| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Nabitý program, nebo pohoda?

 Celkem 65 názorů.
 petra 
  • 

výběr žádný - tam kde dítě chtěli 

(21.3.2008 9:07:26)
Vzheldem k tomu, že jsem dcerku dávala do školky už ve dvou a půl letech, tak se výběr zúžil pouze na to, kde tak malé dítě vezmou. Celkem jsem obvolala dvanáct školek, až v té poslední jsem uspěla. Vozím dcerku 20 km od místa bydliště, jinde ji vzít nechtěli. Přesto nelituji. Malá jednotřídní vesnická školka, milé a vstřícné paní učitelky, dcerka se za ten necelý rok naučila spoustu věcí - zná všećhny barvy, většinu písmenek... protože ji to baví a paní učitelka ji nechá dohromady s předškolákama, když dcerka chce. Jednou měsíčně jezdí školka do divadla, kromě pravidelného programu nabízí malířský a keramický kroužek, od dubna začne plavecký výcvik, předškoláci mají kurz počítačů... Prostě školka je ukázkou toho, že nezáleží na penězích a vybavení, ale že je to hlavně o lidech a když se chce, tak to jde i na malé vsi (500 obyvatel), kde se za školku vůbec neplatí a platí se jen strava.
 Monika Mušková, syn 1.05 
  • 

Re: výběr žádný - tam kde dítě chtěli 

(23.3.2008 1:53:14)
vybírala jsem školku podle referencí, ale nakonec jsem byla ráda, že jsem našla místo.Předtím chodil od 18 měsíců 1-2x týdně do jeslí. Byli jsme odmítnuti asi ve třech školkách.Od ledna chodí jen na 4 hodiny a s adaptací neměl žádný problém. Jen bohužel je velmi často nemocen, ale to je jiná věc a asi to k zahájení pravidelne docházky do školního zařízení trochu patří.
Od školky očekávám, že se syn úspěšně integruje do kolektivu vrstevníků. Naučí se spolupráci a respektu k ostatním dětem.
Syn je velmi živý a komunikativní. Ráda bych více individuální osobnější přístup, ale ve třídě je 28 dětí, což je hodně. Odpovídá to i nedostatečným kapacitám školek.
Čím více zajímavých a různorodých činnosti tím lépe, ale zároveň i pravidelný režim.
Záleží především na personálu a spolupráci s rodiči.
 Bjetka 


Re: výběr žádný - tam kde dítě chtěli 

(6.4.2008 13:19:23)
Je super, že se někdo začíná zabývat kvalitou školek. Osobně mi přijde tragické už to pouhé zjištění, že ve školce na 1 učitelku připadá 25 3-letých dětí (!). Nepředstavitelné již z pouhého pohledu bezpečnosti. Z pohledu osobního kontaktu s dítětem už ani nemluvě. Proto jsem si o školkách zjišťovala více informací, státní jsem prostě předem zavrhla, i když mají krásná hřiště, a dnes už i vnitřní prostory, ale byly jste se někdy podívat, co učitelky s dětma třeba dělají? Píší si sms, povídají si mezi sebou - zády k dětem. Ano, další řádně nazaplacené a velice náročné povolání ... Proto jsem vybírala ze soukromých ... Tam ale může být zase problém v tom, že Vaše dítě berou jako platícího klienta a proto, když nechce jíst, tak ho nechají dívat se na televizi atd. Ano, i takovou zkušenost (velice krátkou) mám. Takže jsem zvolila školku, která má přiměřený podnětný program pro děti (i kroužky: Aj, keramika, joga, později flétna, plavání, pobyty v přírodě, společný program s rodiči atd.), a ve které jsou zkušené učitelky - vždy alespoň 2, dle programu, které se dětem nejen věnují, ale stanovují pravidla a tím pádem umožňují dítěti se včleňit do kolektivu atd. Výhodou mi příjde i smíšená třída, protože ti malí se prostě rychle naučili od starších jak to tam chodí. A protože se ve školce uklízí vždy i o obědě, zatím jsme nebyli ani nemocní, tj. peníze, které jsem za školku dala, jsem neolitovala (nemusela jsem pak být s nemocným dítětem měsíce doma, jako moje kamarádky ...) Samozřejmě, nejpodstatnější hledisko je, že můj kluk chodí do školky rád, a když pro něj přijdu, nechce se mu domů, chce si tam ještě hrát, takže si tam chvíli hraju s ním a povídám s učitelkama atd.
 luthienka 


naše školka 

(21.3.2008 9:28:43)
1) vybírala jsem školku samozřejmě v dosahu. Mnou vybraná školka byla plně obsazená, tak jsem se domluvila s ředitelkou, kterou z volných školek by mně doporučila.
2) kroužky ve školce mě příliš nezajímají. Pokud budu chtít, mám možnost dítě zapsat kamkoliv jinam na jakýkoliv kroužek. Nebo mu činnost připravit sama doma.
3)Výhody nabitého programu: rodiče mají pocit, že dítě je rozvíjeno. Je to vhodné spíš pro dítě, které si neumí samo "hrát".
Nevýhody: Příliš nabitý program trochu omezuje vlastní spontaneitu a fantazii dítěte. Myslím si, že v tak brzkém věku se specializovat na jeden nebo dva kroužky je předčasné. Dítě by mělo vyzkoušet všechno během běžné dopolední činnosti ve školce.
4) Od školky očekávám, že tam bude dítě rádo.
5) Jsem ráda, že dcera bude chodit do školky, kde je nižší počet dětí ve třídě. To beru jako velké plus.
 Magda, 2 male deti 
  • 

Poprve do skolky... 

(21.3.2008 10:00:14)
Letos v lete se chystame poprve k zapisu do skolky, takze zatim nemam zadne zkusenosti, ani predstavu, jake jsou sance na prijeti meho 3 leteho syna (jsem na RD s mladsim ditetem). Skolku jsme vybirali nasledovne:
1/ Lokalita skolky- klidne a bezpecne prostredi (skolka, ktera byla nejblize naseho bydliste, je v oblasti, kde se shromazduji drogove zavisli, takze tu jsme hned vyskrtli ze seznamu....)
2/ Program - vyber doplnujicich zajmovych krouzku nehraje roli, dulezite byly samotne aktivity behem dne - kulturni a sportovni aktivity, casty pobyt venku (proto jsme hledali skolku s vlastni zahradou...)
3/ Nabity program je dle meho nazoru spise na skodu - pretezuje dite. Osobne kladu duraz pri vychove ditete na klid a uceni se koncentrace...
4/ Ocekavam, ze si muj syn najde kamarady stejneho veku, zacleni se do kolektivu a samozrejme, ze se mu bude ve skolce libit....
 Mana. 


je to diskutabilni 

(21.3.2008 10:46:34)
Muj syn chodil do 2 skolek, prvni nabita krouzky a programy vcetne skolky v prirode a ta druha, kam chodi ted - na krouzky neni prostor a muzou na ne jen predskolaci, skolka v prirode se nekona.
Ale ta soucasna je stokrat lepsi nez ta minula. V te prvni nabite krouzky proste chybelo to neco, pratelska uvolnujici atmosfera.
V nasi soucasne skolce se to s krouzky neprehani, ale jsou tam vyborne pani ucitelky, ktere zabavi vsechny deti a jsou schopne s nima i jen tak blbnout. Kluk jenom kvete.:)
Do te doby mi prislo, ze vic krouzku rovna se o neco lepsi skolka, protoze je videt, ze s detmi delaji vic veci. Ted uz mam uplne jiny nazor.
Minula skolka byla taky fajn, ale ta soucasna je uplne nejlepsi. :)))
 Miri30 


odpověď 

(21.3.2008 11:00:20)
ad 1
Mateřskou školu jsme sice původně vybírali, podle bydliště a referencí ostatních maminek, nicméně nakonec jsme byli rádi, že nás alespoň někam vzali. Tudíž z naší strany výběr žádný, prostě tam, kde bylo volno.

ad 2
viz bod 1

ad 3
Od mateřské školy očekávám, že tam o dítě bude dobře postaráno, že bude v kolektivu ostatních dětí a naučí se v něm fungovat.

ad 4
Různorodé aktivity určitě uvítám, i když vzhledem k tomu, že syn má problémy s poruchou pozornosti vím, že je velice těžké ho zaujmout a jeho pozornost udržet.A také, že má problémy v pro něj nových situacích. Proto si nejsem jistá, že příliš nabití program by pro něj byl přínostm. Navíc při tom počtu dětí ve třídě si nedělám iluze o tom, kolik toho lze během jednoho dne s dětmi zvládnout.
 Katka,kluci 5 a 9 
  • 

Školka 

(21.3.2008 11:39:42)
Jsme z příměstské vesnice, byla jsem ráda, že jsem mohla dát děti do školky u nás "na vsi", i když teoreticky bych je mohla vozit do města, kam jezdím pracovat. Atmosféra je v naší MŠ rodinná a pohodová, když jsem před lety přišla po prvních pár dnech pro staršího syna (nemazlivý nedůvěřivec)a viděla, že sedí u pí uč. na klíně, věděla jsem, že je to ono. Žádné kroužky mi to nenahradí. Jo a ještě něco: když se nám "povede", že je tam prcek (mladší syn) je poslední, je nadšený, neb si s paní učitelkou čte dinosaury a má ji jen pro sebe.
Žádné smutné vyhlížení z okna se nekoná.....
 Insula 


u nás 

(21.3.2008 11:52:26)
1. U nás na výběr moc není. Takže jsem vybírala hlavně podle toho, abych to měla blízko (nejsem vždy mobilní) a to i v době, kdy budu jezdit do práce (zatím jsem doma s druhým dítkem). A také podle personálu (znala jsem tam jednu učitelku a je skvělá).
2. Kroužky jsem příliš neřešila. Myslím, že zájmová činnost se dá řešit mimo školku. Navíc si myslím, že dítě by se nemělo příliš v tomto věku zatěžovat povinostmi. Mělo by si především hrát. I kroužek se stane povinnosti, protože tam dítko musí chodit, případně se i na něj připravovat (pokud jde třeba o hraní na nějaký nástroj apod.)
Nevím přesně, co je myšleno těmi výtvarnými činnostmi ve školkové výuce. U nás je normální a běžné, že děti malují, něco vyrábějí. Také hrají třeba divadlo, mají karneval, jezdí nebo chodí na představení apod. Děti se sami mohou rozhodnout, jestli chtějí určitou činnost dělat nebo ne.
3. Příliš velké nároky na děti jim může způsobovat problémy.
4. Od mateřské školky očekávám, že dítě naváže sociální vztahy se svými vrstevníky. Naučí se "jednat a chovat" ve společnosti a naučí se navazovat vztahy. Možná se i naučí "řešit" konflikty, případně to potom probereme doma a nalezneme společné řešení (poradíme, jak řešit). Také se zdokonalí v některých činnostech. Oblékání, jezení, malování atd. atd. Není už odkázáno jen na rodiče, takže se musí víc spolehnout na sebe (samozřejmě p. učitelka pomůže, když něco nejde).
 Hanka + 2 prckové 
  • 

Naše školka 

(21.3.2008 12:06:00)
1. Výběr školky - vzdálenost + reference maminek, které již ve školce děti mají + program
2. Kroužky a aktivity - nebyly pro mě priorita, je to plus, když školka nabízí něco zajímavého, nicméně pokud bych moc stála o nějakjou aktivitu, kterou školka nenabízí, není problém na kroužek dojíždět
3. Program - myslím, všeho s mírou, dítě si také musí hrát a odpočívat
4. Co očekávám - dítě najde sama sebe v kolektivu, zdokonaluje si řeč, domlouvání, vyjadřování, přizpůsobení kolektivu, všestraná činnost - zpívání, divadélko, malování, výtvarné a jinné činnosti atd a hlavně, že bude šťastné a spokojené, že má kamarády a super paní učitelky
5. Jiné - doporučuji navštívit školku ve dnech otevřených dveří, uvidíte vztah děti - učitelky, vybavení, ukázky jídelníčků atd.

