| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Studenti nečtou povinnou literaturu? Pojďme je správně namotivovat!

 Celkem 40 názorů.
 Ka 
  • 

No jistě 

(22.3.2021 19:41:19)
Ještě že české školy neučí jezdit na kole, tedy určitě k tomu jednou přijde.
Pro nějakého vysokoškolsky vzdělaného jedince to bude dobrá obživa.
Nejdříve se žáci našprtají složení asfaltové cesty, výrobu oceli, výrobu pryže. To dá tak bratru na dva tři roky. Další rok to budou rozměry kol, řetězu, šroubků.
To bude šprtání, to bude pětek ale co by chom pro naši zemi neudělali. Vzdělaná společnost náš cíl.
Počítám že tak na konci osmé třídy se poprvé sedne na kolo, tedy kolo ne, to bude hrozně drahej trenažér, aby si dětičky nenatloukli hubu.
A tak v deváté třídě za hraní oslavné hudby Češi nasednou na kola a pojedou. A tomu kdo bude zlobit tady paní umělkyně kolo nabarví a pomaluje.
Třikrát sláva. Sláva, sláva, sláva.

A já, já jen děkuji Bohu že já, já jen nasednul na kolo a jel.
 Petra Čiháková 
  • 

odpoveď 

(22.3.2021 22:44:35)
Děkuji za názor. Vlastně nejsem umělkyně, jen máma tří dětí, která miluje knihy.
 Ka 
  • 

Re: odpoveď 

(23.3.2021 17:38:27)

Milá matko tří dětí, pokud tě něco baví tak to dělej, ničí souhlas k tomu nepotřebuješ.
Jen se prosím neschovávej za to že motivuješ někoho ke čtení.
Lidé tedy i děti dělají to co je baví, a čtou co je baví.

Já jen z gustem poukazují na to že když jedna skupina (vyšinutých) lidí vybere ze společnosti stejnou skupinu (vyšinutých) dětí, tyto děti pak naučí odříkávat své posvátné texty zpaměti.
Tato skupina se pak navzájem prohlásí za elitu národa a vzdělance.
Jen pak nesmí dojít třeba k pandemii koronaviru, to se ukáže že Čeští vzdělanci jsou ... Světa.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: odpoveď 

(24.3.2021 7:43:20)
Dobrý den,

všechny ty knihy jsou skvělé a jediný důvod proč se nečtou je ten, že jsou povinné a žák nemá prostor ji prostě jen přečíst a jen říci svůj názor. Tenhle projekt nevzniká proto, aby studenti, něco, papouškovali. Ano, točím videa, snažím se to studentům ulehčit, protože jestli se má něco změnit, bude to trvat dlouho a stávající podoba maturit, s výjimkou letošního roku, bude jaká je. A máte pravdu, žádné dítě zatím nic nevytvořilo, a třeba ani nevytvoří.

Děkuji vám za váš názor, vážím si ho.

Petra.
 Analfabeta 
  • 

Špatné 

(22.3.2021 21:52:45)
Špatné, velmi špatné!
Z jakého důvodu paní píše příběhy, zpracovává čtenářské deníky atd.? Vždyť to jde zcela proti smyslu toho, že děti mají číst! Takto jim to nejen předžvejká, ale taky zkrátí, aby teda dětičky snad už nečetly vůbec. A tady je obrovská chyba.

Já bych osobně převzala systém, který nám kdysi jako studentům střední pedagogické školy vytvořil náš tehdejší pan profesor. V té době ještě nebyl profesor, teprve studoval, ale pedagog to byl vynikající. Dostali jsme seznam asi 550 knih, roztříděných nejen podle doby vzniku a oblasti (český a slovenský autor, německý atd.), ale i podle žánrů - fantasy, dětská literatura, historická... Pan profesor řekl, že mu je jedno, kolik toho přečteme, ale že bychom měli přečíst knihy z různých témat a z různých oblastí. Konkrétní výběr byl zcela na nás. K tomu jsme mohli přečíst i cokoli jiného, co nás zaujalo. Jen jsme měli dodržet, že k maturitě by měl vzdělanec přečíst asi tak 20 knih. Podobný systém bych zavedla všude. Nenařizuje, dává studentům volnost, ale nezprotiví jim čtení. Pamatuji si, že tehdy i pana profesora překvapilo, že např. v mém seznamu přečtených knih našel životopis prof. Barnarda, lékaře, který jako první na světě transplantoval srdce.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(22.3.2021 22:41:59)
Dobrý den, děkuji názoru si vážím. Čtenářské deníky nejen že v mnoha provedení na internetu existují, ale v domácnostech se i dědí. U mě studenti najdou pouze audio, ke čtenářskému deníku tedy pravděpodobně využijí miliony jiných dostupných míst na internetu, kde jim stačí udělat ctrl+c a ctrl+v.

