| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Dítě nemá být překážkou v životě, ale jeho součástí

 Celkem 98 názorů.
 Anadar 


Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 9:11:15)
Dáma je odvážná a jejím názorům fandím.
 nordica 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 12:24:44)
Dobrý kecy a fráze, většina jejích teorií by v běžném životě vůbec nefungovala.
 Roya 
  • 

Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 12:33:40)
Ještě jsi to nezkusila a už víš, že by to nefungovalo. Já mám ověřeno, že to funguje.
 nordica 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 13:32:03)
Royo, tak zkusila, ale něco jiného - už mám vychováno :-) a myslím, že velmi dobře. Přečti si paní ještě jednou a pak to zkus aplikovat na svůj každodenní život nebo ještě lépe, na svůj běžný pracovní den. A ten trapný odpor ke školám, který je tedˇmódní, to se téhle společnosti jednoho dne prostě vymstí.
 Yuki 00,03,07 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 14:02:28)
omyl, odpor není ke školám, ale k tomu, že školy připravují děti na život před 30 lety, což nemůže fungovat
 nordica 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 16:35:16)
Yuki, fakt máš ten pocit? Mého syna (29 let) tedy všechny jeho školy vybavily do života naprosto uspokojivě. Ale když se Vám takové nápady nějaké americké Lesany líbí, tak klidně hurá do domácí školy! Jen nejsem přesvědčená, že na to každý má schopnosti a až se zjistí, že děti rozhodně do života vybavené dobře nejsou, bude jaksi pozdě. Jo, a taky by měla každá matka tahat děti na pracoviště, spolupracovníci, šéfové i ev. klienty budou určitě děsně nadšení. A kolik zdejších matek jezdí na konference, aby tam mohly free kojit??
 Yuki 00,03,07 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 17:17:49)
nordico, já si myslím, že nejhorší je "odezdikezdismus" bez špetky soudnosti a zdravýho rozumu
chtělo by to umožnit matkám vrátit se do práce třeba brzo, ale na částečný úvazek, pak není problém dítě nechat hlídat, ale ne celý den

máš snad pocit, že matka, která kojí, má být v práci? ta má být doma s kojencem, případně když už je kojenec větší a ona chce nebo potřebuje do práce, tak má mít takový podmínky, aby mohla kojit a přitom pracovat, protože kojení je pro dítě hodně důležitý, takže má mít možnost nakojit, pak se třeba 5 hodin věnovat práci a pak se vrátit k dítěti - v tom případě není potřeba kojit na konferenci - ale stejně v tomto věku mimino potřebuje mámu a ne cizí lidi

a starší děti do školky - od 6 do 6 ideálně, domů jen spát, to není správně, nebosnad jo?

taky jsme prošla školkou, ale díky zdravotnímu problému jen poslední rok a nijak mi to nechybí, že jsem nebyla od třech nebo ještě míň celý den pryč

mám tři děti, dva starší ve škole jen dopoledne a malý musel i na odpoeldne a rozhodně si myslím, že mu to uškodilo

současná škola, 1. stupeň - se třema dětma jsem 3x změnila školu, než se o dva dokázal jiná škola postarat podle jejich potřeb (s dojížděním 25 km) a malý je ve škole, která není ideální ,ale je to menší zlo než ta první

gymnázium - i klukům je jasný, že tam zbytečně prosedí spoustu hodin

já ke změnám v našem školství vidím opravdu moc důvodů, a to jako rodič i jako učitelka
 nordica 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 17:41:30)
Yuki, já s Tebou v mnoha bodech souhlasím, jen ta americká Lesana to přehání. Její kritika a souhlas s mnoha Tvými argumenty se vůbec nevylučují :-)
 katka+synek2007 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 22:55:03)
Nevím, proč by se nemohlo kojit na konferenci. Já tedy kojím všude, kde dítě dostane hlad. naopak kojím dost často ve společnosti, protože je to celkem dobrý způsob, jak získat čas k hovoru s ostatními, poslouchání přednášky a podobně (malý je uspokojen a další pozornost už nepotřebuje). Zrovna dnes jsem dvakrát kojila na koncertě hudebky, abych si mohla poslechnout staršího syna.
V době našeho dětství se vpodstatě propagovalo nekojení, takže má zřejmě dost lidí zafixováno, že na kojení je cosi sprostého a nemá se to ukazovat. Já s tím hluboce nesouhlasím a co si myslí okolí, když kojím své dítě, je mi upřímně jedno.
 Yuki 00,03,07 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 23:01:58)
já bych spíš viděla problém v tom, když dítko dosáhne toho zvídavýho věku a místo sání a polykání se otáčí za každým hlasem, to pak opravdu není vhodný kojit jinde než někde v klidu a soukromí
ale jinak si myslím, že se dá zvládnout s dětma hodně věcí, a ve větším klidu a pohodě než když musí děcko v 6 být ve školce máma s výčitkama nechá obrečený děcko rozespalý někde cizím lidem a utíká do práce a vrací se v klusu minutu před zavíračkou v 5 večer, děcku dát večeři a dá ho spát - k čemu si ho pořídila? kdy si mají čas popovídat? kdy je ta doba, kdy se něco podřídí děcku, kdy ono samo může vyjádřit svůj názor? opravdu se učí a naučí jen se podřídit, protože v kolektivu musí

a vliv rodiny na výchovu je minimální, což je obrovská chyba
 Kamisi 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 18:55:21)
Noemi Aldort to taky funguje. Taky mám zkušenost, že to funguje. Jenže k tomu člověk musí vystoupit z naučených vzorců chování, lidi jsou příliš ovlivnění tím "jak se to má dělat", nedokážou si představit nic jinýho, když celý život žijí ve stejném modelu.
 DANDYNA 
  • 

Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 20:11:50)

Dítě ale nesmí být překážkou v životě, dítě má být součástí života. Stejně tak na pracovišti. Jenže zaměstnavatel se bojí, že byste nebyla dostatečně výkonná

Jak jste tuto věc vyřešila vy konkrétně? Máte sama tři, dnes již dospělé děti.

Dokud byly děti malé, pracovat jsem nemusela. Řekla jsem manželovi, ať rozhodně nečeká, že bude něco udělané nebo připravené

Tak k tomu již není co dodat.Na jedné straně radí ženám at si berou děti i do zaměstnání.Na druhé straně sama když měla děti do práce nechodila a ještě se ani nestarala o domácnost.Docela by ně zajímalo kolik chlapů by jí tohle trpělo.Je vidět že paní o životě průměrné ženy s průměrně podprůměrným platem který je v čr skoro standart - 11000 hrubeho - např.prodavačky dělnice a další neví vůbec nic.
 Yuki 00,03,07 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 20:47:09)
když jsme měla malé děti, taky jsme nechodila do práce, byla jsme na MD a RD a doma jsem měla dost často neuklizeno, neuvařeno, ale děti byly spokojené - možná to myslela taky tak nějak

teď jsou kluci ve škole, já v práci (nepočítám posledních pár týdnů) a nestíháme nic a je to znát

