Dalším z mužů ve školství je učitel 1. stupně ZŠ Kpt. Jaroše Třebíč František Pažourek.
Třídní učitel 5. B třídy na ZŠ Kpt. Jaroše Třebíč František Pažourek původně o učitelství neuvažoval. Měl, podle vlastních slov, blízko k humanitním oborům, ale postupem času si uvědomil, že ho víc naplňuje práce s lidmi – a zejména s dětmi. Rozhodl se proto zamířit do školství.
Od dětství jsem byl aktivní ve Skautu a později jsem se podílel na organizaci příměstských táborů "Na Hvězdě" v Třebíči. Když se na to dnes podívám zpětně, byla tahle cesta asi přirozená. Rozhodnutí jít do školství přišlo až později, ale o to vědomější bylo. Jsem rád, že jsem se k tomu odhodlal.
Učitelství pro mě není jen povolání – je to životní cesta, která mě naplňuje. K tomu jsem si doplnil i vzdělání ve speciální pedagogice, což mi zásadně pomohlo pochopit různé potřeby žáků a upravit podle toho svůj přístup.

Baví mě, že každý den je jiný. Každé dítě je jedinečné a práce s nimi nikdy nesklouzne do rutiny. Největší radost mám, když vidím, že se děti něco nového naučily nebo když se díky společné práci posunuly v oblastech, které jim dříve dělaly potíže.
Nejnáročnější je určitě skloubit všechny role, které dnešní škola od učitele očekává – pedagoga, vychovatele, psychologa, technika i administrátora. A samozřejmě fakt, že pracujeme s lidmi – to je krásné, ale také velmi zodpovědné.
Mimo výuku se věnuji také lyžařským kurzům, kde jezdím se staršími žáky, a koordinuji Erasmus+ projekty na naší škole. Máme akreditaci, takže můžeme našim žákům i kolegům nabídnout cenné zkušenosti ze zahraničních výjezdů a setkávání s novými lidmi i školními systémy, to je aktuálně věc, která mě velmi baví, ale zároveň i velmi časově vytěžuje.

Důvodů je víc. Stále přetrvává společenský stereotyp, že práce s malými dětmi je spíše „ženská“ záležitost. K tomu se přidává i nižší finanční ohodnocení, které může být pro muže – zvlášť pokud mají živit rodinu – odrazující. V neposlední řadě může roli hrát i fakt, že muži jsou na těchto pozicích často v menšině a mohou se v převážně ženských kolektivech cítit osamoceně.

Děti vnímají rozdíl, ale ne nutně v tom, co je „lepší“ nebo „horší“. Mužský učitel je pro ně často zpestřením a může působit jako jiný typ autority. Sám se snažím být důsledný, ale zároveň přirozený – nehraju si na „přísného chlapa“, ale jsem sám sebou.
Rozdíly mezi přístupy mužů a žen určitě existují, i když spíš v jemných nuancích. Kolegyně bývají pečlivější v organizaci, my muži častěji improvizujeme nebo jsme akčnější. Myslím si ale, že se tyto přístupy skvěle doplňují – a právě rozmanitost je pro školní prostředí velmi důležitá.

Ano, určitě. Děti potřebují vidět vzory obou pohlaví – i ve škole. Muž může do výuky přinést jiný pohled, energii a způsob komunikace, což děti obohacuje.
Aby bylo mužů ve školství víc, musela by se změnit celospolečenská atmosféra – zvýšit prestiž profese, zlepšit platové podmínky a zároveň podporovat pozitivní obraz učitelství mezi muži. Pomohla by i cílená podpora škol samotných – například osvěta, mentoring nebo možnost rozvoje v oblastech, které muže lákají, jako je technika, sport nebo IT.
Foto: Archiv Františka Pažourka
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.