| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Dárek, nebo úplatek?

 Celkem 167 názorů.
 Pawlla 


Neplatí to vždy 

(14.6.2010 9:17:16)
Jestli je autorka psycholožka,tak by měla vědět,že třeba ve speciální pedagogice se bez pozitivní motivace(odměny) nehne z místa.Děti se speciálními vzdělávacími potřebami nemají přirozenou touhu se učit,ani zdravou ctižádost být ve škole dobrý.A řekla bych,že ani u ostatních dětí to nemusí platit vždy.Pravda,ale je,že ta odměna má být přiměřená,určitě ne mobil za vysvědčení.
 Blanka 
  • 

Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 9:32:36)
Mám ve svém okolí rodinu, kde se dávají peníze za každou jedničku, dítěti je nyní deset a peníze pro něj mají, řekla bych až přehnanou hodnotu. My bereme děti na konci roku třeba na večeři nebo na výlet, jako ukončení školního roku, ne za odměnu, od babiček nějakou kačku dostanou, ale babičky mají rozmazlovat, tak proč ne ?
 Jana (2 kluci 8 a 10 let) 
  • 

Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 10:41:53)
My jsme taky rodina, která dává za každou jedničku během roku peníze a nevidím na tom nic špatného (i já se svými sestrami jsem peníze dostávala a vystudovaly jsme všechny vysokou školu a nikterak nás to nepostihlo). Děti během roku nedostávají kapesné a když si chtějí něco koupit tak si musí sáhnout do svých úspor právě za tyto výsledky ve škole. Připadá mi, že si více uvědomují hodnotu peněz než kdyby dostávali pravidelné měsíční kapesné za nic. Děti vedeme k samostatnosti (už od první třídy se sami vypravují do školy a také ze školy chodí dříve než my z práce) a tudíž mobil považuji za samozřejmost a v dnešní době nutnost. Dostali je za vysvědčení, aby takovou drahou věc nedostali jenom tak během roku - takže ani na tomto nevidím nic špatného. Někdy za těmito názory neodměňovat děti spatřuji jen obyčejnou závist méně movitých rodičů.
 Pawlla 


Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 10:45:32)
Jano,nevím jestli to mělo být na mě?Ale pokud ano,tak věř,že sociální případ nejsem a obě mé děti mobily mají.Přečti si můj příspěvek znovu~3~
 Jana (2 kluci 8 a 10 let) 
  • 

Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 11:01:11)
Moje reakce je vložena pod přípěvek Blanky takže tvou otázku docela dobře nechápu. Reagovala jsem na pohoršení nad tím platit dětem za známky.
 Blanka 
  • 

Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 12:08:14)
Já myslím, že je každého věc, jak děti odměňuje a neodměňuje, ale prostě peníze za známky se mně osobně příčí, toť vše.
 olga, 2 děti  
  • 

Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 20:27:20)
Ale zas tak zcestné to není, jednou v zaměstnání budou taky hodnoceny za výsledky.
A jen tak něco vedle nedostanou, nebo vám snad šéf řekne, hele máte dva roky mobil, tak pro radost dostanete nový, a nebo je to za výsledek, sehnala jste více zakázek, tady máte výkonější mobil třeba s internetem :-).
 Bumbi&05,08,10 


Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 21:48:48)
já bych mobil nedala za odměnu na konci školního roku, ale prostě když ho budou potřebovat (provoz dne to bude vyžadovat), dítě ho dostane. Nemám ráda drahé dárky za něco.
 Lída+2 


Re: Neplatí to vždy 

(15.6.2010 6:06:29)
JAno schválně jsem si k sobě vzala tabulku známek jen za tohle pololetí mého páťáka:
Matika:114 známek
čeština : 89známek
Angličtina 48 známek
Vlastivěda 15známek
přírodověda 10 známek
něco z hudebky z teorie....asi 5kousků.....
V žakajdě za školní rok není skoro kam psát...oceňovala by jsi i v takovým množství známek....je to z 4/5 samé 1~t~
 Lída+2 


