| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Pýcha, pytel, pysk - slova, která mají význam

 Celkem 93 názorů.
 Tenna /2 


Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 8:41:25)
Nápad s takovouto knihou se mi velmi líbí a je to pro mne aktuální tip k nákupu, neboť mám doma čtvrťáka a druháka.
 stachys 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 9:27:00)
vyjmenovaná slova nerušit! Jinak se stane standartem to, co mně se stalo včera - jdu po ulici a vidím, že za výlohou se prodává "kožich z mívala" ~k~
 kili 
  • 

Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 9:28:55)
to "z" tam bylo nejspíše omylem :-))
 severanka 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 10:51:56)
je to jen zvyk, časem by jsis těchto nápisů nevšímala. jsem naopak pro zrušení v.slov. Moc nechápu smysl, beru to jen jako papouškování něčeho co se člověk musí zkrátka naučit, přitom zbytečně, výslovnosti to jestli je tam I nebo Y nijak neubližuje. Ve škole by tak mohl být čas třeba na učení něčeho užitečnějšího.
 Markéta, kluci 8 a 2 
  • 

Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 11:02:19)
Ježíši, určitě zjednodušení, to jo. Ale představa, jak čtu a píšu " mi jsme zrušili vijmenovaná slova, protože rozdíl neslišíme atd. " je příšerná. No naštěstí je čeština jazyk, kterým hovoří jen hrstka lidí, tak ta gramatika je taková rigidní a jen těžce změnitelná.

Mimochodem - co užitečného by se děti ve škole učily?
 Binturongg 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 11:32:52)
severanka - ovládat svůj vlastní jazyk a nevyjadřovat se jako primitiv je neužitečné??? Míval ve výloze je ok? To si snad děláš srandu - ale je to ostatně vidět na Tvém pravopisu. Nedivím se Tvé touze zrušit vyjmenovaná slova ~;)

A co shoda podmětu s přísudkem? Taky na houby, co? ~;)
Co přídavná jména? Třeba hloupý-hloupí aj. ?
Co vzory podstatných jmen? Blbost, co? ~t~ ~2~
 severanka 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 14:43:08)
jsi total zabržděná, když nesneseš druhý názor a hned napadáš tak sem nelez
 nordica 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 15:51:39)
Seveřanko, napadáš Ty, řekla bych, že Ty jsi spíš "odbržděná". Jak vidíš, je nás tady víc, kdo s Tebou nesouhlasí a soudě podle Tvého niku vím, proč asi zastáváš tyhle názory. Mmch - severské jazyky jsou proti češtině velmi chudinké (co do bohatosti vyjadřování) a nechápu, proč bychom si krásu a rozmanitost jazyka neměli zachovávat. Koukni ještě jednou na to, co vyjmenovala, myslím, Biturong a řekni popravdě - takhle bys chtěla psát - nebo Tvoje děti?? Nepřipadá Ti to trochu hloupoučké a primitivní? A ve škole se děti budou radši učit třeba štrikovat svetry? ~5~
 Klenoflejn+4 


Re: Velmi hezký nápad 

(21.11.2010 13:22:57)
Kdo napíše "by jsis", ten by se snad ani neměl vyjadřovat k pravopisu, natož takle arogantně.
 Klenoflejn+4 


Re: Velmi hezký nápad 

(21.11.2010 13:24:02)
takhle, promiňte, mám na klíně dítě....
 kili 
  • 

Re: Velmi hezký nápad 

(21.11.2010 18:58:51)
"by jste" není až taková tragedie, ale "by jsis", to je síla
 Petrajda 


Re: Velmi hezký nápad 

(21.11.2010 23:04:56)
"By jste" je stejně hrozný jako "by jsis" a nejhorší je, že se to mnohem rychleji šíří např. i v úředních sděleních atd.

Mně tyhle rádoby spisovnosti připadají mnohem horší než obecná čeština v nějaké diskusi.
 Tante Ema 


Re: Velmi hezký nápad 

(21.11.2010 23:07:26)
Samozřejmě. Je to poznávací znamení negramota.
 DanielaC 


Re: Velmi hezký nápad 

(20.11.2010 12:40:53)
Myslím, že to je shoda přísudku s podmětem, ne naopak.
 nordica 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 15:45:15)
hm, tak jestli psát jako neandrtálec znamená pokrok, tak nevím, kam to teda spějeme. Myslím, že se tu rozmáhají tendence (a víme, ze kterých zemí přišly), dětem učení maximálně ulehčovat a jen je, proboha, něčím nezatěžovat. Co konkrétně jsi, Seveřanko, měla na mysli jako "užitečnější"?
 Blanka 
  • 

Re: Velmi hezký nápad 

(22.11.2010 10:31:47)
Naprosto souhlasím, proč se v téhle zemi ruší to, co už několik deítek let spolehlivě funguje, já mám pocit, že někteří rodiče by byli nějradši, kdyby se jejich děti nemusely ve škole učit vůbec, kdyby jim ty vědomosti do hlavy někdo nalil.
 Rapiti 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 10:20:05)
Podle mě se děti nenásilně se všemi gramatickými jevy setkávají v normální literatuře, stačí, aby si dítě denně četlo. Moje dcera je ve 4. třídě a už delší dobu si všímám, že obvykle napíše správně i to, co se ještě neučili. Je to tím, že přečte za měsíc v průměru 4 knížky. Tato knížka není potřeba a fakt nechci dítěti ve třetí třídě objasňovat, co je kastrace. To by mě zajímalo, jak je tam vysvětlený ten pyj. ~a~
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 10:54:59)
Rapiti, na rozdíl mezi býkem a volem jsem narazila už s pětiletou a tak jsem jí kastraci adekvátně věku vysvětlila, proč ne? Koneckonců spousta dětí má doma kastrovaného kocoura.
 Binturongg 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 11:28:26)
Rapiti - ta kastrace je tam proto, aby pan Mleziva vyjádřil nesouhlas s plošnou kastrací kocourů (o kočkách tam nepadlo slovo ~t~ ), jinak nechápu, proč u slova BÝK nenapíše o býčích zápasech (když už chce kontroverzní téma) nebo o býčích žlázách v lidském jídelníčku (když už musí psát o varlatech ~:-D ).
Kastraci bych pochopila, kdyby bylo vyjmenované slovo VŮL ~t~

