štěpánkaa |
|
(21.11.2010 14:32:48) o babyce ani slovo, doufám že v té publikaci se o ní píše (dle mých zkušeností je to nejneznámější vyjmenované slovo). A taky by mě zajímalo, proč se ve vyjmenovaných slovech pro několik generací neuvádí PYJ (asi stydlivost, ale čí - autorů učebnic?). Ukázkový příklad vysvětlení slova BÝK je úplně zcestný (dle mého názoru), pan Mleziva opět potvrdil svoji "pověst"
|
Tante Ema |
|
(21.11.2010 20:27:34) Tak od PYJ nám prý teď citlivě vysvětil pan Mleziva. Mojí holčičce to sice úplně bez problému a s vysvětlením dala do seznamu vyjmenvaných slov, co nejdou ve vyjmenovaných slovech "běžná" paní učitelka, ale holt k tomu nenapsala poučnou historku a nenechala si to publikovat, tak má smůlu, nikdo se o tom nedozví. Přitom ta povídánka, zvlášť, pokud bychom se přidrželi tématu kastrace, se úplně nabízí . Babyku máme naštěstí u nás před školou. Každý rok kolem ní defilují třeťáci jak prvomájový průvod kolem Husáka. A vděčí za to mojí maličkosti. Před tím nikod nevěděl, jak taková babyka vypadá.
|
štěpánkaa |
|
(21.11.2010 20:52:22) Tante, já se dozvěděla jak babyka vypadá až na VŠ I když je možné, že mi to někdo objasnil i v té 3.tříd a já to zapomněla
|
Tante Ema |
|
(21.11.2010 21:09:55) Přitom babyka není tak vzácný strom. V parkových výsadbách je docela častý. Jenže když jenormálka, že paní učitelka na prvním stupni neví, jak vypadá jilm a jak jasan, kde by brala babyku. A dětem pak už ani rodiče doma nevysvětlí, PROČ by se měly učit, "jak se jmenuje tenhle strom". Přece blbost, ne? Roští jako roští... zbytečná faktografie, odporně encyklopedické vzdělání.
|
štěpánkaa |
|
(21.11.2010 21:42:37) Tante, přesně tak
|
Tante Ema |
|
(21.11.2010 21:56:01) Myslím, že se spojím s MŠMT. Napíšu knížku vysoce originelních odstavečků na nejběžnější české stromy, z nějakého atlásku okopíruji obrázky, jako citovku doplním ilustracemi dětí. Napojím na průřezová témata (VŠECHNA), etickou, mediální, sexuální výchovu, vždyť ve stromech je velký potenciál! Napíšu metodiku na dvěstě stránek, aby učitelé pochopili, jak s brožurkou pracovat a vydám to. A pak už budou jen všichni říkat, jak je to svěží a tvůrčí nápad. Achjo. Kdyby to nebylo k pláči, tak se směju. Enviromentální výchova...
|
štěpánkaa |
|
(21.11.2010 22:06:47) Ta nevím, který je na reakci vhodnější
|
Tante Ema |
|
(21.11.2010 22:17:41) Nojo, ale co stím? Věříš, že mě to docela trápí, když na to začnu myslet? Kam až to všechno jetě bude muset zajít?
|
Tante Ema |
|
(21.11.2010 22:18:31) A blbne mi mezerník, asi se zhroutím .
|
|
štěpánkaa |
|
(21.11.2010 22:22:06) Tante, tak na to nemysli. Dělej věci tak jak nejlíp umíš, snaž se předat dětem, že i když sedí radši doma u počítače, tak ta příroda je mnohem důležitější, třeba v nich to "semínko zaseješ". Já už se tím netrápím. I když mě někdy štve, že na tohle líp slyšej děti školní nežli ty moje vlastní
|
Tante Ema |
|
(21.11.2010 22:34:48) Mě spíš než děti trápí systém. Děti jsou vesměs OK. A když přijdou do školy, dají se i ty, které přicházjí z nepodnětného prostředí, docela lehce vybudit k zájmu o svět. Ty ostatní přicházejí s ním. Život se v nich neubíjí sám. V jakém stavu pak školu (zejména tu základní) opouštějí, je předmětem obrovského údivu, jak je to možné... Njn, je jasné, že my tady s tím nic nenaděláme. Jen je mi to prostě někdy líto, ale lidé to holt tak chtějí.
