tisk-hlavicka

Radost z pohybu a dýchání může zprostředkovat tai-či

Lenka Ryšková je dlouholetou lektorkou tai-či a věnuje se mimo jiné i práci s dětmi, kterým toto komplexní pohybové umění přibližuje.

Povídala jsem si s ní o tom, co tai-či je a co nám může nabídnout.

Jak vysvětlit člověku neznalému tai-či, o co jde? „Tai-či je cvičení, které pochází z Číny, má bojový původ a je souladné s taoismem. Cvičí se obvykle pomalu, tím se sjednocuje tělo a mysl a trénuje se rovnováha. Hledáním rovnováhy v těle a mysli při tréninku může člověk najít celistvost a harmonii. To platí pro člověka samotného a také pro jeho fungování s druhými. Navnímat sebe jako celistvou osobnost v plné energii nelze, aniž člověk zakusí svou propojenost a jednotu v rámci celku. Takže když člověk zná svou rovnováhu, lze doufat, že bude také jednat v souladu s rovnováhou většího celku. Tedy se svojí rodinou, s kolegy, s kýmkoli na ulici. Teď nemluvím o žádné morálce. Jen o plynutí a rovnováze energie,“ říká Lenka Ryšková.

Podle Mgr. Ryškové pohyb, meditace a zvědomování sebe slouží jako cesta k tomu poznat své tělo a mysl. „Z toho se pak leccos objeví. Když zpomalíte jakýkoli pohyb, ukáže se, kolik kontroly máte nad svým tělem. Jak čistý záměr umí mít vaše mysl. Jak je mysl a tělo propojené. Na tomto poli se dá udělat spousta práce. Tak jako stromy rostou vzhůru, voda teče dolů a sluneční paprsky hřejí, má i tělo svou danost fungování, která je mu vlastní. Není to něco, co by bylo potřeba dělat, tělo to jako součást přírody umí samo. Pokud bychom chtěli ‚dětským jazykem‘ popsat, jak vypadá v tomto pojetí přirozené postavení těla, dalo by se asi říct toto: Nohy ‚kamarádí‘ se zemí, hlava ‚kamarádí‘ s nebem, síla ‚bydlí‘ v břiše, dech plyne volně a klidně tělem, páteř je pružná, máme dobrou náladu,“ vysvětluje. A jak vypadá pohyb a způsob pohybu? „ Tělo se v optimální pozici pro držení těla pohybuje tak, aby bylo co nejvíce v souladu s měkkostí, uvolněností, přímostí a rovnováhou – tedy v souladu s podmínkami, kdy tělo samo funguje volně, bez velkého úsilí, nejlépe ve smyslu plynutí energie.

Tai-či i pro děti?

Mnozí dospělí, zejména ti, kteří se v tai-či moc neorientují, se mohou domnívat, že nejde o cvičení, které by bylo vhodné i pro děti. Může je odrazovat, že se jedná v podstatě o bojové umění. „Cvičení tai-či pro děti není tai-či v podobě, jak je známe pro dospělé. Jedná se spíše o cvičení tai-či inspirované, které pěstuje tai-či principy formou pro děti stravitelnou. Jedná se tedy o cvičení rovnováhy, koordinace, o prohloubení vnímání těla, můžeme trénovat i zpracování konfliktu a reakce na stres. Každopádně v dnešní době velké procento dospělých cvičících cvičí především pro zdraví, nikoli pro bojové dovednosti. Záběr toho, co tai-či kultivuje, je velký. Pokud přece jen chceme mluvit o bojovém umění, pak bojové umění z pohledu tai-či stojí v principu na schopnosti zvládat konflikty. Na síle, která nám při potížích umožní zachovat klid a jednat. Smysl bojového umění je v těle, o které se můžeme opřít, na které se můžeme spolehnout. Takže pro děti tai-či neznamená naučit se pomalu dát někomu pěstí,“ uklidňuje Lenka Ryšková.

A o co v tai-či jde? „O zvládání stresu, o funkční tělo, o propojení těla a mysli. To se s dětmi trénuje krásně. Tělo slyší záměr snadno, když si představíme, že jsme kohout, tygr, voda, drak. Vlastně ‚ztělesnění‘ je úplné promítnutí mysli ve formě představy do těla. To děti umí. Pak jim do tréninku stačí přimíchat trochu stresu, výzvy ve formě rovnováhy nebo malého nebezpečí: ‚jde medvěd, nehýbejte se‘. Nebo jen časovou výzvu: ‚vydržte, než napočítám do deseti‘. To už jako boj často stačí.

Pomalé pohyby

Co cvičení tai-či nabízí, na čem stojí? „Dospělí cvičí obvykle formu, tedy pomalý pohyb, který je kombinací jednotlivých forem proměňujících se plynule jedna do druhé, statické pozice, které zklidňují mysl, zlepšují posturální držení těla a kultivují energii. Dále párová cvičení a někdy formy s mečem nebo jinou zbraní. Pro děti jako tai-či beru cokoli, co propojuje tělo, pocit a mysl,“ popisuje Lenka Ryšková. „Začít se s ním dá i ve školce. Je to podobné jako s jógou,“ dodává.