Se studenty hodně spolupracuji a spolupracovat chci, snažím se je do projektu zapojovat. Vymyslela jsem, jak docílit, aby studenti zmíněných 20 titulů k maturitě opravdu za ty čtyři roky přečetli. Od prvního ročníku si mají vybrat čtvrtletně jednu knihu a na její motivy, vymyslet jakoukoliv svou vlastní autorskou práci (báseň, tanec, fotografii, video, pokrm, vtip, cokoliv), jejich pedagog by měl práce vyhodnotit, poslat mi výsledek a pak bych přijela do školy na diskuzi. Nejen že, by někteří studenti skutečně knihu mohli přečíst, což se teď neděje, protože je nemotivujeme ale demotivujeme, množstvím informací, které o knize musí znát. Ale zejména vytvoří, něco vlastního, mohou se realizovat a toto, by jim společně s knihou i mělo na dlouho utkvět.

Dále by mohl učitel žáka motivovat tím, že by mohla mít známka, za jeho autorskou práci, větší váhu při výsledném známkování.

Videa točím proto, abych vše soustředila na jedno místo, na mém YouTube kanále si student rychle projde, o čem cca knihy jsou a vybere si skutečně k četbě to, co by mu mohlo sednout. Dnes si totiž studenti vybírají k maturitě knihy a vůbec netuší, co si vybírají, to jsou nejčastější komentáře pod mými videi. Petra
 Analfabeta 
  • 

Re: Špatné 

(23.3.2021 7:21:26)
Dobrý den, děkuji za reakci.
Ještě jsem tam zapomněla dodat, že spousta literárních děl byla zfilmována. I to může být pro nečtenáře nebo slabé čtenáře impulsem, aby se aspoň s nějakým dílem seznámili. Přece jen přelouskat Zvoníka od Matky Boží od Viktora Huga může být pro někoho delší a složitější, ale filmovou verzi shlédnou za dvě hodiny. Účelu bylo dosaženo, dítko se seznámilo s dílem světově uznávaného spisovatele.

Pamatuju si, když za socialismu běžel v TV třeba F.L.Věk. To byl před obrazovkou vpodstatě celý národ a všichni napjatě sledovali osudy nejen Františka, ale i dalších obrozenců. Vzápětí nebylo možno si několikadílný Jiráskův román vypůjčit v knihovnách, byl beznadějně zamluvený na xx měsíců dopředu. V knihkupectví se taky sehnat nedal, byl okamžitě vyprodaný. O tom, že to není špatný seriál, svědčí i to, že byl nedávno reprízován na ČT3 a kompletně je na youtube.
A pozor: teď to není jen o čtení a povinné četbě: děti se tím naprosto nenásilnou a zábavnou formou naučí i něco z historie. kdypak že to ten F.L.Věk žil? Jeli na korunovaci českého krále - kdy to vlastně bylo?

Podobně to bylo nedávno, když se promítal seriál o Boženě Němcové. Připouštím, že pro někoho mohl být docela kontroverzní, ale to bylo hlavně proto, že ukázal jednu z ikon národního obrození poněkud z jiné strany. Ale dá se to přece využít i jinak: co všechno vlastně ta Božena napsala? kdy to psala? Jaká to byla doba? Jaké bylo postavení ženy v té době? Jak v té době vařili, jak prali prádlo? A hned jsme vedle češtiny i v dějepise.

Szejné to bylo i s Harry Potterem. To jsou nějaké bichle! A pamatuju si, že třeba česká (ale bylo to i v zahraničí) děcka nechtěla čekat na ofiko překlad do češtiny, ale sehnala si anglický originál a četla. Jednak se procvičila v angličtině (a že to je opravdu těžký text!), druhak se naučila spolupracovat, protože (tuším že na FB, nevím to přesně, vznikla fanouškovská skupina, která překládala a konzultovala nejasné). Myslím, že i toto těm děckám dalo pro život hodně. A myslím, že neexistuje dítě, které by dneska neznalo Harryho Pottera, a nevědělo, co to jsou Bradavice.