A s tím čtením máš 100% pravdu!! ~R^
 DitaB 


Re: Velmi hezký nápad 

(20.11.2010 13:18:20)
Já jsem to zase pochopila tak, že ta kniha je tematicky přírodovědná. Proto mi taky připadne logičtější zmínka o rozdílu mezi býkem a volem, než kdyby se rozebíraly ty býčí zápasy. Ostatně ty tam jsou zmíněny též, čili záleží jen na učiteli - rodiči..., zda toho současně využije k zajímavým rozhovorům na toto téma ~;).

Na mě ta ukázka působí spíš "odfláknutě" - protože se sice děti dozvědí, že vůl je vykastrovaný // vykleštěný // vymiškovaný býk, ale vysvětlení toho, co je kastrace atd. už autor ponechává na pedagogovi ~;).

Mám pocit, že ve věku, kdy se děti seznamují s vyjmenovanými slovy, ještě nemají zdaleka takový problém se sexuálními konotacemi u slov jako je pyj. Naopak si dokážu představit, jak můžou trpět při představě, že nějakému zvířátku někdo něco uřízne...

Jinak si též myslím, že pro zvládnutí pravopisu je klíčová bohatá četba jednoho každého - potvrzuje se mi to celý život. Pomáhá totiž rozvíjet to, co bych nazvala jazykovým citem. Můj syn teprve začal chodit do školy, ale už teď, když si píše nějaké své tajné vzkazy a dopisy se mě chodí ptát, jaké i/y se kde píše, stejně jako řeší spodobu znělosti a docela se v tom orientuje...

Memorování vyjmenovaných slov není nejlepší didaktická metoda - brala bych ji jako doplněk, jako něco, co někomu vyhovuje a jinému ne. Koneckonců - násobilka je taky něco, co se učíme zpaměti hlavně proto, aby nám přešla takříkajíc do krve. Ani z jednoho by se však neměl stát nástroj buzerace malých školáků, který jim v horším případě dokáže otrávit celé vzdělávání... ~:(
 Bumbi&05,08,10 


Re: Velmi hezký nápad 

(20.11.2010 15:19:41)
zase "ty vole" je rozšířený mezi dětma i ve školce. Není od věci, když se děti dozvědí, že vůl je vykastrovaný býk.
 Tante Ema 


Re: Velmi hezký nápad 

(21.11.2010 20:21:29)
To popsal už děda Freud. Kluci se bojí, aby jim neufikli(y)~t~~t~.
 Ikara 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 11:42:06)
To je pravda, k tomu, aby se tvary fixovaly, je zapotřebí hlavně číst a číst a je celkem jedno co. Děti mám ještě malé, ale sama jako dítě jsem četla hodně a prostě jsem věděla, jak které slovo má vypadat, aniž bych věděla něco o vyjmenovaných slovech. Problém vidím spíš v tom, že dnes vydávané knížky pro děti obsahují bohužel často tak příšerné hrubky, až mi z toho naskakuje husí kůže. Naposled jsem v pohádkové knížce objevila slovo "zývat". :-©
 Binturongg 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 11:56:40)
Ikara - ano, to máš pravdu. Takových knížek je hodně.
Jednou jsem dokonce napsala do vydavatelství, které mělo "na svědomí" krásnou knížku dětských říkadel, že bych tuto knihu velmi ráda koupila, ale kvůli strašlivým hrubkám to nelze a tehdy mi nabídli spolupráci - že bych jim dělala korektora ~t~
 Ikara 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 12:17:18)
A vzalas to? Upřímně řečeno nechápu, kdo ty korektury dělá, jak může taková obludnost vůbec projít celým tím procesem, aby to nikdo nezaznamenal? ~o~
 Binturongg 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 12:40:06)
Ikara - nevzala. a) jsem měla své práce dost a za b) to bylo za absolutní almužnu a to mi za ten čas nestálo ~a~
 Tenna /2 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 14:07:26)
Na korektorech se šetří. Manžel kdysi nabízel korektorské služby jistému vydavateli ze stejných důvodů, jako binturong, ale neměli zájem.
 Tenna /2 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 14:07:58)
..Binturong
 Binturongg 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 14:22:31)
Tenna - nojo, to víš, další prachy navíc a korektury jsou na houby, že? Stejně nikdo nic nepozná a těch pár hnidopichů, ať si koupí Pravidla českého pravopisu a uspokojují se jejich se četbou ~:-D

Jako ideální vydavatelství si představuji takové, kde korektury fungují jako jakási manufaktura: v řadě vedle sebe sedí cca 5 lidí, kteří umí česky a jsou za to skvěle placeni ~t~ a všichni postupně čtou jeden text.
Dalo by se to dělat i jako práce z domova ~;)
 Tenna /2 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 15:05:17)
No však, jako přivýdělek z domova bychom to právě byli bývali brali - ale jak píšeš, pro těch pár hnidopichů je to asi škoda výdajů ~t~ Mimochodem, dnes jsem nalistovala chybu v posledním vydání Reflexu přímo v titulku článku. Když už i tam ... ~d~
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 12:26:49)
Ten pyj mě zaráží. Já si fakt nepamatuju, že by nás ve škole ve vyjmenovaných slovech učili pyj. Teď jsem si zrovna několikrát vyjmenovaná slova po "p" přeříkala a opravdu tam není.
 Binturongg 


