Jedná se o velký strach ze školy, školního prostředí, třídního kolektivu či nějaké části dění ve škole.
Školní fobie je něco, s čím se řada dětí potýká. Jedná se o velký strach ze školy, školního prostředí, třídního kolektivu či nějaké části dění ve škole. Strach je zdravá a přirozená emoce. Když ale přeroste ve velkou úzkost, začíná omezovat a jako nebezpečné vnímáme i obvyklé situace, pravděpodobně se jedná o fobii. Fobie může mít různé projevy od úzkosti, pláče, strachu ze školy, přes odmítání, chození za školu až po agresivní chování ve škole.
Jednou z možností, jak fobie vznikají, je traumatický zážitek. Traumatický zážitek je něco, na co schopnosti dítěte nestačily a bylo pro něj velmi obtížné řešit. Takovým zážitkem může být výsměch spolužáků, když bylo dítě u tabule; šikana či konflikt se spolužákem nebo učitelem, se kterým si dítě neví rady. Traumatizující pro děti může být i koronavirus, přechod na výuku online, strach z nemoci, návrat zpět do školní budovy, nošení roušek. Traumatizující může pro dítě být i pro oči dospělého relativně malá záležitost. Děti mají menší schopnosti a dovednosti poradit si s náročnými situace a pak jsou pro ně moc náročná na to, aby si s nimi dovedly poradit. Zároveň každé dítě je jiné, a co pro jednoho nestojí ani za řeč, je pro druhé velmi závažné.
Online výuka byla pro mnoho dětí zátěží. Soustředit se v online prostředí, vyžaduje mnoho sil. Navíc se děti nemohou stýkat s kamarády a chybí jim sociální život. Jiné děti, třeba ty stydlivé, ostýchavé, introvertní rády doma zůstaly. V bezpečí domova se mohly věnovat učení a měly svůj klid. Děti, pro které je kontakt s vrstevníky nárokem, si zvykly na školní práci z domova a mohou nyní zažívat o to větší stres z návratu do školy. Zkrátka proto, že si na kontakt s vrstevníky tváří tvář odvykly.
Některé děti se nemohou dočkat, až uvidí kamarády ve škole. Až zase uvidí a uslyší své učitele zblízka, budou si hrát nebo povídat s kamarády o přestávce. Možná je Vaše dítě jedno z těch, pro které představa nástupu do školy, přináší velkou úzkost. Zkuste si popovídat, co se za strachem ze školy skrývá. Možná jde o dlouhodobý problém, možná jde o novou obavu. Dejte dítěti pochopení pro jeho pocity a dejte dítěti vědět, že jste tam pro něj.
Strach je přirozená a zdravá emoce, která nás chrání před nebezpečím. Když strach začneme cítit i ve chvílích, kdy nebezpečí nehrozí, může se jednat o fobii. Nejistá doba ovlivňuje školní docházku a ovlivňuje, jak se děti cítí. Mohou mít velký strach vrátit se zpět do školy. Mluvte s dětmi o tom, co prožívají a podpořte je.