tisk-hlavicka

Opravdu potřebují vaše děti doučování?

7.11.2012 Marie Höschlová Rodina a škola 22 názorů

Jaké jsou nejčastější důvody, které vedou rodiče k tomu, aby pro své děti zařídili doučování?

Co vlastně víme o rozšíření doučování na prvním stupni základních škol u nás? Kolik dětí má doučování? Jakou roli hraje stát a školský systém? Je doučování nutné?

Když se řekne „doučování“, pravděpodobně se nám vybaví soukromé hodiny učitele (možná spíše vysokoškolského studenta) a žáka, který má ve škole potíže a potřebuje „vytáhnout známku“. Pod tímto termínem se však mohou skrývat také přípravné kurzy na víceletá gymnázia, individuální práce s dětmi se specifickými poruchami učení nebo rozšiřující hodiny pro nadané žáky.

Jak je tomu v zahraničí?

Pro lepší srovnání se nejdříve podívejme do světa. Míra doučování je samozřejmě v různých státech různá, a také důvody rozšíření se liší. V zemích východní Asie se tradičně doučují skoro všichni žáci, protože na školních úspěších závisí jejich další studijní i pracovní kariéra. Míra doučování je také vysoká v některých afrických zemích či zemích bývalého Sovětského svazu. V jejich případě jsou však důvodem zoufale nízké platy učitelů, kteří záměrně vynechávají učivo, aby žáci museli navštěvovat odpolední doučování, a učitelé si tak přivydělali. Také v ostatních zemích Evropy i Ameriky je doučování poměrně rozšířené. Můžeme říci, že celosvětově tento trend stoupá a pomalu se jím začínají zabývat pedagogické výzkumy a vlády jednotlivých států. Je tomu tak proto, že míra doučování je jakýmsi zrcadlem fungování školského systému? Zdá se, že míra doučování s organizací školského systému státu souvisí. Co může znamenat velký výskyt doučovaných? Znamená to, že škola nedokáže poskytnout všem žákům to, co potřebují? Nedokáže děti připravit na přijímací zkoušky, případně zkoušky srovnávací na konci jednotlivých období? Ztrácejí rodiče důvěru ve školu? Jsou osnovy tak přeplněné, že nelze naučit žáky vše, co předepisují? Jsou ve školách vhodné podmínky a zázemí pro žáky i učitele? V zemích se státem organizovanými zkouškami, které ovlivňují další vzdělávací dráhu žáků, bývá doučování rozšířeno více. Naproti tomu v zemích, které mají jednotnou školu a investují do vzdělávání a efektivní individualizace, je míra doučování nižší. Ukázkou může být například Finsko, které má velmi nízkou míru doučování a zároveň dosahuje nejlepších výsledků v mezinárodních srovnávacích testech.

A co čeští žáci?

V České republice se téma doučování hlouběji nezkoumalo a teprve nyní se začíná opatrně otevírat. Výzkumy, které by mapovaly situaci a rozsah doučování, bohužel nemáme. K dispozici jsou pouze mezinárodní výzkumy PISA, které v roce 2003 zjistily, že ze zkoumaných patnáctiletých žáků má doučování zhruba třetina žáků. Můžeme si říci, že to není málo. Zajímavé ale je, že na rozdíl od většiny ostatních zemí, kde jsou děti doučovány proto, aby dohnaly učivo, se čeští žáci doučují nadstavbově - nad rámec toho, co probírali ve škole. Je to tedy tak, že čeští žáci nemají problém se zvládáním učiva, a naopak by potřebovali větší záběr? Pravděpodobně se žáci nechávají doučovat kvůli přijímacím zkouškám na víceletá gymnázia. Český školský systém patří k vysoce selektivním a rozděluje děti již od útlého věku (kolikrát jsou výběrové i první třídy). Je společenskou prestiží mít dítě na gymnáziu, a protože se na gymnázia dostane méně než polovina uchazečů, je potřeba se na přijímací zkoušky pořádně připravit. Je ale studium na gymnáziu vždy výhrou? S tím velmi úzce souvisí široce diskutovaná problematika kolem existence víceletých gymnázií, kterou však není možné zahrnout do tohoto článku.