Re: Neplatí to vždy 

(15.6.2010 6:12:34)
Luk dostal in-line za přijetí na gympl, prootže se od podzima z češtiny a matiky(na všeobecnej přehled kašlal-ale opravdu něco co netřeba u něj študovat)připravoval na přijímačky a do toho ještě jezdil na závody...skoro každou sobotu a věděli jsme , že to pro něj bylo náročný...přijet ze závodů a pak ještě dikrátovat rozborovat a počítat.
Prostě jsme se s manželem rozhodli, že snaha se musí ocenit.
 Taodvedle 


Re: Neplatí to vždy 

(15.6.2010 8:20:00)
Lido tak to je masakr s temi znamkama. moje tretacka nastesti ma jen znamky na vysvedceni ale ted od 4. .tridy se uz bude znamkoat vse. doposud jen nemcina a matika.
ale nikdy nebudou mit tolik znamek, pokud vim taka za ja jedno pololeti max. 10 znamek z predmetu. hele to ma i znamky z DU nebo to ma tolik testu, to je fakt silene.
 Lída+2 


Re: Neplatí to vždy 

(15.6.2010 10:55:20)
Danielo malotřídka...jsou to jen známky ze školní práce..známkovat Dú jsem na jiným počtu to bylo ještě ve třetí
~t~

MAtika: samostatné práce, každý den je pětiminutovka(vyjimečně není) z matiky....(na tom milospán nachytá ty 2) pak jednou za 1/4 roku velký test....sem tam písemka....na 20minut, sem tak aktivita...

čeština: školní práce, vyplňovací cvičení na i/y, diktáty, a velký písemky
sloh se v naší škole neznámkuje, a pak aktivita.....se sbíraj nějaký skřítci(teď nevím jestli je sbírá Dan i Luk nebo Luk něco jinýho~f~ a za 10 skřítků - ale to není hned.....cca měsíc jedna známka za tohle....je 1)

přirodopis a vlastivěda: ústní zkoušení a písemky, referáty, projekty
 Blanka+Adámek 


Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 10:15:18)
Proc ne "mobil za vysvedceni"? Do skoly prece nechodi jen male deti, ale i skoro dospeli pubertaci. Moji segry vyvdany "chlapecek" vyrobil v pololeti ve druhaku na gymplu 7 ctyrek. Neni to zadny svatousek ani grazl, normalni kluk, rozhodne ne hloupy, ale proste to flakal. Taky mel doma naky problemy a spory s matkou a novym otcem (ale to myslim nebylo pricinou jeho bledych vysledku ve skole), tak se svagr (jeho otec) rozhodl, ze ho vezme k sobe. A muj tata (tedy jeho nevlastni deda) mu slibil, ze kdyz nebude mit na konci roku ani 1 ctyrku, tak mu koupi mobil, jaky si vybere. A on se opravdu snazil, asi nejen kvuli tomu mobilu a fakt to zvladl, teda az na ctyrku z cestiny ~;). A mobil dostal a radost mel prevelikou, hlavne proto, ze mel spoustu nakych vychytavek, o kterych ja ani nevim, k cemu slouzi, ale pubertaci si je nejak zvlast uzivaj - jednak, co by s nim nas tata delal, kdyz uz ho mel koupeny a dvanak si myslim, ze si ho fakt zaslouzil. Naprijde mi na tom nic spatnyho.

