Tematická zpráva České školní inspekce ukazuje, že kvalita výuky se neváže jen na předávání znalostí.
Tematická zpráva České školní inspekce „Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách“, ukazuje, že kvalita výuky se neváže jen na předávání znalostí, ale především na prostředí, ve kterém se žáci učí, a na metody, které učitelé využívají.

Ukazují se tři hlavní směry, které se vyplatí ve školách posilovat. Prvním je propojování vyučovacích předmětů, díky němuž učitelé získávají více času a prostoru nejen pro rozvoj znalostí, individuální přístup k žákům, ale také pro budování klíčových gramotností a kompetencí.
Druhým doporučením je systematická péče o školní klima. Tam, kde se žáci cítí bezpečně a podporovaně, se jejich potenciál rozvíjí efektivněji a výsledky jsou dlouhodobě lepší. Investice do vztahů, spolupráce a vzájemné důvěry se školám jednoznačně vyplácí.
Třetím směrem je formativní hodnocení. Pokud učitelé méně spoléhají na tradiční známkování a více poskytují zpětnou vazbu, žáci získávají chuť se učit a zodpovědnost za vlastní pokrok. Hodnocení se pak stává prostředkem podpory, nikoli jen srovnávání.
„Když se výuka zaměří na kvalitu vztahů, aktivitu žáků a promyšlené hodnocení, promítá se to nejen do atmosféry ve škole, ale také do výsledků žáků. Tematická zpráva ukazuje, že i malé změny mohou přinést velký posun“, říká ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek.
Tematická zpráva zároveň potvrzuje, že tam, kde se ve škole uplatňuje pět klíčových znaků kvalitní výuky – aktivní zapojení žáků, respekt k individuálnímu tempu, propojení předmětů, učitel v roli průvodce a formativní hodnocení – vzniká pozitivní klima, které motivuje žáky a podporuje naplnění očekávaných výsledků učení.
Ministerstvo školství bude vycházet z těchto poznatků při přípravě podpory pro školy. Cílem je, aby doporučené principy byly přirozenou součástí každodenní výuky, a pomohly tak učitelům i žákům k úspěchu.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.