9.12.2014 8:30:25 Filip Tesař
Re: Největší blbost.
U větnýho rozboru se ztrácívá hodně, hodně času, já na něm svýho času poztrácel poslední dva ročníky češtiny na základce plus volnej čas věnovanej půlročnímu doučování před přijímačkama na gympl, neboť se vědělo, že větnej rozbor patří k prvkům rozhodujícím o přijetí. Na ten gympl jsem se dostal, tudíž je vlastně otázka, jestli to byl ztracenej čas, třebaže celý to drcení a šrocení bylo v zásadě na jedno použití, nicméně použití (tehdy) velmi důležitý.
Ale větnýho rozboru se musím trochu zastat, stejně jako geometrie, matematika nebo fyzika dává nahlídnout do toho, jak věci fungujou. Je v tom už něco podobnýho, jako když umím řídit, tak samozřejmě nepotřebuju vědět, jak funguje motor - nicméně není to úplně od věci. Ovšem za podstatnější pokládám možnost nahlídnout prostřednictvím větnýho rozboru (mimo jiné, nejen jeho) do vnitřní logiky fungování věcí - úžasná věc na posilování mozkovejch svalů. To by se ovšem ve školách děti nesměly samoúčelně drtit taxonomii větnejch členů, a místo toho by se na úvod měla postavit třeba otázka: jak je vlastně třeba možný, že z postavení určitýho slova ve větě poznáme, jakej význam má celá věta? Proto větnej rozbor může otevřít dveře logice mezilidský komunikace - anebo taky otrávit tak, že si lidi ty dveře radši sami navždy zabouchnou.
Odpovědět