Jak to vypadá na prvním stupni?

V rámci diplomové práce jsem provedla malý výzkum situace doučování na prvním stupni základních škol a došla k několika zajímavým poznatkům. Vzhledem k velikosti vzorku nelze výsledky zobecňovat, ale za zamyšlení jistě stojí.

Ze zkoumaného vzorku je doučována také téměř třetina dětí (stejně jako patnáctiletých). Řekli bychom, že učivo na prvním stupni přece ještě není těžké, tak proč tak velké číslo?

Nejčastějším důvodem pro doučování je to, že si rodiče přejí, aby se jejich dítě ve škole zlepšilo. Bylo by zajímavé zjistit prospěch těchto dětí, názor učitele a dítěte na jeho možnosti. Těžko bez bližších informací hodnotit, zda má dítě opravdu zásadní problém se zvládnutím učiva, či spíše ambiciózní rodiče. Je to právě rodina a její postoj a přístup ke vzdělání, které - společně se školou - dítě nejvíce ovlivní. V této souvislosti bychom se mohli zamyslet i nad rolí známek, které tak málo vypovídají o tom, co dítě opravdu umí a dokáže. Rodiče ale mnohdy posuzují výkon dítěte jen podle známek, což je škoda. Dalším z důvodů pro doučování jsou již zmíněné přijímací zkoušky na víceletá gymnázia, po kterých následuje doučování dětí, které mají ve škole problémy a nestíhají. Zde se teprve jedná o doučování ve smyslu nápravy. Doučování mívají také děti se specifickými poruchami učení nebo děti, kterým nevyhovuje učební styl jejich učitele. Důvody jsou různé a jistě i efektivita doučování se bude lišit. Možná by bylo dobré zamyslet se hlouběji nad příčinami potřeby doučování. Není doučování pouze prvním řešením, po kterém rodiče sáhnou, když začne mít jejich dítě problém ve škole, aniž by hledali jiné možnosti? Nejedná se kolikrát jen o smysluplné vyplnění odpoledního času dětí? Věřím, že v mnoha případech je doučování opravdovou pomocí a ku prospěchu dítěte. Opravdu ho ale potřebuje jedna třetina dětí?

Co tedy dělat?

Kdyby v České republice potřebovala jedna třetina žáků doučovat již od mladšího školního věku, asi by to znamenalo, že něco není úplně v pořádku: například počet dětí ve třídách, forma hodnocení, přístup rodičů ke vzdělávání, podmínky a vybavení třídy, motivace učitele, vztahy mezi žáky, učiteli a rodiči a mnohé další. Možná by na prvním místě stačilo podpořit komunikaci mezi rodinou a školou.

PŘEHLED VYBRANÝCH VÝSLEDKŮ

Výzkum byl uskutečněn v rámci diplomové práce na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Výzkumnou metodou byl dotazník, určený pro rodiče prvostupňových žáků. Sběr dat probíhal on-line. Jednalo se o dostupný vzorek 100 rodičů. Výsledky jsou proto jen orientační.

Kdo děti doučuje? Podle čeho rodiče doučujícího vybírají?

Odpovědi na otázku, kdo dítě doučuje, byly opravdu rozmanité. Nejčastěji to byl jiný učitel ze školy, student vysoké školy nebo učitel z gymnázia, kam se dítě hlásilo. Rodiče dětí, které navštěvovaly přípravné kurzy na gymnázia, si samozřejmě vybírat nemohli. Ostatní většinou vybírali na doporučení známých nebo učitelů. Rodiče se často zajímali o kvalifikaci doučujícího a někteří i o jeho přístup k dítěti a schopnost dítě zaujmout. V naprosté většině případů to nebyla cena, podle které rodiče vybírali, což považuji za pozitivní, neboť to svědčí o tom, že rodičům záleží na tom, kdo bude jejich děti doučovat.

