tisk-hlavicka

Po dobrém, nebo po zlém?

17.5.2012 Pavel Říčan Rodina a škola 74 názorů

Dogmatické, paušální zavrhování trestů - to je omyl módních reformátorů pedagogiky, který nemá oporu ani v historické autoritě Komenského.

Trest je špatná výchovná metoda! Tento názor je dnes velmi rozšířený. Příručky o výchově dětí před tresty varují: působí víc škody než užitku, ponižují dítě, poškozují vztah mezi dítětem a vychovatelem atd. A tělesné tresty? To už je vůbec barbarství, možná i u nás bude brzy plácnutí přes dětský zadeček kvalifikováno jako porušení zákona.

Dogmatické, paušální zavrhování trestů - to je omyl módních reformátorů pedagogiky, který nemá oporu ani v historické autoritě Komenského, ani v názorech našeho moderního psychologického klasika, profesora Matějčka. (Název tohoto článku kopíruje titul jeho nejúspěšnější populární knížky, která s tresty ve výchově počítá a ze které v tomto článku vděčně čerpám.)

Pravda ovšem je, že v rodinné i školní výchově páchá užívání trestů obrovské škody. Dále je pravda, že trest je až ten poslední prostředek, ke kterému se dobrý vychovatel, ať učitel, či rodič, uchyluje. A konečně je pravda, že správně trestat je umění, kterému je třeba se učit.

Umění trestat se učíme většinou bez teorie, podobně jako umění výchovy vůbec. Čerpáme přitom ze zkušenosti s tím, jak jsme sami byli trestáni jako děti, i když se samozřejmě snažíme neopakovat výchovné chyby svých rodičů. (Někdy pak tu snahu „dělat to jinak, líp než oni,“ přeženeme do druhého extrému.) A nejlepším učitelem umění výchovy je život s dětmi, pokud je máme doopravdy rádi, věnujeme jim čas a jsme ochotni se učit, a to i z vlastních chyb. Přesto však může být užitečné projít si následující zásady. Pomohou nám lépe porozumět tomu, co děláme, a snad v nich najdeme i něco nového.

1. Trest musí být srozumitelný. Dítě musí vědět, za který svůj konkrétní čin (nebo nečin) je trestáno. Jinak mu zbytečně ubližujeme a poškozujeme vzájemný vztah.

2. Trestání má mít předem daná pravidla. Dítě má vědět, jaké jsou jeho povinnosti, co má dělat, a naopak co „se nesmí,“ a také jaké tresty budou následovat, když z daného řádu vybočí. V některých rodinách je takový systém vypracován velmi podrobně, jak to doporučuje knížka Chytrá výchova od Američana L. Koeniga. Rodiče sestaví seznam toho, co se musí a co se nesmí, a na zvláštní tabulce (ta se obnovuje každý den, u větších dětí každý týden) se zaznamenávají prohřešky. Za několik prvních prohřešků přijde varování, za ty další sankce. Sankce spočívají u Koenigů v zákazu oblíbených činností, a to v pevně stanoveném pořadí, např. zákaz pozvat si domů kamaráda, zákaz televize, zákaz internetu, zákaz jízdy na kole apod. Za mimořádné, nepředvídané prohřešky může ovšem následovat trest „mimo systém.“ Zdá se to trochu „přeorganizované“, ale princip lze doporučit.

3. Spravedlivost v očích dítěte. Když chceme dítě potrestat za to, že nesplnilo určitý úkol, musíme si být jisti, že na něj stačilo svými schopnostmi, ke kterým patří i schopnost sebekontroly. Nespravedlivý je také trest za chování, jehož špatnost dítě nechápe: např. předškolní dítě neodlišuje ještě lež od pravdy a nevidí nic špatného na tom, že nám povídá nějaký svůj výmysl. A což když plácnete dítě za použití sprostého slova, které slyšelo z vašich úst!?

4. Přiměřená přísnost. Rodiče mívají sklon trestat nepřiměřeně přísně chování, kterým se dítě vymyká jejich kontrole. Když si třeba šestiletý školák „dovolí“ rodičům zalhat, následuje „spravedlivé rozhořčení“ - nikoli proto, že by tou lží někomu ublížil nebo že by způsobil nějakou zvláštní škodu, ale prostě proto, že už mu „nevidíme do duše“, že nad ním ztrácíme část své moci.