už nemají věk na to, aby se mnou chodili do práce, takže jde o věk od 3-4 do 6 let, neboli školkový věk
 Kamisi 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 21:16:00)
Ono je to spíš myšleno tak, že by děti neměly být vytržené z běžného dění, i ty starší, když jsou děti v domácím vzdělávání, tak se mnohem víc mají možnost účastnit aktivit s dospělými, prostě je sebou berou, často to jinak ani nejde.
Mám kamaráda, který má syna v domácím vzdělávání a on s ním objíždí obchodní jednání, schůzky, vždy ho na chvíli, nebo i na delší dobu někde usadí, kluk ví, že teď tátu nesmí rušit a dělá si svoje, stejně tak ho bere na koncerty (muzika ho živí). Mezi tím je ale spousta prostoru na povídání, na poznávání nových prostředí, různých lidí, učí se tím spoustu věcí, vidí skutečný život, ví, co je živí, jak vypadá "práce" v reálu, jak táta vydělává peníze, že to není nic fiktivního.
Jako jasně, že je to z jedný strany omezující pro rodiče, ale zároveň je to strašně obohacující. Když už jsme se rozhodli mít děti, tak by je neměly vychovávat ústavy, nebo aspoň ne v takové míře a takovým způsobem jako se to děje.
 katka+synek2007 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 22:58:39)
Tohle mě taky zarazilo, přijde mi to jako protimluv. Zahrnutí dětí do běžného života přece nespočívá v tom, že ani neuvařím a jenom se věnuji dětem, když jsem s nimi doma, ale naopak v tom, že s nimi zvládnu uvařit, uklidit atd. a přitom je nezanedbávat.
 Yuki 00,03,07 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 23:05:46)
v každým věku je možný zvládat něco jinýho, taky záleží na tom, jaký je děcko, někdo nezvládne nic s uřvaným miminkem, jinýmu miminko spí a udělá cokoliv, stejně tak některý batole nebo předškolák se zabaví na dlouhý hodiny sáma jiný potřebuje pořád komunikovat nebo hlídat, aby si neublížil,stejně tak malý školák - některý je rád v kolektivu, jiný je rád sám s hračkama a je zodpovědný a jiný potřebuje neustálý dohled a popohánění, jinak by sám neudělal nic

to je ale zase potřeba nezobecňovat, ale podřídit se tomu, co mám doma
 katka+synek2007 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 23:14:13)
Jo, to plně chápu. První syn byl tak uřvaný, že jsem měla problém si i dojít na záchod a nevyspala jsem se dva roky. Teď náš tříměsíční drobeček má pravidelný dobře předvidatelný režim, když bdí tak se spokojeně usmívá a brouká, zabrečí si při usínání a když spí tak spí. Všichni jsme odpočatí a spokojení a my dva s manželem jsme za tu dobu ještě nevyšli z údivu :-).
Každopádně myslím, že paní Aldortová to myslela jinak. Pochopila jsem, že je to jakési její přesvědčení, že když je doma s dětmi, musí se věnovat jen jim.
 Kamisi 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(4.12.2014 7:10:17)
Ono ale je taky rozdíl všechno zvládnout s jedním klidným dítětem, nebo se třema různýma. Já měla dvě děti rok od sebe, starší vyžadoval neustálou pozornost, všechno jsem dělala s vyplazeným jazykem a neustále ho odháněla s pocitem, že nejdřív musím uvařit a uklidit, na mladšího čas nebyl vůbec, což si daň vybralo o pár let později. Dnes bych to dělala přesně jak říká N.Aldort - když jsem s dětmi, tak jim čas věnuju, když u toho něco stihnu a dokážu je do toho zapojit, tak dobrý, ale už bych se nehonila do činností, které ty děti nezvládají. To je podobný jako chtít po nich vydržet cestu vlakem dvě hodiny a nezařídit podmínky, aby to zvládly.
 Winky 
  • 

Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 15:41:57)
nemůžu říct že souhlasím se všemi názory, ale s jedním určitě:

"dětský kolektiv ve škole není přirozený". Bohužel fakt mi připadá že není, naopak že je čím dál tím zrůdnější. Asi jsem pod dojmem momentální situace jak ze 4. třídy dcery, tak z 1. třídy syna - v obou se řeší neustálé konflikty mezi dětmi (obvykle skupinka agresorů s 1 vůdcem), několikrát jsem byla svědkem té partičky z dceřiné třídy, jak umí záškodničit na blbé 100m cestě do/z jídelny - to je řevu, kopání, padání, házení tašek, šlapání po bundách, nadávek..... tohle že je přirozené???. Z dcery padají informace jako "dneska jsme se neučili příroďák, paní učitelka řešila Jirku a pak s ním šla do ředitelny....". Děti které se jakž takž vzdělávat chtějí/nechají jsou ve vleku událostí, kteří způsobují ti, jimž školní - tak zvané zdravé - prostředí dává jedinečnou záminku jak si získat svou partu a projevovat svůj vzdor (dítě uteče učitelce ihned po zazvonění ze třídy, aby si s ním nemohla promluvit atd). Naučit se pracovní návyky - v prostředí kde se jeden šprajcne a řekne "nebudu" - a nedělá nic..... to jde fakt těžko.

Byla bych pro, aby starost o základní vzdělání nenáležela státu (povinná školní DOCHÁZKA), ale na rodičích - zákonných zástupcích - ti by zvolili způsob jak dítě vzdělat (dát ho do nejrůznějších typů škol, učit doma, mít komunitní učební skupinu, soukromého učitele atd) , aby mohlo v určitém věku (asi za 1. a pak za 2. stupeň) vykonat nějakou zkoušku, kterou by se prokázalo, že má základní vzdělání. Pokud by nesplnilo, penalizovaní by byli rodiče - ti zodpovídají za svého potomka. Vadí mi, že jsou ke vzdělání děti vlastně nuceny, a ty které o to nijak nestojí, dokážou dost znepříjemnit život ostatním (dětem i dospělým), aniž by za to byly nějak postižitelné.


 kreditka 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 17:20:50)
Umíš si představit co by toto znamenalo pro nepřispůsobivé?? Ti už takto na školu kašlou a když by nebyla povinná školní docházka vykašlou se na to úplně a holky budou ve 14 vesele rodit jedno děcko za druhým a zbytek národy je bude živit protože jako negramotní neseženou práci
 Kamisi 


Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 18:48:36)
Kreditko, jenže těm podle tebe "nepřizpůsobivým" škola vůbec nepomáhá, chodí si to tam jen odsedět, pokud do ní vůbec chodí, je jim šumák, že neumí něco, co jim někdo diktuje. A po pravdě se jim vůbec nedivím, není možné je násilně předělat, je to v rozporu s jejich přirozeností, základní vzdělání podle našeho školského systému nemá s praktickým životem, kterému se oni potřebují naučit, nic společnýho.
 Winky 
  • 

Re: Netradiční,ale pěkné 

(3.12.2014 18:48:52)
No jo, to by tak dopadlo. Ovšem efekt by byl stejný - teď jsou nuceni chodit do školy, nenaučí se nic (co by jim bylo k užitku) a dál už nestudují. O plné gramotnosti lze s úspěchem pochybovat. Ovšem otráví u toho spoustu jiných, kteří by to vzdělání rádi získali/předali. Pokud by nebyli nuceni k docházce jako takové a museli se rozhodnout jak toho vzdělání dosáhnout - buď by se k němu dostali a něco se dozvěděli, nebo ne a výsledek by byl stejný jako je nyní, akorát bez toho otráveného okolí.

Potom by mělo být definované, že člověk bez ukončeného základního vzdělání nemá nárok na dávky určitého typu. Samozřejmě že by byla nutná i "mírnější" forma/norma vzdělání - nejsou všechny děti intelektově na tom tak, aby prošly standardní ZŠ.