Re: Velmi hezký nápad 

(19.11.2010 12:43:15)
Ilona - pyj se taky nikdy neučil, čert ví proř, jelikož ve starších učebnicích přírodovědy s o něm psalo na stránce 79 ~t~ , ale nepamatuju se, že by s y/i měl zrovna u tohoto slova někdo problém ~t~
Což je zvláštní, neb penis, šulínek, pinďulín a další názvy, které obsahují "i", nejsou s "y" ~t~
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: Velmi hezký nápad 

(22.11.2010 11:54:17)
Super. Díky za odpověď. :-)
 Plabla 


Re: Velmi hezký nápad 

(22.11.2010 14:17:58)
no já se s tímhle názvem setkala prvně ve svých 19ti letech ~8~~f~
 Ilona a její holčičky 
  • 

Re: Velmi hezký nápad 

(24.11.2010 12:29:07)
Autor zřejmě chodil do nějaké speciální školy, kde se pyj vyučoval. :-)
 Bumbi&05,08,10 


Re: Velmi hezký nápad 

(20.11.2010 15:18:27)
na kastraci jsme narazili už se čtyřleťákem... když přinesl "ty vola" ze školky. ~d~
 Veveruše 


Re: Velmi hezký nápad 

(24.11.2010 1:32:59)
Asi tam bude napsáno pindík nebo pinďourek, ne?~t~ Svému staršímu synovi jsem už asi před rokem řekla, že je to penis, pyjem jsme to zatím nekomplikovala. A taky že v něm (no já vím, že ne v něm, ale zas tak do detailu jsme to nepitvali~f~) mají pánové semínka, bez kterých se nemůže narodit miminko (jen jeho otázku, jak se ta semínka dostanou k mamince, jsem už zamluvila; tu necháme na další kolo~;)).
 Binturongg 


No, nevím 

(19.11.2010 9:39:28)
Češtinu jsem až do MD učila na obou stupních ZŠ téměř 12 let. Na vyjmenovaná slova, která jsou v našem jazyce bezesporu potřeba a stejně tak je třeba je ovládat, jsem měla řadu fíglů, pomůcek a her, takže ani ten největší "dys" neměl nakonec zas až takové potíže.

Knížka je určitě dobrý nápad, ale nesedí mi na ní několik věcí.
a) Zjevně obsahuje jen slova, s nimiž nemá zpravidla problém ani dysortografik (s nadsázkou řečeno)

b) Zjevně obsahuje autorovy vlastní, navíc nepřesné názory, které nenápadně podsouvá dětem (Vykastrovali je. Stejně jako se to dnes děje kocourkům ~a~ ~q~)

c) Zjevně obsahuje nepřesné výrazy (v životě jsem neslyšela slovo KLESTIČ A KLESTIT ve smyslu KLEŠTIČ A KLEŠTIT - snad krajový výraz autorova rodiště???? ~e~ )

d) Díky článkům tohoto pána, uváděných občas na Rodině, absolutně nemám důvěru k jakékoli činnosti tohoto člověka, byť by to působilo jako sebelepší nápad.

K utvrzení názoru mi zcela postačila ukázka z knihy... ~d~
Doufám, že se mi ji někdy podaří prostudovat, ale peníze za ni určitě nedám...

)
 JankaP 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 9:41:51)
Můžeš hodit odkaz? Autora si s jiným článkem nespojuju a ráda bych si udělala na knížku svůj názor. Díky!
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 10:00:26)
http://www.rodina.cz/clanek7707.htm

http://www.rodina.cz/clanek7934.htm

http://www.rodina.cz/clanek7040.htm

jen pár odkazů za všechny - má tam toho milión. Stačí zadat do vyhledávání jméno.
Je to typický příklad člověka, který publikuje jen aby se publikovalo, možná aby se o něm vědělo, aby mu to pomohlo při dalších studiích...těžko říct, co za tím je.
Ale typický teoretik hledající problémy tam, kde nejsou, popř. k jejichž praktickému řešení se nikdy nedostane, čehož si je vědom a je to pro něj nesmírně jednoduché.
V podstatě opravdu úroveň dámského webu a diskusí na něm - čiré teoretizování, málo zkušeností, hodně "převratných" myšlenek..., ale akademická úroveň, no... ~t~
 kili 
  • 

Re: No, nevím 

(19.11.2010 12:53:30)
no, není to nic encyklopedického, já jen, že to není lokální výraz, za jaký ho máte (jak jste napsala), alebrž slovo náležící do spisovné češtiny (byť možná se neužívá ve vaší lokalitě)
 Bumbi&05,08,10 


Re: No, nevím 

(20.11.2010 15:22:20)
hm, u nás se klestilo v lese a v chlévě kleštilo.
 Pavča 
  • 

Re: No, nevím 

(19.11.2010 9:47:09)
dobrý den, prosím, můžete se podělit o vaše "fígleů? právě se učíme vyjmenovaná slo a jistě by nám to pomohlo :) Díky.
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 10:13:48)
Pavča - je toho hodně - záleží na tom, jaké jsou děti, třída... U jednotlivců je to taky dost individuální.

