4.1.2019 12:58:39 Eudo
Re: Nezájem žáků o učivo
" kladlo daleko větší nároky na ty učitele, protože by museli vyhodnocovat daleko širší zábě"
No, prave, ze to klade daleko vyssi naroky na ucitele.
Ono je daleko jednodussi rozdavat pisemky na urcitou probranou latku, kde odskrtavas spravnou odpoved dle sablony. Jak pro ucitele, tak pro zaka - kazdej vi, co se ocekava a co tm ma byt zapsno. (takovy pisemky i tady existujou, ze jo, ale vysledna znamka neni vysledkem souctu znamek z pisemek, ale HLAVNE z toho, jak se to dite "sporada" s latkou - napr. najde si podklady - z urciteho mnozstvi ucitelem predlozeneho, vybere "dulezitosti", spoji, prednese, prodiskutuje… atd.
Treba nase celonarodni zkousky (3., 6. a 9. tr., posleze gymnazium) ze 4 predmetu - svedstina, anglkictina, matematika a jeden z dalsich, ktery je urcen Sklskymi urady (biologie/chemie/fyzika/histori) jsou "komponovany" stejnym zpusobem. Ze svedstiny nejsou zadne otazky "pravidla gramatiky", ale zak musi precist kus textu a na zaklade toho textu pracovat s otazkou. Na to mame facit pro ucitele, jakym zpusobem posuzovat. Byva tam jeden ukol, kdy mas zakrizkovat synonym nejakeho slova v textu - a to ne na zaklade nabiflovani, ale jak z teztu vyplyva vyznam. Vsech ostatnich 15 zadani jsou otazky, kde musis logicky uvazovat, co z textu vyplyva - "presnou odpoved" tam nenajdes. Tezky vysvetlit. Odpovedi se pochopitelne lisej, ale ve facitu jsou rozbory, k cemu ucitel ma prihlednou a podle ceho dat pocet bodu. Ne znamku. Znamku posleze ze vsechy dilu vcetne slovniho, kdy 2 nahodne vybrani zaci maji za ukol diskutovat dany poslechnuty text.
Ty zkousky jsou stejne pro vsechny - Svedy i cizince.
Vsichni zaci poslouchaji, 2 si to pripravi mimo tridu a diskutuji, pak cela skupina a posleze davaji otazky. Ja nechala zaky posuzovat a psat na listek se jmenem, ktery mi posleze predali, co si mysli o "projevu a diskuzi" - na vyslednem bodovani jsme se vetsinou shodli.
Odpovědět