| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Nabitý program, nebo pohoda?

[<<Předchozích 20] Příspěvky 2130 z 67 [Dalších 37 >>]
Jana, kluk3,5
  • 
24.3.2008 23:05:11
1. Podle čeho jste vybírali mateřskou školu?

2. Ovlivnil vás při výběru i bohatý program, např. kroužky a nadstandardní aktivity, nebo preferujete, pokud jsou např. výtvarné činnosti integrované do běžného programu školky?

3. Jaké jsou podle vás výhody, nebo nevýhody nabitého programu?

4. Co od mateřské školy očekáváte?

5. A cokoli, co vás k tématu napadne. Odpovídejte prosím v diskusi pod touto anketou.

1) Mluvit o možnosti výběru v době, kdy městské MŠ praskají ve švech je spíš špatný vtip. Výběr de facto neexistuje - tedy alespoň ne pro mámy, které nemají řidičák a možnost denně dítě vozit několik desítek kilometrů do vesnické školky, kde ještě možná jedno dvě místa pro děti jsou !!!! Příslušná ministerstva žel situaci nijak neřeší (možnost nechat si hlídat dítě profesionální chůvou se ŽL za řešení nepovažuji, protože pochybuji, že chůvy bude někdo kontrolovat takovým způsobem, jako jsou hlídané MŠ - tj. dodržování hygienických, bezpečnostních norem a plnění školkových osnov. Takže "výběr" spočíval v modlení se, abychom byli mezi tou menšinou vyvolených, které do nějaké, jakékoliv školky vezmou.

2) Vzhledem k počtu zájemců o MŠ si myslím, že školky nic nenutí, aby nějaký super program vymýšlely. Takže jakákoliv nabídka super nabitého programu mě přivádí k myšlenkám : 1) je to jen "naoko", aby rodiče měli pocit, že jejich potomek je "všestranně rozvíjen" 2) jak to proboha chtějí při tom počtu dětí ve třídě stíhat ? 3) platí se za tyto extra kroužky ?

3) Nabitý program nemusí být špatný, pokud to ale nějakému dítěti nevyhovuje, mělo by mít možnost neúčastnit se a zvolit si jinou aktivitu, která odpovídá jeho možnostech, schopnostem, aktuálnímu stavu apod.

4) Aby mi pohlídali dítě, v době, kdy musím být v práci (bohužel jsou v tomto blbém státě ještě stále nutné dva příjmy, aby domácnost přežila). Aby se mu tam líbilo. Aby se naučil fungovat ve skupině dětí (tzv. sociální dovednosti). A je prima, pokud ho občas i něco nového naučí.