Tak proč, proboha, ti češtináři nevyužívají pro výuku i tyto možnosti? Proč třeba nedoporučí dětem, aby se na některé z těchto věcí podívaly? Dějepisáři jakbysmet.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(23.3.2021 11:02:24)
Dobrý den,

váš názor je přesný, oba zmíněné seriály jsou skvělé. Děkuji, že jste tomu věnovala čas. Petra
 atisa 


Re: Špatné 

(30.3.2021 12:00:06)
Viděla bych to stejně. Jakýkoliv podnět je dobrý. Motivaci filmem úpěšně používám v rodině, po té přejdeme ke knize a hledáme rozdíly, oblíbené pasáže atd.
Výběr 20 děl je asi skoro všude stejný ovšem na malý rozdíl se v době pandemie zapomělo....Zatímco se většinou všude dočítám, jak školy nedělají nic u nás je tomu naopak a díky různým úkolům a všemu co děti MUSÍ vidět a zpracovat a kromě denní on line výuky 6 hodin, dalších x hodin sedí u Pc a zpracovávají a vypracovávají nemají prostě na čtení ČAS. Takže díky za cokoliv, co pomůže.Tím nenabádám nikoho, aby nečetl....
 Markéta 


Re: Špatné 

(23.3.2021 7:41:48)
Deti nectou a cist nebudou, ja bych se s tim smirila. Samozrejme to neplati obecne, muj starsi syn treba cte a sam i pise, ale je v totalni mensine.20 knih k maturite je fakt srandovnich a myslim, ze letos to uznalo i ministerstvo, kdyz tuhle cast matury zrusilo ( pritom zrovna v cetbe maturantum distancka nebranila).
 Alza 
  • 

Re: Špatné 

(23.3.2021 18:17:48)
Budou a velice rádi. Až se z toho přestane dělat povinný předmět. Asi jako kdyby se teď zavedlo povinné hraní Minecraftu, a ještě z toho známkovat a hezky aspoň dvě hodiny denně (když to tak krásně rozšiřuje inteligenci prostorovou orientaci) a za pár let na to nikdo dobrovolně ani nešáhne a každýmu dítěti se z toho bude dělat šoufl (a pak budou moct odborníci začít vymýšlet jak děti co nejvíc motivovat)
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(24.3.2021 7:45:23)
Dobrý den,

ano to by byla cesta. Kdyby to byl volitelný předmět, určitě by to bylo bezvadné.

Děkuji za názor.

Petra
 Analfabeta 
  • 

Re: Špatné 

(24.3.2021 21:12:23)
Omyl, nejde o to, že to je povinný předmět. Jde o to, že děti mají číst něco, co je totálně zastaralé a že ty zastaralé kydy prostě nebaví. Proč děcka četla a překládala Harryho Pottera? No, protože je to chytlo a byla to pro ně výzva. A přitom v té knize jsou slova, která nejsou ve slovníkách, copak najdete se slovníku slova jako gryf, famfrpál a další? A přesto to amatérky překládali, protože chtěli vědět, jak příběh dopadne. Ba ne, vážení, děti čtou, tak proč je nenecháme číst a dělat to, co by je bavilo? Proč se třeba nepracuje s technickým návodem? Proč se nepracuje třeba s receptem na palačinky? Víte, co by se s tím dalo všechno v českém jazyce udělat?

A to píšu nikoli jako pedagog. Já NEJSEM pedagog (teda před více než 30 roky jsem asi 2 roky, byla, mám střední pedagogickou školu), já jsem jen rodič, který seznal, že škola zhusta učí voloviny a nikoli věci, potřebné pro praktický život. A i ty voloviny učí tak blbě, že těm dětem dokáže školu znechutit na celý život.
 Alza 
  • 

Re: Špatné 

(25.3.2021 0:50:45)
Samozřejmě, že to JE proto, že je z toho povinný předmět. Kdyby teď dostaly děti povinně číst Harryho Pottera, tak ho začnou během pár měsíců nenávidět.
 Filip Tesař 


Re: Špatné 

(25.3.2021 11:55:16)
Přeháníš. Nevěřím, že každý středoškolák automaticky začne nesnášet všechno, co je povinný.

Paní je nadšenec, snaží se, problém vidím spíš v tom, že bohužel nemá dvakrát dobrej přednes. Prospělo by, kdyby bylo vidět, že ji samotnou ty knihy zaujaly. Ale to je věc cviku. Chtělo by to být výraznější a míň se soustředit na výslovnost.