Ale velmi se mi osvědčily vlastní obrázky (vždy výjev z nějaké krajiny ke každému písmenu), kde dřevorubci mýtí les, na mýtině leze hlemýžď, dole pod kopcem si myslivec myje ruce voňavým mýdlem atd.
Je trochu pracné narvat do obrázku všechna vyjm. slova (hlavně nakreslit či namalovat ty činnosti ~:-D ) a vymyslet k tomu příběh, který by obsahoval i co nejvíc slov příbuzných, ale stojí to za to.

Už léta přemýšlím o tom, že takovou knihu vydám ~;) , takže myšlenka pana Mlezivy fakt nic moc nového - jen trochu jiné pojetí a hlavně se mi fakt nelíbí to podsouvání nesmyslných názorů...

Jo a fígl pro ty, kteří NEMAJÍ problém s jakoukoli "dys" - "Antivyjmenovaná" slova. Pracovala jsem hlavně s těmi po V: vidle, vidět, viset atp.

Člověče, taky se to osvědčilo - hry a soutěže na toto téma děti milovaly ~;)
 Pavča 
  • 

Re: No, nevím 

(20.11.2010 21:03:26)
Díky, učím děti doma, tak si dám práci s tvorbou. :) Kdybys byla ochotná poslat něco ne mejl, budu vděčná. miklpa@seznam.cz Díky.
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(21.11.2010 11:16:50)
Pavča - nemůžu slíbit. Neže bych nechtěla, ale všechny materiály mám kdovíkde - přestavujeme část baráku + jsem skoro 2 roky doma, takže nějak nemám představu, kde by to všechno mohlo být.
Ale v rámci předvánočního úklidu by se možná mohlo něco vynořit - mail si pro jistotu ukládám ~;)
 Pavča 
  • 

Re: No, nevím 

(23.11.2010 11:59:22)
Díky, budu ráda, když něco při úklidu vyplave :)
 kili 
  • 

Re: No, nevím 

(19.11.2010 9:53:07)
ssjc Slovník spisovného jazyka českého

klestič
-e m. zvěroklestič, nunvář


psjc Příruční slovník jazyka českého

klestič, -e m. zvěroklestič, nunvář.¨

-----

ssjc Slovník spisovného jazyka českého

klestiti
ned. (3. mn. -í, rozk. klesť, -ti, trp. -štěn, -stěn) (co)
1. osekávat, ořezávat (dřeviny), oklešťovat: k. stromy, keře; k. řípu okrajovat chrást
2. kniž. razit, prorážet, proklešťovat (cestu, dráhu): namáhavě si klestil cestu houštinou prosekával si; přen. k. cesty pokroku; nový umělecký směr, názor si klestí cestu
3. též kleštiti (koho, co) zbavovat pohlavních žláz; vyklešťovat, kastrovat: k. vepře (o) předp. o-, pro-, pře-, vy-, za-; --> nás. klestívati (o) bez předp.
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 10:04:36)
Děkuji naší Rodinné encyklopedii za pomoc. Zas jsem chytřejší ~;)

Každý asi používá výraz, který se v dětství naučil.
Klestiče však považuju za nešťastný nápad, zvl. do učebnice češtiny pro malé děti.
Nechtělo by se mi vysvětlovat rozdíl mezi kastrovaným houštím a prosekaným býkem ~t~
 Bára 
  • 

Re: No, nevím 

(19.11.2010 10:35:46)
Slovo kleštit používají i dnešní veterináři-křeba u beranů. Znamená to, myslím, že se "pytlík" uplně neuřízne, ale jen se přeskřípnou žlázy. Já se víc divila tomu "vymiškovat"-nebo jak to tam bylo
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 11:29:05)
Bára - KLEŠTIT ano, ale pan Mleziva použil KLESTIT!!!
 Jája 
  • 

Re: No, nevím 

(19.11.2010 11:46:15)
Miškovat/vymiškovat se používalo na Jižní Moravě. Taky od toho pochází příjmení - Miškéř.
 Ráchel, 3 děti 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 12:24:07)
Binturong, nemohla bys mi nějaký fígle na mýho dysčtvrťáka poradit?
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 12:39:03)
Ráchel - o pár příspěvků níž popisuju obrázky.
Pro dys jsem je používala nejčastěji.
Namaluješ velký obrázek (ideálně tužkou a obtáhnout černou tenkou fixou a nakopírovat, aby se to dalo vybarvovat, přičemž jeden vybarvíš sama) pro to které písměno a vymyslíš příběh o tom, co se tam odehrává.
Pak to můžete spolu vybarvovat, příběh různě doplňovat, psát si vedle co nejvíc vyjmenovaných slov, která tam dítě najde...

Můžete si na velikém archu papíru namalovat velikým tiskacím písmem jednotlivá slova a k nim menší obrázky a pověsit na zeď tak, aby to měl dys pořád na očích (protože když nečte a špatně si pamatuje - nedokáže si to slovo představit, jak vypadá - vryje si ho do paměti aspoň vizuálně - možná ~t~ )

Můžete vymýšlet vtipné věty. Moje oblíbená je: LYSÝ LYŽAŘ OVÁZAL SVÉ LYŽE LÝKEM, VSEDL NA KOBYLU A ODJEL..