PS: mám to štěstí, vybrala jsem zřejmě moc dobře - moje dcera (3 1/2) chce ve školce i sama spinkat (nemusí, jsem s jejím bráškou doma), ráno se moc těší a celý den vypravuje o školce :o)
 Winky 
  • 

Re: Naše školka 

(21.3.2008 12:26:59)
Také teprve půjdeme k zápisu (za týden), a volba je tu v okolí max. 4 školky. Takže jsem se poptala známých kde které dítko mají a jak (a s čím) jsou/nejsou spokojené.
Docela mě potěšilo že nejbližší školka vyhovuje mým představám - oddělení pro nejmenší je trošku separované (zvláštní budova), učitelky se jim extra věnují, veliká zahrada k dispozici a přesto chodí i na procházky pokud je počasí (rozmanitost - třeba sbírají kaštany, listy atd). Aktivity jsou zahrunuté v rámci dne (tj. jediný požadavek je docházka do 8hod ráno), výkresy a výtvory se vystavují, pořizují se fotky aby rodiče viděli co se dělo.
Trošku z toho mám obavy asi jako většina maminek, dcera je poměrně značný individualista a nenechá se tak snadno k něčemu přesvědčit, obzvlášť v kolektivu a v časovém presu (např. na cvičení s dětmi - všech cca 10 dětí udělá nějaký cvik/proleze atd, když přijde řada na dceru která na to celou dobu kouká se zájmem - zásek, nejde nikam....atd - a to není ojedinělé, spíš tradiční). Takže mi vyhovuje, že jsou aktivity rozložené do celého dne ale není potřeba volit nějaký konkrétní kroužek v konkrétním čase.
 katka+katka 
  • 

ŠKOLKA 

(21.3.2008 12:36:43)
já jsem nejdřív preferovala soukromé hlídání, od šesti měsíců jsem Káťu dávala do soukr. jeslí - báječný přístup, málo dětí na jednu tetu, bohatý program. V tomhle směru jsem chtěla pokračovat, jenže Katku jsme brávali mezi děti z okolí, často byly u nás doma, nebo Katka u nich. Takže do výběru dalšího zařízení začala "mluvit" i Katka - já chci do školky jako Janička a Michalka. Promluvila jsem s jejich maminkama a zjistila, že je dávají do nejbližší školky, pak jsem si o školce zjistila bližší informace a vzhledem k tomu, že moc negativních názorů jsem neslyšela, dala jsem jí tam. Jsme obě se školkou spokojené, paní učitelky máme fantastické, v rámci mezí i respektují rozdílnou výchovu v jednotlivých rodinách, program mají, ale dětem nechávají i dost volna, aby si mohly "neorganizovaně" hrát. Zkrátka spokojenost. Ale u nás ve výběru rozhodlo to, že tam bude mít kamarádky.
 Gabka 
  • 

školka 

(21.3.2008 13:34:13)
1, My jsme vybrali nejbližší školku. Je hodně dobrá, nejen v povědomí veřejnosti, ale má i speciální třídy - logopedické a pro postižené. No a my potřebujeme tu logopedickou.
2, Program výběr školky neovlivnil.
3, Nabitý program - pod tím si každý může představit něco jiného, ale.
Kroužky u nás ve školce jsou odpoledne, tedy od 13 hodin. Já výhodu vidím v tom, že můj hyperaktivní téměř sedmiletý syn není nucen každý den ležet a odpočívat. Chodí do sportovního kroužku a do Metody dobrého startu. Nedomnívám se, že by program během dne byl ,,ošizen´´ když jsou kroužky. Běžně malují, kreslí, vyrábí, sportují, chodí do lesa atp. Pravda jen tu keramiku nedělají.
4, Každý den se těší. Má kamarády a rozvíjí se. Ve speciální třídě s ním cvičí logopedii každý den.
 Mortadela 


U nás 

(21.3.2008 14:19:54)
Školku jsme nevybírali, vzhledem k obsazenosti školek v našem městě jsme museli vzít zavděk školkou, kde bylo místo. K mému štěstí ji mám na trase do práce a jezdí kolem trolejbus. Kroužky nemáme v nabídce vůbec žádné, skutečně ani jeden. Různým činnostem se děti věnují v rámci běžného dne a myslím, že je to dostačující. Možná změním názor, až bude dcera předškolačka a bude mít vyšší nároky. To skutečně nemohu předjímat. Můj názor je ale ten, že dobrou školku dělají dobré učitelky a v tomto směru si nemohu stěžovat, hlavně tedy oproti loňskému roku, neboť jedna učitelka, která se hodila na jakékoliv povolání kromě učitelky ve školce, odešla a místo ní přišla skvělá učitelka. Od školky očekávám hlavně to, že se tam bude dcerce líbit a bude tam chodit ráda, lhostejno jak toho školka dosáhne, zda příjemnou atmosférou, ač bez kroužků, či zajímavou činností. Nejlépe samozřejmě kombinací obého, ale to bych asi chtěla moc.
 Dada, holčička 5 let 
  • 

Záleží na učitelkách 

(21.3.2008 14:49:00)
My jsme letos školku vyměnily. Původně chodila naše malá do školky, kterou jsme měli nejblíž bydlišti a byli jsme tam moc spokojení. Byla to školka s dvěma odděleními, malým a velkým. Nejdřív jsme byli moc spokojení, malá si našla kamarády, měla takovou svou stálou "partičku", paní učitelky byly velmi hodné, vstřícné, s dětmi hodně vyráběli atd. Prostě pohoda. Ale letos malá přešla do velkého oddělení, k novým učitelkám, a bylo zle. Zde se absolutně nerespektovala osobnost dítěte, na všechny jedním metrem, dcera v půl čtvrté chodila domů s "křečkem ve tváři", protože ona málo jí, ale musela dojídat, tak si nosila ve tváři, začala se těšit na víkend, protože ve školce se jí přestalo líbit, tam se totiž nemotivovalo, ale sráželo. Důležité bylo jenom jak se kdo rychle nají, oblékne.... ale jak dítě mluví, vyjadřuje se, že třeba hezky kreslí atd... za to už ho nikdo nepochválil. Paní ředitelky jsem se také ptala na její názor na základní školy, která by byla pro nás nejvhodnější, ale bohužel, měla informace asi 10 let staré... Vrcholem všeho bylo, když mi dcera doma sdělila, že neví, jak to dál s ní bude, jak to v tom novém roce zvládne, když ona je k ničemu. Prý jí to říkala paní učitelka.. Školku jsme okamžitě změnili. Naše nejisté dítě je najednou jisté, učitelky ji chválí, prý je SAMOSTATNÁ a oblečená je vždy první... je to prostě o přístupu a motivaci dítěte. Když přijdu do naší nové školky, je mi hrozně milo, všichni se smějou, paní učitelky mají třeba ruce od barvy, protože právě dodělávají vel. vajíčka, rodič nikdy nezdržuje, když dítě ještě nechce jít domů (což je často), tak si skočím třeba ještě něco vyřídit, nebo tam prostě zůstanu s nimi.... Jsem šťastná, že v naší nové školce to všechny baví, od kuchařek po ředitelku. Vymýšlí pro děti spoustu věcí, programů, děti vedou k samostatnosti a sebedůvěře, podporují, a respektují osobnost dítěte a to je pro mě opravdu důležité - je jasné, že hranice jsou a musí být, ale proměna naší nejisté holčičky v sebevědomou slečnu -(pozor, nikoli fracka), je úžasná.
 Maruska syn 3,5roku 
  • 

odpovedi na otazky 

(21.3.2008 20:20:11)
1) skolku jsme vybirali podle toho kterou mame nejbliz a samozrejme rozhodujici roli hralo to ze nas vzali.

2) program skolky jsem nestudovala, nezajima me, aktivity ktere chci aby jsme delali objizdim sama s ditetem (anglictina,...)

3) od skolky ocekavam pouze to ze se tam budem memu chlapeckovi libit a ze budu vychazet s pani ucitelkou a budeme mit podobny nazor na vychovu nebo na to jak s detmi resi problemy.

S nasi skolkou jsme naprosto spokojeni - pani ucitelky vyborne - doufam ze nejsem jedna z mala

Maruska
 borovice + 5 


Re: odpovedi na otazky 

(22.3.2008 6:55:55)
Do školky chodí 2 z našich dětí.
1) školku jsme vybírali aby byla co nejblíže
2) program školky mě neovlivnil. Moc na výběr jsem neměla, školky na Praze 4 jsou hodně plné a byla jsem ráda že mi děti do školky vzali
3)nabitý program vůbec nemají, kroužky ve školce probíhají odpoledne a naše děti chodí domů po obědě, na žádný kroužek ze školky nechodí. Kroužky jsou sice většinou zadarmo ale často odpadají. S programem přes den jsem vcelku spokojená, zvlášť předškoláci dělají hodně grafomotorických cvičení, stále něco vyrábějí, malují.
4)od školky očekávám že se tam děti naučí spolupracovat v kolektivu, setkají se s různými typy osobností a naučí se s nimi vycházet. Naučí se poslouchat paní učitelku a připraví se na režim, který pak nastane ve škole
 Katka 
  • 

Re:odpovedi na otazky 

(22.3.2008 9:29:58)
1)Školku jsme vybírali podle tří hl. kritérií - aby byla blízko, měla dobrou pověst a abych z ní při návštěvě měla dobrý pocit.
2)Výběr kroužků mě neovlivnil. Sice v této MŠ jsou, ale zatím je nevyužíváme. Preferovala bych, kdyby byl pestrý a zajímavý program v rámci normálního programu školky.
3)Myslím, že je dobrá zlatá střední cesta. Příliš pestrý a nabitý program musí být pro děti únavný a děti se na něj ani nebudou umět soustředit. Na druhou stranu by program neměl být ani nudný (jak si pamatuju z MŠ ve svém dětství já - volná hra a učitelky u kafíčka).
4) Od školky očekávám, že se tam s dětmi budou dělat aktivity, které doma při běžném provozu nestíhám příliš často - výtvarničení, cvičení, divadlo, atd. Dále že se tam moje dítě naučí sociálním vztahům s vrstevníky, naučí se vycházet s autoritou, že dítě připraví na školu a že tam dítě smysluplně stráví čas.
5)My jsme se školkou velmi spokojení. Kromě jiného se mi moc líbí jídelníček - opravdu hodně zaměřený na zdravou stravu a věkově smíšené třídy - to synovi hodně prospívá.
Katka
 Jiřule a 3 skřítkové 


Re: Re:odpovedi na otazky 

(22.3.2008 10:52:17)
1. školky, které připadaly v úvahu jsme prošli, zjistili jsme, jaký přístup učitelek k dětem ve školce vede, jaký má výchovný program, zjistili jsme jak jsou ostatní spokojení a pak vybrali jednu do které dojíždíme.