Nevím, no, nějak si začínám víc všímat a vadí mi, že kdo se snaží, tak se má snažit nejlépe sám vlastními silami, aniž by ho někdo nějak oceňoval, a kdo se nesnaží, tomu se horem dolem cpe a pomáhá a ulevuje a omlouvá..... ale výsledek neodpovídá vynaložené námaze. Tuhle byl na jednom z netových deníků rozhovor s paní z Charity, která provádí programy v Africe - v Jižním Súdánu. A docela otevřeně přiznala, že tamní obyvatelé tím jak nemají stejný způsob uvažování (netvrdím že horší, ale prostě jiný) - takové to žití ze dne na den, místo našeho plánování, tak jim různé charitativní programy právě nedokážou pomoci, protože jsou navržené námi - s naším stylem uvažování. Takže paradoxně více "klasické západní" pomoci zvenčí ty místní zneschopňuje a staví je do role příjemce. Přijde mi to podobné s výše uvedeným náhledem na poskytování "klasického" vzdělání organizovaného "majoritním" způsobem právě pro lidi, kteří majoritně nesmýšlejí a mají naprosto jiné uvažování, škola pro ně není důležitá atd. Pak je těžké najít společnou řeč.


 Hanina 
  • 

Hezké, ale 

(3.12.2014 10:11:31)
Hezké, ale když si budeme všichni hrát s dětmi, tedy pardon - rozvíjet je, kdo pak bude pracovat? Idealismus.
 Maťa. 


Re: Hezké, ale 

(3.12.2014 11:48:32)
a utopie...
 Hanča 
  • 

Re: Hezké, ale 

(3.12.2014 11:56:04)
Právě. Třeba nápad, že si mám vzít dítě do práce. Bude si dítě 8 hodin malovat? Cha, cha, chááá, to bych chtěla vidět. A kdo je zvědavý na dítě v kanceláři? Přijde tam s vlastním problémem, moje dítě ho přece srdečně nezajímá. Totéž jiné profese, prodavač, kuchař... Ve škole i školce můžou měnit činnosti, u rodiče v práci ne, ten musí bohužel pracovat. Nehledě na to, jak zajistit bezpečnost pro dítě v práci rodičů, že (třeba u havíře v dole). Proto přece vznikly školky a další chvályhodné aktivity, aby bylo postaráno o děti, zatímco rodiče se v klidu mohou věnovat práci a mnohdy si od vlastních dětí odpočinou právě v té práci.
 Yuki 00,03,07 


Re: Hezké, ale 

(3.12.2014 13:21:26)
jistěže jsou zaměstnání, kde dítě být nemůže, ale druhá věc je, že u nás se pořád mluví o 8 a víc hodinách pracovní doby - a nedávno jsem četla na diskusi tady na Rodině, že maminky v Německu jsou s dětma doma a naprosto běžně pak mají kratší pracovní dobu - ta chyba je jinde, ta chyba je v tom, že u nás je matka 8 hodin v práci
 katka+synek2007 


Re: Hezké, ale 

(3.12.2014 23:24:29)
Každodenně je to přehnané. Na druhou stranu by neměl být problém si dítě vzít do práce občas, což tady asi spousta zaměstnavatelů nezkousne. Jinde je to možná běžnější, ale nevím, přehled nemám. Mimochodem já jsem s tátou chodila na víkendové služby (pracoval na veterinárním ústavu)a mám na to pěkné vzpomínky. Prohlížela jsem si laboratorní chovy krásně barevných morčat, výstavku potvor v lihu, která byla na chodbě a zbytek dne jsem seděla u stolu v kanceláři, ťukala písmenka na stroji,děrovala a sešívala papíry (ani jeden z přístrojů jsme neměli doma)a vystřihovala obrázky zvířat ze starých reklamních časopisů. V poledne jsme si navíc zašli do restaurace a já jsem si dala palačinky.Jsou to pro mě jedny z nejkrásnějších vzpomínek na dětství.
 Roya 
  • 

Re: Hezké, ale 

(3.12.2014 12:35:09)
Myslím, že jsi zásadní myšlenku nepochopila. Aldort neříká, že si máme celý den hrát s dětmi. Říká, že je třeba uspořádat společnost tak, aby děti mohly být s námi tam, kde jsme (třeba i v práci).
 Hanina 
  • 

Re: Hezké, ale 

(3.12.2014 14:12:35)
Royo, to už tu bylo. Ještě v 19.stol. byly děti obvykle s rodiči nebo si hrály s dětmi. Neosvědčilo se to, hodně dětí přišlo k úrazu nebo o život (v naší rodině se třeba utopilo prvorozené dítě ve věku 2 let na dvoře v močůvce, protože o žních hlídal děti starý děda, ktrý si nevšiml, že jedno z dětí odběhlo), proto vznikaly školky a byly považovány za pokrokové. Učitelé nejsou taky rodiče a nemají děti? Promiň, ale myslíš, že proto, že jsme chodili do školy, si nevíme s demokracií rady? Tak to je hodně zcestný názor a záměna demokracie za anarchii.
 Winky 
  • 

Re: Hezké, ale 

(3.12.2014 15:43:14)
to si taky myslím, že se neosvědčilo (viz historky o přivazování dětí k noze stolu apod). U spousty prací (ať už doma či v zaměstnání) nemůže jeden člověk plnohodnotně vykonávat činnost a zároveň u toho dozorovat (neřku-li zapojovat) dítě.
 Yuki 00,03,07 


Re: Hezké, ale 

(3.12.2014 17:09:07)
Hanino, a v dnešní době se doma úraz nestane? nejvíc úrazů se stane právě doma . vlastně podle této teorie by měli rodiče děti odevzdat hned do ústavu, hned po narození, aby jim doma neublížili

školky vznikly proto, aby mohli rodiče, teda i matky jít do práce, nějaký úrazy s tím nesouvisí
 Filip Tesař 


Re: Hezké, ale 

(4.12.2014 10:05:46)
On se "to už tu bylo" musí vždycky zasadit do konkrétního kontextu. Ve skutečnosti to nebylo "ještě v 19. století," ale v 19. století. My už jsme kultura hluboce a po generace vychovávaná v duchu myšlenky pokroku, která samozřejmě předpokládá, že se lidstvo vyvíjí k lepšímu a lepšímu stavu; fakt, že se máme materiálně líp než naši rodiče, působí jako potvrzení, takže máme sklon automaticky si to promítnout i do minulosti: za našich rodičů to bylo horší, v 19. století ještě horší a předtím nejspíš ještě ještě horší, nebo to minimálně nebylo lepší.

Takže je snadný si i představit, že dneska sice na děti nemáme moc čas, ale aspoň jsou ty školky, v 19. století na ně bylo času ještě míň, viz to padání do močůvky a přivazování ke stolu, a ještě předtím to nebylo lepší, pokud to nebylo horší. Ale tak to není, to je omyl. O zapojení dětí do činností rodičů v různých dobách a na různých místech máme sice spíš jen kusý informace, ale přesto celkem jasně ukazujou, že se míra a způsob toho zapojení mohly hodně lišit, a to v podstatě od ideálu N. Aldort až po to 19. století.

