| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Nad čtení není. Anebo je?

[<<Předchozích 20] Příspěvky 2130 z 128 [Dalších 98 >>]
kambala
2.12.2007 21:36:27
ahoj Kiri, tak jsem rada, ze se mnou v tomto souhlasis, o tom vlastne muj prvni prispevek byl. Mas pravdu, ze tak to tady uz funguje delsi dobu. Jak rikam, jsem z VS teprve ctyri roky a ze stredni 9, takze mam dost jasne vzpominky na to, jak jsem si zoufala nad tim, ze se ve skole ucim "sama" pomoci svych metod, vypisku, atd., protoze jinak bych vedela si desetinu toho, co bych chtela znat. Ale takova vec mi chybela i na vysoke, pracovala jsem od tretiho rocniku v advokatni kancelari, takze jsem videla, jak veci funguji, ale mi kolegove ze skoly byvali obcas dost mimo...
Mas pravdu, ze to chce dlouhou debatu. Sama deti nemam, ale kamaradky ano, a dost casto problem resime. Take mam, jak jsem psala, kamaradku ucitelku, ktera se nestaci divit, co dnes z narizeni vedeni gymnazia MUSI detem tolerovat....

Drzim palce, abys vydrzela byt dobra kantorka jeste dlouho a mela hodne dobrych kolegu;)
kambala
2.12.2007 21:34:46
ahoj Kiri, tak jsem rada, ze se mnou v tomto souhlasis, o tom vlastne muj prvni prispevek byl. Mas pravdu, ze tak to tady uz funguje delsi dobu. Jak rikam, jsem z VS teprve ctyri roky a ze stredni 9, takze mam dost jasne vzpominky na to, jak jsem si zoufala nad tim, ze se ve skole ucim "sama" pomoci svych metod, vypisku, atd., protoze jinak bych vedela si desetinu toho, co bych chtela znat. Ale takova vec mi chybela i na vysoke, pracovala jsem od tretiho rocniku v advokatni kancelari, takze jsem videla, jak veci funguji, ale mi kolegove ze skoly byvali obcas dost mimo...
Mas pravdu, ze to chce dlouhou debatu. Sama deti nemam, ale kamaradky ano, a dost casto problem resime. Take mam, jak jsem psala, kamaradku ucitelku, ktera se nestaci divit, co dnes z narizeni vedeni gymnazia MUSI detem tolerovat....

Drzim palce, abys vydrzela byt dobra kantorka jeste dlouho a mela hodne dobrych kolegu;)
  • 
2.12.2007 21:29:52
V pozdějším věku se učí obtížněji... Není nad vlastní zkušenost. Zrovna se připravuji ke zkouškám. Co jsem si kdysi jen přečetla a bylo to v hlavě, dneska čtu třikrát a ... no jde to ztuha. :-)
  • 
2.12.2007 21:22:51
Citace : "Ja vsak mluvim o odpovednosti za to, kolik toho kantor studenta nauci. " a dál

Teď mi mluvíš z duše. Já to zkusím rozdělit do několika částí. Vezmu to od konce ...

Když se podívám na vysoké školy, tak je to obvykle zoufalství samo. Tedy absolventi toho vědí dost, ale obvykle nevědí to, co budou skutečně potřebovat. Vidím to dnes u své dcery, která ač ještě dvacetilété mládě, na to nadává už i sama. Jen jsem ještě doufala, že na právech, je to jiné... inu já asi budu naivní vždycky. Na VŠ by to chtělo podstatně větší součinnost s praxí. V tomhle věku a na téhle úrovni už by se školy nemusely zabývat všeobecnostmi, ale specializací když už ne pro praxi, tak pro výzkum. A u škol, kde to nejde přiznat, že to je jen to, čemu se dříve říkalo "nástavba" nebo úschovna před úřadem práce nebo doučovací kroužek pro ty co prošli maturitou.