2.při výběru nás ovlivnil výchovný program, to, že rodiče mohou kdykoli do školky přijít a jít za dítětem, že spolupracují s personálem školky, zůčastnují se různých akcí a nikomu to nepřijde divné.Samozřejmě nás ovlivnily i akce, které školka pořádá(jarmarky, sportovní dny,karnevaly, průvody)i kroužky ve školce..Děti ze školky občas vůbec nechtějí odejít.
Nyní jsme ocenili i schopnost školky integrovat naše druhé dítě s vadou sluchu. Aktivně se zapojili do dceřiného začlenění.
3.Program má školka řekla bych vyvážený. Děti nejsou unavené a zárověň mají dost prožitků.

4. Od školky očekáváme že napomůže k navazování kontaktů s vrstevníky, děti budou spokojeně trávit čas, kdy jsme v práci,přispěje k naučení se řešení konfliktů, dcerce pomohou začlenit se mezi slyšící děti.naše školka je církevní tudíž očekáváme i pomoc při vzdělávání v duchovní oblasti.Jinak hlavně vstřícnost učeitelek, laskavost, informace.

5. Jsme rádi, že všechna naše očekávání školka splňuje a děti jsou v ní šťastné
 Líza 


Podle čeho 

(22.3.2008 7:10:29)
1. Podle čeho jste vybírali mateřskou školu?
Původně především podle vzdálenosti a naplněnosti/ochoty přijmout dítě. Po zhoršení situace ve školce a poté, co ke zlepšení nevedly ani stížnosti, petice a opakovaná jednání se zřizovatelem, podle pověsti nejlepší školky ve čtvrti.


2. Ovlivnil vás při výběru i bohatý program, např. kroužky a nadstandardní aktivity, nebo preferujete, pokud jsou např. výtvarné činnosti integrované do běžného programu školky?
Nabídka kroužků je hezká věc, ale prioritou při výběru školky je pro mě výchovné působení, lidské kvality učitelek, přístupy a postoje k dětem. Kroužky jsou nadstandard a mohou být velmi bohaté i ve špatné školce.


3. Jaké jsou podle vás výhody, nebo nevýhody nabitého programu?
Výhody - vyžití a rozvoj u dětí, které to baví a zajímá. Nevýhody - méně času na nestrukturovanou hru, možná přílišný důraz na výkon, velká nevýhoda, pokud se nabitý program předloží dítěti, které na něj nemá (energie, unavitelnost, přesycení v nové situaci v kolektivu).


4. Co od mateřské školy očekáváte?
Všestranný rozvoj dítěte, podporu v zapojení do kolektivu, výchovu ke spolupráci s ostatními, k přijímání odlišností, k vědomí vlastní hodnoty.


5. A cokoli, co vás k tématu napadne. Odpovídejte prosím v diskusi pod touto anketou.
Kroužky a spol. jsou jen kosmetická záležitost, která z mého pohledu o kvalitě školky nevypovídá vůbec nic, bohužel někdy se zaměňují za indikátor kvality školky, hlavně u laiků. Při řešení neuspokojivé situace v původní školce jsem byla zaskočena tím, že pro mnoho těch, kdo o školkách rozhodují, není něco jako nevhodné zacházení s dětmi či možná psychická újma dětí vůbec podstatné. Jako by zapomínali, o co jde v předškolním vzdělávání především...

 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Podle čeho 

(22.3.2008 9:36:04)
1. Podle čeho jste vybírali mateřskou školu?

Podle přístupu k dětem. Nechtěla jsem afektovaný šišlající učitelky, nechtěla jsem přísný ledový královny, chtěla jsem aby je práce bavila a aby se dokázaly na věci dívat z pohledu dítěte a jednaly s ním respektujícím způsobem se schopností přirozeně vymezit jasný hranice. A aby byly schopny pomáhat dětem k utváření dobrých vztahů mezi sebou.

2. Ovlivnil vás při výběru i bohatý program, např. kroužky a nadstandardní aktivity, nebo preferujete, pokud jsou např. výtvarné činnosti integrované do běžného programu školky?

Děti chodí do školky jen na dopoledne, takže odpolední kroužky mě nezajímaly a dopoledne bych nechtěla program ala frontální výuka a všichni dělejte totéž... Děti jsou v Montessorce, takže na společný popovídání mají ranní elipsu (komunitní kruh), ale jinak si každej vybírá co ho baví a jestli chce bejt sám, nebo s někym.

3. Jaké jsou podle vás výhody, nebo nevýhody nabitého programu?

Záleží na dítěti - někdo je rád zabaven, někdo má radši prostor pro svoje vlastní zkoumání a je fajn, že ho nikdo nenutí do společných aktivit. Moje starší dítě je nejradši ponořeno do své věci (vzhledem k postižení v oblasti komunikace by mu hromadnej program mnoho nepřinášel, jen by mu znechutil školku), mladší to má tak půl na půl, čili společných aktivit se účastní rádo, ale rádo si i najde něco samo nebo s někym ve dvojici... Nechtěla bych, aby si moje děti zvykaly, že jsou jenom baveny, chci, aby byly schopny samostatnýho rozhodování a výběru aktivity.

4. Co od mateřské školy očekáváte?

Že bude v souladu s výchovou doma (ne že by se mi měla kterákoli školka přizpůsobit, ale že mám takovou, která mi sedí, na výběr), že učitelky budou jako v bodě 1, že děti tam budou spokojené a že se tam budou s pomocí učitelek rozvíjet ve schopnosti fungovat v kolektivu. Napsala bych ještě spolupráci rodičů a učitelů, ale popravdě řečeno, naše učitelka se mnou sice občas něco zkonzultuje (třeba jak něco vyřešili v MŠ a jak to řešíme doma), nebo mě požádá o podporu v nějaký oblasti, ale ve výsledku mám pocit, že si všechno vyřeší sama způsobem s jakym můžu už jedině souhlasit.
Konkrétně moje děti mají štěstí, lepší učitelku si nedokážu představit, protože splňuje vše co jsem chtěla a vlastně i věci, v který jsem nedoufala - naprosto jí důvěřuju. Když teď byl mladší syn 14 dní nemocnej, tak jí večer telefonoval, že se mu stejská...
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Podle čeho 

(22.3.2008 9:37:22)
Zapomněla jsem: ráno vlastně děti mají možnost zapojit se do nějaký výtvarný činnosti, ale je to dobrovolný.
 lucie 
  • 

odpověď 

(22.3.2008 8:08:47)
1)podle vzdálenosti od domova (popřípadě práce s ohledem na vyzvedávání dítěte), také podle personlu resp. jeho přístupu k dětem,vystupování personálu k nám chvání autoritativní nebo nás berou jako partnery patrně se tak budou chovat i k dětem...
2)dávám přednost pokud pohybová výchova , výtvarná i hudební je součástí programu a děti mají možnost i volné hry aby se naučili i sami si organizovat svůj čas ne aby jim jen stále někdo něco předkládal
jako kroužky pak bych uznala třeba plavání,solnou jeskyni,alei to by se dalo zakomponovat do běžného programu?
3)nevýhody vidím v tom,že si děti zvykají na to že jim stále někdo organizuje čas,aby se pak sami uměli zabavit a nenaučili se nudit pokud jim to někdo nezorganizuje, chtěla bych spíše podpořit naučit se být trochu aktivní aby sami přcházeli s programem co dělat
4)očekávám rozvoj dítěte ve všech směrech s přihlédnutím k jeho individuálním potřebám (nadání, handikep,...),socializaci v respektujícím prostředí ,tedy ne v přísně autoritativním, aby dítě bylo bráno jako partner a naučilo se i ostatní brát jako partnery
5)stejně tak je omezena legislativně možnost spolupráce rodičů a školi
třeba jsem chtěla uspořádat s paní uč. naší třídy karneval abychom se s rodiči trochu poznali,ale sešlo z toho....
na začátku roku nás takto paní ředitelka vyzvala abychom se účastnili akcí a chodu školky a když se tak člověk snaží nakonec to nejde.....
s naším mateřským centrem jsme chtěli také trochu spolupracovat a vytvořit takový adaptační program pro děti,které půjdou příští rok do školky ,ale nevím jestli nechuť si někoho pouštět do školky nebo opravu v tom brání spousta nařízení a různé odpvědnosti....mysleli jsme že bychom si třeba jen pronajali jednu místnost a v ní měli krátký program,ale děti by si už zvykli na prostředí školky a při nástupu by to pro ně bylo už známé prostředí......adaptační fáze by tak mohla být dosti zkrácená a klidné by byly maminky a možná i paní učitelky....
 Líza 


Re: odpověď 

(22.3.2008 8:32:55)
Lucie, leccos jde, když má ředitelka školky zájem.
 lucie 
  • 

Re: odpověď 

(22.3.2008 9:16:53)
no jasně
byla jsem u ní na schůzce,jako o té spolupráci našeho mc a školky ..tam se oháněla paragrafy....
nicméně zmińovala že jde dělat spoustu aktivitkdyž se sejde dobrá parta rodičů,no když jsem byla u naší pí.učitelky s tím karnevalem,že bychom se víc poznali (těžko budeme společně něco organizovat když se neznáme)moc se jí nechtělo, že taky co řiditelka....hm vyšumělo to
člověk pak ztrácí chuť něco dál podnikat...
mám takovej pocit že jejich představa o spolupráci je dát sponzorské dary...jenže ne kadý může .já peněz moc nemám,ale mohu dát do jisté míry sebe tedy něco zařídit zorganizovat a tak, vymyslet
jinak ve školce se holce moc líbí a náš junior by chtěl nejraději chodit také :-)(jem rok a půl)
učitelka je jinak moc fajn, ale asi radši nic co by vybíhalo ze zajetech kolejí....
 kaMyš 


Školka 

(22.3.2008 8:52:11)
1. Podle čeho jste vybírali mateřskou školu?
V našem bydlišti jsou školky tři, mezi nimi jsem vybírala podle doporučení ostatních rodičů (i když ti většinou říkají, že jsou spokojeni, tak o jedné říkali, že prý nejhůř připravuje děti do školy, tak tu jsme vyloučili) a podle toho, jak na mě zapůsobily učitelky ve školce - důležité bylo, že na mě dělaly dojem, že jim skutečně jde o dítě na prvním místě, že mají k dětem citlivý přístup a že je dobře připraví na školu.