Taky by se mi líbilo, kdyby kromě rámcových informací nadhodila třeba taky otázky, který dílo vyvolává. A klidně by mohla přidat i pár vlastních dojmů.

Snaze paní Čihákový fandím.
 Alza 
  • 

Re: Špatné 

(25.3.2021 17:42:21)
Nepřeháním. Povinnost spočívá právě v tom, že když si tu knížku přečtu, tak z ní musím ještě cosi vypisovat a pak to někomu prezentovat a on mě z toho bude ještě hodnotit. Už jenom to by mě spolehlivě odradilo od jakýhokoliv čtení.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(27.3.2021 11:25:03)
O tom už školy jsou. Tím žáky učí zamyslet se nad tím co přečetli, přemýšlet nad slovy a možná i tím co je za nimi. To, že to dále prezentují před třídou, tím je učí nebát si vyjádřit svůj názor. Formují tím ze studenta člověka, který když si přečte rozhovor například s politikem, tak mu lépe porozumí udělá si svůj názor, který se nebude bát říci...
 Alza 
  • 

Re: Špatné 

(27.3.2021 18:27:54)
Ano, o tom školy jsou - znechutit dětem všechny výše zmíněné aktivity, tím, že jim je nadiktuje povinně. Všechno z toho by se mohly učit s mnohem větší radostí a přirozeností, kdyby to byla jejich dobrovolná volba. Vy byste si užívala sex, kdyby vás k němu někdo nutil? Chutnalo by vám jídlo, kdyby vás někdo nutil, že ho musíte sníst? Scházela byste se ráda s lidmi, kdyby vás k tomu někdo nutil povinně? Asi ne, že jo? Ale stejně si z nějakého důvodu všichni myslí, že zrovna učení je nějaká výjimka. Učení je přirozený proces, který každého člověk nesmírně baví, pokud se mu věnuje dobrovolně. Tím, že jsme začali děti nutit chodit do škol jsme jim tohle všechno vzali a ze zábavné a efektivní činnosti jsme jim vytvořili neuvěřitelný opruz. Stačí se podívat jak lidský mozek přirozeně funguje a co s ním udělá nucení. Nucením to učení/do čtení/do čehokoliv jsme jim vzali jakoukoliv radost a schopnost to dělat.
 Filip Tesař 


Re: Špatné 

(28.3.2021 9:58:04)
Na tom je hodně pravdy, ale taky hodně víry. Případně ideologie. I děti v primitivních společnostech se učily a byly k tomu povzbuzovaný a směrovaný, někdy by se řeklo až tlačený. Bylo to dobrovolný? Podle všeho bylo. Měly jinou volbu? Podle všeho moc ne, protože pokud by to nedělaly, tlak od rodičů i okolí by zesílil. Naučit se, co je k životu potřeba, bylo nutností a tlak na to pokračoval v různý míře a různým způsobem i po dospění. Češtiná má sloveso "učit" (někdo někoho učí), a zvratným zájmenem se odlišuje, kdy se někdo učí. Angličtina to má výraznější: learn je učit se, teach je někoho učit. V primitivních společnostech bylo ve vzdělávání přítomný obojí: to learn i to teach.

Naši společnost od jejich odlišuje několik věcí. Dospělí nebejvaj tak častým vzorem, ke kterýmu by děti chtěly dospět. Děti neviděj bezprostřední efekt učení - naučený můžou (ale nemusej) využít někdy v budoucnosti, ta je ale mlhavá, neznámá a k tomu naučený se navíc využije k tomu, aby se člověk najed, někde bydlel atd. jen zprostředkovaně, prostřednictvím vydělání peněz. A navrch se způsoby uplatnění měněj, to, co uměli rodiče a prarodiče, často nemusí mít pro budoucnost jejich děti a vnuků podstatnej význam, a naopak děti můžou umět něco, co význam má (i kdyby jen zdánlivě), ale starší to neovládaj.