19. století u nás bylo dobou pokračujícího populačního přírůstku v situaci, kdy veškerá obdělavatelná půda byla v podstatě obdělaná už v době baroka, zhruba někdy v první polovině 18. století. Mírně zjednodušeně řečeno, od tý doby se výměra běžnýho malýho hospodářství zmenšovala (někdo si pomoh, přikoupil, podědil, zvětšil, ale většině se vedlo hůř, dělilo se a dělilo). Dlouho to částečně vyrovnávaly moderní metody hospodaření, ale nakonec to došlo do stadia, kdy obstarání obživy záviselo na maximálním využití času (a fyzický síly) členů rodiny - to známý od nevidim do nevidim. A o to hůř, že hospodářství potřebovaly pořád víc a víc hotovejch peněz, protože rodiny si dokázaly zajišťovat pořád míň a míň potřeb samy, potřebovaly víc a víc kupovat (nejen základní potřeby, ale i potřeby do hospodářství, který byly nutný k vyšší produktivitě). Tenhle kruh potom rozetla postupující mechanizace, hlavně traktory, kombajny apod., plus u nás zavedení mezd v zemědělství.
 Hanina 
  • 

Re: Hezké, ale 

(4.12.2014 20:55:13)
Je třeba taky dodat, že děti byly docela brzy využívány jako pracovní síla. Nebylo nijak neobvyklé, že pracovaly už děti ve věku kolem cca 5 let (pasení husí nebo koz, ve městech drobná posluha a výpomoci) a děti ve věku 12 let končily se školní docházkou a šly sloužit nebo pracovaly ve fabrikách. A je třeba si taky uvědomit, že pracovní doba byla běžně 16-hodinová a do práce se chodilo pěšky, v tašce bandaska s meltou a chleba s něčím, což představovalo jídlo na celý den. Běžně se chodilo do práce i 10 km, kdo měl kolo, byl považován za někoho lepšího. Celozávodní stravování a možnost mít v práci teplé jídlo se zavádělo až za komunistického režimu (pokud teda nebudeme brát v potaz jednotlivé pokrokové fabriky, jako třeba Baťovy závody, tam to bylo dřív).

Taky je pravda, že populační přírůstky 2.pol.19.stol a počátku 20.stol. odcházely do Ameriky, jak severní, tak jižní, a to nejen z Čech, ale hlavně z chudšího Slovenska. Emigrace z českých zemí + Slovenska se zastavila na poč.50.let 20.stol. se změnou režimu.
 Filip Tesař 


Re: Hezké, ale 

(4.12.2014 22:04:11)
To je všechno pravda, jenomže je chyba myslet si, že to před zavedením celozávodního stravování vypadalo vždycky a všude nějak takhle. Protože nevypadalo. Tohle je, dejme tomu, popis konkrétní situace v 19. a první polovině 20. století u nás a jinde v Evropě - nic víc.
 Roya 
  • 

Kéž by 

(3.12.2014 12:39:45)
"Děti posíláme na dvanáct let do škol, kde žijí pod diktátem učitelů, a pak se divíme, že si nevědí rady s demokracií."

Kéž by si lidé uvědomili, jaká je to pravda. Ale ti, co vládnou, si samozřejmě nepřejí autonomní občany, a lidi si radši budou chodit do práce odpočinout od dětí a zavrhovat tento pohled na věc proto, že se na ni dívají, aniž by připustili celkovou změnu společnosti (tedy argumentují tím, že by to v dnešní společnosti nešlo - no ano, nešlo, ale proč to neudělat tak, aby to šlo?).
 19.6Zitta15 


výborný článek 

(3.12.2014 17:36:05)
Souhlas. Než aby se společnost změnila, tak radši budeme dělat že tohle či ono ve společnosti prostě nefunguje. Nekonvenční názory se vždycky budou zavrhovat, podporován bude zaběhlý systém, až sebemíň efektivní.

Asi nejvíc mě vždycky naštve věta, že pokud se budou děti moct učit co chtějí, tak se radši nebudou učit nic. Učení (a to co se děje ve školách se opravdovým učením nazývat vážně nedá) je jedním z nejpřirozenějších instinktů každého nově narozeného živého tvora. Každé malé dítě hned po porodu začne objevovat svět. Hned jak se samo naučí mluvit (kde na to asi vzalo motivaci?) se začne svých rodičů prakticky celý den vyptávat na všechny možné otázky ohledně tohoto světa protože se o něm potřebuje dozvědět co nejvíc. A rodiče? Těm je za těžko mu odpovídat, co udělají? Pošlou ho do školy, která je pravou příčinou ztráty jakékoliv motivace se učit. Ať mi tu ještě někdo vykládá, že dítě je od přírody líné a nemá motivaci k učení.
 nordica 


Re: výborný článek 

(3.12.2014 17:43:35)
Lumíro, Ty jsi prostě idealistka. Samozřejmě takové děti byly, jsou a budou. Tolik si to nemaluj narůžovo.
 katka+synek2007 


Re: výborný článek 

(3.12.2014 23:30:39)
To není idealismus. Učit se, je základní biologická potřeba. Je tedy nutno chtít se učit, pociťovat to jako přijemné. Je to stejné, jako pociťujeme příjemně sex, abychom měli děti (předpokládám, že nejen my, ale všichni vyšší živočichové). Ta nechuť učit se u starších dětí vzniká až v důsledku školního vzdělávání!
 susu 
  • 

Re: výborný článek 

(4.12.2014 7:45:46)
~a~To je taková hovadina.~a~ To už ani nemá smyls vyvracet, pokud někdo tomuto věří.
 Roya 
  • 

Re: výborný článek 

(4.12.2014 12:56:12)
To není hovadina a není třeba tomu věřit, protože je to ověřená pravda. Jenže se nesmí dětem nutit, že se musí učit zrovna to, co po nich někdo jiný chce, když ony jsou v tu chvíli nastavené na něco jiného. A taky se po nich nesmí chtít něco, na co ještě nejsou zralé - a to je tak individuální, že v rámci jedné třídy by se daly udělat minimálně tři skupiny pro každou oblast (např. čtení v první třídě - a taky to tak dělám, jinak by byly některé děti otrávené - buď ty, které už číst umějí, nebo ty, kterým to zatím nejde). Batolata i předškolní děti jsou dychtivé pořád něco objevovat. Bylo by tomu tak i dál, kdyby školský systém svým nastavením tuhle přirozenou chuť se učit nezničil. Kdo vzdělává děti doma (ale nejen tito rodiče, stačí si uvědomit, jak je to s tzv.e zájmovou činností) ví, jak horlivě se samy hrnou do toho, co je zajímá.
 katka+synek2007 


Re: výborný článek 

(6.12.2014 21:44:25)
Proč by to měla být hovadina? Živočich, kterého by nebavilo se učit, by přece velmi brzy chcípnul.
 Alraune 


Re: výborný článek 

(7.12.2014 21:31:52)
Taky jich spousta chcípne :)
 Žžena 


Re: výborný článek 

(8.12.2014 9:30:00)
Tak v přírodě to především tak je, že živičichové různě chcípají ~d~
Učení je aktivita, která je v přírodě vlastní typicky mláďatům a nedospělým jedincům, u dospělých je naopak typická relativní rigidita a neschopnost tak efektivního ičení. Člověk je v kontextu toho docela výjimka, protože je v určitém slova smyslu nedospělý celoživotně, projevuje se to různými znaky, mj. tou schopností celoživotního učení se.
 Alraune 


Re: výborný článek 

(7.12.2014 21:30:40)
Něco se naučí jistě, ale je sportné, jestli to bude zrovna to, co budou potřebovat, aby se uživily :) V té opěvované minulosti většinou dovednosti do dětí vysloveně vtloukli a základy řemesla zrovna tak, ať bylo jakékoli.
 Filip Tesař 


Re: výborný článek 

(8.12.2014 7:28:37)
Přijde hodně na to, v jaký minulosti.
 Alraune 


Re: výborný článek 

(8.12.2014 11:48:34)
V takový minulosti, o které se dochovaly vůbec nějaké záznamy :) A středověk byl pro děti vysloveně dobou temna. Paní je klasicky new ageově neurčitá :)
 Filip Tesař 