2. Ovlivnil vás při výběru i bohatý program, např. kroužky a nadstandardní aktivity, nebo preferujete, pokud jsou např. výtvarné činnosti integrované do běžného programu školky?
Podle bohatého programu jsem nevybírala, jen mě trochu mrzelo,že mnou vybraná školka nejezdí na školku v přírodě a plavat s dětmi. Zprvu jsem v tom spatřovala určitou pohodlnnost učitelek, časem jsem ale pochopila, že pro to mají své důvody a naprosto se nebrání jiným aktivitám v rámci běžného programu. Po změně ředitelky byly ve školce zrušeny všechny nadstandardně placené kroužky (syn ve věku 4 let stejně nikam nechodil, první rok mi přišlo, že jsou kroužky zbytečné, že dítě má dost co dělat s normální adaptací do školky) s tím, že většinou nejsou spokojeni s kvalitou a že jim oddělování dětí, které mají zaplacené kroužky, od ostatních, narušuje denní režim. Místo toho mají VŠECHNY DĚTI V RÁMCI BĚŽNÉHO PROGRAMU flétnu, keramiku, cvičení na balančních míčích, do budoucna se počítá i s angličtinou. Co víc si přát? Jsem naprosto spokojená.

3. Jaké jsou podle vás výhody, nebo nevýhody nabitého programu? Nabitý program: na jednu stranu se dítě nenudí, na druhou stranu ho může přemíra aktivity stresovat. Jde o to najít přiměřenou úroveň aktivity, aby dítě mělo možnost rozvíjet se jak organizovanou činností, tak volnou hrou. Naše školka dbá na to, že děti nejsou do žádných aktivit nuceny a v rámci "bloku" si i můžou vybrat z různých úkolů.

4. Co od mateřské školy očekáváte? Viz bod č. 1
 Jíťa 
  • 

Re: Školka 

(24.3.2008 21:22:28)
Nezlob se, ale mě se nelíbí představa, že se VŠECHNY děti učí hrát na flétnu, angličtinu, či cokoliv jiného takto specifického. Podle mě by školka měla skutečně zajistit, aby si dítě jednotlivé aktivity pouze vyzkoušelo. Jak to budou třebas řešit s dětmi, které nemají tak dobrou jemnou motoriku prstů a tudíž nezvládnou hru na flétnu? Nebo s dětmi, které zatím mají problémy s mluvením, či malou slovní zásobu a najednou by se měly učit anglicky? Stejné je to např. s plaváním pro všechny - co děti, které jsou už tak dost často nachlazené?

Prostě tyto aktivity patří do skupiny výběrových - tedy nepovinných. Osobně by se mi nelíbilo, kdyby se mé dítě muselo POVINNĚ zůčastňovat všech vyjmenovaných aktivit. Co kdyby školka nabízela také povinně jógu, saunu, náboženství, balet, box či cokoliv jiného?
 luthienka 


Re: Školka 

(25.3.2008 12:52:33)
To, že je aktivita zařazená v denním programu neznamená, že ji dítě MUSÍ absolvovat. Jsou děti, které určitou činnost dělat nechtějí, tak je (co já vím) nikdo nenutí. Jen je podmínka, aby nerušily ostatní. V denním programu je cvičení, zpívání, malování, stříhání, modelování...To by nevadilo a flétna by vadila? Kde je hranice co je standartní a co nadstandartní?

A ke hře na flétnu: Je to spíš zábava, dechové cvičení. Jinak přínos pro dítě to má podobné jako zpěv. Pokud chci, aby dítě opravdu umělo hrát na flétnu, rozhodně to nezajistí výuka v MŠ.
 Jíťa 
  • 

Re: Školka 

(25.3.2008 19:12:31)
Kamyš napsala:
"mají VŠECHNY DĚTI V RÁMCI BĚŽNÉHO PROGRAMU flétnu, keramiku, cvičení na balančních míčích, do budoucna se počítá i s angličtinou"

Ano, mně by flétna aj. vadila. Podle mě je to skutečně aktivita navíc, která nemusí všem dětem vyhovovat. Proč ne třeba housle? Nástroj jako nástroj. Vadila by mně i angličtina, sauna, plavání a další podobné aktivity pro VŠECHNY děti.
 kaMyš 


Re: Školka 

(25.3.2008 19:15:42)
Jíťo, ta flétna není primárně z hudebního hlediska, ale z hlediska zdravotního. Učí děti správnému dýchání a nějakým zázrakem (nevím jak to funguje) působí dobře na imunitu, děti jsou míň nemocné.
 kaMyš 


Re: Školka 

(25.3.2008 19:22:09)
A k tomu "všechny děti" - je to, jak píše Luthienka. Je to zařazeno v denním programu, ale děti do toho nikdo nenutí! Stejně jako do ničeho jiného. Povídala jsem si o tom s učitelkou, mají program rozdělený do jakýchsi bloků a v každém bloku nabízí dětem různé činnosti, aby si každý mohl vybrat, na co má chuť. V praxi si to moc nedovedu představit a učitelka říkala, že je to samozřejmě náročný zorganizovat - pro mě je důležitý, že se snažej.

Jo, to jsem ještě nenapsala, že všechny děti se učí znakovou řeč ;) Ale to je fakt jen "hrou", některé děti se naučí víc slov, některé skoro nic.
 Jíťa 
  • 

Re: Školka 

(25.3.2008 19:49:06)
Pokud ti to vyhovuje a jste s tím spokojeni, proč ne. Já jen na různé tzv. "zdravé" věci příliš nevěřím. A o tom, co se moje dítě bude učit a kdy bych si ráda rozhodla sama - až usoudím, že je na to zralé.
Pokud se to, co se naučí ve školce nebude dále rozvíjet ve škole, je veškeré učení zbytečné.

Ono toho tzv. "zdravého" jsem za svůj život viděla hodně. Vždycky se najde jedinec, pro kterého to zdravé není.
Údajně je zdravé chodit bosky (alespoň kdysi se říkalo, že to podporuje přirozenou klenbu nohy). Já z toho mívám rýmu.
 lena 
  • 

Re: Školka 

(25.3.2008 19:56:06)
pro maminky: bludnykruhmatek.blog.cz
 Míša, Juli 4 roky 
  • 

Re: Školka 

(26.3.2008 2:15:15)
Vzhledem k počtu dětí ve třídách se učitelka těžko zvládá individuálně věnovat dětem. Sama mám pedagogické vzdělání a zkušenosti. Moc si nedovedu představit vedení keramiky nebo cvičení na balančních míčích, kdy je třeba děti vyloženě kontrolovat, aby provedly cvik správně.
Individuální přístup (v kroužku bývá tak 10 dětí oproti 20 ve třídě) a zajímavé aktivity nad rámec toho, co jsou učitelky schopné poskytnout, v tom vidím výhodu kroužků.
Každopádně ve školce jako takové je určitě nejdůležitější osobnost učitelky a její přístup k dětem...
 Natalie 
  • 

Odpověď - článek 

(22.3.2008 10:46:53)
1. Prohlédla jsem si dvě zdejší školky - obecní a církevní, a to zhruba rok před možným nástupem dítěte do školky. Rozhodla intuice - na základě chování učitelek a útulnosti zařízení. I když obecní školka je nová a moderní, připadala mi neosobní a učitelky jakoby prepracované.

2. Ani v jedné školce nebyla žádná mimořádná nabídka zájmových kroužků, výtvarná/hudební výchova v obou dostačující. Uvítala bych nabídku hry na flétnu nebo výuku angl. jazyka, což nebyl ten případ.


3. Upřednostňuji zlatou střední cestu. Pro mladšího předškoláka je školka plná nových podnětů, další kroužky nejsou nutné, starší předškolák zvládne bez újmy i další kroužek jako cvičení, jazyk. kroužek apod., rozhodně ale ne každodenní odpolední program.

4. V posledních letech se společenský tlak přenáší i na malé děti, přičem se v jejich programu zapomíná na obyčejné vypnutí - hraní. Psychosomatické, motorické a další poruchy jsou důsledkem vývoje dnešní doby.


4. Co od mateřské školy očekáváte?
 Zuzana + kluk04 + holka06 


výběr školky 

(22.3.2008 11:20:07)
Podle čeho...
Zaujal mne již dříve přístup k výuce a výchově na principu Montessori, a proto jsem se zpočátku zaměřila na hledání takovéto školky v našem okolí. Do státní nás nevzali (nebydlíme ve spádové oblasti a dítěti navíc nebyly ještě tři roky), chodili jsme rok do soukromé anglické. Byli jsme spokojeni, ale narodilo se nám druhé dítě a z finančních důvodů jsem po roce začala hledat školku státní (školné pro obě děti by nás vyšlo na 32 tisíc měsíčně).

Vytipovala jsem si 3 školky v nejbližším okolí, zjistila, jaké jsou v nich možnosti přijetí, navštívila jsem školku, která se mi zdála nejvhodnější. V této fázi jsem považovala za důležité i určité materiální vybavení, zejména velikost a vybavenost zahrady.

Ve školce jsem si domluvila návštěvu již před dnem otevřených dveří a prošla jsem konkrétní třídy s konkrétními učitelkami. Nejvíc mne zajímalo, kdo přesně bude učit moje dítě, jaký je to člověk. Do jedné třídy jsem úmyslně šla i bez ohlášení :-). Všímala jsem si reakcí učitelek, jejich chování.

„Bohatý“ program mne příliš neovlivnil. Děti běžně ve školce chvíli cvičí, chvíli si hrají, chvíli jedí, chvíli se věnují výtvarné činnosti, učí se básničky, každý den jdou ven. Nevím, jak bych si měla představit program "nabitější" nebo méně nabitý. Asi by bylo výstižnější říct „volné hraní a tvoření“ versus „konkrétní disciplíny“. Ale i to volné hraní a tvoření má svůj smysl. Je mi vlastně skoro jedno, co děti dělají, zajímá mě spíš JAK to dělají a v jaké atmosféře. Při volné hře se určitě lépe rozvíjejí sociální dovednosti než při hře na flétnu nebo frontální výuce anglického jazyka.