|
Jája | •
|
(22.11.2010 7:57:20) Jde o to, jací lidé to chtějí. Ono je příjemnější učit děcka od tabule a s knížkou v ruce, než je nabudit a vyjít s nimi ven. Venku to chce víc práce a učitelé jsou přece málo placení. To by měl rodič, že? Co na tom, že rodič to vzdělání nemá, má se to doučit.
|
Binturongg |
|
(22.11.2010 11:45:15) Jája - ale rodič není placený vůbec. Toho by snad samotného mělo zajímat všeobecné vzdělání vlastního dítěte, ne? Není povinnost učitele zastoupit rodiče ve všem.
Jo a s tím lítáním po venku - když taháš děti ven, dostaneš od nadřízených i rodičů vynadáno, že neučíš s knížkou od tabule, a jak tak sleduju Tvou reakci, naopak je to taky blbě Asi to chcě nějak vyvážit
|
|
Tante Ema |
|
(22.11.2010 14:07:49) A z toho pro mě plyne? Nerozumím.
|
|
|
|
|
|
|
Binturongg |
|
(22.11.2010 11:37:33)
Tante - o podobné brožuře s 200stránkovou metodikou jsem už taky uvažovala, ale radši dětem vysvětluju a ukazuju, co je to babyka, vlys a jiné pochutiny. Čas na brožury má jen pan Mleziva nebo
A s tím rozlišováním stromů máš bohužel pravdu. Odpustila bych matikářce na II. stupni, že nerozezná habr od olše, ale když jdou 2 paní učitelky s dětičkama z MŠ po lese, jedna ukáže na jedli a sdělí dětem, že je to jedle, načež druhá (která nevidí, nač kolegyně ukazuje), ukáže na ohromný buk a řekne své skupině "Ano, děti, tohle je opravdu jedle...", to už snad ani nepotřebuje komentář
|
Tante Ema |
|
(22.11.2010 14:25:17) Binturong: Mlezivu snad radši ani dáol nekomentovat. Mně jen příležitostně hýbe žlučí, jak je ten kluk mazanej a jak mu srdíčkové maminky ty jeho povídačky baští. Jediné, v čem mu snad jde dát za pravdu, je jeho názor na státní maturity, ale i u toho ho podezírám spíš z populismu než něčeho jiného. Ad matikářka u habru či olše: odpouštět je určitě žádoucí a šlechetné . Rozhodně to vadí míň, než nepoznat dub od smrku, ALE: pokud požadujeme po dětech, aby během základní školy obsáhly určitou sumu znalostí, včetně třeba rámcového povědomí o vzhledu habru, přijde mi problematické, že vysokoškolsky vzdělaný pedagog, který má dětské vzdělání na zodpovědnost, tou samou schopností nedisponuje. Námitka, že má třeba hlubší vhled do matematiky, tak se mu habr už nevejde, podle mě neobstojí. To by znamenalo, že habr je zbytná záležitost a nemá v učivu základky co dělat. Podle mě je špatně, když matikář neumí pravopis a vymlouvá se na to, že je dyskektik, češtinář neví, co je Ohmův zákon a vymlouvá se na to, že zase zná ten pravopis, dějepisář neví, kde jsou na mapě světové strany a výtvarkář, jaký je rozdíl mezi obratlovcem a bezobratlým. Podle mě by učitel měl vědět všechno, co se požaduje po absolventu jeho školy, na VŠ řekněme stačí na úrovni katedry, kde dotyčný udělá diplomku. Jinak to smrdí.