5) Osobně si myslím, že školka je taková, jaké jsou učitelky. Tj. jestli mají k dětem hezký vztah, umí s nimi jednat, umí jim vymýšlet "program na míru". Stačí jedna učitelka, které jsou děti po těch letech už na nervy, která pokud někdy empatii měla, už o ní dnes neví a dítě má na problémy zaděláno (kamarádky chlapeček to "odskákal" pomočováním, ranním zvracením pouze ve "školkové dny" a hysterickými scénami v MŠ v šatně - ve školce je hodně dětí, paní učitelka občas zvýší hlas a je to). Dalo by se tomu předejít systémem opravdu kvalitní a profesionální supervize spojené zároveň s nabídkou bezplatných a zcela anonymních služeb psychologa pro učitelky. Je zvláštní, že např. u pilotů a leteckých dispečerů by nám takováto služba připadala normální a přiměřená, zatímco u učitelek, pracujích trvale v náročném, stresujícícm, hlučném a emočně vyčerpávajím prostředí, nám to připadá jako zbytečná investice.
PS: Nejsem učitelka.
Ivka(kluci 2 a 7let)
  • 
24.3.2008 22:54:47
Starší syn navštěvoval úžasnou Montessori školku. Vlídné prostředí, učitelky se srdíčkem na pravém místě. Chtěla bych jen všem vybírajícím sdělit, že vše každá mince má dvě strany a vše, z čeho jsem byla zpočátku nadšená, zpětně nehodnotím jednoznačně pozitivně. Např. každé dítě si volí činnost dle svého zájmu - to je prima, ale můj syn ve školce 3 roky v podstatě stavěl lego a hrál fotbal (tj. totéž, co dělal doma). Ostatní činnosti (výtvadné, dramatické apod. které třeba zrova já moc neumím...) mu byly nabízely, ale "nechtěl",tedy nedělal. Ve škole pak např. grafomotorika dost chyběla...Nebo věkově smíšené třídy-pro 3-letého je jistě motivující, když vidí starší děti, co toho víc umí, ALE co pak ti předškoláci, kteří stále "čekají" na ty malé, na procházce obejdou jen nejbližší okolí, a z hlediska přípravy na školu by snesli už nějaký pevnější a náročnější program...zkrátka zvažte si to a také zvažte co se hodí zrovna pro vaše dítě.
Co se týče kroužků- zase je třeba zvážit konkrétní pro a proti. V naší školce bylo např. plavání. Byla jsem pro, než jsem se dověděla, že plavání (čistého času 30min ve vodě)zabere čas 9-13h, neboť autobus sváží děti ještě z dalších 2 školek+převlékání, sušení... tak mi přišlo, že je syn spokojenější, když si celé dopo hraje ve školce.
Angličtina a další aktivity-chce to rozumně,někdy mi přišlo, že je to spíš ambice rodičů, také je trochu paradox, kolik rodičů chce dát dítě od 3 let na angličtinu, a přitom čtvrtina dětí pak má odklad školní docházky (že by ambice rodičů vyprchaly...?)
Největší potíž je počet dětí ve třídě.24 dětí s 1-2 učitelkami je prostě moc...(jenom těch utřených nosů a zadečků!)
Milada.
24.3.2008 22:14:12
Rag Time samozřejmě:-)
Milada.
24.3.2008 22:10:35
Jíťo,

jen technická poznámka: Můj syn měl fakt velikej problém s motorikou - jak ruky, tak mluvidel - ono to spolu souvisí. Na flétnu začal chodit v odkladovém roce, stějně tak na AJ. Na flétnu chodí dneska (je v páté třídě) už teda 6. rokem, zkouší hrát i na příčku, loni si přibral klavír, kam chodil rok. Na zobcovou flétnu cvičí poměrně náročné skladby, např. Reg Time. U příčky měl problémy s nátiskem (možná opět zapracovala špatná motorika pusy), dál má asi náběh na problémy se zádama, možná teda bude muset příčku ukončit.

Motoriku má stále blbou, ale chodili jsme v odkladovém roce na grafomotoriku, takže se to asi tím vylepšilo. Problémy s mluvením měl až do 3. třídy /a to měl ten odklad/. Přesto byl v 2. třídě přijat na do jazykové třídy jiné školy - čili prošel přijímačkama.

Tím vším chci říct, že to, že dítě má špatnou motoriku mluvidel i ruky a kvůli tomu nedat dítě na flétnu či AJ je z mýho pohledu hloupost. Ostatně dvojjazyčně mluvící děti taky ihned nemluvěj všechny ihned úplně správně.


Jo a vlastně dcera začla s flétnou před 4. rokem a na logopedii chodila do 5ti let a tuším dvou měsíců. Takže taky problém s mluvením - čili motorika pusy.

Plavání ovšem vidím jinak. Tam bych ty zdravotní důvody upřednostnila, ale já mám extrémně nemocné děti, takže k tomu musím přihlížet.
Jíťa
  • 
24.3.2008 21:42:38
V naší školce, kam dcerka před lety chodila, pořádalo tyto akce pro rodiče a děti SRPŠ a to v odpoledních hodinách, až po ukončení běžného denního provozu školky. Školka jen zapůjčila prostory - buď jednu třídu, kterou rodiče po sobě uklidili, nebo školní zahradu - nebyl to problém, neboť školnice měla byt přímo ve školce, takže záleželo jen na dohodě. V některých případech si SRPŠ domluvilo sál v obecním kulturáku nebo tělocvičnu ve škole nebo sokolovně.

