No jo, sedmáci:-))
Rok mezi střední školou a VŠ jsem strávila jako nekvalifikovaná učitelka na ZŠ. Učila jsem šesťáky, sedmáky a osmáky. Šesťáci byli fajn, osmáci taky. V podstatě jen kvůli a díky nim jsem ten školní rok vydržela. Ale sedmáci? Příšerné, pro mě to byl boj o přežití, každá hodina mě stála hodně sil, abych vůbec byla schopná udržet svou autoritu a klid ve třídě a k tomu ještě žáky něco naučit. A když si vzpomenu, co vyváděli moji spolužáci (já byla docela tichá voda
) v sedmé třídě, dost učitelů s nimi taky mělo co dělat.
Takže můj názor je, že věk 13 let (začátek puberty) je prostě krizový a není dobře, pokud učitel - nováček dostane pouze sedmáky. Někoho to zocelí (řekla bych, že to byl můj případ, i když jsem nakonec zamířila jinam než do školství, poněvadž na pedagogickou fakultu mě nepřijali; ale rok se sedmáky mi velmi pomohl, už nejsem tolik tichá voda
), jiného to může zlomit.
Takže autorce doporučuju zkušenosti se sedmáky rozhodně nezobecňovat a hlavně vydržet. Třináctiletým (a možná nejen jim) by určitě prospěly věkově smíšené třídy. Akorát by to chtělo menší počet dětí a jiný než u nás zaběhlý systém výuky.
Odpovědět