Vladimíra Ottomanská, které v těchto dnech vyšla nová kniha rozcviček, v rozhovoru mluví o tom, že děti jsou přirození jogíni a že potřebují náš pohybový vzor.
Říká také, že pohyb je cestou k omlazení ducha i těla. Nebojme se proto cvičit, prospěje nám to.
Myslím, že největším rozdílem oproti první knížce je rozdělení pohybových aktivit do dvou částí. První je věnována nejmladším, tedy tříletým dětem a obsahuje jednoduché rozcvičky nejen se zvířátky. Druhá část pak přináší inspiraci do pohybových činností pro děti od čtyř do šesti let. Velkou novinkou jsou průvodci těmito aktivitami – předškolačka Violka a skřítek Pip, který chce všem dětem
i dospělým ukázat, že cvičení není žádná otravná dřina, ale prima věc, při které se dá zažít spousta dobrodružství i legrace. A hlavně, že je super, když člověka poslouchá jeho vlastní tělo, nic ho nebolí a pocítí radost a lehkost na těle i na duši.
Určitě to hloupě nezní, myslím, že v dnešní době je potřeba víc než kdykoliv jindy stále opakovat a připomínat důležitost cvičení a pohybu vůbec. A to od nejútlejšího věku. Právě pro tu radost ze života! Pro poznání sebe sama i druhých, pro rozvoj pohybových schopností, jako je síla, vytrvalost, rychlost nebo obratnost, pro rozvoj pohybových dovedností, ale i morálních vlastností a vůle, pro rozvíjení sociálních vztahů. Je také nesmírně důležité vytvářet si pomocí zajímavých pohybových aktivit pozitivní vztah ke svému tělu.
Myslím, že minimum je patnáct minut, ideál kolem půl hodinky.
Určitě ano. Pohybové aktivity jsou jistě součástí i dalších činností, např. hudebních nebo hudebně-pohybových aktivit, dramatizace pohádek, nácviku a tréninku prostorové orientace a spousty dalších. Osobně jsem pro co nejširší propojování a prolínání činností. Básničku s pohybem můžeme koneckonců zařadit i do každé prostojové chvilky.
Standardní pohybová chvilka je rozdělena do čtyř částí. V úvodní se děti nejprve rozběhají, aby se zahřály. Dobře lze v této části k rozvoji pohybových schopností využít i další lokomoční pohyby, jako je lezení nebo chůze. V úvodu se dobře uplatní nejrůznější honičky, cvičení na rozvoj rychlosti nebo reakce na signál. Druhá část je zaměřena na protahovací cvičení a cviky na podporu správného držení těla. Třetí část obsahuje buď nácvik nějakého nového prvku, pohybovou hru, nebo opakování již naučeného a poslední část je věnována uvolnění a relaxaci. Důležitou součástí rozcviček je i hudba, která se dá využívat ve všech jejích částech.
I když ne každá pohybová chvilka musí obsahovat cvičení s pomůckami, myslím, že je dobré je využívat. Mohou být dobrým pomocníkem při rychlém rozdělení do skupin, uspořádání v prostoru, pro trénování barev a podporu jemné motoriky. Pohybovou aktivitu zpestřují a obohacují. Já ráda používám lano (průměr 1–2 cm, délka cca 20 m) pro cvičení rovnováhy, klasická švihadla, obruče, lavičky, ale i drobné pomůcky jako stuhy, drátěnky, bambulky, kostičky nebo třeba kaštany. Pro tematické rozcvičky mám k dispozici řadu zatavených obrázků různých velikostí: od zvířátek přes kapky, mraky, sluníčka až ke květinám a geometrickým tvarům. Vždycky je potřeba si vše předem promyslet a připravit, aby nám pomůcky, když se rozhodneme je použít, dobře sloužily.
Za mě určitě ano! S jógou pro nejmenší mám výborné zkušenosti. Děti jsou báječní jogíni, žijí přítomným okamžikem, dospělého lehce napodobují a nechají se nadchnout a získat pro činnost. Jedním dechem ale doplňuji, že pokud chce pedagog s dětmi realizovat jógové pozice, hry a pohádky, měl by se nejprve seznámit s metodikou a ideálně sám jógu praktikovat. Věřím, že se mu tím otevře další nekonečný prostor, ve kterém může rozvíjet děti, ale i sám sebe do konce života.
Plavání je přínosem nejen pro předškoláky! U předškolních dětí bych nácvik základních plaveckých dovedností doporučila hlavně kvůli bezpečnosti vzhledem k velkému množství bazénů na našich zahradách a oblibě trávení volného času u nejrůznějších vodních ploch. V případě, že děti začínají sportovat již v útlém věku, je pak pobyt ve vodě i výbornou kompenzací, protože se rovnoměrně zatěžují svalové skupiny na celém těle. Určitě bych zdůraznila i jeho relaxační prvek, kdy pravidelným plaváním lze dobře odbourávat stres. A za zmínku stojí i přínos pravidelných plaveckých lekcí pro budování fyzické kondice a odolnosti.
Odpověď je velmi jednoduchá! Všichni, kteří pracujeme s předškolními dětmi, víme, že v tomto věku se děti nejlépe učí napodobováním. Potřebují mít před sebou dobrý vzor. Pro některé pedagogy to může být výzva, protože ne každý má ke cvičení a pohybu obecně pozitivní vztah. Pokusím se ale právě tyto kolegy a kolegyně pro každodenní cvičení následujícími řádky získat: udržet si pohybový rozsah a dobrou kloubní pohyblivost znamená zastavení procesu stárnutí. A budete-li s dětmi ve školce cvičit opravdu poctivě a pravidelně každý den, tělo opět začne poslouchat, stane se pružnějším a pevnějším a ruku v ruce přijde pocit radosti a lehkosti. Nejenže se zastaví proces stárnutí, ale nastartuje se omlazování. A to už stojí za to! Milé kolegyně a milí kolegové, tak neváhejte a omlazujte se!
Mgr. Vladimíra Ottomanská vystudovala předškolní a speciální pedagogiku a také FTSV. Řadu let působila jako učitelka MŠ a v současné době je ředitelkou MŠ Ottománek. Také je lektorkou hatha jógy pro dospělé.
Foto Petr Čížek
Cvičme s dětmi odmalička – tak zní motto nové knihy rozcviček, ve které najdete řadu pohybových inspirací. Knihou vás budou provázet Violka s Pipem, kteří děti motivují k pohybovým činnostem a ukazují jim, že cvičení může být i legrace. Knihu Vladimíry Ottomanské ilustrovala Sára Koubská a vydal ji Portál. Knihu koupíte zde.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.