JAK NA SKUPINY
Lenko, učím na ZŠ devátým rokem. Řekla bych, že s problémy, které tu píšete, se setkal každý začínající učitel. Chce to jen vydržet. Dávám Vám za pravdu - 7. ročník je opravdu nejhorší. S dětmi to začíná dost "mlátit" a z toho nejhoršího jsou venku až tak v druhém pololetí 8. třídy - a to jen někteří
)
Pro inspiraci uvádím jeden z příkladů, jak je možné rozdělit žáky do skupin. Tento způsob se žákům jeví jako zcela náhodný, pravdou však je, že učitel může barvami ovlivnit, kdo s kým bude ve skupině, a tak zapojit i žáky slabší či "odstrkované". Připravíme si barevné "lipky" (používají se např. na ocenění zboží), a to tolik barev, kolik skupin chceme vytvořit (pokud tolik barev nemáme, můžeme na lipky udělat nějaké značky - kolečko, trojúhelník,...). Dětem řekneme, ať zavřou oči, postupně procházíme třídou a každému nalepíme na čelo jednu lipku. Poté smí žáci oči otevřít, avšak v žádném případě spolu nesmí mluvit. Do skupin se musí rozdělit mlčky a zároveň musí spolupracovat - jsou odkázáni na pomoc druhého, který je musí do nějaké skupiny zařadit, protože oni sami nevědí, jakou barvu na čele mají. Učí se tím vzájemné spolupráci a rozvíjejí nonverbální komunikaci. Já jsem tento způsob vyzkoušela ve všech třídách druhého stupně a všude to bez problémů klaplo. Třeba se tedy necháte inspirovat. Hodně zdaru a síly.
Odpovědět