Proto si nemyslím, že škola je ze zásady zlo a že se děti samy od sebe "přirozeně" naučej všechno, co k životu potřebujou, až k tomu samy nějak vnitřně dospějou. Nehoruju pro současnou podobu školství. Unschooling, jak jsem ho měl namátkově možnost poznat v praxi u nás a prostřednictvím knih (různý "unmanuals" atd.) se mi zdá hodně postavenej na víře. Českej jsem poznal spíš v parodovaný podobě nejspíš existujou lepší příklady. Rodiče věřej, že se děti všechno naučej samy, tak co? Prostě je nechme, ať si na to přijdou, hlavně na ně netlačit a spokojený budou všichni. To se mi nezdá zrovna podle návodů zahraničních propagátorů unschoolingu, kde je to, zdá se mi, o poznání víc komunitní záležitost (i přímý pobídky k budování komunity jsou častý). Nicméně tam zas vidím, že to, co se vyčítá škole, se v nějaký podobě přenáší na rodiče. Ti musej děti nutit do učení, byť se jim nabízej různý fikaný způsoby, jak to podat, aby to nevypadalo jako příkaz a aby si to podrželo zábavnost, nebo aspoň zdání zábavnosti. Prostě málo přímejch příkazů, ale zase dost manipulace. V krajním případě zdůrazňování, že "to není škola", protože škola je ďábel. Nebejt ďábla, ztratila by se poslední páka, protože by se děti nemohly strašit vidinou, že je rodič nakonec přece jenom do školy pošle. Internetový stránky věnovaný unschoolingu bejvaj plný černobílejch obrázků, popisů krásnejch a slunečnejch dní plnejch učení bez školy oproti nudnýmu tupýmu drilu v blbý škole. V takovým prostředí si určitě ty první děti samy od sebe přečtou kvalitní literaturu, protože se k tomu rozhodnou, samy si ji zhodnotěj, případně to důležitý pro svou potřebu hoděj na papír, protože co si člověk poznamenává, líp si zapamatuje. Ty druhý děti se akorát naučej nenávidět i Harryho Pottera, co by je jinak bavil.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(28.3.2021 10:47:45)
Školský systém je zastaralý. V nové strategii 2030+ /schválena na konci r.2020/ se má z osnov vyřadit až polovina učiva. Mnoho věcí se dnes dá jednoduše dohledat na internetu, namísto učení se dat, je určitě lepší naučit děti rozeznat mezi zdroji.

Člověk by si řekl, bezvadné, bude prostor zajít s žáky třeba do divadla, na Romea a Julii, až se vrátíme do školy může každý student napsat v deseti větách, jak jinak by hra mohla skončit, z toho bude známka, které se dá větší váha – přece vytvořili žáci něco vlastního, realizovali se...

Ale ne, reakce byla taková, že na osmi člennou komisi, která strategii připravovala, se snesla vlna nenávisti proto, že snad chtějí, aby byly naše děti negramotné. Reakce samozřejmě nebyly z řad studentů ale zejména rodičů a učitelů. Neměli bychom my být ti první, kteří přijdou domu a řeknou: "Děcka paráda, už se s tím začíná hýbat, nebudete se muset drtit letopočty atd."?

V zahraničí se hodně i při zkouškách využívá internet, protože je podstatné, v dnešní době, rozeznat skutečné od toho co není, news od fake news, relevantní zdroje.

Vždycky budou všichni, kteří uznávají tradiční školu proti "metodě" unschooling a opačně.

Škola je škola. S dnešními technologiemi a jejich dostupností a dostupností všeho co konzumní společnost nabízí je těžké udržet pozornost u knihy, a to i tehdy, jeli student čtenář.
 Konzerva 


Re: Špatné 

(29.3.2021 19:26:34)
Romeo a julie v divadle?! Ha, ha, kde to žijete?! Pominu covid. Několik posledních let se snažím vzít dítě do divadla na shakespeara. Nemožný. Klasický se nikde nedává, samé zkrácením a modernizace. Naposledy na pražském hradě hamlet zkrácený tak, že z něj vysvětlí i monolog být či nebýt. ~a~
 Konzerva 


Re: Špatné 

(29.3.2021 19:30:19)
Oprava -vyškrtli monolog.
 Analfabeta 
  • 

Re: Špatné 

(30.3.2021 13:02:47)
Ha, ha, ha! Byli jsme v přírodním divadle na Paličově dceři. Amatérské divadlo, ale e slušnou úrovní. Půl představení tam dcera lká, že je do konce života poznamenaná, protože její táta zapálil chalupu. Dneska by to bylo možná tak v regionálních zprávách a za týden by po tom ani pes neštěknul. Jenže v době, kdy žil Josef Kajetán Tyl (a mimochodem taky Božena Němcová, protože Paličova dcera byla napsána r. 1847 (stručně děj: Rozárka je dcerou venkovského paliče Valenty. Valenta se ze zoufalství a zlosti dopustí žhářství. Rozárka bere vinu na sebe, protože nechce, aby její sourozenci měli otce paliče). Dneska tu hru de facto nikdo nechápe!! Protože je TOTÁLNĚ ZASTARALÁ! A to je to, oč tu běží.