Zájem rodičů byl vždy poměrně velký, v některých případech (např. společný výlet) platilo, že přednost měli dříve přihlášení.
Jíťa
  • 
24.3.2008 21:22:28
Nezlob se, ale mě se nelíbí představa, že se VŠECHNY děti učí hrát na flétnu, angličtinu, či cokoliv jiného takto specifického. Podle mě by školka měla skutečně zajistit, aby si dítě jednotlivé aktivity pouze vyzkoušelo. Jak to budou třebas řešit s dětmi, které nemají tak dobrou jemnou motoriku prstů a tudíž nezvládnou hru na flétnu? Nebo s dětmi, které zatím mají problémy s mluvením, či malou slovní zásobu a najednou by se měly učit anglicky? Stejné je to např. s plaváním pro všechny - co děti, které jsou už tak dost často nachlazené?

Prostě tyto aktivity patří do skupiny výběrových - tedy nepovinných. Osobně by se mi nelíbilo, kdyby se mé dítě muselo POVINNĚ zůčastňovat všech vyjmenovaných aktivit. Co kdyby školka nabízela také povinně jógu, saunu, náboženství, balet, box či cokoliv jiného?
Linda + 2 kluci 4 a 1,5roku
  • 
24.3.2008 21:07:36
Zavidim vsem maminkam, kterym vzali deti do skolky. Me nevzali toho starsiho ani letos, takze nas ceka dalsi rok v soukrome anglicke skolce, kde jsem sice velmi spokojena po vsech strankach, ale je to darda pro rodinny rozpocet. Ja vim, pristi rok mi ho v 5 letech budou muset jako predskolaka vzit, ale mam obavu, ze po 2,5 letech v anglicke skolce by hodne ztratil z toho, co se naucil a pro nas by to byly do te doby vyhozene penize. Takze ho tam mozna nechame, nez pujde do prvni tridy.
To, ze pracuji na ZL (mam ucetni firmu) nikoho moc nezajimalo, hlavnim duvodem, proc mi kluka nevzali bylo, ze mam jeste jednoho mladsiho a na nej beru rodicak. Nikdo uz ale nevidi, ze i pro nej musim 2 tydne platit skolicku, protoze jinak bych nemohla pracovat. Takze vetsinu toho, co vydelam, zaplatim za skolky.
Takze kladny nazor ode me neuslysite. Rozhodne nehodlam uplacet vzeti do MS formou sponzorskeho daru, coz se stalo moji sestrenici. Kdo dal dar, toho dite vzali.
Stat a hlavne zrizovatele by se meli zamyslet nad tim, jaky je prirustek obyvatel dane mestske casti, kolik se tam stavi bytu, ze se dnes rodi velky pocet deti a ze predskolnich zarizeni zacina byt nedostatek.
Jíťa
  • 
24.3.2008 20:41:29
1. Při výběru se řídím mnoha kritérii, dostupnost, provozní doba, jací jsou tam učitelé, vybavenost – jestli má školka zahradu, jaký nabízí program i kroužky – nejsem sice zastánce mnoha kroužků, ale na druhou stranu si myslím, že 1-2 kroužky dítě nepřetěžují. Také mě zajímá, jestli tam chodí nějaké děti, které už známe z hřiště a vůbec kolik je ve třídě dětí celkem.
Na druhé straně školka nemusí splňovat všechna vyjmenovaná kritéria, důležité je, v jaké jsou kombinaci.
Sice máme ještě na školku čas, ale už teď jsem rozhodnutá nedat dítě do místní školky a to hned ze dvou důvodů: 1. Ve školce je jen 7 dětí (během několika posledních let jich tam nikdy nebylo více než 10) což sice umožňuje individuální přístup (na druhou stranu to nenutí děti k samostatnosti), ale znemožňuje to jakékoliv kolektivní hry – rybáři jedou, zajíček v své jamce, pešek apod. 2. Jedna z učitelek nedokáže říct větu, která by neobsahovala sprosté slovo (pokud to nedokáže v běžné komunikaci, pochybuju, že si mezi dětmi dá pozor).