Re: výborný článek 

(8.12.2014 13:20:49)
Ovšem říct "středověk" je taky hodně, hodně neurčitý. Je to obrovský časový i geografický rozpětí, i když ho omezíme na Evropu, na kterou byl taky původně ušitej. V rámci toho rozpětí existovala spousta kultur, který se od sebe v mnoha případech silně lišily, i co se dětí týče. A navíc různý sociální kultury existovaly často i v jednom čase na jednom místě.
 Ajlina 
  • 

Re: výborný článek 

(3.12.2014 19:26:06)
Jakou motivaci k učení mají naši nepřizpůsobiví spoluobčané? Čtení, psaní a počítání to jistě není, leda tak kouření a sexování. Takže tomu uzpůsobíme celou společnost?
 Yuki 00,03,07 


Re: výborný článek 

(3.12.2014 20:38:26)
tím, že je přinutíme sedět v lavicích je nenaučíme nic, chce to pracovat s rodinama, nejen s dětma, oni jsou opravdu jiní a nedají se svázat stejně jako my
ani nejsou všichni stejně nepřizpůsobiví, naše republika jim hodně uškodila právě co se týká jejich kultury (myslím po válce) a pak se o ně tak starala, že to přehnala a teĎ sklízíme práci našich předchůdců, takže je potřeba zapracovat na tom, aby se zase včlenili jako před válkou, kdy nedělali žádný potíže - teda vyjma pár ukradených slepic - kéž by se krádeže všech našich spoluobčanů (bez ohledu na barvu pleti) omezily na slepice...
 katka+synek2007 


Re: výborný článek 

(3.12.2014 23:32:44)
problém začal vpodstatě u zákazu kočování, který jim sebral přirozený způsob života, a to bylo tuším za Marie Terezie
 Hanina 
  • 

Re: výborný článek 

(4.12.2014 8:19:38)
Protože hustě zalidněná Evropa není širá asijská step. Pokud chtěli kočovat, nemuseli se stahovat do měst, ale odejít do země, kde kočovat mohli. Proč jsou teda dneska ve městech a na vesnici je nepotkáte?
 Yuki 00,03,07 


Re: výborný článek 

(4.12.2014 9:54:14)
po válce u nás zbylo 600 Romů

náš stát jim vnutil, že jejich kultura je špatná, a vlastně jim ji zakázal, stejně jako zakazoval spoustu jiných věcí jiným lidem. Jenže zakázat někomu jeho kulturu, jeho minulost, to je asi ještě těžší kalibr než zakázat svobodu slova. Náš stát je přinutil žít jinak, než oni chtěli, udělal jim sídliště, kde oni žít neuměli a nechtěli, začal jim brát děti z důvodů, který se teĎ už zase za důvod pro odebrání dítěte nepovažují.
Za těch 50 let vyrostlo několik generací lidí, kteří nemají kulturu, nemají tradice, nemají vazby. Spousta jich vyrostla v ústavech a jejich vzdělání upadlo

když jim ještě náš štědrý stát umožnil přitáhnout si sem rozvětvený rodiny, přišli sem i ti, kdo tady před válkou opravdu nebývali a začaly potíže

kočovat už asi nikdy nebudou, to už je celá společnost o něco dál

 Kamisi 


Re: výborný článek 

(4.12.2014 10:33:04)
Ono je to v podstatě stejný jako s původními obyvateli Ameriky nebo Austrálie, snaha o přizpůsobení se moderní kultuře nepřinesla pro ně nic dobrého a nakonec neměla a nemohla mít chtěný efekt.
Mimochodem, u nás na vesnici Romové žijí, není pravda, že žijou jen ve městech, ale je fakt, že v současném systému se město pro ně stalo pohodlnějším, jak píše Yuki, má to svojí příčinu a historii.
 Filip Tesař 


Re: výborný článek 

(4.12.2014 10:20:23)
Oni Romové nekočovali, protože by je k tomu pudila nějaká vnitřní sila v nich, nebyli to žádný stepní kočovníci v širých asijských stepích, s těma neměli nic společnýho. Kočovali, protože měli zakázáno se někde trvale usadit, zákazy kočování bejvaly průběžně dodatek navrch k tomu zákazu usazování, a dohromady s nima v podstatě znamenaly zákaz vstupu.

V Čechách a na Moravě se spousta Romů od 19. století, kdy tohleto povolilo, ráda usazovala, a navzdory přesvědčení o tom, že jsou nepřizpůsobiví, se ochotně a často velmi dobře přizpůsobovali, o čemž nakonec svědčí i to, že se jich nemálo poženilo a povdávalo s místníma Čechama, jakož i to, že na řadě míst je lidi nenahlásili nacistům, resp. dokládali o nich, že jsou to Češi, navzdory vědomí rizika z toho plynoucího.

Romové, který tu žijou ve městech, hlavně v Sudetech, a jejich společenská kultura jsou výsledkem komunistickýho sociálního experimentu, kterej sledoval souběžně dva cíle: osídlení vysídlenýho pohraničí a rychlou změnu společenský kultury slovenskejch Romů (víceméně vykořenění původní kultury a asimilace do většinový společnosti). Obou cílů bylo v podstatě dosaženo, i když asi výrazně jinak, než se zamýšlelo.
 Yuki 00,03,07 


Re: výborný článek 

(4.12.2014 10:28:57)
Tatjana Šišková – Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století

dost zajímavá knížka, ze které se dá hodně pochopit - měli by to mít jako povinnou četbu učitelé i sociální pracovníci
 Helena, tři děti 
  • 

Re: výborný článek 

(4.12.2014 16:20:43)
Zákaz kočování byl u nás v Československu od roku 1957 (tuším). V Evropě jako celku nikdy neplatil.
 kreditka 


Článek se mi nelíbí 

(3.12.2014 18:03:19)
Připadá mi jako výtvor nějaké fanatičky. Mimochodem jen ten názor na porody doma kdy dle autorky vlastně každá žena sama porodí a dítě se nemůže uškrtit apod. dodám jen to že můj starší bratr zemřel při porodu právě proto že nebyl včas udělán císařský řez (máma měla hodně úzkou pánev) a následně se právě uškrtil na pupeční šňůře... kdyby lékař čekal i u druhého porodu nebyla jsem na světě ani já... Každého věc kdo chce rodit doma, ale přijde mi doslova hloupé bagatelizovat rizika...
 Yuki 00,03,07 


Re: Článek se mi nelíbí 

(3.12.2014 18:10:53)
v rodině umřelo miminko po porodu v porodnici. a víš proč? protože se při vyšetření maminky dostala nějaká infekce dovnitř

ano, vždycky se může stát, doma i v porodnici

v té naší rodině nebyl problém při porodu, al při nutné předporodní péči, kdy se kontroluje pro jistotu pořád všechno - taky to není správně
 Eilatt 


Re: Článek se mi nelíbí 

(3.12.2014 19:30:33)
Já nemám ráda to nálepkování fanatismem. Někdo má poněkud víc odlišný názor od mainstreamu na porod doma, vzdělání, výchovu a hned je fanatik.
To by pak fanatik musel být i každý, kdo urputně brání porody jen v porodnici, školství tak jak je už od Rakouska Uherska a výchovu "řemenem" ~;)

Já nevím jestli by její vize fungovaly, něco jo, něco třeba ne, možná jsou až moc idealistické, ale zas že by hned mesela být fanatička....
 Oliverka 


Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 8:01:24)
Tally se mi clanek nelibi, nerespektuje, ze opravdu jsou zeny, ktere nedokazi porodit samy.