Proč by proboha dítě, které je zapálený sportovec, nemohlo referovat třeba o knížce, popisující život nějaké významné sportovní osobnosti? Dítě si to možná přečte s chutí, s chutí o tom povypráví ve škole, a cíle bylo dosaženo. Dítě četlo o tom, co ha zajímá, a jeho spolužákům se rozšířily obzory, protože oni třeba nesportujou, ale takový hokej nebo fotbal sleduje hodně kluků. Teď třeba zemřel Petr Kellner. Při lyžování na Aljašce. A my se hned seznámili s tím, že na Aljašce se jezdí sport, zvaný heliskiing, co to teda vlastně znamená atd. Hodně lidí si kvůli tomu přečte i noviny a bude se o tom diskutovat. Takže Kellner nás bude vzdělávat ještě po své smrti.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(30.3.2021 22:41:12)
Dobrý den,

Paličova dcera je mimo jiné o tom jaké zlo dokáží vyvolat prachobyčejné předsudky. Lká, jak píšete, z toho důvodu, že je neprávem obviněna, že to ona chalupu zapálila, jde tedy o nespravedlnost, kterou studenti i dnes hodně vnímají. A možná to dnes platí ještě více, než kdy dřív a pokud nějaký moderní autor toto téma vezme a zpracuje ho, bude to skvělé. Pokud si žáci budou moci vybrat k maturitě jakoukoliv knihu, bude to skvělé. A je skvělé, že jste dceru vzali do divadla. Ideální model u maturity by mohl být, že řekne svůj názor na představení a tím má splněno. A to je to na čem by možná mohl školský systém zapracovat, i když maturita se z Cermatu vrátila zpět do kompetencí škol, takže teď je to hlavně v rukou jednotlivých škol.

Děkuji za Váš názor.

Petra

 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(28.3.2021 10:02:10)
Točím studentům videa kde je rozbor, životopis i obsah knihy, točím pro ně i desatero, toho nejpodstatnějšího k maturitě, když se na to podívá nečtenář, stačí mu to, nemusí knihu číst. V tom se snažím žákům pomoci. Snažím se ale také knihy a jejich motivy propojit s unikátními lidmi, snažím se, aby knihy žáky zaujaly, aby měli žáci sami zájem o přečtení. Takže tomu co píšete nerozumím.

Pro mě je gramotnost mých dětí důležitá. Baví je chodit do školy a já jsem ráda, že mi škola s jejich vzděláním pomáhá, protože já bych jim nemohla nabídnout to co oni.

Když chcete jezdit autem musíte dělat taky zkoušky, je to povinné. Také je to forma vzdělání, v silničních komunikacích.

Žáci, když se dozví o projektu, Knihy trochu jinak, mají svobodnou vůli se sami rozhodnout, jestli a jak to využijí. Stejně tak se mohou rozhodnout, zdali si udělají řidičák či nikoliv.

Děkuji Petra
 Alza 
  • 

Re: Špatné 

(28.3.2021 11:02:20)
Proč přirovnáváte učení věcí probíraných ve škole zrovna k učení k autoškole? Proč ho nepřirovnáte třeba k tomu, když se dítě např. učí chodit, nebo mluvit? To je přeci taky forma vzdělání, ne? Já si taky můžu něco přirovnat k x faktorům, které spadají do mé představy a do x, do které naopak nespadají. Takže to je jako argument celkem k ničemu.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(28.3.2021 11:15:55)
Protože, se bavíme o maturitách, které většinou žáci skládají kolem 18 roku, stejně jako řidičské oprávnění.

Já myslím, že ta možnost, aby se vaše děti vzdělávaly sami v dnešní době je. A možná máte pravdu, třeba budou vzdělanější a praktičtější než kterékoliv jiné děti. Nemám s tím zkušenost. Nikoho takového kolem sebe nemám.
 Alza 
  • 

Re: Špatné 

(29.3.2021 18:43:30)
"Protože, se bavíme o maturitách, které většinou žáci skládají kolem 18 roku, stejně jako řidičské oprávnění."

No a? Na to já vám zase můžu říct, že v 18 letech žáci většinou mají svoje první sexuální zkušenosti, což je zase něco, na co žádnou školu fakt nepotřebují. Nebo vám můžu říct, že maturita a autoškola je špatné srovnání, protože při maturitě se typicky nepoužívají auta.