A ještě k Jáje: co mě teď napadlo: to, že jsou rodiče nevzdělaní, fakt NENÍ vina učitele, který učí jejich dítě. Že se to dítěti učitel snaží vynahradit (často za vydatného podrývání, zesměšňování a torpédování ze strany rodičů) je spíš jeho dobrá vůle a romantické lpění na "zastaralých" principech profesní etiky. Zákon to po učitelích nežádá, pro uspokojení současného společenského zadání učiteské profese stačí MÍT VŠE PODLOŽENÉ. Tzn. vyplněny všechny papíry od zaměstnavatele, plus další papíry tak, aby nic z toho, co uděláš, nemohlo být právně napadnutelné. V takové atmosféře je lepší děti moc neučit, protože tím učením dost riskuješ.
|
Binturongg |
|
(22.11.2010 14:48:34) Tante Ema - není co dodat
A k těm "nevzdělaným" rodičům - i oni absolvovali ZŠ, tudíž by mohli mít alespoň základní znalosti z jakéhokoli oboru, nebo by alespoň mohli rozeznat jehličnan a listnáč, popř. bylinu a roští Pokud tyto znalosti nepovažují za podstatné a s dětmi, či před dětmi, se baví pouze o tom, jakou si koupil soused novou televizi, popř. se s nimi nebaví vůbec, protože na to nemají čas nebo náladu, není to vskutku na škole, aby to "napravila."
A k té kolegyni, která nerozezná jedli a buk a není jediná, kterou znám - absolvovala při změstnání (v té MŠ) pajdu - I. stupeň - s červeným diplomem. Diplomku jí bezelstně napsala kolegyně češtinářka (resp. přepsala ty desítky stran strašlivých blábolů), zbytek se ta dáma nějak nadrtila, a protože měla moc práce se studiem, obcházela nás všechny, ať opravíme diktáty a pravopisná cvičení jejím žákům, jelikož ona nemá čas to vyhledávat v pravidlech, zatímco my to umíme, protože čteme (lehké pohrdání v hlase). Upřímně řečeno, vůbec nechápu, jaktože na ni ještě někdo z těch "vzdělaných" rodičů nevlítl Ředitelem byla považovaná za jednu z nejlepších kantorek, přestože se bála dětí
Jo a perlička na závěr - před zkouškou z dějepisu se mě ptala, jestli novogotika následovala po gotice. Odvětila jsem, že samozřejmě ano, stejně jako novorokoko po rokoku - začalo to přece už v pravěku: doba kamenná, novokamenná, železná, novoželezná... Myslela jsem, že ten blbej fór pochopí - ona si to zapsala a tu zkoušku udělala za 1
A já se ptám: KAM SPĚJE NAŠE PEDAGOGICKÉ ŠKOLSTVÍ,PRODUKUJÍCÍ A VYZDVIHUJÍCÍ LIDI TYPU PAN MLEZIVA, MÁ KOLEGYNĚ A SPOL.?
|
Tante Ema |
|
(22.11.2010 15:24:15) No já se ptám také a teď, jak jsem v jináči a rozcitlivělá, tak kvůli tomu občas i pláču, zvláště nad pindy o miškovaném býku. Ale je to přesně tak jak říkáš a neumím si představit jinou sílu, která by s tím mohla hnout, než je síla voličstva, což je u nás taková síla, jako právě teď vidíme. Takže zatím nic. Svým způsobem je to škodlivější než všechny mafie a kradení, to alespoň lidi vidí.
|
štěpánkaa |
|
(22.11.2010 15:47:41) holky - Tante Emo a Binturong, neberte si to osobně! Jinak vás to zničí. Samy dělejte věci jak umíte nejlíp a netrapte se tím, jak nás byrokracie a nemožné= kolegyně nebo nadřízení ničí. Byla by vás škoda, posílám a Na druhou stranu sebekriticky přiznávám, že bych ani omylem již neodmaturovala ani z ČJ, naptož pak z cizího jazyka, o dějepisu, zeměpisu, chemii a fyzice nemluvě. Takže ta představa, že by učitel měl umět všechny předměty vyučované např. na gymnáziu (kde učím), ta mi připadá nereálná.
|
Tante Ema |
|
(22.11.2010 16:59:49) Já si taky myslím, že kdyby došlo na důkladnu prověrku středoškolských znalostí, že nejspíš mimálně v matice puknu a spíš by to bylo ještě o něco horší. Věřím si do té míry, že si myslím, že kdybych mákla, zase se do toho dostanu, ale bez práce by to nebylo. Na základce to mám zadarmo. Částečně i proto sedím na základce . Ale schizma to podle mě je. Když chceme, aby maturant ovládal to a to, tak jak zdůvodnit, že jeho učitel, vzdělanější a zkušenější než on, to neumí?