Nebo treba tohle: Například nedám dětem jídlo celé, ale přiděluji jim je skoro po jednotlivých soustech.
Vzdyt tim si uplne odporuje, tohle prece nevede k samostatnosti. Naopak.

Rozdil mezi detma 7 let? To jsou dva jedinacci. Pokud jsou deti tri, a s kazdym budu doma 7 let, jak oh bych mela sanci vratit se do prace na kvalifikovane misto?

Dal uz se mi nechce pokracovat.
 Yuki 00,03,07 


Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 9:45:41)
oliverko - ano, jsou ženy ,které samy porodit nedokážou, ale je jich daleko míň, než kolik jich přinutí rodit v porodnicích proti jejich přirozené potřebě

přidělovat dětem po trochách jídlo - co ti na tom přijde divný? ty dáš ročnímu děcku celý balíček sušenek? já ne, já dám jednu a až to sní, tak druhou, ale až jsou mu 4 dostane třeba malý pytlík se sušenkama celý, ale napřed se muselo naučit zvládnout tu jednu, kterou má v ruce

když jsme někam jela s malýma dětma, tak jsem měla tašku jídla a já jsme přidělovala, jesti teď dostanou rohlík nebo sušenku nebo něco jinýho a kolik, než´že bych je nechala se v tom hrabat a přebírat a rozhazovat


no a s tím kavlifikovaným ístem, to už jsem psala, dokud u nás nebude možnost pracovat i s dětma při mateřské, tak to jiný nebude

teď 7 let se i mně zdá zbytečně moc, jsme pro rozdíl menší, ale někdo nedá dopustit na rozdíl kolem 1 roku, jiný 3 a jiný zase 7, to je každýho zkušenost, mně třeba se osvědči rozdíl 2 a kousek, ale rozhodně ne kvůli práci, byla jsme stejně doma, ale je to zase hlavně o tom, jaký je to starší dítě, a co u toho ještě musíš nebo chceš zvládat
 Lída+4 


Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 10:44:26)
Jo, ten její "ideální" rozdíl mezi dětma 7 let mi přijde z mýho pohledu snad ten nejhorší možnej. Prvňák a čerstvý mimino je docela vražedná kombinace. Mně se nejvíc osvědčily necelý dva roky - druhá dvojice dětí je od sebe skoro dva a půl, a už je to moc.
 Yuki 00,03,07 


Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 10:46:34)
já mám kluky 2 roky a 4 měsíce a je to ideální
 Lída+4 


Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 11:06:40)
Takhle právě jsou holka s nejmladším klukem, a je to mnohem horší, než u starších kluků (20 měsíců).~o~
 Yuki 00,03,07 


Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 11:23:32)
ono záleží asi nejen na rozdílu věku, ale i na povaze obou, na pohlaví, na momentálním rozpoložení rodičů...

já jsme těch 7 let pochopila tak, že to první děcko má rodiče (matku) jen pro sebe až do doby, než zxačne chápat, že není jen jeho, což je v 7 letech (podle mě je to dřív, což je ale daný výchovou i třeba tou školkou) a další děti už pak se rodí do rodiny, kde matka není jen jejich od začátku, tak to tak berou a snadněji se o ni podělí s dalším sourozencem, který se narodí třeba za rok, za dva nebo za pět let

mít na první 7 let, tak by si s druhým už určitě nerozuměli tak, ajk když s´jsou brzo po sobě a jsou na sobě závislí jak dvojčata
 Kamisi 


Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 12:21:33)
jj, je to HLAVNĚ o povahách. Naši kluci jsou od sebe 13 měsíců, naivně jsem si myslela, že čím menší věkový rozdíl, tím lepší. Houby, donedávna spolu nedokázali vyjít, když byli malí, bylo to šílený.
Já to doporučení většího věkovýho rozdílu chápu tak, že to starší dítě je už hodně samostatný a nepotřebuje mámu jen pro sebe - teda většinou, taky to není pravidlem. Ono se dá zvládat lecos, ale člověk na to taky musí být nastavenej, musí mít pořešený svoje problémy, být ideálně vyrovnanej, aby dokázal děti vnímat s nadhledem, jenže "kdo to dneska má", učíme se v běhu, na zkušenostech a na svých dětech.
 Eilatt 


Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 13:15:04)
Yuki
taky mám doma děti s rozdílem dva roky a 4 měsíce a taky to považuju za ideální. :-)

Ale zároveň mám asi i štěstí na docela pohodové děti podobných povah, které spolu bez problémů vyjdou a rozumí si, i když starší je kluk a mladší holka.
 Žžena 


Re: Článek se mi nelíbí 

(7.12.2014 21:09:42)
Mezi mnou a sestrou je rozdíl 9 let a taky to považuju za ideální ~:-D
Dřív se rodilo po celé plodné období ženy, mezi dětmi byly různé věkové rozdíly, mezi nejmladšími a nejstaršími klidně dvacet let, a nikdo se z toho nepoto...
Jako největší hovadina mi přijde zalamování se nad tím, o kolik přesně let či měsíců mají být od sebe děti vzdálené, aby to bylo úplně perfektní. Jednak si to člověk kolikrát těžko naplánuje, jednak výsledné vztahy stejně mohou dopadnout všelijak, jednak proboha nejsme stroje, nežerem amarouny a nejsme všichni stejní.
 Oliverka 


Re: Článek se mi nelíbí 

(5.12.2014 19:58:42)
"přidělovat dětem po trochách jídlo - co ti na tom přijde divný? ty dáš ročnímu děcku celý balíček sušenek? já ne, já dám jednu a až to sní, tak druhou, ale až jsou mu 4 dostane třeba malý pytlík se sušenkama celý, ale napřed se muselo naučit zvládnout tu jednu, kterou má v ruce"

Prijde mi divny krmit dite po soustech. Samozrejmost, ze diteti nedam cely balicek susenek. Ale dam mu krabicku, kde ma jiz svoji porci susenek oddenou a necham na nem at si to sni samo jak chce, klidne vsechny najednou anebo postupne. Celkove nechavam at se deti krmi samy od malicka, nechapu pristup, kdy matka krmi dite a Ono jenom otcira pusu a samo nevyviji zacnou aktivitu.moje deti v 10 mesicich dostaly lzici a velmi brzo vidlicku a nuz a proste jedi samy.
 Yuki 00,03,07 


Re: Článek se mi nelíbí 

(6.12.2014 20:23:02)
i ve vlaku bys mu dala celou krabičku, celou jeho porci sušenek, nebo lžíci a jogurt? jestli s nepletu, šlo tady o scénku z vlaku

občas jsme s klukama jela, když byli malí, nejdelší cestu jsme zvládli, když jim byly 3 a 1 rok, cesta trvala 7 hodin a opravdu bylo potřeba jim přidělovat jídlo po troškách, opravdu bylo potřeba se jim maximálně věnovat

pán, který s náma jel skoro celou cestu mi říkal, že čekal hrůzu a že bude muset do jinýho kupé nebo vagonu, ale že jsou kluci moc hodní a strašně chválil, jak jsme tu cestu zvládli - já teda jeho taky, hlídal mi je, když jsme musela na wc :))
ale kdybych klukům dala všechno jejich jídlo hned, celou porci, asi by to tak pohodově neproběhlo

ono to tak možná nevypadá, ale jídlo je pro děti ve vlaku ohromná zábava a žrout času :)

kromě toho ještě knížky a povídání
 Helena, tři děti 
  • 

Re: Článek se mi nelíbí 

(4.12.2014 16:22:17)
No tak kdybych rodila doma, tak už tady nejsem ani já, ani mé dítě.
 katka+synek2007 