To mi spis ten clanek pripada trochu na hlavu, ja teda rozhodne nevidim v nejaky odmene za hezky vysvedceni uplatek. A davat rovnitko mezi nedostanu odmenu = nebudu se ucit a dostanu odmenu = neucim se pro sebe, ale kvuli odmene, to mi pripada trochu prehnany. A jestli jo - ostatne "uplatila" jsem takto vloni i sveho skolkacka plysakem, ze hezky chodil cely rok do skolky a hodne se tam toho naucil - tak je mi srdecne jedno, co tomu rika naka studovana psychologicka hlava,
 Káča, dvě děti 
  • 

Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 10:34:52)
Blanko, tvůj postoj je, řekla bych, až příliš vymezující. Přijde mi, že si trochu protiřečíš. Myslíš si, že by zlepšení ve škole přišlo i bez toho slíbeného mobilu? Ta studovaná hlava se spíš snažila popsat to, jak odměny (třeba za vysvědčení) chápou děti a ne jejich rodiče, prarodiče...
 Blanka+Adámek 


Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 12:08:53)
Ja nevim, jestli by to zlepseni prislo i bez toho mobilu, mozna jo, mozna ne. Mozna to bylo tim, ze ho segra do uceni honila a i se s nim ucila, resp, vysvetlovala mu matiku a chemii, kde zrovna dost plaval. A i kdyby tomu ten mobil prispel - tak co je na tom spatnyho? Ucel sveti prostredky. Jemu treba stacilo prolejzat se ctyrkama ale treba by taky propadl (nez by si uvedomil, ze se uci pro sebe a ne pro uplatek ~t~) a treba ne. Ted odmaturoval a dostal se na VS a jestli tomu pomohl ten mobil, tak to byla dobra ibnvestice, ne?
 Insula 


nechápu to 

(14.6.2010 17:02:07)
Já to nechápu. ~e~ Taky jsem dostávala za vysvědčení odměnu. Abych pravdu řekla, tak tedy nevím, jestli i od rodičů (ale asi ano), ale babička a teta mi vždycky daly stovku. Nemůžu tedy říct, že bych to brala jako úplatek nebo že bych se pak neučila za slib, že tu stovku zase dostanu. ~d~
 Bumbi&05,08,10 


Re: nechápu to 

(14.6.2010 21:54:02)
no, já se ve škole nemusela nijak extra snažit, tak jsem se nesnažila, pokud nebyl nějaký hodně silný motor. Měla jsem jedničky a dvojky naprosto bez námahy, nemusela jsem fakt vynaložit zvláštní námahu. Bohužel jsem se díky tomu nenaučila učit se a i vysokou jsem vystudovala touhle cestou "bez námahy". Ale nemyslím, že na vině u mě jsou jenom ty odměny, spíš pro mě byla škola málo náročná, nudila jsem se. A to nejsem žádný nadaný dítě, jen to pro mě v normální škole nebyla žádná výzva a nízká náročnost. V tomhle je dneska dobrý, že takový dítě může zmizet v pátý třídě na gympl.
Uf, to jsem nějak odbočila, pardon.
 Iva - svobodná 
  • 

Re: nechápu to 

(23.6.2010 12:57:43)
A co třeba když to tak nebude bude trest, zákaz, a pod.... místo úplatku malá výhružka?? :-)~z~
 Bumbi&05,08,10 


Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 21:46:47)
Pawlo, nevím, jak děti se speciálními potřebami, ale normální zdravé děti opravdu nepotřebují odměny. Motivovat ano, ale není potřeba to dělat hmotně. Ovšem problém je, že drtivá většina dětí je již v 6 letech na tento způsob odměňování zvyklá a bez toho nedokáže fungovat.
 Pawlla 


Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 22:10:36)
Bumbi,neexistuje univerzální výchovná metoda,někdy je odměna ku prospěchu věci,jindy ne,je to podle situace a podle individuality dítěte.Nemůžeš kategoricky tvrdit,že zdravé děti odměnu nepotřebují.
 Bumbi&05,08,10 