Příliš silný trest vede dítě k útlumu, k pasivitě až apatii, kdy „už je mu všechno jedno“, anebo ke vzdoru, vzpouře, touze po pomstě. To jsou dvě varianty, se kterými končívají bezradní rodiče u poradenského psychologa.

5. Správné načasování. Výzkumy v laboratoři dokázaly, že jestliže chceme, aby se určité chování pokusného zvířete neopakovalo, tak „trest“ v podobě nepříjemného zvuku nebo elektrické ranky má přijít co nejdříve po takovém chování. (Známe to ostatně i z „výchovy“ našich domácích mazlíčků.) U malých dětí platí totéž. Přísné okřiknutí nebo jiný trest má následovat pokud možno ihned. Jakýkoli odklad snižuje účinnost trestu. A že je nesmysl trestat za chování, které si dítě už ani nepamatuje, to dá rozum (a naše zásada č. 1). U starších dětí může ovšem odklad trestu (např. „až přijde táta!“) znamenat trest navíc, protože čekání na to, co přijde, s sebou nese trýznivý strach. Někdy je to možná na místě, ale pozor, abychom takovou přísnost nepřehnali (viz bod 4).

6. Respektovat individualitu dítěte! Na některé dítě stačí zvýšit hlas a rozpláče se, jiné je psychicky robustnější a snese - i vyžaduje - razantnější přístup, např. jadrné vynadání. Odposlech rodičovské „moudrosti:“ Občas se na něj musí houknout!

7. Respektovat vývojové výkyvy a stav dítěte. Rodiče rozčiluje, když dítě, které bylo dosud klidné a ukázněné, najednou začne „zlobit,“ případně dělat chyby z nepozornosti. Typické je to u chlapců přibližně ve čtyřech letech, a znovu kolem čtrnáctého roku, možná za to může zvýšená hladina testosteronu v krvi. Příčinou zhoršeného chování může ovšem být i počínající nemoc. Někdy by bylo na místě - radí Matějček - odložit rákosku a vzít teploměr!

8. Reflektovat vlastní motivy a city. „Je to jenom dítě“ - ale jak nás dokáže „vytočit“, naštvat, urazit, zklamat! Neradi si to přiznáváme, často si to vůbec neuvědomíme - a výsledkem bývá spíš pomsta než uvážený trest.

9. Dobře trestat může jen ten, kdo miluje. Dítě musí cítit, že trestáme neradi, že nám je smutno z toho, že svým prohřeškem porušilo vzájemný vztah, že se postavilo na stranu toho horšího, co v něm je. A zvláštní věc: Kde jsou citové vztahy v pořádku, tam se dítěti potrestáním uleví od pocitu viny, který mělo, protože dobře vědělo, že jedná špatně.

10. Myslet na odpuštění. Pozor, odpustit neznamená prominout! Trest promineme tehdy, když zjistíme, že jsme ho uložili nespravedlivě, třeba omylem (např. domácí vězení), to se navíc ještě omluvíme. Zatímco odpuštění znamená, že „už se nezlobíme“, že - řečeno metaforou spíše mateřskou - „náruč je znovu otevřená“, a to i když trest prominut není, zůstává v platnosti.

Autor je emeritním badatelem Psychologického ústavu AV ČR a učitelem Univerzity Karlovy v Praze na konci kariéry, nyní především křesťanským publicistou a laickým kazatelem http://www.pavelrican.cz/