Naomi Aldort 

(3.12.2014 23:40:12)
Naomi Aldort mi přijde zvláštní, taková nekonzistentní, těžko uchopitelná. Některé myšlenky jsou dobré, ale po přečtení článku jsem nezískala ucelenou představu. Knížku jsem taky četla a měla jsem z ní stejný pocit, takže to asi nebude jen stylem překladu. Četla se mi dost obtížně, myšlenky mi unikaly. Bavila jsem se o tom s kamarádkou, která ji taky četla a sama je dost alternativní, a měla podobný pocit jako já, takže chyba nebude asi jen na mém přijímači~;)
 Yuki 00,03,07 


Re: Naomi Aldort 

(4.12.2014 9:40:03)
žije v jiných podmínkách, není to čr, takže je jasný, že její pohled musí být ovlivněný jinak než ten náš
ale ta základní myšlenka, věnovat se dětem a neodkládat je, brát je jako součást života a ne jako překážku, ta je jasná

u nás je dítě pro matku překážkou v kariéře, to je přece známá věc, ale není to nutný, jen by ten systém musel fungovat jinak - kolik je u nás zaměstnavatelů ochotných brát matku na poloviční úvazek? kolik je tu školek ochotných brát děcko jen na odpoledne? už z toho je jasný, že nejde skloubit práci a mateřství
 Hana, tři děti 
  • 

Největší blbost. 

(5.12.2014 15:06:22)
"Nemusíte je nic učit. Děti od přírody vědí, jak dělat věci správně."

Děti od přírody nevědí nic, milá paní. Vím, že měla na mysli výchovu správným příkladem. Ale to je trochu málo. Dítě musí taky vědět, proč se má chovat zrovna tak a ne jinak. A už vůbec pomíjí takové "drobnosti", jako je dětský vzdor, averze nebo třeba jen vyzkoušet, co ještě dospělý snese.
 19.6Zitta15 


Re: Největší blbost. 

(5.12.2014 18:56:37)
Právě že vědí. Prostuduj si www.svobodauceni.cz ;-)
 Amina 
  • 

Re: Největší blbost. 

(5.12.2014 19:16:59)
Děti už od narození přesně vědí co mají dělat a jak se mají učit aby ve společnosti přežily. Je to jejich přirozený instinkt. Děti jsou chytré a učí se velice rychle, když k tomu mají možnost. To jenom my v naší hlouposti a omezenosti máme pocit, že musíme do tohoto přirozeného řádu neustále uměle zasahovat.
 Alraune 


Re: Největší blbost. 

(7.12.2014 21:33:57)
Viděla jsi někdy zvířecí rodiče, jak své potomstvo učí? Jak parforsně a direktivně?
 Žžena 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 9:27:12)
Právě že to direktivní učení je u zvířat naprostou výjimkou. Jasně, v konkrétních situacích třeba fena štěně třeba i nevybíravě "usměrní", faktem ale je, že to je jen vrcholek ledovce a drtivá většina učení u toho štěněte probíhá nápodobou rodičovského modelu. A to je proces, kterej funguje i u člověka jako hlavní prostředek výchovy.
 Filip Tesař 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 10:38:38)
K tomu můžu říct, že jsem na vlastní oči viděl a vyptával se na to, jak se šarplaninci ve svým původním prostředí, tj. v Šar Planině na salaších u ovcí, učej hlídat ovce.

Odkoukaj to. Lidi je rozhodně nijak necvičej, a dospělí psi prej taky ne. Od určitýho věku se štěňata začínaj zvedat od salaše a doprovázet dospělý psy, který v noci obcházej stádo a odháněj vlky, ve dne jsou většinou u salaše a jenom vrčej na cizince, případně je odháněj na pomyslný hranice pastviny.
 Alraune 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 11:46:51)
Samozřejmě, že se děti učí nápodobou. Tak se naučí mluvit, atd. Ale jen málokdo se nápodobou naučí větný rozbor.
 Amina 
  • 

Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 13:27:48)
Pak je otázkou k čemu doopravdy potřebuje člověk větný rozbor pro přežití v téhle společnosti, protože děti se vždy instinktivně učí jenom to o čem ví, že je pro jejich život NEZBYTNÉ ;-) Tys ho někdy konkrétně k něčemu potřebovala?
 Alraune 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 15:23:34)
Já jo,jsem spisovatelka, jazyk je můj nástroj a chci ho znát.
 Lída+4 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 20:10:26)
Ty jo, ale já jsem ho od maturity nikdy k ničemu nepotřebovala.
 Kamisi 


Re: Největší blbost. 

(9.12.2014 8:09:43)
No jo, tak ty by ses větný rozbor nejspíš naučila i bez cíleného vzdělávání, nebo by ses naučila prostě to, co bys sama uznala za potřebné, abys dosáhla svého cíle.
Všichni lidi od určitýho roku se větný rozbor učili, většina ho nepotřebovala a hodně, možná taky většina, dnes o něm už nemá páru. Z toho plyne, že když je pro někoho potřebný neznamená, že je nutné ho hustit do všech lidí, pro tyhle lidi je pravděpodobně potřebné něco jiného a větným rozborem jen ztrácí čas.
 Filip Tesař 


Re: Největší blbost. 

(9.12.2014 8:30:25)
U větnýho rozboru se ztrácívá hodně, hodně času, já na něm svýho času poztrácel poslední dva ročníky češtiny na základce plus volnej čas věnovanej půlročnímu doučování před přijímačkama na gympl, neboť se vědělo, že větnej rozbor patří k prvkům rozhodujícím o přijetí. Na ten gympl jsem se dostal, tudíž je vlastně otázka, jestli to byl ztracenej čas, třebaže celý to drcení a šrocení bylo v zásadě na jedno použití, nicméně použití (tehdy) velmi důležitý.

Ale větnýho rozboru se musím trochu zastat, stejně jako geometrie, matematika nebo fyzika dává nahlídnout do toho, jak věci fungujou. Je v tom už něco podobnýho, jako když umím řídit, tak samozřejmě nepotřebuju vědět, jak funguje motor - nicméně není to úplně od věci. Ovšem za podstatnější pokládám možnost nahlídnout prostřednictvím větnýho rozboru (mimo jiné, nejen jeho) do vnitřní logiky fungování věcí - úžasná věc na posilování mozkovejch svalů. To by se ovšem ve školách děti nesměly samoúčelně drtit taxonomii větnejch členů, a místo toho by se na úvod měla postavit třeba otázka: jak je vlastně třeba možný, že z postavení určitýho slova ve větě poznáme, jakej význam má celá věta? Proto větnej rozbor může otevřít dveře logice mezilidský komunikace - anebo taky otrávit tak, že si lidi ty dveře radši sami navždy zabouchnou.
 Yuki 00,03,07 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 14:06:28)
a k čemu potřebuje 90 % lidí větný rozbor?

 Alraune 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 15:31:57)
Ani řídit auto se nenaučíš pouhou nápodobou, dokonce ani psát na klávesnici. Jistě, že věci nutné pro přežití člověk okouká, ale pokud chceš něco umět dobře, musíš na tom pracovat a není to bezbolestné. Dokonce ani když jsi přírodní talent, bez intenzivní snahy se na vrchol nedostaneš. Navíc předávání vědomostí, nejen těch základních, ale i těch speciálnějších, má prostě smysl jako tréning pro učitele i žáka. ¨
A zrovna tak má smysl naučit se překonávat překážky, protože ty v životě prostě člověk překonávat bude a musí najít způsob, jak čelit kritice (ne maminčině kritice), jak čelit nepochopení, nespravedlnosti, podrazu.
Škola je v tomhle relativně bezpečný trenažér, bezpečnější, než příroda, kde je jistý úhyn v plánu.
 Žžena 


Re: Největší blbost. 

