10.5.2015 10:26:22 Ema
Re: Angličtina - 6 třída ZŠ - "mluvnické cvičení"
S touhle skolou jsem pracovala 4 roky, pak byl tabor zavren a na miste sanatoria postaveny luxusni domy pro duchodce, protoze je to na pobrezi s nadhernym vyhledem.
Dostala jsem misto v nove vytvorenem centru pro nezamestnane, kde jsem mela smisene jazykove skupiny cizincu na jazyk ruznych profesi (=jelikoz jsem mela z CR vzdelani a praxi z nekolika oboru, vcetne technickeho, ktery mne silene nebavil). Tihle ucastnici meli posleze prejit na technicke kurzy - svarece, soustruzniky, truhlare, ale chodili tam i jini, teri pracaku nekde prebyvali. Prvni kurz byl sok - predpokladala jsem, ze ti lide umeji jazyk natolik, abych se s nimi domluvila, protoze kurz byl na 4 mesice a posleze technicky kurz byl celkem jazykove narocny - meli vetsi cast teorie, na kterou ten jazyk potrebovali na dost vysoke urovni. Takze jsem nakoupila ucebnice.... Ktere se posleze, kdyz jsem koncila, vyhodily nepouzite, protoze ti lide prakticky neumeli ani to, co se deti naucily po par tydnech. Na to jsem prisla, kdyz jsem zirala na tupe obliceje ucastniku, vysvetlujice jim bezpecnostni instrukce z papiru, ktery meli vsichni podepsat pred zacatkem.
Takze jsme zacali stejnou rundou: ja se jmenuju... A jelikoz cast byli analfabeti, kteri do skoly bud nechodili nikdy nebo tak 2 roky, dalsi neumeli cist latinku (cimz se na predchazejicich kurzech nikdo nijak nezabyval), musela jsem najit zpusob, jak to vsecko zkloubit (a to nebyla moje prace, mela jsem je ucit hlavne ten technicky jazyk). Takze jsme to delali podobne, jako s detmi. Texty jsme psali sami, obrazky a slova k tomu, skupinky dostavaly za ukol napsat scenku z ruznych profesi a rozdelit si role, na ruzna temata kratkou prednasku, kde jeden prednasel a mel/a sekretarku, ktera psala na tabuli slova a posluchaci si psali na papirky slova, ktera neznali, jak je umeli, pak se to srovnalo na tabuli, kazdy si musel pripravit otazku na to tema, na kterou prednasejici musel odpovedet nejakym zpusobem (na faktech zas tak nezalezelo). Nebo jsem okopirovala ruzne texty 2x, proti sobe sedely dve skupiny a v kazde skupine mel nekdo stejny text. Dotaz na zaklade textu (cili text predelany na otazku), nekdo musel chapat a odpovedet na zaklade stejneho textu. Tohle hned od zacatku s cim dal delsimi texty.
Na techhle kurzech byl flexibilni zacatek a konec, cili kazde pondeli zacali 2 - 3 lidi a kazdy patek nekdo koncil, cili osazenstvo se menilo a s tim i styl, co se da a co se neda delat v tehle skupine, ale zas nekdo musel vylozit a pomoct, cili se trenoval v pochopeni. Slovniky jsme sice meli, ale nikdo je nepouzival. Slova, ktera neznali, se vykladala rovnou v jazyce, a to delali jak zaci, tak ja. Samozrejme se v kurzu objevili zaci typu "s nickem", kteri si prvni tyden stezovali, ze to neni zadny kurz, protoze nemaji ucebnice a neuci se slovicka a gramatiku - ze se ji ucili prakticky celou dobu si ani nevsimli. Vetsinou je to pak preslo a pracovali stejnym zpusobem, dokonce je to i bavilo.
No, a pak jsme v centru dostali pocitace a v kazdem kurzu bylo par hodin pocitacove techniky. Takze jsem zacala k psani pouzivat pocitace, vydavali jsme tydenik, kde kazdy psal nejaky clanek, bud vlastni nebo vlastnimi slovy neco precteneho, sbirky pohadek, sepsali nekolik mezinarodnich kucharek atd.
Ten kurz mel postupne vyssi a vyssi uroven, lidi se na nej na pracaku hlasili z ruznych okresu i 50 km daleko.
Mne tohle desne bavi, takze jsem zacala hledat ruzna pojednani a kupovat si knihy pro sebe, prihlasila jsem se na dalkove VS kurzy, a hlavne se ucila od ucastniku kurzu, jak se kdo co nauci, ze to nefunguje kolektivne, ale ze musim hledat reseni pro toho ktereho. Tahle setkani s lidmi s ruznym puvodem a schopnostmi mne naucila daleko vic, nez cela studia, hlavne hledani, proc a jak se nekdo nauci a nekdo ne.
Odpovědět