Názory k článku (74 názorů)
souhlas bin prostě 17.5.2012 8:12
*Re: souhlas Moucha tse-tse 17.5.2012 9:4
**Re: souhlas Xantipa. 17.5.2012 9:13
***Re: souhlas Betina 17.5.2012 10:56
****Re: souhlas withep 17.5.2012 12:1
**Re: souhlas Liška s banem :) 17.5.2012 12:30
*Re: souhlas Xantipa. 17.5.2012 9:9
**Re: souhlas Katka +3 17.5.2012 10:13
hm Eilatt 17.5.2012 9:25
*Re: hm Saina 17.5.2012 10:33
**Re: hm Xantipa. 17.5.2012 10:39
**Re: hm withep 17.5.2012 12:4
***Re: hm Etraska 17.5.2012 20:29
*Re: hm Ondra, 3 děti 17.5.2012 10:36
**Re: hm Iva, 2 dcery 17.5.2012 10:39
**Re: hm Xantipa. 17.5.2012 10:41
***Re: hm Xantipa. 17.5.2012 10:42
***Re: hm Ondra, 3 děti 17.5.2012 18:22
*Jak jsem jednou netrestala Soňa a 2 holky 17.5.2012 22:0
**Re: Jak jsem jednou netrestala Eilatt 18.5.2012 8:7
***Re: Jak jsem jednou netrestala Markéta s párkem 18.5.2012 14:3
**Re: Jak jsem jednou netrestala withep 18.5.2012 8:23
***Re: Jak jsem jednou netrestala Ivulle 18.5.2012 11:16
***Re: Jak jsem jednou netrestala Kvíza 18.5.2012 12:39
****Re: Jak jsem jednou netrestala Eilatt 18.5.2012 13:0
*****Re: Jak jsem jednou netrestala Markéta s párkem 18.5.2012 14:10
*****Re: Jak jsem jednou netrestala Kvíza 18.5.2012 19:51
***Re: Jak jsem jednou netrestala Soňa a 2 holky 18.5.2012 20:26
****Re: Jak jsem jednou netrestala Soňa a 2 holky 18.5.2012 20:31
*****Re: Jak jsem jednou netrestala Rigmor 23.5.2012 12:15
v zásadě ano Gladya, bývalá dasa, 17.5.2012 11:58
*Re: v zásadě ano Belatrix+A(10/09)+J(09/11) 17.5.2012 14:22
**Re: v zásadě ano Gladya, bývalá dasa, 17.5.2012 14:33
Aha withep 17.5.2012 11:59
*Re: Aha ...neviditelná... 17.5.2012 12:29
**Re: Aha Moucha tse-tse 17.5.2012 12:36
***Re: Aha Suza007 17.5.2012 14:19
****Re: Aha Eilatt 17.5.2012 14:39
*****Re: Aha Hilly. 17.5.2012 14:41
****Re: Aha LUCKA 21.5.2012 10:21
*****Re: Aha Rigmor 25.5.2012 10:46
***Re: Aha Hilly. 17.5.2012 14:39
****Re: Aha Eilatt 17.5.2012 15:1
****Re: Aha ...neviditelná... 17.5.2012 15:2
****Re: Aha ALL 17.5.2012 20:54
***Re: Aha withep 17.5.2012 16:14
***Re: Aha bromelia 19.5.2012 8:9
*Re: Aha Martina, 3 synové 17.5.2012 12:35
*Re: Aha radka 17.5.2012 13:16
**Re: Aha Gladya, bývalá dasa, 17.5.2012 13:51
***Re: Aha withep 17.5.2012 16:22
**Re: Aha Betina 17.5.2012 13:52
*Re: Aha Belatrix+A(10/09)+J(09/11) 17.5.2012 14:20
*Re: Aha Ivulle 17.5.2012 21:19
řídit se víc podle citu, ne tolik podle ... Razivia 17.5.2012 14:2
Komenský, Matějček, Říčan... Binturongg 17.5.2012 14:23
*Re: Komenský, Matějček, Říčan... Gladya, bývalá dasa, 17.5.2012 14:35
*Re: Komenský, Matějček, Říčan... madlenka07 18.5.2012 8:19
Komenský, Matějček, Říčan... Binturongg 17.5.2012 15:31
*Re: Komenský, Matějček, Říčan... Binturongg 17.5.2012 15:45
propracovaný systém trestů? bromelia 19.5.2012 8:20
*Re: propracovaný systém trestů? Meta 19.5.2012 9:11
**Re: propracovaný systém trestů? bromelia 19.5.2012 9:18
***Re: propracovaný systém trestů? Meta 19.5.2012 9:26
****Re: propracovaný systém trestů? bromelia 19.5.2012 13:59
co se osvědčilo mi Myss 19.5.2012 11:36
*Re: co se osvědčilo mi bromelia 19.5.2012 14:7
**Re: co se osvědčilo mi Myss 19.5.2012 16:3
*Re: co se osvědčilo mi lucka 21.5.2012 10:33
**Re: co se osvědčilo mi bromelia 21.5.2012 21:53
Paušalizace Karel 22.5.2012 3:23
*Re: Paušalizace Rigmor 23.5.2012 12:24
Nejde jen o slovíčkaření? Eliška 24.5.2012 16:29
*Re: Nejde jen o slovíčkaření? Rigmor 25.5.2012 8:56




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.