(9.12.2014 0:09:23)
Alraune,
ale to (schválně) směšuješ dvě různý věci. Nápodobou se naučíš fungovat ve vztazích a společnosti. Vědomosti samozřejmě získáš učením, ale ani to učení nemusí probíhat dorektivně. Mně třeba přišel unschooling ujetej, ale když vidím na svém synovi, jak vědomosti a skutečnosti ze světa kolem saje doslova jak houba sám od sebe, tak si už nemyslím, že by výuka psaní na klávesnici, řízení nebo třeba větného rozboru musela být nutně formou jednotné prefabrikované školní docházky.
Člověk sám přijde na to, že něco chce, a musí něco udělat pro to, aby toho cíle dosáhnul. To ale zjistí i mimo školu, podle mne je to jeden ze základních motorů života, kterej máme už od dětství (a ostatně, možná to taky odkoukáme, protože cílené aktivity vidíme u lidí všude kolem).
 Kamisi 


Re: Největší blbost. 

(9.12.2014 8:18:27)
Všemu, co píšeš, se dá naučit na věcech, které člověka zajímají, ve kterých vidí smysl a které jsou jeho cílem. Je jedno, jestli doma, ve škole nebo na speciálních kurzech. Potíž na školách je ta, že tam v současnosti není prostor učit se to, co je pro dítě potřebné a direktivním učením se v dětech vytrácí chuť k učení obecně.
 Lída+4 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 20:09:33)
Ovšem naprostá většina lidí větnej rozbor nikdy k ničemu potřebovat nebude.~;) Z mýho pohledu je to totální zbytečnost.
 Alraune 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 22:21:07)
Dosaď místo větnéo rozboru třeba operaci kyčelního kloubu, nebo třeba cizí jazyk. Ten se sice nápodobou naučíš, ale jen když se jím v tvém okolí mluví a gramatiku nenachytáš ze vzduchu.
 Yuki 00,03,07 


Re: Největší blbost. 

(8.12.2014 22:43:56)
operaci kyčelního kloubu nebude nikdy dělat někdo, kdo není schopen naučit se víc než základy, náš systém naučit všechny všechno je nesmyslný

jinak větný rozbor se učí někdy v 6. třídě, to už není věk na to, aby se učilo doma nápodobou a operace kyčelního kloubu se taky neučí zrovna v předškolním nebo mladším školním věku, ale v tomto věku se může naučit spoustu manuálních dovedností a empatie, což pak při řemesle lékaře bude nutně potřebovat
 Filip Tesař 


Re: Největší blbost. 

(9.12.2014 8:17:47)
Ona ta hranice nápodoby není jasná tlustá čára. Vždyť větnej rozbor se taky učí částečně nápodobou, paní učitelka napíše na tabuli vzorovej případ a žáci pak dělaj cvičení, u kterých zkoušej zopakovat, co jim učitelka říkala. Operace kyčelního kloubu je podstatně složitější záležitost, ke který je potřeba nastudovat spoustu teoretických znalostí, ale ta nápodoba je tam taky důležitá, protože nakonec operace je manuální činnost, a člověk je uzpůsobenej učit se manuální činnosti nápodobou. Tím není řečeno, že je uzpůsobenej k jednoduchýmu odpozorovávání - k tomu, aby mlčky koukal a pak zkoušel, už u předškolních dětí chodívaj u jednoduchých manuálních činností ruku v ruce s prostou nápodobou doplňující otázky a ústní vysvětlování. Jinak já jsem se naučil cizí jazyk nápodobou bez problémů, slovem i písmem - mluvením a čtením.

Paní Aldort mi přijde v podobným stavu, do kterýho se časem dostane spousta popularizátorů něčeho, co pracujou víceméně s nějakým výchozím postřehem, myšlenkou, ale nedělá na to konto systematickej výzkum. Pokud prorazí a stanou se známýma, dělaj promotivní akce a přednášky, ale tu původní myšlenku už tolik nerozvíjej, spíš konkretizujou, ale v zásadě opakujou a hlavně, ztrácej sebekritičnost, protože nejsou navyklí ptát se (i sama sebe) "opravdu?"
 Kamisi 


Re: Největší blbost. 

(9.12.2014 8:31:20)
Já to vidím spíš tak, že paní Aldort mluví z vlastních zkušeností, na základě vlastního poznání, nemá svoje myšlenky propracované systematicky tak, aby je v každém rozhovoru dokázala předat jakékoliv skupině lidí, resp. aby je dokázali všichni pochopit bez předešlých znalostí a pochopení základních principů, pro většinu lidí pochopení těchle principů obnáší dlouhodobý proces osobní přeměny, protože jsme skoro všichni byli vychovaní jiným způsobem.
 Filip Tesař 


Re: Největší blbost. 

(9.12.2014 9:32:31)
Mě je paní Aldort v mnohým sympatická, ale pokládám ji spíš za takového "otevírače" - člověka, který dokáže nabourat zažité (přežité) věci, má dobrou intuici, umí nabídnout jinou perspektivu, nastartovat nový styl uvažování. Ale o poznání hůř umí to nové budovat. K tomu jí schází systematičnost, příliš často si do svýho pohledu dosazuje to, co se jí hodí. Myslím, že to nedělá záměrně, spíš nemá tu systematičnost nacvičenou. Systematičnost - tím v tomhle kontextu myslím hlavně to, jakou váhu přisuzuje jednotlivým poznatkům. Ona dost často zevšeobecňuje vlastní zkušenosti a tohle zevšeobecnění podepírá dalšíma příkladama, o kterých se dozví. Jenže její styl práce je spíš: moje zkušenost je A, tuhle jsem se dozvěděla taky o A, a ještě tady o A, obecný poučení zní A. Jenže zevšeobecňovat by se mělo spíš stylem: mám dlouhou řadu případů A, A, A, B, A, C, D, A, B, A, A atd., převažující je za těch a těch podmínek A.
 Katka a 2 výrostci 


Hrozné pindy 

(6.12.2014 17:40:40)
To jsou hrozný pindy, přijde mi to takové splácané - občas si protiřečí a vysvětluje, že nikoliv. O realitě života běžné rodiny, ve které oba partneři pracují,samozřejmě nemá tucha... "Dítě jde klidně brát do práce, ale šéf by vám to nepovolil" a podobné perly... Už vidím sestry v nemocnicích, prodavačky, pokladní a pod s haranty za zadkem..~a~ Samozřejmě, na semináře batikovaných alternativek dítě brát lze, lze i kojit během přednášky, že.....
 Yuki 00,03,07 


Re: Hrozné pindy 

(6.12.2014 20:18:36)
ta sestra, která má 12 hodinovou službu 3x za týden, to je chyba, chce to kratší úvazek a pak si nemusí brát dítě ani do práce, nebo si ho třeba v době její služby vezme otec
 JetyCZ 


Kde je to video Child is wright :) ? 

(7.12.2014 10:52:55)
Ahoj, abych vám ušetřil chvilku hledání - je to ve skutečnosti "Child is right" - tady: https://www.youtube.com/watch?v=JooO_c3tBs4

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.