Doplňovačky a křížovky jsou ok, určitý dril to chce, ale nejlíp se pamatuje formou hry a "blbostí" ~;)

No a číst číst číst...motivovat ke čtení.
Osvědčené je paralelní čtení: Napřed čtete spolu dvojhlasně, pak čte totéž dítě samo a maminka opravuje a nakonec čte maminka a schválně dělá chyby a dítě ji musí opravovat.
Napřed čtěte pomalu, postupně můžete zrychlovat... :-)

Je toho hodně, chce to jen nápady a narazit je na to, co děti baví...
 Ráchel, 3 děti 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 13:22:01)
čtení u nás problém není, syn nečte, on knížky totiž přímo žere :-)
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(19.11.2010 13:41:20)
Ráchel - aha, tak to on bude totéž, co můj tatínek ~t~

No, v tom případě byste měli výhledy na to, že v 60 letech už bude dělat jen 1 hrubku na 2 A4ky ~t~
 Petrajda 


Re: No, nevím 

(21.11.2010 23:16:11)
Binturong, super. Knížku určitě vydej. Pro nás výtvarně nenadané i s obrázky:-)

Jinak já díky četbě nikdy problém s psaním i/y neměla, ale vyjmenovaná slova jsem kloudně neuměla nikdy. Takže u mě byl postup jiný - řekla jsem si, jaké i/y bych napsala, a jen při nutnosti vysvětlení jsem přemýšlela, jestli je mi to povědomé z vyjmenovaných. Takže se u učitelek přimlouvám, aby se ta slova nemusela biflovat v tom jejich oficiálním pořadí atd.
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(22.11.2010 11:40:59)
Petrajda - a kdo řekl, že jsem výtvarně nadaná? Já to jen učila a ještě to není můj obor ~t~

Ale vážně - pokud se do něčeho takového pustím, asi bych to nechala namalovat někoho ze svého okolí, kdo to opravdu umí.
Jenže než tenhle nápad uskutečním, pan Mleziva a jemu podobní vyjmenovaná slova stejně zruší... ~d~
 Binturongg 


Re: No, nevím 

(22.11.2010 11:42:17)
Petrajda - Takže se u učitelek přimlouvám, aby se ta slova nemusela biflovat v tom jejich oficiálním pořadí atd.

Máš na mysli biflovat v pořadí MYSLIVEC MYSLÍ, ŽE MYDLÁŘ MYDLÍ MYŠ MEJDLEM? ~;) ~t~
 Petrajda 


Re: No, nevím 

(22.11.2010 12:05:49)
Myslím v tom pořadí "mýcha mytel mysk...":-)
 JankaP 


Jedno vyřeší, druhé... 

(19.11.2010 9:40:12)
Jo, ohledně vyjmenovaných slov dobrý počin. Ale představa, že budu muset vysvětlovat třeťákovi kastraci mě teda vůůůůůůůůůbec neláká. Jako se sexem apod. nemám problém, s kastrací ano ~7~
 Tenna /2 


Re: Jedno vyřeší, druhé... 

(19.11.2010 11:13:50)
Janko, věř, že děti v tomto věku to přijmou úplně normálně, jako cokoliv jiného z biologie. Mé děti jezdí od šesti let na koních, dozvěděly se tedy v tom věku o kastrování v souvislosti s koňmi a nijak je to nezarazilo. Podáš-li to přirozeně, přirozeně to i pojmou. V pubertě by to bylo horší.
 Ikara 


Re: Jedno vyřeší, druhé... 

(19.11.2010 11:34:02)
Proč? Kdybys byla chlap, tak se nedivím... ~;)~t~ Až budeme nechávat kastrovat našeho kocoura, tak to budu muset dětem nějak vysvětlit, ale nijak zvlášť mi to starosti nedělá - když z toho nedělají vědu dospělí, tak děti teprv ne.
 Lucka 345 


Re: Jedno vyřeší, druhé... 

(19.11.2010 12:20:55)
Naprostý souhlas. ~R^
 JankaP 


Re: Jedno vyřeší, druhé... 

(19.11.2010 13:53:01)
Nevím, asi jsem divná, ale náš kocour vykastrovaný není. Považovala bych to vůči němu za podraz ~a~
 Ikara 


Re: Jedno vyřeší, druhé... 

(19.11.2010 15:57:35)
Divná kvůli tomu nejsi, třeba moje matka tvrdí, že je to proti přírodě. To je každého věc. Já budu mít radši kocoura vykastrovaného doma na gauči, než věčně orvaného, toulavého a v nejhorším případě přejetého na ulici. ~3~
 Jája 
  • 

Re: Jedno vyřeší, druhé... 

(21.11.2010 14:54:42)
U kocoura je to proti přírodě? A co u lidí? Kastrovat se nenechají, zato dlabou pilulky proti otěhotnění o sto šest.
Kočku bys taky nenechala kastrovat? Já ji nechala. Když už asi pošesté měla 5 koťátek, tak byla vykastrovaná, neb milá koťátka neměl kdo živit.
To je přece důvod kastrací. Krom toho volci, berani a vepři - kastráti mají jemnější a chutnější maso.
 Markéta, kluci 8 a 2 
  • 

Mám syna ve třetí třídě 

(19.11.2010 9:41:55)
Mám syna ve třetí třídě, takže toto téma je vysoce aktuální. Souhlasím s panem Mlezivou, většina materiálu v učebnicích jsou jen doplňovačky, takže děti opravdu nemají moc možností vyjmenovaná slova vidět "vcelku". Knížka vypadá nadějně, asi ji zakoupíme, ale koneckonců každá knížka, kterou dítě přečte, mu pomůže k tomu, aby y/i "viděl".

Jinak se ale obávám, že dril a procvičování a procvičování a procvičování k osvojení si české gramatiky patří.

Úvaha na téma zrušení "y" v českém jazyce mi přijde hodně úsměvná.
 susu 
  • 

v čem je problém? 

(20.11.2010 20:05:17)
Souhlasím, že se spousta pravopisu dá okoukat z knížek, no a pokud jde o ta slova, která se zatím neokoukala, tak školní systém funguje OK.
 štěpánkaa 


a co babyka? 