A co očekávám... školka je první kolektivní zařízení, do něhož mé dítě vstupuje. Očekávám, že si zde bude hledat své místo mezi vrstevníky, bude se učit pravidlům mezilidského jednání a spolupráce, naváže první přátelství. Prostřednictvím různých činností si bude budovat sebevědomí. Učitelky by měly nabídnout program - děti milujou aktivity, ale respektovat osobnost jednotlivých dětí. Nepotřebuji, aby kohokoli chválily či trestaly (tomu se ale asi v našich školkách nevyhneme).

Takže stručně - filozofie školky a přístupu k dětem je pro mě důležitější než nabídka kroužků.

 Kačislava 


Proč moje děti milují svou školku 

(22.3.2008 15:13:35)
Naše školka je báječná a přitom by s ní většina rodičů asi pohrdla - nemá žádné kroužky a vzhledem k tomu, že kromě denního provozu zajišťuje i internát, je část dětí i z problematických sociálních podmínek. Já na ni však nedám dopustit: právě kvůli internátnímu provozu má snížený počet dětí ve třídách (zapsaných je 20, ale většinou se jich sejde kolem 15) a prakticky "rodinný" charakter. Děti v obou třídách (víc tam není) jsou smíšené jak věkově, tak národnostně, protože kvůli menšímu počtu dětí a zvýšené logopedické péči je tam větší množství dětí ruských, ukrajinských, vietnamských i romských. Někteří rodiče jsou evidentně majetní a jezdí do školky ve svých audi a porsche, někteří rodiče žijí v azylových domech. Některé maminky děti berou po obědě, některé maminky vodí děti až na noc (zdravotní sestry,...). Díky internátu se nemusím pokaždé hnát z práce z opačné části města, mohu si zaplatit i večeři a děti vyzvednout po šesté hodině. Přesto nebo právě proto vytvořila tahle malá školka unikátní "multikulturní"prostředí, kam se obě moje děti (5 a 6 let) každé ráno strašně těší a když jsou nemocné a musejí zůstat doma, vždycky to opláčou. A navíc tam skvěle a nápaditě vaří. Školku nám poradila její ředitelka, která má ovšem na starosti i jinou, mnohem větší školku s mnoha kroužky a 25 dětmi ve třídě - my však hledali spíše přátelské a rodinné prostředí než "továrnu". Teď, po dvou letech, musím říct, že jsme udělali dobře.
 Kačislava 


Re: Proč moje děti milují svou školku 

(22.3.2008 15:18:55)
Zapomněla jsem dodat, že obě školky, ta naše malá i ta velká s mnoha kroužky jsou 5 minut chůze od našeho domu, což je podstatná informace.
 JiBi* 


Re: Proč moje děti milují svou školku 

(23.3.2008 10:27:52)
Kacislavo, takova skolka bude asi v nejakem velkem meste...??
 Kačislava 


Re: Proč moje děti milují svou školku 

(23.3.2008 12:04:33)
JiBi, je v Praze. Ale myslím, že i na velké město je to hodně neobvyklá školka, buď jsou tu "fabriky" nebo soukromé školky, kde se za snížený počet dětí ve třídách platí.
 Irena, 3 děti 
  • 

Vybírali jsme srdcem 

(23.3.2008 8:44:00)
Do první školky chodil syn ve 3 letech.Byla to vesnická školka s autoritativní paní učitelkou. Syn přestal kreslit, vyvíjet se v řeči.Pak jsme objevili církevní mateřskou školku a to byl balzám. Nehraná vlídnost, laskavost, vstřícnost. Přestože musíme dojíždět a děti brzy vstávat, neměnili bychom. Děti jsou šťastné a moc se tam těší. Školka klade důraz především na budování vztahů a ne na výkonnost. To je i můj názor k anketě, že nabitý program podporuje spíš výkonnost. Předškolní děti by měly mít málo kroužků, nejlépe by školka měla ve svém programu zahrnovat aktivity tak, aby děti nemusely navštěvovat moc kroužků.(otázka je, proč by vůbec musely mít nějaké kroužky v tomto věku). To znamená, že považuji za lepší výtvarné a jiné činnosti integrovat do běžného programu školky - během týdne v MŠ výtvarničit, tančit, zpívat, cvičit, hrát si - mít centra aktivit, modelovat, atd. Cílem předškolního vzdělávání by měla být především výchova ke zdravým vztahům k sobě, rodině, kamarádům, ke světu, poznávání světa kolem sebe apod. To se ale nedá vybudovat u dítěte s nabitým programem, které běží z jednoho kroužku na druhý.Taktéž je to problém u dítěte, které je ve školce do večera. Školka nemůže suplovat rodiče, kteří nemají čas. Výchova rodičů a školky by se měla doplňovat. Od mateřské školy očekávám přesně to, co nabízí naše církevní školka, tedy jak jsem uvedla - lásku, vlídnost, budování vztahů, radost ze sdílení se, učit se pomáhat druhým,... - především budování kvalitních vztahů propojené s objevováním světa prostřednictvím výtvarničení, hudby, keramiky, pohybu,...
Pokud se týká otázky na výhody či nevýhody nabitého programu, vidím nabitý program spíš jako nevýhodu. Kvůli budoucím důsledkům. Částečně jsem na to odpověděla výše. Předškolní věk je doba, kdy děti vše kolem nasávají jako houba. Pokud se jejich zájem o svět redukuje jen na výuku na kroužcích, dostává jejich citový život velkou doživotní ránu. Malé děti jsou hravé, radostné, plné nadšení a dokážou rozdávat mnoho nefalšované lásky, mají specifické potřeby, které nabitý program potlačuje nebo alespoň nemůže uspokojit.Co do dítěte "neinvestujeme" v předškolním věku, to už nikdy nedoženeme. Myšleno samozřejmě po citové stránce.
 KačkaH 


jednoznačně v místě bydliště 

(23.3.2008 9:19:35)
Zcela záměrně jsme vybírali školku v blízkosti bydliště, jednak nechci být odkázaná do role taxikáře a jednak si myslím, že je fajn, když se rodiče a děti potkávají i mimo školku. Přiznám se, že nejsem příznivcem nabitého programu malých dětí a víc se mi líbí, když jsou aktivity jako malování a zpívání integrovány do běžného života školky. U nás tomu tak rozhodně je. Samozřejmě v odpoledních hodinách jsou i zájmové kroužky pro ty, kdo chtějí, přednost mají předškoláci, což si myslím, je také fajn. Děti by se měly vyvíjet spontánně, tzn. jsem příznivcem tzv.projektového vyučování - teď se "učíme" o jaru, tak pojďte namalovat jarní obrázek, povídat si o jarních kytičkách, vyrobit si Moranu a společně ji vhodit do potoka, naučit se pár jarních básniček a písniček. A schválně děti, až půjdete s maminkou či tatínkem odpoledne ven, kdo uvidí víc ptáčků, kytiček, rozkvetlých stromů atd. Co mě ale v naší školce moc chybí jsou společné akce typu - vycházka do jarní přírody, společné pálení čarodějnic s rodiči, atd.atd. Na druhou stranu je ale fakt, že se paní učitelky párkrát pokusily udělat společné odpoledne pro maminky s dětmi a zájem byl žalostně malý. Bohužel. Většina rodičů bere školku jen jako odkládací ústav, kde by je měli naučit maximum věcí, ale o spolupráci se nedá mluvit prakticky vůbec. Aspoň u nás ne. Věřím, že na vsích a menších městech to funguje líp a díky spolupráci s rodiči se dají pořádat i bojovky a stezky odvahy apod. My si musíme s podobně aktivními maminkami pomoci samy.
 Líza 


Re: jednoznačně v místě bydliště 

(23.3.2008 10:37:58)
K tomu žalostně malému zájmu: dokud jsem byla na MD s druhým dítětem, vymetala jsem všechny společné akce pro rodiče školkových dětí. Když jsem začala chodit na tři čtvrtě úvazku, už jsem si z nich musela vybírat. Teď pracuju na celý a není dost dobře možné, abych si brala v práci dovolenou na školková odpoledne. V naší současné školce několikrát za rok uspořádají společnou akci pro děti a rodiče, která se koná o víkendu - ale v kolika školkách to tak je? Jinou takovou neznám.
 Kačislava 


Rodiče to z práce nestihnou 

(23.3.2008 12:11:02)
Naprostá pravda - pokud je u nás ve školce aktivita pro rodiče s dětmi, bývá třeba od čtyř hodin. Tam si mohou dovolit jít jen rodiče, kteří jsou na rodičovské dovolené dovolené nebo zrovna nepracují, z těch zaměstnaných to prakticky nikdo nemůže stihnout.
 Jíťa 
  • 

akce pro rodiče s dětmi 

(24.3.2008 21:42:38)
V naší školce, kam dcerka před lety chodila, pořádalo tyto akce pro rodiče a děti SRPŠ a to v odpoledních hodinách, až po ukončení běžného denního provozu školky. Školka jen zapůjčila prostory - buď jednu třídu, kterou rodiče po sobě uklidili, nebo školní zahradu - nebyl to problém, neboť školnice měla byt přímo ve školce, takže záleželo jen na dohodě. V některých případech si SRPŠ domluvilo sál v obecním kulturáku nebo tělocvičnu ve škole nebo sokolovně.