Re: Neplatí to vždy 

(14.6.2010 22:38:41)
myslím, že si to můžu troufnout. A možná, že ve výsledku se i shodujeme. Děti, které jsou zdravé /mám na mysli patologie typu poruchy soustředění, narušení mentálních schopností atp./ a jsou vychovány bez odměn ve stylu, udělej něco a něco dostaneš, zvládají bez problémů dělat věci proto, že pak můžou dělat třeba něco dalšího /uklidí si hračky, protože ví, že když jsou hračky uklizené, je možné se podívat na pohádku/. Jsou odměny a odměny. Z výchovného hlediska je potřeba rozlišit, kdy dítě navozuje záměrně situace tak, abys byla donucená dát odměnu a situaci, kdy je odměnou něco dalšího (dítě si půjde po obědě odpočinout, protože pak je slíbený náročnější výlet do lesa třeba). Vidím velký rozdíl mezi dítětem manipulujícím rodičem k odměnám a dítětem, které něco udělá samo, protože ví, že pak může požádat o něco dalšího. Druhý způsob považuji za život pro víc žádoucí dovednost.
 hbf 


Re: Neplatí to vždy 

(15.6.2010 12:25:19)
Jj, my, dospělci, taky makáme za prachy ~;)
 Calypso 
  • 

Odměna 

(14.6.2010 10:03:03)
Nevidím nic špatného na tom, když dítě za roční úsilí dostane odměnu. Nedáváme drahé dárky, ale chceme, aby syn věděl, že si jeho úsilí vážíme. Musím přiznat, že svůj těžký den si taky ráda kompenzuji něčím příjemným :o)
 holka anonymka 


Re: Odměna 

(14.6.2010 12:06:43)
Můj syn (10 let)dostal letos drahý mobil....
Ale... dostal ho za dlouhodobou dobrou práci ve škole.. ještě před vysvědčením.. také za velkou pracovitost v oblasti mimoškolních zájmů. Vzhledem k tomu, že dokázal svou pílí vybudovat svůj post na vyšší úrovni a očekává se tedy, že bude syn častěji pobývat na zahraničních cestách, tento mobil mu bude sloužit zejména ke krácení dlouhých hodin prosezených v autobuse, k naší komunikaci, pokud bude delší dobu pobývat mimo domov v tuzemsku, k jeho případné bezpečnosti (chráněn před ztracením - má to GPS) apod.
Vlastně jsem ho dala synovi už k narozeninám - teď v červnu. A syn ví, že za vysvědčení (bývá max. jedna 2, jinak samé).. už "jen" dostane jako obvykle buď společnou zmrzku nebo cca 100,- na drobné útraty.
 Firsty+Matouš07/06+Šimon01/08 


Odměnu chci dávat 

(14.6.2010 10:17:42)
My jsme bohužel žádné peníze a ani nic jiného za vysvědčení nedostávali. Nevím jestli rodiče opravdu neměli peníze nebo byli jen takový "lakomí". Nosila jsem většinou vyznamenání ale za vysvědčení nic nedostávala. Často ještě výtku proč z toho nebo onoho mám dvojku.
Svým dětem určitě něco dám, aby neměla stejně lítostivé pocity jako já. Ale s rozvahou, to dá rozum.
 Horama 


Re: Odměnu chci dávat 

(14.6.2010 10:22:04)
U nás se taky nic nedávalo. Dobré výsledky se braly jako samozřejmost, jakékoli zhoršení se sáhodlouze zkoumalo a přicházely sankce. Podle článku by to skoro vypadalo, že by paní psycholožka měla z tohoto přístupu radost - učíme se přeci pro sebe, tak proč jásat nad samými jedničkami, naopak příležitostná dvojka by se dítěti měla připomenout, aby si uvědomilo, jak ohrožuje svou budoucnost. ~t~ No, pravda, mně by oslava k ukončení školního roku bohatě stačila, ale nevidím nic špatného ani na menších dárcích nebo na dodatečné motivaci zejména pro puberťáky.
 Hanka, dvě cácorky 
  • 

Odměna 

(14.6.2010 10:25:20)
Dobrý den,
myslím si, že na konci školního roku si děti odměnu zaslouží. Dokonce i dr. Mertin, dětský psycholog, se k ocenění pěkného vysvědčení přiklání. Mám dvě dcery, mladší ve 2. třídě, starší se dostala na 8leté gymnázium. A protože se obě celý rok snaží, myslím si, že si odměnu zaslouží.
Tradičně kupujeme knížky - alespoň je co číst během prázdnin - a chodíme na zmrzlinový pohár do cukrárny. Nevidím na tom nic špatného.
 Káča, dvě děti 
  • 