Nedává moc smyl abysme jedna i druhá tvrdily co má a co nemá cenu srovnávat, tím způsobem, že si vždycky budeme vybírat něco co mají ty dvě věc společného a nebo ne. To je, jako se do nekonečna hádat, jestli má cenu přirovnávat k sobě hasičské auto a jablkový koláč: vy budete tvrdit, že je dobré to srovnávat, protože je to oboje červené, já zase budu tvrdit, že je to špatné přirovnání, protože jablkový koláč je jídlo, zatímco hasičské auto je dopravní prostředek, na to vy zas budete říkat, že je dobré to srovnávat, protože jsou to obě věci vytvořené člověkem a já vám zas budu tvrdit, že to nemůžete srovnávat, protože hasičské auto je svými rozměry mnohonásobně větší.

Prostě, vzít nějaké dvě věci a tvrdit a začít je k sobě přirovnávat na základě toho, že mají, nebo naopak nemají nějaký společný paramert jenom podle toho, co se nám zrovna hodí, nemá moc smysl, když se neshodneme na to, co a hlavně proč je hlavním parametrem srovnání
 Analfabeta 
  • 

Re: Špatné 

(30.3.2021 13:28:59)
Alzo, do paní Petry jste se teda pěkně obula:

"Protože, se bavíme o maturitách, které většinou žáci skládají kolem 18 roku, stejně jako řidičské oprávnění" - maturita má dosvědčit, že student ovládá jisté penzum znalostí a dovedností. Řidičské oprávnění dokládá, že dotyčný člověk umí řídit auto. V tom jsou oba doklady, tedy maturitní vysvědčení a řidičák plně srovnatelné.
 Alza 
  • 

Re: Špatné 

(30.3.2021 20:51:36)
Ježišmarja a o čem asi celou dobu mluvím? - on si prostě jenom vybral jedno kritérium srovnávání (že to má něco dosvědčit) a já si zase můžu vybrat kritérium úplně jiný. To umí každej, zvolit si zrovna to svoje kritérium a na základě toho tvrdit, že ty dvě věci jde srovnávat. Jde i nejde. Na základě mých kritérií by to zase naplatilo. Vy jste evidetně vůbec nepochopila celý ten dlouhý příspěvek ve kterém celý tenhle princip vysvětluju, když na něj reagujete opět jenom tím, že zopakujete přesně ten chybný postup o kterém jsem vysvětlovala, proč nedává smysl.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(27.3.2021 11:31:20)
Děkuji, vašeho komentáře si moc vážím. To je zvláštní, protože já ty knihy miluju :-)
Je pravda že jsem přihlášená na kurz, který by mi snad mohl pomoci toto vylepšit, těším se na něj.

Zapracuji na otázkách a vlastních dojmech.

Děkuji Petra
 petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(28.3.2021 13:38:30)
Dobrý den,

toto video jsem vložila dnes. Jste první, kdo mi řekl, že přednes není nic moc. Já se snažím na tom pracovat. Zajímal by mě Váš názor na toto "nejčerstvější" video :-)

Moc děkuji. Petra

https://www.youtube.com/watch?v=kQe2keTmxYY&t=154s
 Filip Tesař 


Přednes 

(29.3.2021 15:36:32)
Určitě je to lepší!

Oceňuju taky civilnější prostředí. Méně je více, snažte se zaujmout hlasem a výrazem tváře, ne pozadím, příliš zajímavý pozadí je pro sdělení rušivý, stejně jako póza: lepší třeba sedět na židli, než tureckej sed na gauči. To je můj pohled.

Netuším, jak si přednášení připravujete a jestli máte čtecí zařízení, nebo to povídáte nazpaměť. Pokud to druhý, klobouk dolů! Pokud to první, moc neporadím. Ale asi si to nejdřív píšete, že? Zkuste si sama pro sebe podtrhnout slova, na který byste pro jejich význam dala důraz, slova, co nesou sdělení.

Zkuste si taky nacvičit "dramatický oblouk" stoupající a klesající intonace a občas ho použít. Například: "... většinu času se baví pitím, sněním o velkých životních příbězích a lamentováním o všem možném." Zkuste si sama pro sebe nepřeříkat to "pitím - sněním o velkých životních příbězích - a lamentováním o všem možném," ale "pitím sněním ovelkých životních (tady dosahujete vrcholu a začíná se to lámat) příbězích alamentováním ovšem možném." Nepřehánět, jen občas, jinak se to omrzí. Ale situace a text si řeknou.