Zájem rodičů byl vždy poměrně velký, v některých případech (např. společný výlet) platilo, že přednost měli dříve přihlášení.
 Myšutka* 


Re: jednoznačně v místě bydliště 

(25.3.2008 8:34:48)
Ono je těžké brát si volno z práce, když školková akce začíná v 15:00.... Před pár lety tyhle akce školka pořádala od 16:30 (to normální provoz končí) a účast byla hojná. Pak se změnila ředitelka a i když učitelky neměly námitky a byly ochotné dál akce pořádat později odpoledne, ředitelka je přesunula. A účast je mizivá.
Budu upřímná - akce jsou co měsíc a já bych si musela pokaždá brát dovču. A za tomi to fakt nestojí. A brát si náhradní volno taky nemůžu, protože si ho pravidelně beru v pátek, aby aspoň jednou týdně byly děcka celé odpoledne s mámou.
 tereza, dvě děti 
  • 

odpověďi 

(23.3.2008 9:41:18)
1. MŠ jsem vybírala tak, aby mi prostě vyhovovala - tzn. programem, vnitřním vybavením (hračky, celková úprava prostředí), učitelky, celková atmosféra, zahrada . . .
2. o kroužky jsem zájem záměrně neměla, chtěla jsem, aby aktivity byly součástí běžného programu dne, přirozeně, . . . vybrala jsem školku waldorfskou, učitelky jsou opravdu obětavé, dětem se během dne harmonicky střídají fáze volné hry a poté řízené "zábavy" (prstové hry, výtvarné činnosti, zpěv apod.), která myslím je pro děti této věkové skupiny vhodnější než nějaké docházení do "speciálních kroužků"
3. výhody tohoto "nezátěžového programu" jsou podle mě tyto: dítě je vychováváno na základě svého věkového stupně, ale přitom se vyvíjí, rozvíjí svou představivost, zpívá, . . . až povyroste, bude se učit ve škole a určitě bude docházet do kroužků.
Docházka do výtvarného kroužku v předškolním věku mi přijde zbytečná - vždyť kreslení má být přirozenou součástí rodinného života. Není to nic speciálního, na co se dochází do kroužku, nic mimořádného. Dítě má vyrůstat v prostředí, kde se místo zapnutí televize prostě vezme papír a pastelky a kreslí se.
Kroužky mohou toto suplovat, nahradit ty "prázdné díry" v rodinné či "školkové" výchově, ale jsou až na druhém místě, jako pojistka, když to jinak nejde, jinak pro děti do sedmi let podle mě platí, že základ je v každodenním obyčejném prožívání doma či ve školce.
4. od MŠ očekávám, že dětem poskytne podnětné prostředí, milé "mateřské" učitelky, které prostě a přirozeně na děti působí svou celou osobností. Učitelky, které rády s dětmi kreslí, zpívají, povídají si o zvířátkách, o svátcích, o přírodě . . . taková čistota, jistota, kterou dítě v tomto věku potřebuje. Učitelky, které zpívají, protože musí, takže to nějak přežijou . . . a potom děti odesílají do speciálních profesionálních kroužků, aby si to děti vynahradily, podle mého do školek nepatří.
Takže očekávám radost, kterou učitelky přenesou na děti, radost z tvoření, prožívání.
Nabídku kroužků neočekávám. To přijde později, při školní docházce.
5. co dodat - kroužky jsou podle mě opravdu nějaký nadstandard, když to nejde jinak. Chápu, že v některých rodinách je prostě důvod, proč to kreslení, zpívání, přirozený pohyb apod. nejde, maminka není ten pečovatelský typ a lépe než být nervní maminkou je dát dítě do kroužku a zprostředkovat mu zážitky jinak. Chápu to a je lepší být klidný a hodný rodič, který si dítě vyzvedává z kroužků, než nervní a vystresovaný rodič, kterého prostě ta každodenní práce s dětmi tak nenaplňuje.
Takže kroužky ano, ale jen jako "druhá" možnost, když to nejde jinak. Ne automaticky, aby dítě mělo něco lepšího, abych dítěti dala nějaké výhody . . .
 Evka 
  • 

vyber skolky 

(23.3.2008 10:31:57)
1. vzhledem k dalsimu ne zcela planovanemu tehotenstvi jsme skolku vybirali hodne narychlo. Chtela jsem, aby si Adelka zvykla driv, nez se narodi sestricka... Hledala jsem skolku, ktera bude nejbliz a ktera bude aspon trochu v pohode - prostredi, ucitele, doplnkove aktivity... Nejblizsi skolka mela misto volne a ikdyz jsem byla celkem zdesena z prostredi, nekterych ucitelu... tak jsem byla rada, ze misto je. V dalsi skolce, ktera je dal, ale dostupna misto nemeli a jednani reditelky bylo odstrasujici, prostory jsem nevidela... Ale nez Adelka do skolky nastoupila, zmenila se v nasi skolce pani reditelka, vymenila vsechny ucitele a zacala pracovat na zmene prostredi. Nyni jsem s nasi skolkou na 95% spokojena, drobne vady se najdou vsude :)

2. pri vyberu me bohuzel nemohlo ovlivnit nic z uvedeneho, ale pokud by tomu tak bylo, rozhodne jsem rada, kdyz je vse mozne integrovano do dopoledniho programu skolky v rozumne mire a v odpolednim programu jsou ruzne krouzky pro deti, ktere nemohou chodit po obede a maminky, ktere berou deti po obede maji z ceho vybrat, kdyz chteji. U nas je fletna, plavani, rytmik a keramika. Vse doporucuji pro starsi deti, takze zatim nemame odzkouseno, ale ostatni maminky si to chvali... Je bezva mit moznost volby krouzku ve znamem prostredi se znamymi detmi...

3. pokud je nabity program v ramci dopoledne ve skolce, vidim problem hlavne v mnozstvi deti na jednoho ucitele. Obvykle je deti moc a ucitele se nemohou detem u slozitejsich cinnosti dostatecne venovat. Taky je spousta deti (Adelka patri mezi ne), ktere to nezajima. Radeji si hraji samostatne, sami se rozhoduji, co zrovna budou delat... To pak ucitele lituji, kdyz maji takovych deti vic a maji je donutit neco delat spolecne... Vyhodou pak muze byt pravidelnost nejakych aktivit, jasny program...

4.hlavne ocekavam, ze zde bude moje dite travit cas hrou s vrstevniky. Zatim ma 3 roky, tak neni potreba nic dalsiho. Mela by se naucit s vrstevniky vychazet, spolupracovat, hrat si. Budu rada, kdtz si osvoji zakladni normy chovani a mezilidskych vztahu v teto vekove skupine. Jinde tu moznost moc nema.
Pozdeji ocekavam nejakou pripravu do skoly, myslim tim samostatnou praci s vytvarnymi a psacimi potrebami, delsi doba soustredeni na neco a podobne...

5. Za samozrejme povazuji rozdeleni dopoledne na rizenou i nerizenou hru u mladsich deti... Zarazeni rikanek a pisnicek s pohybovym vyjadreni, spolecne hry, povidani a tak podobne. Taky traveni co nejvice casu venku, at uz na hristi nebo na prochazce. Je mi ale jasne, ze jsou skolky, kde toto samozrejmosti neni...
 Marta + Lada 3r. 
  • 

Odpověď na anketu 

(23.3.2008 10:39:50)
1. MŠ jsem vybírala podle toho, že Lada znala několik dětí, které ji už navštěvovali. Naštěstí v mnou vybrané školce měli volno.
2. Ne neovlivnil. Až dodatečně jsem se dozvěděla o nabídce kroužků. Ladě budou 3 roky až za měsíc a do školky chodí zatím jen 5 dní v měsíci. V tuto chvíli je pro mě rozhodující, že se tam Ladě líbí. Myslím, že v běžném programu mají dost výtvarných i sportovních činností. Od 3. tř. uvažuji o plavání a ve 4. tř. o angličtině, ale to je ještě budoucnost. Ještě jsem se ani nezajímala o kvalitu těchto kroužků.
3. Výhody mě žádné nenapadají. Nevýhodou je, že děti mohou být přetížené. I když Lada zatím žádný kroužek nenavštěvuje, chodí ze školky dost unavená.
4. Od MŠ očekávám, že Lada bude v kolektivu stejně starých dětí, aniž by mě k tomu potřebovala. Učí se vycházet s dětmi i s dospělými mimo okruh rodiny.
 dahu 
  • 

Výběr?  

(23.3.2008 16:44:13)
Ráda bych se zapojila do ankety, ale obávám se, že o výběru už se v současné době, alespoň v lokalitě mého bydliště ani moc mluvit nedá. Syn terpve bude mít 3 roky, nicméně termín přihlášek do MŠ je již teď v dubnu, takže jsme se do toho pustili:
1. Podle čeho jste vybírali mateřskou školu?
Přihlášku podáme do tří MŠ současně a to podle kritéria lokální dostupnosti. Jestli to k něčemu bude dobré, teprve zjistíme, ale podle informací ředitelek, budeme šťastní jako blechy, pokud místo pro našeho juniora bude alespoň v jedné z nich.

2. Ovlivnil vás při výběru i bohatý program, např. kroužky a nadstandardní aktivity, nebo preferujete, pokud jsou např. výtvarné činnosti integrované do běžného programu školky?
Výběr by mě samozřejmě ovlivnil, ale opět platí, že budeme šťastní jako blechy, pokud...

3. Jaké jsou podle vás výhody, nebo nevýhody nabitého programu? Výhody i nevýhody lze posuzovat až na základě konkrétních zkušeností a samozřejmě osobnosti dítěte. Jsou děti živější, které potřebují aktivit více, ale na druhé straně jsem zastáncem názoru, že všeho v rozumné míře.

4. Co od mateřské školy očekáváte?
Syn je společenský tvor, očekávám, že kontakt s dětským kolektivem pro něj bude užitečný. Přála bych si, aby se mu v MŠ líbilo a chodil tam rád.

5. Co bych dodala? Doufám pevně, že se nám podaří syna do školky od září umístit, protože situaci s kapacitami vidím dost zoufale. Bohužel, jak je tomu v tomto státě zvykem, problémy se řeší, až už opravdu hoří. A tak navzdory všem prognózám demografů a v poslední době i statistikám porodnosti kapacity mateřských škol narůstají jen velmi pozvolna...
 Jíťa 
  • 

anketa 

(24.3.2008 20:41:29)
1. Při výběru se řídím mnoha kritérii, dostupnost, provozní doba, jací jsou tam učitelé, vybavenost – jestli má školka zahradu, jaký nabízí program i kroužky – nejsem sice zastánce mnoha kroužků, ale na druhou stranu si myslím, že 1-2 kroužky dítě nepřetěžují. Také mě zajímá, jestli tam chodí nějaké děti, které už známe z hřiště a vůbec kolik je ve třídě dětí celkem.
Na druhé straně školka nemusí splňovat všechna vyjmenovaná kritéria, důležité je, v jaké jsou kombinaci.
Sice máme ještě na školku čas, ale už teď jsem rozhodnutá nedat dítě do místní školky a to hned ze dvou důvodů: 1. Ve školce je jen 7 dětí (během několika posledních let jich tam nikdy nebylo více než 10) což sice umožňuje individuální přístup (na druhou stranu to nenutí děti k samostatnosti), ale znemožňuje to jakékoliv kolektivní hry – rybáři jedou, zajíček v své jamce, pešek apod. 2. Jedna z učitelek nedokáže říct větu, která by neobsahovala sprosté slovo (pokud to nedokáže v běžné komunikaci, pochybuju, že si mezi dětmi dá pozor).

2. Už jsem napsala, že preferuji, když školka nabízí různé kroužky z nichž si dítě (případně já) může 1-2 vybrat. Více kroužků podle mě dítě příliš omezuje a svazuje – je to jako by už chodilo do školy s pevným rozvrhem. Podle mě, je dobré, pokud má dítě o něco zájem tak mu umožnit se tomu věnovat a kroužky ve školce to rodičům usnadňují (odpadá dojíždění kamsi odpoledne). Zároveň jsem pro to, aby se v rámci běžného denního programu děti společně věnovali různým činnostem – údajně se od toho před lety upustilo a preferoval se individuální program. Společné kreslení, zpěv nebo cvičení umožňuje dětem se seznámit s něčím novým, případně se něco nového naučit a také jej postupně připraví na školu. Samozřejmě ne celý den, ale jen část – cca ½-1 hod denně podle věku dětí a zbytek dne bych nechala k samostatnému hraní.