(21.11.2010 14:32:48)
o babyce ani slovo, doufám že v té publikaci se o ní píše (dle mých zkušeností je to nejneznámější vyjmenované slovo). A taky by mě zajímalo, proč se ve vyjmenovaných slovech pro několik generací neuvádí PYJ (asi stydlivost, ale čí - autorů učebnic?). ~d~
Ukázkový příklad vysvětlení slova BÝK je úplně zcestný (dle mého názoru)~a~, pan Mleziva opět potvrdil svoji "pověst"~t~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 20:27:34)
Tak od PYJ nám prý teď citlivě vysvětil pan Mleziva. Mojí holčičce to sice úplně bez problému a s vysvětlením dala do seznamu vyjmenvaných slov, co nejdou ve vyjmenovaných slovech "běžná" paní učitelka, ale holt k tomu nenapsala poučnou historku a nenechala si to publikovat, tak má smůlu, nikdo se o tom nedozví.
Přitom ta povídánka, zvlášť, pokud bychom se přidrželi tématu kastrace, se úplně nabízí ~t~.
Babyku máme naštěstí u nás před školou. Každý rok kolem ní defilují třeťáci jak prvomájový průvod kolem Husáka. A vděčí za to mojí maličkosti. Před tím nikod nevěděl, jak taková babyka vypadá.
 štěpánkaa 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 20:52:22)
Tante, já se dozvěděla jak babyka vypadá až na VŠ~t~~t~~t~ I když je možné, že mi to někdo objasnil i v té 3.tříd a já to zapomněla~d~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 21:09:55)
Přitom babyka není tak vzácný strom. V parkových výsadbách je docela častý.
Jenže když jenormálka, že paní učitelka na prvním stupni neví, jak vypadá jilm a jak jasan, kde by brala babyku. A dětem pak už ani rodiče doma nevysvětlí, PROČ by se měly učit, "jak se jmenuje tenhle strom". Přece blbost, ne? Roští jako roští... zbytečná faktografie, odporně encyklopedické vzdělání~t~.
 štěpánkaa 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 21:42:37)
Tante, přesně tak~g~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 21:56:01)
Myslím, že se spojím s MŠMT. Napíšu knížku vysoce originelních odstavečků na nejběžnější české stromy, z nějakého atlásku okopíruji obrázky, jako citovku doplním ilustracemi dětí. Napojím na průřezová témata (VŠECHNA), etickou, mediální, sexuální výchovu, vždyť ve stromech je velký potenciál! Napíšu metodiku na dvěstě stránek, aby učitelé pochopili, jak s brožurkou pracovat a vydám to. A pak už budou jen všichni říkat, jak je to svěží a tvůrčí nápad. Achjo. Kdyby to nebylo k pláči, tak se směju. Enviromentální výchova...
 štěpánkaa 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 22:06:47)
~g~~t~~n~~3~~6~~e~ Ta nevím, který je na reakci vhodnější~t~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 22:17:41)
Nojo, ale co stím? Věříš, že mě to docela trápí, když na to začnu myslet? Kam až to všechno jetě bude muset zajít?
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 22:18:31)
A blbne mi mezerník, asi se zhroutím ~t~.
 štěpánkaa 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 22:22:06)
Tante, tak na to nemysli. Dělej věci tak jak nejlíp umíš, snaž se předat dětem, že i když sedí radši doma u počítače, tak ta příroda je mnohem důležitější, třeba v nich to "semínko zaseješ". Já už se tím netrápím. I když mě někdy štve, že na tohle líp slyšej děti školní nežli ty moje vlastní~d~~d~~d~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(21.11.2010 22:34:48)
Mě spíš než děti trápí systém. Děti jsou vesměs OK. A když přijdou do školy, dají se i ty, které přicházjí z nepodnětného prostředí, docela lehce vybudit k zájmu o svět. Ty ostatní přicházejí s ním. Život se v nich neubíjí sám. V jakém stavu pak školu (zejména tu základní) opouštějí, je předmětem obrovského údivu, jak je to možné... Njn, je jasné, že my tady s tím nic nenaděláme. Jen je mi to prostě někdy líto, ale lidé to holt tak chtějí.
 Jája 
  • 

Re: a co babyka? 

(22.11.2010 7:57:20)
Jde o to, jací lidé to chtějí.
Ono je příjemnější učit děcka od tabule a s knížkou v ruce, než je nabudit a vyjít s nimi ven. Venku to chce víc práce a učitelé jsou přece málo placení. To by měl rodič, že? Co na tom, že rodič to vzdělání nemá, má se to doučit.
 Binturongg 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 11:45:15)
Jája - ale rodič není placený vůbec. Toho by snad samotného mělo zajímat všeobecné vzdělání vlastního dítěte, ne? ~;)
Není povinnost učitele zastoupit rodiče ve všem.

