| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Dítě nemá být překážkou v životě, ale jeho součástí

 Příspěvky 110 z 98 [Dalších 88 >>]
Filip Tesař
9.12.2014 9:32:31
Mě je paní Aldort v mnohým sympatická, ale pokládám ji spíš za takového "otevírače" - člověka, který dokáže nabourat zažité (přežité) věci, má dobrou intuici, umí nabídnout jinou perspektivu, nastartovat nový styl uvažování. Ale o poznání hůř umí to nové budovat. K tomu jí schází systematičnost, příliš často si do svýho pohledu dosazuje to, co se jí hodí. Myslím, že to nedělá záměrně, spíš nemá tu systematičnost nacvičenou. Systematičnost - tím v tomhle kontextu myslím hlavně to, jakou váhu přisuzuje jednotlivým poznatkům. Ona dost často zevšeobecňuje vlastní zkušenosti a tohle zevšeobecnění podepírá dalšíma příkladama, o kterých se dozví. Jenže její styl práce je spíš: moje zkušenost je A, tuhle jsem se dozvěděla taky o A, a ještě tady o A, obecný poučení zní A. Jenže zevšeobecňovat by se mělo spíš stylem: mám dlouhou řadu případů A, A, A, B, A, C, D, A, B, A, A atd., převažující je za těch a těch podmínek A.
9.12.2014 8:31:20
Já to vidím spíš tak, že paní Aldort mluví z vlastních zkušeností, na základě vlastního poznání, nemá svoje myšlenky propracované systematicky tak, aby je v každém rozhovoru dokázala předat jakékoliv skupině lidí, resp. aby je dokázali všichni pochopit bez předešlých znalostí a pochopení základních principů, pro většinu lidí pochopení těchle principů obnáší dlouhodobý proces osobní přeměny, protože jsme skoro všichni byli vychovaní jiným způsobem.
Filip Tesař
9.12.2014 8:30:25
U větnýho rozboru se ztrácívá hodně, hodně času, já na něm svýho času poztrácel poslední dva ročníky češtiny na základce plus volnej čas věnovanej půlročnímu doučování před přijímačkama na gympl, neboť se vědělo, že větnej rozbor patří k prvkům rozhodujícím o přijetí. Na ten gympl jsem se dostal, tudíž je vlastně otázka, jestli to byl ztracenej čas, třebaže celý to drcení a šrocení bylo v zásadě na jedno použití, nicméně použití (tehdy) velmi důležitý.

Ale větnýho rozboru se musím trochu zastat, stejně jako geometrie, matematika nebo fyzika dává nahlídnout do toho, jak věci fungujou. Je v tom už něco podobnýho, jako když umím řídit, tak samozřejmě nepotřebuju vědět, jak funguje motor - nicméně není to úplně od věci. Ovšem za podstatnější pokládám možnost nahlídnout prostřednictvím větnýho rozboru (mimo jiné, nejen jeho) do vnitřní logiky fungování věcí - úžasná věc na posilování mozkovejch svalů. To by se ovšem ve školách děti nesměly samoúčelně drtit taxonomii větnejch členů, a místo toho by se na úvod měla postavit třeba otázka: jak je vlastně třeba možný, že z postavení určitýho slova ve větě poznáme, jakej význam má celá věta? Proto větnej rozbor může otevřít dveře logice mezilidský komunikace - anebo taky otrávit tak, že si lidi ty dveře radši sami navždy zabouchnou.
9.12.2014 8:18:27
Všemu, co píšeš, se dá naučit na věcech, které člověka zajímají, ve kterých vidí smysl a které jsou jeho cílem. Je jedno, jestli doma, ve škole nebo na speciálních kurzech. Potíž na školách je ta, že tam v současnosti není prostor učit se to, co je pro dítě potřebné a direktivním učením se v dětech vytrácí chuť k učení obecně.
Filip Tesař
9.12.2014 8:17:47
Ona ta hranice nápodoby není jasná tlustá čára. Vždyť větnej rozbor se taky učí částečně nápodobou, paní učitelka napíše na tabuli vzorovej případ a žáci pak dělaj cvičení, u kterých zkoušej zopakovat, co jim učitelka říkala. Operace kyčelního kloubu je podstatně složitější záležitost, ke který je potřeba nastudovat spoustu teoretických znalostí, ale ta nápodoba je tam taky důležitá, protože nakonec operace je manuální činnost, a člověk je uzpůsobenej učit se manuální činnosti nápodobou. Tím není řečeno, že je uzpůsobenej k jednoduchýmu odpozorovávání - k tomu, aby mlčky koukal a pak zkoušel, už u předškolních dětí chodívaj u jednoduchých manuálních činností ruku v ruce s prostou nápodobou doplňující otázky a ústní vysvětlování. Jinak já jsem se naučil cizí jazyk nápodobou bez problémů, slovem i písmem - mluvením a čtením.