3. To je čistě individuální. Zatímco 1 dítě nezvládne ani jeden kroužek, 2. Může mít třeba 3 i více a nepřijde mu to omezující. Je jen na rodičích, aby odhadli možnosti svého dítěte. Já osobně v nabitém programu žádné výhody nevidím a znovu opakuji, že 1-2 kroužky jsou pro dítě dostatečné – umožňují mu rozvíjet individuální potřeby a neomezují jeho prostor pro samostatnou činnost.

4. Především očekávám, že tam dítě bude chodit rádo, bude se tam těšit jak na kamarády, tak na učitelky. Dále očekávám dobrou komunikaci mezi učiteli a rodiči. A v neposlední řadě také očekávám, že školka děti naučí i něco nového, co mu sama rodina nemůže zajistit.

5. Zastávám názor, že každé dítě by mělo navštěvovat školku a to od 3 nejpozději 4 let věku. Dle mého dítě potřebuje kolektiv stejně starých dětí, aby se naučilo s nimi komunikovat, spolupracovat, bránit se, tolerovat odlišnosti apod.
 Líza 


Re: anketa 

(25.3.2008 5:55:28)
Nevím, jestli bych byla úplně spokojená s představou, kterou někdo psal, že vlastně cvičení, mzicírování, výtvarku, přece dělají učitelky s dětmi v rámci výuky a musí to stačit. On je velký rozdíl, JAK to dělají. Na kroužku by v optimálním případě měly být schopnosti dítěte rozvíjeny víc než v normální školkové výuce, třeba lektorem, který to zná do větší hloubky než všestranně, ale povrchněji zaměřené učitelky, popř. u dítěte, které je v tomhle směru víc obdařené.
Nedá se srovnat výtvarný školkový kroužek dcery s tím, co běžně kreslili - rozdíl dokonce nebyl v tom, kdo kroužek vedl, ale v tom, že na kroužek chodili jen ti, kdo měli zájem a zároveň jim bylo aspoň 5 let; bylo jich tam málo, nebylo už třeba řešit elementární věci jako s tříleťáky a bylo možné dělat opravdu nádherné a náročné věci, na které by ve třídě nebyl čas ani prostor. Stejně tak ostatní věci - flétna, dramaťák, tancování, angličtina, které učily externí lektorky.
Pokud jde o podiv někoho, kdo psal níže, nad tím, že by se musely kroužky platit - no to tak prostě je; co není součástí standardní školkové výuky a člověk to chce navíc, to se platí, na tom přece není nic divného. Ono to neznamená, že děti nebudou zpívat a tancovat normálně ve školce, ale že pokud chceš něco navíc, je třeba si to připlatit.
I když kroužky považuju za nadstandard, myslím, že jsou fajn a třeba mladší z mých dětí je vysloveně žere ;-), šikovné je, že kvůli nim nemusí nikam přecházet, takže chodí na 3 týdně z vlastního výběru a to jsem jí ještě čtvrtý upřela s tím, že přece nemůže vymést úplně všecko ;-)))
 Linda + 2 kluci 4 a 1,5roku 
  • 

Můj názor 

(24.3.2008 21:07:36)
Zavidim vsem maminkam, kterym vzali deti do skolky. Me nevzali toho starsiho ani letos, takze nas ceka dalsi rok v soukrome anglicke skolce, kde jsem sice velmi spokojena po vsech strankach, ale je to darda pro rodinny rozpocet. Ja vim, pristi rok mi ho v 5 letech budou muset jako predskolaka vzit, ale mam obavu, ze po 2,5 letech v anglicke skolce by hodne ztratil z toho, co se naucil a pro nas by to byly do te doby vyhozene penize. Takze ho tam mozna nechame, nez pujde do prvni tridy.
To, ze pracuji na ZL (mam ucetni firmu) nikoho moc nezajimalo, hlavnim duvodem, proc mi kluka nevzali bylo, ze mam jeste jednoho mladsiho a na nej beru rodicak. Nikdo uz ale nevidi, ze i pro nej musim 2 tydne platit skolicku, protoze jinak bych nemohla pracovat. Takze vetsinu toho, co vydelam, zaplatim za skolky.
Takze kladny nazor ode me neuslysite. Rozhodne nehodlam uplacet vzeti do MS formou sponzorskeho daru, coz se stalo moji sestrenici. Kdo dal dar, toho dite vzali.
Stat a hlavne zrizovatele by se meli zamyslet nad tim, jaky je prirustek obyvatel dane mestske casti, kolik se tam stavi bytu, ze se dnes rodi velky pocet deti a ze predskolnich zarizeni zacina byt nedostatek.
 Líza 


Re: Můj názor 

(25.3.2008 5:46:26)
Lindo, a nezdá se ti, že je opravdu potřebnější než ty ta matka, která potřebuje školku denně a ne jen 2x týdně? (Což vyplývá z toho, že píšeš, že mladší chodí jen 2x týdně...) Kdybys měla malého v jeslích na každý den, v přijímacích kritériích do školky bys byla v úplně jiné skupině a možná by se starší dostal. Na tom přece není nic divného. Ostatní holt rodičák neberou, s mladším dítětem nejsou doma ani zčásti a tak potřebujou školku víc.

 Ivka(kluci 2 a 7let) 
  • 

Všechno má svá pro i proti 

(24.3.2008 22:54:47)
Starší syn navštěvoval úžasnou Montessori školku. Vlídné prostředí, učitelky se srdíčkem na pravém místě. Chtěla bych jen všem vybírajícím sdělit, že vše každá mince má dvě strany a vše, z čeho jsem byla zpočátku nadšená, zpětně nehodnotím jednoznačně pozitivně. Např. každé dítě si volí činnost dle svého zájmu - to je prima, ale můj syn ve školce 3 roky v podstatě stavěl lego a hrál fotbal (tj. totéž, co dělal doma). Ostatní činnosti (výtvadné, dramatické apod. které třeba zrova já moc neumím...) mu byly nabízely, ale "nechtěl",tedy nedělal. Ve škole pak např. grafomotorika dost chyběla...Nebo věkově smíšené třídy-pro 3-letého je jistě motivující, když vidí starší děti, co toho víc umí, ALE co pak ti předškoláci, kteří stále "čekají" na ty malé, na procházce obejdou jen nejbližší okolí, a z hlediska přípravy na školu by snesli už nějaký pevnější a náročnější program...zkrátka zvažte si to a také zvažte co se hodí zrovna pro vaše dítě.
Co se týče kroužků- zase je třeba zvážit konkrétní pro a proti. V naší školce bylo např. plavání. Byla jsem pro, než jsem se dověděla, že plavání (čistého času 30min ve vodě)zabere čas 9-13h, neboť autobus sváží děti ještě z dalších 2 školek+převlékání, sušení... tak mi přišlo, že je syn spokojenější, když si celé dopo hraje ve školce.
Angličtina a další aktivity-chce to rozumně,někdy mi přišlo, že je to spíš ambice rodičů, také je trochu paradox, kolik rodičů chce dát dítě od 3 let na angličtinu, a přitom čtvrtina dětí pak má odklad školní docházky (že by ambice rodičů vyprchaly...?)
Největší potíž je počet dětí ve třídě.24 dětí s 1-2 učitelkami je prostě moc...(jenom těch utřených nosů a zadečků!)
 Jana, kluk3,5 
  • 

výběr ? to je vtip ? 

(24.3.2008 23:05:11)
1. Podle čeho jste vybírali mateřskou školu?

2. Ovlivnil vás při výběru i bohatý program, např. kroužky a nadstandardní aktivity, nebo preferujete, pokud jsou např. výtvarné činnosti integrované do běžného programu školky?

3. Jaké jsou podle vás výhody, nebo nevýhody nabitého programu?

4. Co od mateřské školy očekáváte?

5. A cokoli, co vás k tématu napadne. Odpovídejte prosím v diskusi pod touto anketou.

1) Mluvit o možnosti výběru v době, kdy městské MŠ praskají ve švech je spíš špatný vtip. Výběr de facto neexistuje - tedy alespoň ne pro mámy, které nemají řidičák a možnost denně dítě vozit několik desítek kilometrů do vesnické školky, kde ještě možná jedno dvě místa pro děti jsou !!!! Příslušná ministerstva žel situaci nijak neřeší (možnost nechat si hlídat dítě profesionální chůvou se ŽL za řešení nepovažuji, protože pochybuji, že chůvy bude někdo kontrolovat takovým způsobem, jako jsou hlídané MŠ - tj. dodržování hygienických, bezpečnostních norem a plnění školkových osnov. Takže "výběr" spočíval v modlení se, abychom byli mezi tou menšinou vyvolených, které do nějaké, jakékoliv školky vezmou.

2) Vzhledem k počtu zájemců o MŠ si myslím, že školky nic nenutí, aby nějaký super program vymýšlely. Takže jakákoliv nabídka super nabitého programu mě přivádí k myšlenkám : 1) je to jen "naoko", aby rodiče měli pocit, že jejich potomek je "všestranně rozvíjen" 2) jak to proboha chtějí při tom počtu dětí ve třídě stíhat ? 3) platí se za tyto extra kroužky ?

3) Nabitý program nemusí být špatný, pokud to ale nějakému dítěti nevyhovuje, mělo by mít možnost neúčastnit se a zvolit si jinou aktivitu, která odpovídá jeho možnostech, schopnostem, aktuálnímu stavu apod.

4) Aby mi pohlídali dítě, v době, kdy musím být v práci (bohužel jsou v tomto blbém státě ještě stále nutné dva příjmy, aby domácnost přežila). Aby se mu tam líbilo. Aby se naučil fungovat ve skupině dětí (tzv. sociální dovednosti). A je prima, pokud ho občas i něco nového naučí.

