Re: konec osmiletých gymnázií?
Jedná se o problém odborný
Koncem června byla v tisku zveřejněna úvaha Ministerstva školství o
možnosti
postupně zrušit víceletá gymnázia. Ihned se ozvali někteří politici a
novináři a aniž by se namáhali argumentovat, postavili věc politicky. Tvrdí,
že (zlý) ministr nepřeje nadaným žákům rozvíjet jejich vlohy. Věc se má však
ve skutečnosti jinak. Problém, od kdy provést selekci (či dokonce segregaci)
mládeže podle nadání je problém ryze odborný - pedagogický a psychologický,
nikoliv politický !!
K tomuto problému se vynořuje řada otázek:
- Není v 11 letech příliš brzo na hromadné rozdělení mládeže na nadané a
méně nadané, dá se to v tomto věku spolehlivě poznat ? Nedosahují někteří
žáci přirozeně svého vrcholu mnohem dříve a jiní zas o něco později? Nestává
se, že žáci, kteří jsou trochu ve vývoji pozadu, pak ty dříve vyvinuté
nakonec předstihnou?
- Proč je ve víceletých gymnáziích mnohem větší zastoupení dívek? Jsou dívky
všeobecně nadanější, nebo jen dříve vyspívají? Nejedná se o tedy částečně o
selekci podle pohlaví?
- Nedeformuje se příliš brzo u obou skupin žáků sociální cítění ? Ti vybraní
zpychnou (mnohdy neoprávněně) a pohrdají druhými, naopak v těch předčasně
odstrčených se vzbuzuje rezignace až nenávist.
- Je seriozní odvolávat se na tradici víceletých gymnázií za Rakousko-
Uherska a v období první republiky? Vždyť tehdy se přijetí na gymnázia dělo
téměř výlučně na základě majetkovém základě a pokud chudý chlapec či
výjimečně děvče šli studovat na víceleté gymnázium, vyžádalo si to oběť celé
rodiny.
- Jsou opravdu naše základní školy tak špatné, jak tvrdí někteří politici a
novináři? Vždyť v mezinárodních srovnáních například v matematicko-
přírodovědných disciplínách se žáci druhého stupně našich ZŠ umísťují na
předních místech ve světě, vyučují zde téměř výlučně vysokoškolsky vzdělaní
učitelé a platí zde stejné učební osnovy jako pro nižší třídy gymnázií.Navíc
existují zde třídy s různým speciálním zaměřením - jazykové, matematické,
sportovní a lze zavést i výuku nepovinných předmětů.
- Zamysleme se také nad tím, proč se ve světě od předčasné selekce dětí
upouští !?
Další masová existence víceletých gymnázií je však také problémem
ekonomickým, neboť když z více základních škol odejde po 2 až 4 žácích ze
třídy, tak na ZŠ počet tříd neubude, ale na gymnáziích třídy přibývají !! A
tak gymnázia bytní, což si také vyžaduje peníze na provoz školy, pomůcky a
mzdy učitelů. A lidé, kteří mají obvykle strach o to, kam jdou peníze
daňových poplatníků a táží se, zda nejsou vydávány zbytečně, najednou mlčí.
Myslím si, že bychom na věci, které jsou rázu odborného, měli také tak
nahlížit, o nich věcně diskutovat a nedávat jim politický podtext.
Vážená paní,
říkáte, nechat vše na přáních rodičů, ale vždyť tomu tak není ani nyní a to proto, že si mnohem více rodičů přeje, aby jejich dítě studovalo na víceletém gymnáziu. Většina, zdůrazňuji většina rodičů je však zklamaných, neboť jejich dítě se na víceleté gymnázium nedostalo, ač třeba zkoušky úspěšně složilo, alemělo jen o nějaký bodík méně. Je však hloupější, nebo se mu zkouška třeba jen trochu méně povedla (příčin může být mnoho). Vám se to mluví, Vy patříte mezi ty šťastnější rodiče, i když Váš chlapec asi zcelamimořádný talent není, když měl na gymnáziu zpočátku čtyřky a nyní má trojky.
Je tu ještě jeden důvod: v prvních letech školní docházky se na výsledcích žáka ve velké míře podílí rodina a v této době mají velkou výhodu děti rodičů z intelektuálního prostředí. A až později však se rtento vliv více méně setře a ukáže se skutečné nadání a schopnosti.
Odpovědět