Jo a s tím lítáním po venku - když taháš děti ven, dostaneš od nadřízených i rodičů vynadáno, že neučíš s knížkou od tabule, a jak tak sleduju Tvou reakci, naopak je to taky blbě ~t~
Asi to chcě nějak vyvážit ~3~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 14:07:49)
A z toho pro mě plyne? Nerozumím.
 Binturongg 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 11:37:33)

Tante - o podobné brožuře s 200stránkovou metodikou jsem už taky uvažovala, ale radši dětem vysvětluju a ukazuju, co je to babyka, vlys a jiné pochutiny.
Čas na brožury má jen pan Mleziva ~t~ nebo ~a~


A s tím rozlišováním stromů máš bohužel pravdu.
Odpustila bych matikářce na II. stupni, že nerozezná habr od olše, ale když jdou 2 paní učitelky s dětičkama z MŠ po lese, jedna ukáže na jedli a sdělí dětem, že je to jedle, načež druhá (která nevidí, nač kolegyně ukazuje), ukáže na ohromný buk a řekne své skupině "Ano, děti, tohle je opravdu jedle...", to už snad ani nepotřebuje komentář ~n~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 14:25:17)
Binturong: Mlezivu snad radši ani dáol nekomentovat. Mně jen příležitostně hýbe žlučí, jak je ten kluk mazanej a jak mu srdíčkové maminky ty jeho povídačky baští. Jediné, v čem mu snad jde dát za pravdu, je jeho názor na státní maturity, ale i u toho ho podezírám spíš z populismu než něčeho jiného.
Ad matikářka u habru či olše: odpouštět je určitě žádoucí a šlechetné :-). Rozhodně to vadí míň, než nepoznat dub od smrku, ALE: pokud požadujeme po dětech, aby během základní školy obsáhly určitou sumu znalostí, včetně třeba rámcového povědomí o vzhledu habru, přijde mi problematické, že vysokoškolsky vzdělaný pedagog, který má dětské vzdělání na zodpovědnost, tou samou schopností nedisponuje. Námitka, že má třeba hlubší vhled do matematiky, tak se mu habr už nevejde, podle mě neobstojí. To by znamenalo, že habr je zbytná záležitost a nemá v učivu základky co dělat. Podle mě je špatně, když matikář neumí pravopis a vymlouvá se na to, že je dyskektik, češtinář neví, co je Ohmův zákon a vymlouvá se na to, že zase zná ten pravopis, dějepisář neví, kde jsou na mapě světové strany a výtvarkář, jaký je rozdíl mezi obratlovcem a bezobratlým. Podle mě by učitel měl vědět všechno, co se požaduje po absolventu jeho školy, na VŠ řekněme stačí na úrovni katedry, kde dotyčný udělá diplomku. Jinak to smrdí.

A ještě k Jáje: co mě teď napadlo: to, že jsou rodiče nevzdělaní, fakt NENÍ vina učitele, který učí jejich dítě. Že se to dítěti učitel snaží vynahradit (často za vydatného podrývání, zesměšňování a torpédování ze strany rodičů) je spíš jeho dobrá vůle a romantické lpění na "zastaralých" principech profesní etiky. Zákon to po učitelích nežádá, pro uspokojení současného společenského zadání učiteské profese stačí MÍT VŠE PODLOŽENÉ. Tzn. vyplněny všechny papíry od zaměstnavatele, plus další papíry tak, aby nic z toho, co uděláš, nemohlo být právně napadnutelné. V takové atmosféře je lepší děti moc neučit, protože tím učením dost riskuješ.
 Binturongg 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 14:48:34)
Tante Ema - ~R^ není co dodat ~g~

A k těm "nevzdělaným" rodičům - i oni absolvovali ZŠ, tudíž by mohli mít alespoň základní znalosti z jakéhokoli oboru, nebo by alespoň mohli rozeznat jehličnan a listnáč, popř. bylinu a roští ~:-D
Pokud tyto znalosti nepovažují za podstatné a s dětmi, či před dětmi, se baví pouze o tom, jakou si koupil soused novou televizi, popř. se s nimi nebaví vůbec, protože na to nemají čas nebo náladu, není to vskutku na škole, aby to "napravila."

A k té kolegyni, která nerozezná jedli a buk a není jediná, kterou znám - absolvovala při změstnání (v té MŠ) pajdu - I. stupeň - s červeným diplomem.
Diplomku jí bezelstně napsala kolegyně češtinářka (resp. přepsala ty desítky stran strašlivých blábolů), zbytek se ta dáma nějak nadrtila, a protože měla moc práce se studiem, obcházela nás všechny, ať opravíme diktáty a pravopisná cvičení jejím žákům, jelikož ona nemá čas to vyhledávat v pravidlech, zatímco my to umíme, protože čteme (lehké pohrdání v hlase).
Upřímně řečeno, vůbec nechápu, jaktože na ni ještě někdo z těch "vzdělaných" rodičů nevlítl ~a~
Ředitelem byla považovaná za jednu z nejlepších kantorek, přestože se bála dětí ~:-D

Jo a perlička na závěr - před zkouškou z dějepisu se mě ptala, jestli novogotika následovala po gotice.
Odvětila jsem, že samozřejmě ano, stejně jako novorokoko po rokoku - začalo to přece už v pravěku: doba kamenná, novokamenná, železná, novoželezná... ~t~
Myslela jsem, že ten blbej fór pochopí - ona si to zapsala a tu zkoušku udělala za 1 ~8~

