28.3.2021 9:58:04 Filip Tesař
Re: Špatné
Na tom je hodně pravdy, ale taky hodně víry. Případně ideologie. I děti v primitivních společnostech se učily a byly k tomu povzbuzovaný a směrovaný, někdy by se řeklo až tlačený. Bylo to dobrovolný? Podle všeho bylo. Měly jinou volbu? Podle všeho moc ne, protože pokud by to nedělaly, tlak od rodičů i okolí by zesílil. Naučit se, co je k životu potřeba, bylo nutností a tlak na to pokračoval v různý míře a různým způsobem i po dospění. Češtiná má sloveso "učit" (někdo někoho učí), a zvratným zájmenem se odlišuje, kdy se někdo učí. Angličtina to má výraznější: learn je učit se, teach je někoho učit. V primitivních společnostech bylo ve vzdělávání přítomný obojí: to learn i to teach.
Naši společnost od jejich odlišuje několik věcí. Dospělí nebejvaj tak častým vzorem, ke kterýmu by děti chtěly dospět. Děti neviděj bezprostřední efekt učení - naučený můžou (ale nemusej) využít někdy v budoucnosti, ta je ale mlhavá, neznámá a k tomu naučený se navíc využije k tomu, aby se člověk najed, někde bydlel atd. jen zprostředkovaně, prostřednictvím vydělání peněz. A navrch se způsoby uplatnění měněj, to, co uměli rodiče a prarodiče, často nemusí mít pro budoucnost jejich děti a vnuků podstatnej význam, a naopak děti můžou umět něco, co význam má (i kdyby jen zdánlivě), ale starší to neovládaj.
Proto si nemyslím, že škola je ze zásady zlo a že se děti samy od sebe "přirozeně" naučej všechno, co k životu potřebujou, až k tomu samy nějak vnitřně dospějou. Nehoruju pro současnou podobu školství. Unschooling, jak jsem ho měl namátkově možnost poznat v praxi u nás a prostřednictvím knih (různý "unmanuals" atd.) se mi zdá hodně postavenej na víře. Českej jsem poznal spíš v parodovaný podobě nejspíš existujou lepší příklady. Rodiče věřej, že se děti všechno naučej samy, tak co? Prostě je nechme, ať si na to přijdou, hlavně na ně netlačit a spokojený budou všichni. To se mi nezdá zrovna podle návodů zahraničních propagátorů unschoolingu, kde je to, zdá se mi, o poznání víc komunitní záležitost (i přímý pobídky k budování komunity jsou častý). Nicméně tam zas vidím, že to, co se vyčítá škole, se v nějaký podobě přenáší na rodiče. Ti musej děti nutit do učení, byť se jim nabízej různý fikaný způsoby, jak to podat, aby to nevypadalo jako příkaz a aby si to podrželo zábavnost, nebo aspoň zdání zábavnosti. Prostě málo přímejch příkazů, ale zase dost manipulace. V krajním případě zdůrazňování, že "to není škola", protože škola je ďábel. Nebejt ďábla, ztratila by se poslední páka, protože by se děti nemohly strašit vidinou, že je rodič nakonec přece jenom do školy pošle. Internetový stránky věnovaný unschoolingu bejvaj plný černobílejch obrázků, popisů krásnejch a slunečnejch dní plnejch učení bez školy oproti nudnýmu tupýmu drilu v blbý škole. V takovým prostředí si určitě ty první děti samy od sebe přečtou kvalitní literaturu, protože se k tomu rozhodnou, samy si ji zhodnotěj, případně to důležitý pro svou potřebu hoděj na papír, protože co si člověk poznamenává, líp si zapamatuje. Ty druhý děti se akorát naučej nenávidět i Harryho Pottera, co by je jinak bavil.
Odpovědět