Normativ pro kvalitu...
Tak a po tomhle voláme už léta. Jen co já se pamatuji, tak od r. 89 určitě. Místo toho se koná jedna reforma za druhou. Značné chyby se přenáší z jedné koncepce do druhé už od radikální reformy školství v r. 1976. Pamatujete se? Pro rodiče a děti to bylo období zavádění množin. Ty napáchaly ve výuce matematiky na základních školách velké škody. V ostatních předmětech to nebylo lepší.
Naposled RVP. My vlastně nevíme, co máme žáka naučit. Rámce jsou dány velice vágně.
Takže je tendence, místo znalostí studenta kontrolovat jeho kompetenci ke studiu, k práci, k orientaci ve vztahu k EU (to tam vážně je!).
Tenhle příšerný zmatek vyústil v rozbrojích kolem státních maturit, které měly být již x let v běhu, nainvestovalo se do nich x desítek milionů ... a ... a nic. Nemáme nic. Nemáme dokonce ani správné a jednoznačné odpovědi na maturitní otázky o praktické části ani nemluvě. Vzalo mne, že z patnácti otázek měly dvě odpovědi zcela nesprávné a u dvou byla odpověď minimálně sporná. Teď mluvím o výpočetní technice.
Prostě není stanovená laťka, co má znát absolvent základní školy, střední odborné školy, učiliště, gymnázia. To, co bylo dříve obvyklé, se rozmetalo a prohlásilo za špatné. Takže se učí, co se kde dá a nebo také nedá.
Na mnoha školách také dochází k poznání, že je málo žáků. Peníze jdou za žákem, je stanoven normativ na žáka. Takže co nejvíce žáků je dobré. Co když se žákům nebude líbit, že máme nároky na jejich přípravu, vyžadujeme kázeň ... nebudou žáci, nebudou peníze ... takže raději snížíme požadovanou laťku. Někde jí už zakopali a raději nechají maturitou prolézt prakticky každého.
Školní inspekce sice školu projde. I v hodinách se zastaví, ale NESMÍ učiteli nic říct, ani v případě, že se dotyčný učitel přímo zeptá. Konstatuje se, kolikrát učitel změnil výukovou metodu, zda se žáci nebojí zeptat, zda je rozsvíceno a jsou otevřená okna. Tí mto končí. Ostatně hlavně se kontroluje školní dokumentace.

Takže pokud to shrnu. Nevíme co máme učit (stanovte si to sami), nevíme jak máme učit (jak chcete, hlavně aby to studenty bavilo), nemáme kdo by nás odborně a odpovědně kontrolovat (mimo diskusí jak se proškrtává třídní kniha). Do toho naléhání vedení, jen ať nám žáci neodejdou.

Nám učitelům, kteří jsme ještě nerezignovali, tyhle systémové chyby vadí víc než plat. To mi věř. My víme jak naučit. Jen by se společnost měla dohodnout, co vlastně máme od těch žáků vyžadovat.

O ovšem my tady nevyřešíme.

Díky za trpělivost a snad i pochopení.
Milada.
2.12.2007 20:23:03
Kohnova,

pises: 1. Kdyz narazis na nekvalitniho ucitele v jinak kvalitni skole, bude ti kazdy rida vdecy, kdyz ho upozornis - z me zkusenosti toto neni pravda.

2. ale nejspis to stejne bude vedet sam a brzy se dotycneho zbavi - kdy je to brzy? Mesic, pololeti, rok, dva, tri? Kazdej mesic, co mesic! Kazdej tyden, kdy mam dite u nekvalitniho ucitele je prusvih v tom, ze dite nedostava motivici se neco ucit a zlepsovat se.

3. pokud je to blb ve skole rizene jinym blbem.. proc do takove skoly davat dite? - Treba proto, ze je to jedina skola ve meste a dojizdet dite nemuze. Treba proto, ze rodice chce, aby si jeho dite utvarelo vztah k rodne hroude a ne k vlaku, travaji, busu, autu, kterym by muselo do jine skoly dojizdet apod... tech duvodu je cela rada.

4. Tohle jsou veci, ktere soudny vysokoskolsky vzdelany clovek snadno pozna. - tady pises o tom, ze kdyz je kantor spatny, pozna to pouze vysokoskolak? Rozhodne to tak nevidim, u nas to poznali i rodice s nizsim vzdelanim. Alespon myslim, ze meli nizsi vzdelani. U nas to byla napr. uklizecka v MS nebo treba byvala zdravotni sestra (nyni v domacnosti), ktere toto poznaly a hlavne se to nebaly verejne rict, nebo s tim verejne souhlasit. Ostatne ani ja nemam VS.
2.12.2007 20:08:34
kiri,

s tím učením souhlasím a to hlavně v oblasti jazykové. Mí jazykáři byli (bohužel) různé kvality, což se projevilo...Teď jsem vůči mnohým svým vrstevníkům (byť mladá holka) pozadu a už to není tak jednoduché s organizací, tempem výuky apod. A to mám z něčeho základy, jinde i pokročilejší znalost..Nedovedu si představit, jak těžké to mají lidé, kteří se začínají např. ten jazyk učit od začátku v pětadvaceti..málo času, špatná možnost organizace, nejen od tebe slyším, že rok od roku se člověk učí ,,obtížněji..":-)
2.12.2007 20:02:26
Milado,

i v příspěvku píšu, že to nezobecňuji, ale se seniory v učitelství mám bohužel zkušenosti špatné. O kvalitě věk není úplně, ale v mnohém ano - protože ne o všech tématech ve vzdělávacím procesu lze diskutovat se seniorem, při vší úctě to pokaždé není možné...
Milada.
2.12.2007 19:25:25
Stepanko,

