Objevy a vynálezy, které změnily svět a zároveň jsou něčím, co děti přirozeně zajímá. To jsou témata nové knihy Vladimíry Ottomanské.
Povídaly jsme si o tom, jak objevování v dětech rozvíjet a proč je důležité i pro nás.
Vladimíra Ottomanská se narodila v roce 1966. Je ředitelkou mateřské školy, lektorkou jógy a autorkou několika velmi úspěšných knih pro mateřské školy.
Děti jsou malí objevitelé vlastně svou podstatou. Od nejútlejšího věku zkoumají svět kolem sebe. Někdy stačí jim v tom příliš nebránit a naopak jejich zvídavost vhodným způsobem podporovat. Na objevech a vynálezech je baví hlavně to, že si věci mohou vyzkoušet, prozkoumat, pozorovat nebo případně ochutnat. Tento způsob práce je pro ně radostný a zároveň nejpřínosnější. Poznatky získané touto cestou, kdy je do procesu zapamatování si zapojeno více smyslů, si děti lépe a déle uchovají v paměti. A platí to i obráceně – vše si lépe vybaví.
Myslím, že předkládáním zajímavých témat, nabídkou netradičních činností a možností vyzkoušet si i jednoduché věci na vlastní kůži. Pokud jednou začneme dětem ukazovat věci trochu jinak – naživo, vedeme je k objevování a hned jim vše neprozrazujeme, samy si tento způsob práce rychle osvojí a pak jej vlastně vyžadují. Tady už není cesta zpátky! Pokud některé děti navštěvují školku dva až tři roky, je určitě dobré nabídnout jim i jiná netradiční témata. V našem případě to jeden školní rok byly právě objevy a vynálezy, které posunuly lidstvo. A musím přiznat, že zároveň hodně posunuly i nás dospělé! Vedle ročního projektu Rok stromů považuji téma objevů a vynálezů za jedno z nejzdařilejších.
Nabídka nejrůznější literatury, hraček, pomůcek nebo např. sad na pokusy je v dnešní době obrovská. Stačí si jen vybrat přesně to, co k danému tématu potřebujeme. Kromě všech pomůcek a knih je určitě dobré dětem nabídnout návštěvu muzeí, knihoven, skanzenů. Zkrátka krásná a rozvíjející místa, která nabízejí programy pro děti předškolního věku, často i s praktickými dílničkami – svíčkárna Šestajovice, Botanicus, IQ Landia, skanzen Přerov nad Labem, muzeum betlémů na Karlštejně, Zemědělské muzeum v Praze, Technické muzeum v Plzni… Paní učitelky určitě mají spoustu dalších zajímavých tipů podle místa jejich působení.
Les a louka, příroda vůbec je pro objevování jako stvořená – lupu do ruky a hybaj ven!
Mohu potvrdit, že nám dobře funguje postup – nabídnout činnost, potřebné vysvětlit a pak nechat děti být. Báječné je třeba právě vyrazit do přírody s lupou v ruce a nechat děti pozorovat, co chtějí. Pokud mají otázky, samozřejmě jim je zodpovíme. Neznáme-li všechny odpovědi nebo si nejsme jistí správnou odpovědí, tak si pak vše společně dohledáváme v knihách ve školce. Z pozorování si pak děti mohou samy „zapsat“ = zakreslit záznam. Myslím, že pokud umíme dát dětem důvěru a necháme je volně tvořit a pracovat, budeme překvapeni mírou jejich samostatnosti a nápaditosti! Stačí jim dát prostor a důvěru.
Myslím, že tady žádný univerzální návod neexistuje. Vždy velmi záleží na tom, s jakou věkovou kategorií pracujeme a jaká skupina dětí se sejde. Někdy jsou děti na bádání a objevování krásně naladěné, zvídavé, aktivní, samy nás ženou, abychom jim předkládali činnosti, u kterých musí přemýšlet. Jindy je potřeba skupinu naopak trochu postrčit, nasměrovat třeba pomocí otázek, hádanek, her. Vnímavý pedagog tohle dobře rozpozná, a pokud ho práce baví, je určitě schopen děti citlivě vést.
Kromě toho, že ve školce do činností zařazujeme pokusy, hodně pracujeme s knihami, na jaře pěstujeme rostliny a pozorujeme, jak rostou, myslím, že udržujeme děti ve střehu. Popletením informací, pohádky, záměnou slov je vedeme k tomu, aby byly všímavé, pozorné, vědomé a aby o věcech přemýšlely. Zároveň je z toho vždycky i velká legrace.
Za zmínku stojí i to, že od roku 2010 pracujeme v souladu s metodou NTC Learning, která vede děti k rozvoji logického myšlení prostřednictvím nejrůznějších činností. Kromě pohybových aktivit nebo práce s abstraktními symboly pracujeme také s enigmatickými hádankami – jsou to hádanky, které nemají jednoduché a přímočaré řešení, takové, u kterých děti opravdu musí přemýšlet, být nápadité, aby dosáhly cíle a hádanku vyřešily. V případě zájmu získají paní učitelky další poznatky o metodě na stránkách Mensy ČR, která pro pedagogy organizuje zajímavé semináře.
Právě zvídavá skupina dětí ve třídě, jejíž větší část tvořili kluci. Myslím, že už měli dost všech květin, stromů, zvířat a v podstatě tradičních školkových témat a jednoznačně potřebovali technické zaměření. O objevování a vynálezy si vlastně v tomto případě děti řekly samy!
Všichni, kteří knihu otevřou, v ní v první řadě najdou příběh Aničky a Honzíka – sourozenců, kteří již prožívali svoje víkendové příběhy u babičky a dědy na chalupě v knize Rok stromů. Tento příběh je prázdninový – děti na půdě chalupy prarodičů najdou starý cestovatelský deník dědečkova bratra, světoběžníka Ferdinanda. A tak začne jejich velké dobrodružství – hledají, přemýšlejí, pátrají, aby rozluštily všechny záhady, které jsou v deníku uvedené, a tím došly k odhalení deseti důležitých objevů a vynálezů. Ve druhé řadě zde pedagogové najdou náměty na činnosti do školky – od tvoření přes pohybové chvilky, rozvoj předčtenářských a předmatematických představ až po tipy na knihy, písničky, popis deseti jednoduchých pokusů a v úvodu každé kapitoly i autorskou básničku.
V této knize jsou pohybové chvilky uvedené pouze v rozsahu ostatních činností. Není jim věnováno více prostoru.
Občas přemýšlet jako děti – zkusit zapomenout na vše, co už jako dospělí umíme, víme a známe. Na chvilku se zastavit a život kolem sebe jen pozorovat. Probudit v sobě chuť vystoupit z komfortní zóny a i ve zralém věku vyzkoušet nové věci. A samozřejmě, pokud to jde, pobývat často mezi dětmi! Ty jsou nekonečnou inspirací a jsem přesvědčená o tom, že budeme-li v jejich přítomnosti chvilku pobývat, určitě nás něčím překvapí a obohatí!
Foto Lukáš Kozel
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.