A já se ptám: KAM SPĚJE NAŠE PEDAGOGICKÉ ŠKOLSTVÍ,PRODUKUJÍCÍ A VYZDVIHUJÍCÍ LIDI TYPU PAN MLEZIVA, MÁ KOLEGYNĚ A SPOL.? ~7~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 15:24:15)
No já se ptám také a teď, jak jsem v jináči a rozcitlivělá, tak kvůli tomu občas i pláču, zvláště nad pindy o miškovaném býku.
Ale je to přesně tak jak říkáš a neumím si představit jinou sílu, která by s tím mohla hnout, než je síla voličstva, což je u nás taková síla, jako právě teď vidíme. Takže zatím nic.
Svým způsobem je to škodlivější než všechny mafie a kradení, to alespoň lidi vidí.
 štěpánkaa 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 15:47:41)
holky - Tante Emo a Binturong, neberte si to osobně! Jinak vás to zničí. Samy dělejte věci jak umíte nejlíp a netrapte se tím, jak nás byrokracie a nemožné= kolegyně nebo nadřízení ničí. Byla by vás škoda, posílám~s~~s~~s~ a ~6~~6~~6~
Na druhou stranu sebekriticky přiznávám, že bych ani omylem již neodmaturovala ani z ČJ, naptož pak z cizího jazyka, o dějepisu, zeměpisu, chemii a fyzice nemluvě. Takže ta představa, že by učitel měl umět všechny předměty vyučované např. na gymnáziu (kde učím), ta mi připadá nereálná.~d~~d~~d~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 16:59:49)
Já si taky myslím, že kdyby došlo na důkladnu prověrku středoškolských znalostí, že nejspíš mimálně v matice puknu a spíš by to bylo ještě o něco horší. Věřím si do té míry, že si myslím, že kdybych mákla, zase se do toho dostanu, ale bez práce by to nebylo. Na základce to mám zadarmo.
Částečně i proto sedím na základce ~t~.
Ale schizma to podle mě je. Když chceme, aby maturant ovládal to a to, tak jak zdůvodnit, že jeho učitel, vzdělanější a zkušenější než on, to neumí?
 štěpánkaa 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 17:09:41)
Tante, protože jeho učitel se některými věcmi 20 a třeba i více let nezabývá. A řeknu ti, když mám studenta mladého zaníceného biologa, velmi rychle mě ve znalostech svého oboru strčí do kapsy... (aktuálně mám jednu zanícenou botaničku a paleontologa, spolužáci jejich referáty berou naštěstí dobře, i jejich doplňující poznámky k mému výkladu~t~~t~~t~). A myslím si, že do znalostí např.dějepisu nebo ZSV už bych se nedostala - nemám tu motivaci, totiž...~d~~d~~d~
 Tante Ema 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 17:31:06)
Jasně. Spoustu těch věcí vlastně člověk nepotřeboval dál než za písemku, která se z toho psala. Konkrétně mě napadá mnoho údajů třeba z dějáku a i takový diferenciální počet jsem po zkoušce z matiky na fakultě už asi nikdy dál nepotřebovala.
Je to potom ale nutné to učit a trávit čas psaním a opravováním těch písemek?
Nemyslím to ironicky. Vycházím z vlastní zkušenosti na základce, kde děti např. ve třetí třídě mají být dle RVP poučeny, co to je fotosyntéza. Paní učitelka většinou nemá o povaze fotosyntézy ani matné tušení. I kdyby měla, je to jedna z věcí, které jsou nad chápání normálního třeťáka. Takových věcí je ale milion a v každém předmětu.
Výsledek je, že škola vykáže pomocí třídní knihy a spol. probrání Tridentského koncilu, geopolitické problematiky Sahelu, humorální regulace organismu a kvadratické funkce, přičemž jí opusí dvě třetiny funkčně negramotných dětí, které si v souladu se svými rodiči myslí, že vyjmenovaná slova jsou blbost, nejsou schopni zreprodukovat obsah jedné příhody Křemílka a Vochomůrky a dvě dvouciferná čísla sečtou jen na kalkulačce.
Nevím, jak je to přesně na gymplu, protože už jsem ho dávno opustila, ale za mých časů to bylo totéž jen o ligu výš.
U gymplu by se možná dalo leccos řešit volitelnými programy podle dispozic studentů, ale celkově by podle mě základ měl být menší, ale bezpečně dostupný u všech, včetně učitelů. Bylo by to realističtější, poctivější a vzdělanost by se tím podle mě zvýšila.
 štěpánkaa 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 18:09:36)
Tante, to s tebou souhlasím. Na prvním stupni si myslím, že by měli učitelé děti pořádně naučit číst a psát, případně počítat s přirozenými čísly. Když vidím učebnice přírodovědy a vlastivědy, nechápu proč tohle do tak malých dětí hustit. Zato číst a psát děti v 5.třídě neumějí, často ani starší. Konkrétně podstatu fotosyntézy stejně z prvního stupně nikdo nepochopí, zhusta ani z druhého. Dokonce i gymnaziální snaha vyznívá často naplano, neb bludy ze základky jsou příliš zafixovány.~d~~d~~d~
 Binturongg 


Re: a co babyka? 

(22.11.2010 19:03:54)
Štěpánkaa - bééééé ~n~ , když já si to osobně beru, a to nejsem těhule jako Tante Ema - ale dík! ~x~

Ono je dost zoufalé sledovat tak nějak globálně přístup našeho národa ke vzdělání... ~7~

Jinak - já bych pukla určitě v matice, a to od 6 třídy výš ~t~
Když jsem učila zvláštňáky fyziku (jen v rámci ozdravovny a na záskok), zjistila jsem, že nejsem s to pobrat fyziku pro 7tř.- tehdy ještě zvláštní školy...
Je něco shnilého va státě kantorském.
Když pominu, že jsem na přírodní vědy úplný dement, nemůžu tvrdit, že je v pořádku, co se ty děti učí - ty to totiž už vůbec nepoberou... ~7~

A u běžných základek je to totéž. Kdysi kdosi spočítal, že si ve 4. třídě musí žáci osvojit několik tisíc nových slov (teď nevím, jestli 2 nebo 4 tisíce, abych nekecala), což stačí k průměrnému zvládnutí cizího jazyka.. Je toho moc.
Moje máma říká totéž v bleděmodrém - "K čemu je třeťákovi, že ví, jak vypadá netopýr v průřezu, když to neumí ani napsat?" ~d~

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.