Letošní seminář proběhl tentokrát v komorní sestavě za účasti „pouhých“ 29 lidí. Dopoledne jsem strávili s psycholožkou Mgr. Ilonou Špaňhelovou nad úvodem do komunikačních technik.
Předpokládáme, že toto téma je zajímavé pro nás všechny. Pokusíme se vám zprostředkovat, alespoň v bodech, hlavní myšlenky.
1. Přistupujme k lidem jako by byli „tabula rasa“, tedy bez jakýchkoli předsudků (bez ohledu na věk, image, barvu pleti atd.)
2. Chceme-li někoho oslovit, měli bychom dbát na to, aby náš
· verbální projev byl jasný, srozumitelný a jednoznačný
· neverbální projev nevytvářel bariéry předem, tzn. dejme si pozor na naši gestikulaci a mimiku.
3. Přistupujme k lidem s tím, že nemáme odpovědnost za ně, ale pouze vůči nim.
4. Při osobních rozhovorech
· buďme otevření, nabízejme možnosti, ale ne způsobem kvočny, která svými velkými křídly druhého uvězní
· neutíkejme očima
· snažme se být citliví k postojům a potřebám druhých.
5. Na co bychom si měli dávat pozor při komunikaci:
· Komplimenty – umět formulovat, umět říci v pravou chvíli x umět za něj poděkovat
· Odmítání - odmítnout pouze při ochotě nést následky
- neodmítat člověka ale nabízenou věc
- rozlišovat mezi můžu a chci
· Žádost – vždy „prosím vás“ a zaměřit přesně na cíl. Po odmítnutí reagovat tak, aby zůstala možnost dalšího jednání. Nikdy nevolit protiútok (i když je to někdy velmi těžké).
· Kritika – ne člověka, ale toho co udělal. Při oprávněné kritice kritiku přijmout a omluvit se. Při prudké kritice slušně se omluvit, ale ohradit se proti způsobu kritiky.
· Lživá kritika – nereagovat podrážděně, ale snažit se věcně vyvrátit a důsledně trvat na neoprávněnosti kritiky.
Jakkoli samy mnohé z komunikačních technik neumíme použít, přejeme vám, abyste byli úspěšnější.
(jrl)
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.