|
štěpánkaa |
|
(22.11.2010 17:09:41) Tante, protože jeho učitel se některými věcmi 20 a třeba i více let nezabývá. A řeknu ti, když mám studenta mladého zaníceného biologa, velmi rychle mě ve znalostech svého oboru strčí do kapsy... (aktuálně mám jednu zanícenou botaničku a paleontologa, spolužáci jejich referáty berou naštěstí dobře, i jejich doplňující poznámky k mému výkladu). A myslím si, že do znalostí např.dějepisu nebo ZSV už bych se nedostala - nemám tu motivaci, totiž...
|
Tante Ema |
|
(22.11.2010 17:31:06) Jasně. Spoustu těch věcí vlastně člověk nepotřeboval dál než za písemku, která se z toho psala. Konkrétně mě napadá mnoho údajů třeba z dějáku a i takový diferenciální počet jsem po zkoušce z matiky na fakultě už asi nikdy dál nepotřebovala. Je to potom ale nutné to učit a trávit čas psaním a opravováním těch písemek? Nemyslím to ironicky. Vycházím z vlastní zkušenosti na základce, kde děti např. ve třetí třídě mají být dle RVP poučeny, co to je fotosyntéza. Paní učitelka většinou nemá o povaze fotosyntézy ani matné tušení. I kdyby měla, je to jedna z věcí, které jsou nad chápání normálního třeťáka. Takových věcí je ale milion a v každém předmětu. Výsledek je, že škola vykáže pomocí třídní knihy a spol. probrání Tridentského koncilu, geopolitické problematiky Sahelu, humorální regulace organismu a kvadratické funkce, přičemž jí opusí dvě třetiny funkčně negramotných dětí, které si v souladu se svými rodiči myslí, že vyjmenovaná slova jsou blbost, nejsou schopni zreprodukovat obsah jedné příhody Křemílka a Vochomůrky a dvě dvouciferná čísla sečtou jen na kalkulačce. Nevím, jak je to přesně na gymplu, protože už jsem ho dávno opustila, ale za mých časů to bylo totéž jen o ligu výš. U gymplu by se možná dalo leccos řešit volitelnými programy podle dispozic studentů, ale celkově by podle mě základ měl být menší, ale bezpečně dostupný u všech, včetně učitelů. Bylo by to realističtější, poctivější a vzdělanost by se tím podle mě zvýšila.
|
štěpánkaa |
|
(22.11.2010 18:09:36) Tante, to s tebou souhlasím. Na prvním stupni si myslím, že by měli učitelé děti pořádně naučit číst a psát, případně počítat s přirozenými čísly. Když vidím učebnice přírodovědy a vlastivědy, nechápu proč tohle do tak malých dětí hustit. Zato číst a psát děti v 5.třídě neumějí, často ani starší. Konkrétně podstatu fotosyntézy stejně z prvního stupně nikdo nepochopí, zhusta ani z druhého. Dokonce i gymnaziální snaha vyznívá často naplano, neb bludy ze základky jsou příliš zafixovány.
|
|
|
|
|
Binturongg |
|
(22.11.2010 19:03:54) Štěpánkaa - bééééé , když já si to osobně beru, a to nejsem těhule jako Tante Ema - ale dík!
Ono je dost zoufalé sledovat tak nějak globálně přístup našeho národa ke vzdělání...
Jinak - já bych pukla určitě v matice, a to od 6 třídy výš Když jsem učila zvláštňáky fyziku (jen v rámci ozdravovny a na záskok), zjistila jsem, že nejsem s to pobrat fyziku pro 7tř.- tehdy ještě zvláštní školy... Je něco shnilého va státě kantorském. Když pominu, že jsem na přírodní vědy úplný dement, nemůžu tvrdit, že je v pořádku, co se ty děti učí - ty to totiž už vůbec nepoberou...
A u běžných základek je to totéž. Kdysi kdosi spočítal, že si ve 4. třídě musí žáci osvojit několik tisíc nových slov (teď nevím, jestli 2 nebo 4 tisíce, abych nekecala), což stačí k průměrnému zvládnutí cizího jazyka.. Je toho moc. Moje máma říká totéž v bleděmodrém - "K čemu je třeťákovi, že ví, jak vypadá netopýr v průřezu, když to neumí ani napsat?"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|