tisk-hlavicka

Největší balíček změn ve školství schválen

18.7.2025 Miroslav Hřebecký

Senát schválil velkou novelu školského zákona, včetně nejkontroverznějšího převodu financování nepedagogických pracovníků.

Po mnohaměsíčních průtazích ve Sněmovně schválil velkou novelu školského zákona Senát.

A to včetně nejdiskutovanější části o převodu financování nepedagogických pracovníků, o čemž se v Senátu vedla v rozpravě šestihodinová debata. Celý legislativní proces se tak podařilo stihnout ještě před koncem sněmovního volebního období – v opačném případě hrozilo, že by novela mohla spadnout pod stůl a v novém volebním období by bylo nutné ji schvalovat celou odznova. Změny mají platit od 1. září 2025, opatření spojená s převodem financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele nabudou účinnosti 1. ledna 2026. Některé další změny obsažené v novele mají delší časový náběh. Mezi hlavní změny patří:

  • Upevnění pozic školního psychologa a speciálního pedagoga: Školy dostanou na jejich financování pevně dané prostředky ze státního rozpočtu, činnost těchto podpůrných pracovníků bude v dalším období důležitá i vzhledem k omezení odkladů školní docházky, které, pokud návrh zákona podepíše prezident, začnou platit od 1. září 2025, a navýšení počtu žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na 1. stupni ZŠ.
  • Ukotvení pozice sociálního pedagoga: Pozice bude hrazena ze státního rozpočtu; sociální pedagog je nástroj k posílení sociální práce školy a tvoří spojku mezi školou, rodinou a sociálními službami ve chvíli, kdy škola potřebuje řešit např. náročné chování žáka, záškoláctví apod.
  • Indexové financování škol: Jde o spravedlivější model financování, který zohledňuje rozdílné podmínky škol – prakticky znamená, že čím problémovější prostředí a náročnější žáci, tím víc peněz dostane škola na nástroje, které jim to umožní kompenzovat.
  • Přesun financování nepedagogů na zřizovatele, včetně nakládání s ONIV: Opozice kritizovala nedostatečné finanční pokrytí a přenášení finanční zátěže na obce a kraje; experti dlouhodobě upozorňují na fakt, že tarifní tabulky mnoha pozic jsou pod výší minimální či zaručené mzdy a ředitelé tak nyní musí na jejich dorovnání na zákonnou mez využívat prostředky určené na odměny učitelů; opatření také přesouvá rozhodování o nakládání s ONIV, z nichž se například hradí učebnice nebo další vzdělávání učitelů, ze škol na zřizovatele.
  • Slučování škol: Školy v obcích, které zřizují dvě a více škol a některá z nich nedosáhla za poslední 3 roky alespoň jednou počtu 180 žáků, se budou muset slučovat; ministerstvo školství si od opatření slibuje vyšší kvalitu vzdělávání na školách a vyšší finanční efektivitu provozování vzdělávací soustavy.
  • Možnost upravovat výši PHmaxů: Zákon umožňuje úpravu maximálního počtu hodin, které stát školám hradí, tzv. PHmaxů, podle potřeby bez nutnosti další legislativní úpravy; školy se obávají snižování PHmaxů v budoucnosti.
  • Přijímací řízení na SŠ: Týká se legislativně technických úprav, mezi které patří např. zrušení podání přihlášky v podobě výpisu, úprava jednotné přijímací zkoušky pro žáky s OMJ a možnost podávat přihlášku do druhého kola na maturitní obory i bez předchozího složení JPZ.
  • Duální praktické vyučování.
  • Úprava maturitní zkoušky: Zavádí jako jednu z možných forem maturity na všech středních školách komplexní profilovou práci, nebo možnost nahrazení zkoušek z některých předmětů certifikátem (např. u cizích jazyků).
  • Umožnění kombinované výuky: Střídání prezenční a jiné formy vzdělávání mimo školní budovu podle stanovených pravidel, jejím cílem je nabídnout flexibilnější formu vzdělávání, která může být někdy pro žáky i jejich rodiny vhodnější než tradiční prezenční výuka.
  • Snížení věkové hranice pro žáky z 18 let na 15 pro vstup do školské rady.
  • Krátké programy VOŠ.

Miroslav Hřebecký, programový ředitel EDUinu: Právě přijatá novela zlepší mnohé věci napříč celým regionálním školstvím, jde o mimořádně obsáhlý a komplexní balíček. Chceme vyzdvihnout největší pozitiva: zavedení principu indexového financování bojujícího systémově s nerovnostmi a ukotvení podpůrných pedagogických pozic, což nás přibližuje praxím nejvyspělejších vzdělávacích systémů. U nejdiskutovanější části novely – převodu financování nepedagogů na zřizovatele, ukáže praxe, jak moc se naplní obavy samospráv z navýšení finanční zátěže. Jako vítězové z toho vycházejí pedagogové, kteří již nebudou ze svých nadtarifních prostředků dokrývat nedostatečné platy svých nepedagogických kolegů. Převod ONIV na zřizovatele bohužel nevítáme – dochází tím k principiálně velmi nebezpečnému prolomení zásady, že vše, co jde za výukou, hradí stát. To může být do budoucna velmi zneužitelným precedentem.

Názory k článku (0 názorů)
Žádné názory zatím nejsou. Vložte první!




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.