V tai-či se propojuje klid a pohyb. Jak to vypadá v praxi? „Pohyb děti umí, klid trochu trénujeme,“ vysvětluje Mgr. Ryšková. „Na chviličku se zastavit a zklidnit, pokud je to hra a ne příkaz, to děti kupodivu dělají rády. Hrát si na sochy, na stromy v zimě, které spí, na čápa, který čeká na břehu rybníka na žábu, dětem jde. Dostat klid do pohybu se snažíme formou pozornosti, která nezdivočí. Pro dospělé bych řekla, že do pohybu se klid promítá tak, že v pohybu zůstáváme v dobré kontrole těla, v klidu mysli, v dobrém zachování středu. Proto se tai-či říká meditace v pohybu. Přeloženo a upraveno pro děti to znamená, že například umím utíkat slalomovou dráhou, vyskočit na vyvýšenou balanční podložku, na ní se zastavit a udržet na chvíli nějakou pozici, která stojí hodně dovednosti a rovnováhy. Nebo se zastavit a trefit se míčem do koše. Nebo že se umím pomalu pohybovat, jako bychom se plížili nocí, a kdykoli se ozve nějaký zvuk, třeba tlesknutí, se bez pohnutí zastavit. Tak deklaruji kontrolu nad pohybem a účast mysli.

Skupinové cvičení

Tai-či je podle Lenky Ryškové možné cvičit skupinově. Jak může vypadat cvičení tai-či ve skupině dětí? Jaká je struktura „lekce“? Pokud cvičení chcete věnovat celou lekci, je dobré začít protažením těla, proťukáním, rozcvičkou, která děti ‚dostane do těla‘,“ doporučuje Lenka Ryšková. „Cílem je, aby se pozornost stáhla do vjemu těla. Pak je dobré se něco naučit. Říkanku spojenou s pohybem, nějaké koordinační cvičení. Je lepší, když to nejde hned a stojí to pozornost a opakované zkoušení. Děti potřebují výzvy. Je dobré dělat ‚opičí dráhy‘ zaměřené na rovnováhu, chození po balančních polštářích, ale dá se chodit po čemkoli vyvýšeném nebo trochu pohyblivém. Také doporučuji mírně posilovat vlastní vahou. Formy, jak je známe z tai-či pro dospělé, necvičíme, jen říkanky, ve kterých se opakuje nějaký pohyb, často spojený s prožitkem. Na závěr lekce opakujeme říkanku, kterou jsme se naučili na začátku, a lze hrát pohybové hry – na hlídání princezny, nebo naopak na dopadení lupiče, na párky s hořčicí nebo kečupem, kdy se po sobě děti kutálejí – takhle si asi tai-či nikdo nepředstavoval, ale děti potřebují kontakt a také se potřebují naučit zvládat třeba i mírný stres při kontaktu. Pokud se tak děje pod dohledem dospělého, děti se mohou cítit bezpečně a zvyknout si. Na závěr lekce doporučuji zklidnění, dechové cvičení, malou meditaci nebo statickou pozici.

Lenka Ryšková přidává i praktickou radu. „Aby měly děti ke cvičení bližší vztah, mohou si některé cviky nebo pozice nakreslit. Vybrané výkresy pak můžete použít jako motivační obrazy při cvičení. Je dobré mít pro oblíbená cvičení kartičku nebo výkres se symbolickým vyjádřením cviku. Dětem se pak pozice nebo cvik snadno vybaví a dobře se na ně naladí.

Je nutné postavit celou „lekci“ na tai-či, nebo můžeme cvičení kombinovat například s jógou či běžným cvičením? „Díkybohu za každý pohyb. Kombinovat se dá cokoli, co děti zaujme a co jim prospěje. Jsem příznivcem pravidelného cvičení v menších porcích. Především u menších dětí není potřeba z toho dělat vědu a stavět koncepce celých lekcí. Je dobře, když víme, co děláme – kdy děti chceme cvičením zklidnit, kdy aktivovat, jak využít dech pro uvolnění. Vždy podporuji paní učitelky, aby cvičení s dětmi používaly i pro sebe. Mikropraxe pro uvolnění a nádech potřebujeme všichni,“ vysvětluje Mgr. Ryšková.

Jak děti na cvičení reagují, jak je zvládají? „Děti cvičí tai-či v podobě pro ně vhodné. Pokud respektujeme nastavení dětské energie, jde to dobře. Hrát si na zvířátka a na přírodu je pro děti přirozené a jde jim to snadno. Je potřeba porcovat výzvy do krůčků tak, aby se daly zvládnout. Pak je to hezká cesta.

Článek vyšel v tištěné verzi časopisu Informatorium 3-8, který vydává Portál.

INFORMATORIUM 3-8 je časopis pro výchovu a vzdělávání dětí od 3 do 8 let v mateřských školách a školních družinách.
Názory k článku (1 názorů)
Bílá labuť Ka 19.8.2019 20:2




Článek se vztahuje k období asi

Podobné články


Další od autora Mgr. Těthalová Marie >>


Vyhledávání článků podle věku


Zajimavé odkazy:
Wellness Víkend   |   Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.