Paní Aldort mi přijde v podobným stavu, do kterýho se časem dostane spousta popularizátorů něčeho, co pracujou víceméně s nějakým výchozím postřehem, myšlenkou, ale nedělá na to konto systematickej výzkum. Pokud prorazí a stanou se známýma, dělaj promotivní akce a přednášky, ale tu původní myšlenku už tolik nerozvíjej, spíš konkretizujou, ale v zásadě opakujou a hlavně, ztrácej sebekritičnost, protože nejsou navyklí ptát se (i sama sebe) "opravdu?"
9.12.2014 8:09:43
No jo, tak ty by ses větný rozbor nejspíš naučila i bez cíleného vzdělávání, nebo by ses naučila prostě to, co bys sama uznala za potřebné, abys dosáhla svého cíle.
Všichni lidi od určitýho roku se větný rozbor učili, většina ho nepotřebovala a hodně, možná taky většina, dnes o něm už nemá páru. Z toho plyne, že když je pro někoho potřebný neznamená, že je nutné ho hustit do všech lidí, pro tyhle lidi je pravděpodobně potřebné něco jiného a větným rozborem jen ztrácí čas.
Žžena
9.12.2014 0:09:23
Alraune,
ale to (schválně) směšuješ dvě různý věci. Nápodobou se naučíš fungovat ve vztazích a společnosti. Vědomosti samozřejmě získáš učením, ale ani to učení nemusí probíhat dorektivně. Mně třeba přišel unschooling ujetej, ale když vidím na svém synovi, jak vědomosti a skutečnosti ze světa kolem saje doslova jak houba sám od sebe, tak si už nemyslím, že by výuka psaní na klávesnici, řízení nebo třeba větného rozboru musela být nutně formou jednotné prefabrikované školní docházky.
Člověk sám přijde na to, že něco chce, a musí něco udělat pro to, aby toho cíle dosáhnul. To ale zjistí i mimo školu, podle mne je to jeden ze základních motorů života, kterej máme už od dětství (a ostatně, možná to taky odkoukáme, protože cílené aktivity vidíme u lidí všude kolem).
Yuki 00,03,07
8.12.2014 22:43:56
operaci kyčelního kloubu nebude nikdy dělat někdo, kdo není schopen naučit se víc než základy, náš systém naučit všechny všechno je nesmyslný

jinak větný rozbor se učí někdy v 6. třídě, to už není věk na to, aby se učilo doma nápodobou a operace kyčelního kloubu se taky neučí zrovna v předškolním nebo mladším školním věku, ale v tomto věku se může naučit spoustu manuálních dovedností a empatie, což pak při řemesle lékaře bude nutně potřebovat
8.12.2014 22:21:07
Dosaď místo větnéo rozboru třeba operaci kyčelního kloubu, nebo třeba cizí jazyk. Ten se sice nápodobou naučíš, ale jen když se jím v tvém okolí mluví a gramatiku nenachytáš ze vzduchu.
8.12.2014 20:10:26
Ty jo, ale já jsem ho od maturity nikdy k ničemu nepotřebovala.
 Příspěvky 110 z 98 [Dalších 88 >>]

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.