Cena, kterou doučovaní platí za 60 minut

Hodina doučování stojí rodiče nejčastěji méně než 100 Kč (39 %). Za tuto cenu se většinou jedná o doučování formou hromadných kurzů. Tam se cena rozpočítává mezi více žáků, a může proto být pro jednotlivce nižší. Podobné množství doučovaných (32 %) zaplatí za hodinu doučování částku v rozmezí 150 až 199 Kč. V tomto případě jsou to zejména rodiny s více prostředky, u jejichž dětí probíhá i příprava na přijímací zkoušky individuálně. Malá část dotazovaných zaplatí za hodinu doučování jinou cenu (100-149 Kč/ 11 %, více než 200 Kč/8 %, zdarma/11 %).

Jakou roli hraje vzdělání rodičů?

Vzdělání rodičů na doučování dětí pravděpodobně nemá žádný zásadní vliv, alespoň ne na prvním stupni základní školy. Tento jev je velmi odlišný od zahraničních tendencí, kde právě úroveň vzdělání rodičů hraje důležitou roli (čím vzdělanější rodiče, tím častější doučování).

Jsou častěji doučováni chlapci, nebo dívky?

Ve výzkumném vzorku byli chlapci i dívky doučováni téměř stejně. Nepotvrdila se tedy hypotéza, že chlapci budou doučováni častěji. Nepotvrdil se ani předpoklad, že dívky budou častěji doučovány z matematiky a chlapci z českého jazyka. U chlapců ale, podle očekávání, hrály důležitou roli specifické poruchy učení, které byly častým důvodem pro doučování.

Vzdělání rodičů doučovaných a nedoučovaných žáků

Ve výzkumném vzorku je zastoupení jednotlivých vzdělanostních skupin rodičů poněkud nerovnoměrné. Celkově jsou, oproti rozložení v populaci, nejvíce zastoupeny rodiny, ve kterých má alespoň jeden rodič ukončené vysokoškolské vzdělání. V obou skupinách (doučovaní i nedoučovaní) bylo rozložení vzdělání rodičů podobné. Podíl rodin s alespoň jedním vysokoškolsky vzdělaným rodičem činí v obou případech zhruba tři čtvrtiny (u doučovaných 75 %, u nedoučovaných 76 %). Ve zbylých rodinách má vždy (kromě jednoho případu) alespoň jeden rodič střední vzdělání s maturitou. Zastoupení rodičů s nižším vzděláním bohužel ve vzorku chybí a může být podnětem k dalšímu zkoumání vlivu vzdělání rodičů na doučování dětí.

Autorka je čerstvou absolventkou Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, oboru učitelství pro 1. st. ZŠ.

Další informace naleznete v časopisu Rodina a škola.

Názory k článku (22 názorů)
Doučování Markéta, kluci 10 a 4 7.11.2012 9:45
ze zkušenosti... Viktorka 7.11.2012 10:13
*Re: ze zkušenosti... štěpánkaa 8.11.2012 9:6
Doucovani vs. uceni se novych veci, kter... T 7.11.2012 12:36
*Re: Doucovani vs. uceni se novych veci... Helena, 2 děti 18,16 20.11.2012 14:14
Díky za zajímavý článek... Benyam 7.11.2012 13:37
*Re: Díky za zajímavý článek... Ines 8.11.2012 8:4
**Re: Díky za zajímavý článek... Benyam 8.11.2012 8:44
*Re: Díky za zajímavý článek... domi10 12.11.2012 12:21
Špatný učitel luthienka 7.11.2012 13:42
*Re: Špatný učitel Ines 8.11.2012 8:9
**Re: Špatný učitel Jája 8.11.2012 8:31
**Re: Špatný učitel T 8.11.2012 8:54
***Re: Špatný učitel Ines 8.11.2012 10:37
****Re: Špatný učitel Líza 8.11.2012 12:15
fakt jsem se pobavila štěpánkaa 8.11.2012 9:3
*Prijimacky lenka 9.11.2012 8:42
**Re: Prijimacky Líza 9.11.2012 13:5
*Re: fakt jsem se pobavila Sonja, holky 11 a 6L, kluk 28M 12.11.2012 10:23
**Re: fakt jsem se pobavila štěpánkaa 13.11.2012 20:40
Vážně Vanka 9.11.2012 9:55
Doučování MagdiN 22.8.2013 14:17




Článek se vztahuje k období asi

Vyhledávání článků podle věku

Seriály


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.