Malenka 18.3.2010 12:41
***Re: Já vím co.. Ondra, 3 děti 18.3.2010 14:37
**Re: Krátké zamyšlení Binturongg 21.3.2010 9:4
*Re: Krátké zamyšlení REBEKA, učitelka v důchodu 18.3.2010 15:33
*Re: Krátké zamyšlení irena (Míša5/00+Maruš3/03) 21.3.2010 12:49
Rozdělení do skupin Jíťa 17.3.2010 10:15
*Re: Rozdělení do skupin Martina, 2 kluci 17.3.2010 10:32
**Re: Rozdělení do skupin Terka79 18.3.2010 10:13
*Re: Rozdělení do skupin kreditka 17.3.2010 12:7
**Re: Rozdělení do skupin Jíťa 17.3.2010 13:14
***Re: Rozdělení do skupin komba 17.3.2010 16:44
****Smutný příklad Malenka 17.3.2010 17:6
****Re: Rozdělení do skupin Jíťa 18.3.2010 13:23
***Re: Rozdělení do skupin kreditka 17.3.2010 23:40
*Re: Rozdělení do skupin Terka79 18.3.2010 10:11
**Re: Rozdělení do skupin Jíťa 18.3.2010 13:7
*Re: Rozdělení do skupin štěpánka 18.3.2010 15:54
**Re: Rozdělení do skupin Jíťa 18.3.2010 17:59
***Re: Rozdělení do skupin štěpánka 18.3.2010 18:12
****Re: Rozdělení do skupin Jíťa 19.3.2010 12:24
*****Re: Rozdělení do skupin štěpánka 19.3.2010 13:12
Kooperativní vyučování Ema 17.3.2010 10:16
*Re: Kooperativní vyučování Winky 17.3.2010 12:8
**Re: Kooperativní vyučování Babsi+2 17.3.2010 14:6
*Re: Kooperativní vyučování JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 18.3.2010 6:51
**Re: Kooperativní vyučování JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 18.3.2010 6:53
***Souhlas Malenka 18.3.2010 7:40
****Re: Souhlas Babsi+2 18.3.2010 14:41
*****Upss.. Malenka 18.3.2010 18:15
******Re: Upss.. JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 21.3.2010 18:12
kázeň japolka 17.3.2010 12:21
Nevzdat to, ani se nevymlouvat - hodně š... Horama 17.3.2010 14:6
kursy užitečnější než pedák.. Malenka 17.3.2010 15:7
*kursy užitečnější než pedák.. magdusa 17.3.2010 18:53
**Re: kursy užitečnější než pedák.. Malenka 17.3.2010 20:43
*Re: kursy užitečnější než pedák.. štěpánka 18.3.2010 16:2
**Termíny Malenka 18.3.2010 18:25
***Re: Termíny štěpánka 18.3.2010 21:43
****Re: Termíny Malenka 19.3.2010 7:29
*****Re: Termíny štěpánka 19.3.2010 8:18
******Kompetence a RVP Malenka 19.3.2010 8:57
*******Re: Kompetence a RVP štěpánka 19.3.2010 11:1
********Díky! Malenka 19.3.2010 11:44
obdiv lklasinka 17.3.2010 15:16
Zkušenosti s učením Ananta 17.3.2010 18:48
*Re: Zkušenosti s učením Terka79 18.3.2010 10:24
**Re: Zkušenosti s učením Jíťa 18.3.2010 13:34
***Re: Zkušenosti s učením štěpánka 18.3.2010 16:10
***Re: Zkušenosti s učením Binturongg 21.3.2010 11:36
JAK NA SKUPINY Lucka, 2 holčičky 17.3.2010 19:32
*:o)))) Malenka 17.3.2010 20:46
**Re: :o)))) Lucka, 2 holčičky 18.3.2010 11:18
Dobrá učitelka... Simča, dcery *1988 a 1997 17.3.2010 23:8
Máte můj obdiv a podporu Nítěnka 18.3.2010 9:30
zkažená společnost Terka79 18.3.2010 10:6
*Re: zkažená společnost Klára 18.3.2010 12:41
*Re: zkažená společnost Ondra, 3 děti 18.3.2010 22:15
**Re: zkažená společnost Jíťa 19.3.2010 12:46
***gympl víc tmelí? Malenka 19.3.2010 14:12
****Re: gympl víc tmelí? štěpánka 19.3.2010 14:49
*****Re: gympl víc tmelí? Jíťa 19.3.2010 18:14
******Re: gympl víc tmelí? Jíťa 19.3.2010 19:0
*****Re: gympl víc tmelí? Malenka 19.3.2010 18:49
****Re: gympl víc tmelí? Jíťa 19.3.2010 18:11
*****Jdou, ale..? Malenka 19.3.2010 18:51
******Re: Jdou, ale..? Jíťa 19.3.2010 19:10
*******Re: Jdou, ale..? štěpánka 19.3.2010 20:27
********Re: Jdou, ale..? Jíťa 20.3.2010 13:41
*********Nemyslela jsem mimoško... Malenka 20.3.2010 16:27
**********Re: Nemyslela jsem m... Jíťa 20.3.2010 18:54
*Re: zkažená společnost Binturongg 21.3.2010 11:41
..a na školách musáí být zavedena lázeň štěpánka 18.3.2010 16:6
*Re: ..a na školách musáí být zavedena ... Binturongg 21.3.2010 11:37
*Re: ..a na školách musáí být zavedena ... irena (Míša5/00+Maruš3/03) 21.3.2010 12:48
V systému školství chybí "prostor&q... rebelie 18.3.2010 22:19
*Rozvíjet kompetence žáků, když je nema... Malenka 19.3.2010 7:36
**Re: Rozvíjet kompetence žáků... Jíťa 21.3.2010 17:39
***Re: Rozvíjet kompetence žáků... rebelie 22.3.2010 8:52
*Re: V systému školství chybí "pro... štěpánka 19.3.2010 8:23
mam podobnou zkusenost Voskovka 19.3.2010 20:34
*Re: mam podobnou zkusenost štěpánka 19.3.2010 20:42
*Re: mam podobnou zkusenost lukisek 22.3.2010 13:14
No jo, sedmáci:-)) Veveruše 21.3.2010 21:30
*Re: No jo, sedmáci:-)) Jíťa 22.3.2010 8:25
**Re: No jo, sedmáci:-)) Veveruše 24.3.2010 22:37
***Re: No jo, sedmáci:-)) Jíťa 26.3.2010 11:38
**P.S. Veveruše 24.3.2010 22:42
Doporucene knizky Dorki 23.3.2010 10:49




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.