Občas zrychlete ("hlavní hrdinové si s ničím nelámou hlavu") - po zrychlení si vydechněte a nadechněte se.

Pomůcka: zkuste si při mluvení představovat, že to někomu vyprávíte. V běžným rozhovoru. Možná si můžete i někoho k natáčení přizvat? Vyprávět to jakoby jemu? Mohlo by to pomoct odlehčit ten pocit "mluvení do kamery".

Jak říkám, je to můj pohled. Držím palce. Oceňuju, že mluvíte bez slovní vaty, zbytečných pomlk a neslyšel jsem jediný "uhm". To dokáže málokdo.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Přednes 

(30.3.2021 22:18:59)
Děkuji, vyzkoušela jsem to a máte pravdu. O víkendu budu točit další knihu a určitě vyzkouším vše co mi radíte! Moc si toho vážím. Ještě jednou děkuji :-)

Petra
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(27.3.2021 11:17:31)
Už jsem na to odpovídala níže, Herry Poterr je v seznamu "povinných" doporučených knih SŠ a byl už za mě před deseti lety...stejně jako řada dalších obdobných titulů...
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Špatné 

(27.3.2021 11:12:51)
Víte, Herry Potter v povinné četbě je...

Zábiják od Zoli - o alkoholismu /každý máme určitě v rodině někoho, kdo hodně pije/
Lakomec od Moliera - určitě každý známe nějakou "držgrešli"
Revizor - zkorumpovaní úředníci
Láska za časů cholery - trpělivost/čekání
Krvavá svatba, Romeo a Julie - poučky starších generací, nesmyslné dodržování tradic
Kulička - žena z okraje společnosti převyšuje svým chováním lidi všech vyšších vrstev
Ztrakonický dudák - peníze a jejich vliv na formování vztahů
Máj - touha po svobodě

Takto bych mohla pokračovat s každou z knih - knihy ze seznamu "povinné" DOPORUČENNÉ četby k maturitě nejsou volovinami, mohou pomoci dětem pochopit nejrůznější situace i emoce. Seznam nevznikl náhodně. A myslím si, že jak rodič tak i učitel by měl svému dítěti/žákovi pomoci s výběrem knih tak, aby žáka bavily a týkaly se....
 Zubra 


Re: Špatné 

(28.3.2021 22:39:40)
Píšete o knihách.... ...jak velice čtete, a pak tu opakovaně píšete Herry Potter....????
Kdyz se přidá Ztrakonicky dudak... ehm... Zabiják od Zoli rozhodne není překlep.
Takže co komu vlastně chcete zprostředkovat??? 🤔
 JMB 


Pro některé diskutující... 

(29.3.2021 17:54:43)
Je až s podivem, jak odlehčený a nikterak kontroverzní rozhovor o zajímavém projektu, na němž spolupracuje mimo jiné spousta známých osobností, dokáže vzbudit reakce, z nichž čiší negace, prvoplánová pseudo-kritika či snad osobní frustrace. V každém případě, snaha cokoliv shodit je a vždycky bude mnohem jednodušší než se snažit své nápady, zájem a kreativitu přetavit v jakékoliv dílo/projekt/produkt sloužící ostatním, v tomto případě (nejen) středoškolákům. No jo, ale s kreativitou je to podobné jako třeba s mládím či úspěchem - ta se taky mnohde a v očích mnohých neodpouští...
 Analfabeta 
  • 

Re: Pro některé diskutující... 

(30.3.2021 13:39:03)
Áááááá, další absolvent moderního vzdělávání, co tady trousí svoje moudra! A který především nepochopil, čemu se ještě za tak pomlouvaného socialismu říkalo "konstruktivní kritika" (dneska by se to mohlo moderně jmenovat brainstorming nebo tak nějak).
Vážený/á/é (* nehodící se škrtněte), to, co tu čtete, jaxi NENÍ KRITIKA!!! To jsou postřehy těch, co se nad tématem zamysleli a snaží se paní poradit, v čem dělá chybu, co by třeba měla zlepšit, aby se její produkt dostal na vyšší úroveň. Pokud to ale berete jako nějakou dehonestaci, pak máte pravděpodobně zbytečně zbytnělé sebevědomí, ale poněkud chabé znalosti. Měl/a/o (opět * nehodící se škrtněte) byste se nad sebou zamyslet.
 Petra Čiháková 
  • 

Re: Pro některé diskutující... 

(30.3.2021 22:21:44)
Děkuji. Vaší reakce si moc vážím.

Petra

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.