ja tedy nevim, ale dle myho nazoru rodice rozhodne videj, jak se celkem dobra skola ve spatnou meni. Kdyz byl muj syn ve 2. tride, odchazelo ke konci skol. roku 11 ucitelu! Rodice volali po odvolani reditele, ktery tam byl prave rok. ZAstupitelstvo jim nechtelo vyhovet. Nakonec s timto reditelem sepsali dohodu o rozvazani prac. pomeru. Celkem tam tedy rediteloval (tusim) tri roky. Tim, ze dohoda o ukonceni prac. pomeru byla sepsana se starostou nekdy v unoru a rozvazani prac. pomeru bylo k 31.7, tak cely ten pul rok od unora do srpna reditel nic nedelal, nic neresil. Kdyz nahodou neco delal, tak to byly zakazky vyhodne pro nej - napr. zavedl cipy, ruzny dalsi tech, vymozenostu, ktere staly X penez a samozrejme reditel dostaval provize.. navic reditel nebyl nikym kontrolovan, proste to bylo fakt vyborne :-( Prijal i nove ucitele, na ktere, jak tu uz zaznelo zrejme nemel reference..

Rodice na plno veci upozornovali a ti, kteri uz nemeli trpelivost, dali sve deti do jinych skol.
Kohnova
  • 
2.12.2007 17:45:48
Kambalo, to se ale docela pletes. To, jak je ktery ucitel vykonny, to posoudit jde. Muzes pouzit vselijake srovnavaci testy vedomosti deti, pokud bys musela mit neco objektivne meritelneho, ale ani to neni nutne, to poznas primo na diteti, na tom, co si nosi ze skoly, jak vypadaji jeho prace, co ti povi o tom, co a jak na hodinach delaji a VZDYCKY mas moznost nechat dite vyzkouset nekym zvenci. Krome toho mas moznost kdykoliv s ucitelem mluvit a podrobne se ho vyptat na jeho kvalifikaci, metody, uspechy, cile, priority.
Kdyz narazis na nekvalitniho ucitele v jinak kvalitni skole, bude ti kazdy rida vdecy, kdyz ho upozornis (ale nejspis to stejne bude vedet sam a brzy se dotycneho zbavi) a pokud je to blb ve skole rizene jinym blbem.. proc do takove skoly davat dite? Tohle jsou veci, ktere soudny vysokoskolsky vzdelany clovek snadno pozna.
kambala
2.12.2007 17:31:47
Ahoj, ted nemam dost casu na dlouhou odpoved, to zkusim vecer=) tak jen kratce.
Ja s tebou naprosto souhlasim co se tyce odpovednosti za zaky a jejich chovani o prestavkach. To je systemova chyba, ktera ma byt resena vychovateli, pokud ma mit vubec nekdo za temer dospele "fracky" odpovednost, nikoliv uciteli.

Ja vsak mluvim o odpovednosti za to, kolik toho kantor studenta nauci. To je to, co mi vadi. Prazdiny vam vsem preju, 17 nastup taky. O to mi nejde. Vadi mi, ze kdyz ja neco zvoram, udelam spatne smlouvu za nekolik milionu ci mi zavrou klienta na 5 let, nikdo se se mnou nebude parat. Bud budu mit karne opatreni, ci mi zakazou vykon advokacie, navic bude jasna nahrada skody z meho pojisteni, ktere je VYSOKE a POVINNE, memu klientovi. (koneckonců, i ucitel by se mohl nechat pojstit proti tem prusvihum na chodbach, ne?=) )

Oproti tomu stavim odpovednost ucitele za to, co jeho zaci umi. A jsme u nuly. Bohuzel mam v pameti jeste prilis mnoho spatnych kantoru, kteri nenaucili nikdy nic a NIKDO s tim nic NEDELAL, ale ani delat NEMOHL. Spatny kantor je dle me zkusenosti jako spatny urednik. Nikdo jeho praci nekontroluje, nemusi vykazovat vysledky, nemusi se snazit. Kdyby se takto nesnazil advokat, tak proste zadne klienty nema, nema penize a praci, a basta.

Asi se navzajem chapeme, ze? Jde o to, ze nam chybi normativ pro kvalitu. Porad operuju advokacii, protoze nic jineho neznam, ale my mame zavazne stavovske predpisy nasi komorou vynutitelne, chyby penalizovatelne a mame velke problemy, pokud se nechovame eticky. To ve skolstvi nelze.

A co se tyka toho pedaku, je to fakt skoda, ze se na skole studentum nedostava prakticke pomoci, vim, jak jsem vypadala po absolutoriu prav...tam byli lidi, co byli po statnicich a nevideli, jak vypada soud...

Zatim ahoj=)
[<<Předchozích 20] Příspěvky 2130 z 128 [Dalších 98 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.