2. Už jsem napsala, že preferuji, když školka nabízí různé kroužky z nichž si dítě (případně já) může 1-2 vybrat. Více kroužků podle mě dítě příliš omezuje a svazuje – je to jako by už chodilo do školy s pevným rozvrhem. Podle mě, je dobré, pokud má dítě o něco zájem tak mu umožnit se tomu věnovat a kroužky ve školce to rodičům usnadňují (odpadá dojíždění kamsi odpoledne). Zároveň jsem pro to, aby se v rámci běžného denního programu děti společně věnovali různým činnostem – údajně se od toho před lety upustilo a preferoval se individuální program. Společné kreslení, zpěv nebo cvičení umožňuje dětem se seznámit s něčím novým, případně se něco nového naučit a také jej postupně připraví na školu. Samozřejmě ne celý den, ale jen část – cca ½-1 hod denně podle věku dětí a zbytek dne bych nechala k samostatnému hraní.

3. To je čistě individuální. Zatímco 1 dítě nezvládne ani jeden kroužek, 2. Může mít třeba 3 i více a nepřijde mu to omezující. Je jen na rodičích, aby odhadli možnosti svého dítěte. Já osobně v nabitém programu žádné výhody nevidím a znovu opakuji, že 1-2 kroužky jsou pro dítě dostatečné – umožňují mu rozvíjet individuální potřeby a neomezují jeho prostor pro samostatnou činnost.

4. Především očekávám, že tam dítě bude chodit rádo, bude se tam těšit jak na kamarády, tak na učitelky. Dále očekávám dobrou komunikaci mezi učiteli a rodiči. A v neposlední řadě také očekávám, že školka děti naučí i něco nového, co mu sama rodina nemůže zajistit.

5. Zastávám názor, že každé dítě by mělo navštěvovat školku a to od 3 nejpozději 4 let věku. Dle mého dítě potřebuje kolektiv stejně starých dětí, aby se naučilo s nimi komunikovat, spolupracovat, bránit se, tolerovat odlišnosti apod.
  • 
23.3.2008 16:44:13
Ráda bych se zapojila do ankety, ale obávám se, že o výběru už se v současné době, alespoň v lokalitě mého bydliště ani moc mluvit nedá. Syn terpve bude mít 3 roky, nicméně termín přihlášek do MŠ je již teď v dubnu, takže jsme se do toho pustili:
1. Podle čeho jste vybírali mateřskou školu?
Přihlášku podáme do tří MŠ současně a to podle kritéria lokální dostupnosti. Jestli to k něčemu bude dobré, teprve zjistíme, ale podle informací ředitelek, budeme šťastní jako blechy, pokud místo pro našeho juniora bude alespoň v jedné z nich.

2. Ovlivnil vás při výběru i bohatý program, např. kroužky a nadstandardní aktivity, nebo preferujete, pokud jsou např. výtvarné činnosti integrované do běžného programu školky?
Výběr by mě samozřejmě ovlivnil, ale opět platí, že budeme šťastní jako blechy, pokud...

3. Jaké jsou podle vás výhody, nebo nevýhody nabitého programu? Výhody i nevýhody lze posuzovat až na základě konkrétních zkušeností a samozřejmě osobnosti dítěte. Jsou děti živější, které potřebují aktivit více, ale na druhé straně jsem zastáncem názoru, že všeho v rozumné míře.

4. Co od mateřské školy očekáváte?
Syn je společenský tvor, očekávám, že kontakt s dětským kolektivem pro něj bude užitečný. Přála bych si, aby se mu v MŠ líbilo a chodil tam rád.

5. Co bych dodala? Doufám pevně, že se nám podaří syna do školky od září umístit, protože situaci s kapacitami vidím dost zoufale. Bohužel, jak je tomu v tomto státě zvykem, problémy se řeší, až už opravdu hoří. A tak navzdory všem prognózám demografů a v poslední době i statistikám porodnosti kapacity mateřských škol narůstají jen velmi pozvolna...
23.3.2008 12:11:02
Naprostá pravda - pokud je u nás ve školce aktivita pro rodiče s dětmi, bývá třeba od čtyř hodin. Tam si mohou dovolit jít jen rodiče, kteří jsou na rodičovské dovolené dovolené nebo zrovna nepracují, z těch zaměstnaných to prakticky nikdo nemůže stihnout.
[<<Předchozích 20] Příspěvky 2130 z 67 [Dalších 37 >>]

Komerční sdělení

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.