5) Osobně si myslím, že školka je taková, jaké jsou učitelky. Tj. jestli mají k dětem hezký vztah, umí s nimi jednat, umí jim vymýšlet "program na míru". Stačí jedna učitelka, které jsou děti po těch letech už na nervy, která pokud někdy empatii měla, už o ní dnes neví a dítě má na problémy zaděláno (kamarádky chlapeček to "odskákal" pomočováním, ranním zvracením pouze ve "školkové dny" a hysterickými scénami v MŠ v šatně - ve školce je hodně dětí, paní učitelka občas zvýší hlas a je to). Dalo by se tomu předejít systémem opravdu kvalitní a profesionální supervize spojené zároveň s nabídkou bezplatných a zcela anonymních služeb psychologa pro učitelky. Je zvláštní, že např. u pilotů a leteckých dispečerů by nám takováto služba připadala normální a přiměřená, zatímco u učitelek, pracujích trvale v náročném, stresujícícm, hlučném a emočně vyčerpávajím prostředí, nám to připadá jako zbytečná investice.
PS: Nejsem učitelka.
 amelika 
  • 

Co bychom si přáli,to nemáme k dispozici 

(25.3.2008 10:47:22)
Když jsem plánovala první dítě,měla jsem dost naivní představu o školce.Myslela jsem si,že školka je pro děti a rodiče.Takový bezpečný,kvalifikovaný,milý přístav,oáza.Realita mě po třech letech silně šokovala:pracovní doba 7,15-15,45hod.,zavřené všechny prázdniny + sem tam den dva před i po nich!,neustálé střídání učitelek-nebaví je dojíždět do zapadákova,bez kroužků,bez návštěv kina,divadla,plavání,výletů...Bohužel nemám na výběr z X-školek jako maminky ve městech a tak aby syn nebyl "balík z balíkova" snažíme se s manželem bojovat na domácí frontě:k Vánocům jsme zakoupili angličtinku na PC namluvenou rodilími mluvčími,s obrázky a udělanou tak,že i my dva "ruštináři" začínáme mluvit anglicky-syn je geniální,angličtina ho baví a spíkuje perfektně(v mezích logopedického vývoje 3letého kluka),malujeme vším možným i nemožným (vatovou tyčinkou,špejlí,peříčky...),vyrábíme kde co,zpíváme,foukáme do flétničky.Zklamána vývojem nebo spíše retardací školství v naší mš jsem se rozhodla zkusit přijímačky na dálkové studium střed.pedagog.školy obor učitelství v mš a vychovatelství.Kdo ví,třeba za pár let nastoupím sem,do naší školky a pokusím se hnout horou...
 Martina, 2 předškoláci 
  • 

Školka 

(25.3.2008 14:57:59)
Mateřskou školu jsme vybrali tu nejbližší( vesnice).
Kroužky, nadstandart není. pouze výuka angličtiny jednou z učitelek. Jsme velice převelice spokojeni, je tam spousta různých besídek, kdy mají předškoláčci vvystoupení, recitují, zpívají atp. Vždy je to moc legrační.
paní učitelky vyjdou všemožně vstříc, máme moc dobrý vztah, jsou velmi tolerantní.
Myslím si, že v předškolním věku běžná náplň školky dětem stačí, vždyť je tam tolik různých aktivit. Výtvarné, hudební, tělesné techniky. Co víc ještě malým vymýšlet?
 wicky 


odpověď a prosba o odpověď 

(25.3.2008 17:36:07)
Anketní otázky:

1. Podle čeho jste vybírali mateřskou školu?

Podle místní příslušnosti, organizace času a nabízeného programu, prostředí a osob, které se jako zástupci školky účastnily zápisu.

2. Ovlivnil vás při výběru i bohatý program, např. kroužky a nadstandardní aktivity, nebo preferujete, pokud jsou např. výtvarné činnosti integrované do běžného programu školky?

Jsem raději, pokud jsou tyto aktivity integrované do běžného programu školky.

3. Jaké jsou podle vás výhody, nebo nevýhody nabitého programu?

Výhodou je, že se děti ve školce nenudí, zkusí i aktivity, které by jim rodiče nezprostředkovali (nemají možnost, příležitost, prostředky nebo je to nenapadne). Nevýhodou je náročnější příprava pro učitelky, finanční náročnost pro rodiče a případné rozčarování, když to děti nezaujme.

4. Co od mateřské školy očekáváte?

Že naučí dítě fungovat ve skupině vrstevníků, společně s nimi tvořit, hrát si a akceptovat jako autoritu cizího člověka. Po naší loňské zkušenosti také že dítě zaujme.

5. A cokoli, co vás k tématu napadne. Odpovídejte prosím v diskusi pod touto anketou.

Chtěla bych se zeptat, zda existuje nějaký způsob posuzování "školkové zralosti". Nemyslím tím požadavky na dodržování hygieny, schopnost najíst se a obléknout, ale psychickou vyzrálost. Dcera začala navštěvovat školku ani ne týden po svých třetích narozeninách, 3x týdně na dopoledne. Zpočátku nebyly problémy. Ráno se jí sice nechtělo vstávat (dojížděly jsme 45 minut), ale odchod do třídy se obešel bez slziček, někdy si chtěla trochu povídat než mě propustila. Od roka ji pravidelně jeden den v týdnu hlídala jedna babička, jeden druhá babička s dědečkem, chodila na cvičení rodičů s dětmi, vstup do školky se zdál být zvládnutý, pokaždé jsem dostala obrázek, co namalovala. Říkala, že se jí ve školce líbilo, chtěla tam zůstat někdy i na spaní. Jenže postupně se doba loučení začala prodlužovat, dcera působila ustrašeně, obvykle jsme začaly s "vyjednáváním" už po přezutí do bačkůrek. Nic špatného se jí ve školce zdá se nestalo, sama jen říkala, že se tam dva kluci perou a jeden z nich do ní strčil, jinak nikdo ji prý nebil, nikdo na ní nekřičel, nikdo na ní nebyl zlý. Myslím, že si tam nenašla žádné kamarády, i když jedna čtyřletá holčička s ní kamarádit chtěla. Po měsíci a půl byla 14 dní nemocná a pak se jí to vracelo až do vánoc a ve školce už nestrávila ani jediný den. V lednu jsem se s ní dohodla, že zkusíme zas jít do školky, den před tím jsme tam byly spolu platit školné, i s paní hospodářkou o tom mluvila. Ráno ochotně vstala i vypadala, že se tam těší, ale jak jsme vstoupily dovnitř, nechtěla se přezout, svléknout bundu a přepadl ji nekontrolovatelný třes a ten strach, co jsem viděla v jejím obličeji mě opravdu překvapil. Ze školky jsem ji odhlásila a nevím, zda mám v září učinit další pokus nebo se nejdřív někde poradit. Nechci ji zbytečně stresovat nebo v ní vzbudit pocit, že školku nezvládla. Uvažuji o soukromé školce, protože tam je počet dětí na jednu učitelku výrazně menší, ale zatím mě od toho odrazovala cena. Ono to totiž školkou nekončí a děti mám dvě.
 Líza 


Re: odpověď a prosba o odpověď 

(25.3.2008 17:42:48)
Wicky, jestli je to tak, že začátek dobře zvládala a postupně to došlo tak daleko, že se před školkou třásla strachy, tak muselo něco konkrétního být špatně. Ona sama si nemusí být vědoma, že by jí tam někdo ubližoval, ale dala bych ruku do ohně, že tam něco bylo. Ostatně - každý si asi všimne a je schopen sdělit, když ho někdo bije, když mu ale někdo ubližuje psychicky, tak to dítě to nepojmenuje. I ve školkách existuje šikana ostatními dětmi. I ve školkách jsou špatné učitelky, které si na dětech vybíjejí zlost. Citlivější dítě to pak odskáče.
Osobně bych řekla, že co popisuješ, nesouvisí se školkovou zralostí či nezralostí, ale s konkrétní školkou a tím, co se tam dělo.
 wicky 


Re: odpověď a prosba o odpověď 

(25.3.2008 17:57:10)
Lízo díky za názor, moc si toho vážím. Moc nevím co dál, jestli zkusit jinou školku (ona o tom nechce ani slyšet, že prý bude chodit rovnou do školy) co nejdřív nebo od září (zas bude podzim a nemoci). A jak jí dát příležitost naučit se navazovat přátelství. V blízkém okolí žádné dítko, se kterým by mohla kamarádit není, prostě nikoho nějak častěji nepotkáváme. S dospělýma je pořád, dětí si užije jen na dramaťáku, na plavání nebo na hřišti.
 Dada 
  • 

Re: odpověď a prosba o odpověď 

(25.3.2008 19:23:59)
A ještě Wicki, když čtu tvůj druhý příspěvek, zkuste se do nové školky jít spolu podívat. My to tak udělaly, pobyly jsme tam dopoledne dvě hodiny a Terka se mě zeptala: A mami, nemůžu tady už rovnou zůstat? Mně se tu moc líbí. Třeba to u vás zafunguje stejně. Držím palce!
 Jíťa 
  • 

Re: odpověď a prosba o odpověď 

(25.3.2008 19:31:16)
Co zkusit požádat o pomoc pedagogicko-psychologickou poradnu. Taky si myslím, že se v té školce muselo něco stát a zřejmě se to stále děje. Pokud by šlo o ojedinělou a náhodnou událost, dcerka by za několik dní zapomněla.
Já osobně bych tedy do poradny určitě zašla. Už jen proto, abych se dozvěděla důvod takové změny chování. Může jít skutečně o problém mezi ní a dětmi nebo učiteli, ale taky to může být (jak ostatně sama píšeš) nějakou nezralostí - to by potom změna školky nevyřešila.
 Dada 
  • 

Re: odpověď a prosba o odpověď 

(25.3.2008 19:21:52)
Wicki,

souhlasím s Lízou, máme totiž podobnou zkušenost. Dcera (jak už jsem psala výše), byla v mš v malém oddělení dva roky naprosto v pohodě a spokojená ale nástupem do velkého oddělení, k jiným učitelkám, se po pár měsících začala chovat podobně jako vaše malá. Do školky nechtěla, ale kamarádky z mš zvát k nám nebo chodit k nim - i beze mě - na návštěvy, to ano. Postupně jsme zjistili, že problém byl opravdu v učitelkách - psychicky se na ní dost podepsaly. Školku jsme vyměnili a jsme nadšení, hlavně z přístupu, tolerance, opravdu milé atmosféry. Když dorazím do školky kolem 16 h, čekám ještě hodinu než si malá dohraje a zatím povídám s paní učitelkou a ostatníma maminkama, z té školky se totiž nechce nikomu. Opravdu škoku vyměň, do téhle už ji nedávej. Zajímalo by mě, zda jsi zkoušela o situaci mluvit s učitelkama? Jestli ano, zajímalo by mě, co ti řekly? Jestli vůbec byly komunikativní, musely by přece vědět, zda se něco děje, zda si malá s vrstevníky hraje či ne, pokud ne, tak jak se ji snaží do kolektivu začlenit atd....
 wicky 


Re: odpověď a prosba o odpověď 

(29.3.2008 15:03:35)
Učitelkám jsem to říkala (měli 2) a říkaly, že se zatím s dětmi moc nekamarádí, ale že docela pěkně spolupracuje a i dobře jí (doma to byl tou dobou boj). V podstatě se tvářily, ať jim jí tam nějaký čas dávám i přes případný ranní řev, že ono se to zlomí. Lámat jí nechci. Schválně jsem vybírala spíš menší školku (4 třídy, 100 dětí - jsou tu v okolí skoro samý sídlištní takže velký) a byla jsem ráda, že nás vzali do školky s nejhezčím přístupem lidí u zápisu.
Holky, všem díky za povzbuzení, po nějaké poradně se poohlédnu.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.