Re: Odměna 

(14.6.2010 10:41:05)
Mám stejný názor. Ono je něco jiného dát dítěti odměnu na konci školního roku nebo systematicky dávat peníze za jedničky nebo dvojky. Taky vidím rozdíl v přístupu: "když budeš mít na vysvědčení tohle a tohle, dostaneš tohle" a "tady ti dáváme něco, protože je konec šk. roku a ty ses tak snažil/a...)
 MarkétaP + 4 dcerky 


Re: Odměna 

(14.6.2010 11:07:12)
Přesně tak. Vidím stejný rozdíl. Klidně dítě na konci roku ocením zajímavým dárkem, ale ne jako něco, na co si musí "vydělat" dobrým učením.
 kamilka 
  • 

odmena 

(14.6.2010 10:37:59)
když jsem byla na základní škole, měla jsem v sedmé třídě na konci roku jednu trojku, u nás doma to tehdy znamenalo pozdvyžení a maminka mi tehdy řekla, že pokud budu mít v pololetí osmé třídy na vysvědčení jednu dvojku a jinak samé jedničky, dostanu mobil, tak jsem se učila, pořád a měla jsem to a dostala mobil, v druhém pololetí jsem od maminky motivaci nedostala a začala to zase trochu flákat a na konci roku bylo dvojek více... už tehdy jsem vědela, že ve škole makám jen kvuli tomu abych dostala mobil.... a to není v pořádku.
vždy jsem byla naštvaná, že moji spolužáci dostávají za známky a vysvědčení ve škole dárky a peníze, až do mého motiváčního půlroku, do té doby jsem totiž nedostala nic, potom už jsem naštvaná nebyla, naopak, byla jsem moc ráda, že nic nedostávám. ano někdy mé výsledky ve škole nebyly moc dobré, jindy naopak jsem své okolí ohromila, ale hlvně jsem se učila jen proto, že chci v životě něčeho dosáhnout, že se chci učit, chci vystudovat vysokou školu na které jsem....
takže až budu mít jednou děti, úplatky ani odměnu za známky, docházku ani učení jim dávat nebudu.
ale souhlasím s autorkou, že udělat párty na ukončení školního roku a už to dopadlo jakkoli je dobrý nápad. :)
 Pawlla 


Re: odmena 

(14.6.2010 10:41:18)
ale hlvně jsem se učila jen proto, že chci v životě něčeho dosáhnout, že se chci učit, chci vystudovat vysokou školu na které jsem...."

Je tragický omyl si myslet,že takhle to má každé dítě.~a~
 JaninaH 


Re: odmena 

(14.6.2010 11:16:04)
Pawllo,
to si snad nikdo nemyslí, že všechny děti mají vnitřní motivaci samy od sebe, to je ideální stav, kterého není možné dosáhnout. Ale lze se o to aspoň pokusit, ne?
Kamilka krásně popsala, jak funguje vnější motivace odměnou, podle mě to přesně koresponduje se smyslem článku. Myslím, že to stojí aspoň za zamyšlení.
A není to "opsáno z RaR", dr.Nováčková je přímo autorka RaR.
J.
 Pawlla 


Re: odmena 

(14.6.2010 11:26:54)
Dokonce autorka?Tak teď už to chápu~5~
 Pawlla 


Re: odmena 

(14.6.2010 11:32:54)
Janino,pokud vidíš,že v sobě dítě tenhle postoj nemá a nikdy mít nebude,tak to sice můžeš zkoušet,ale ztrácíš čas a ten čas potřebuješ.Můj syn by bez pozitivní motivace do školy ani nešel.V Spc dávali za každý splněný úkol bombon a tak to radili i rodičům.Nejsou všechny děti stejné a proto nemůžou všichni jet podle RaR.
 JanaJi 


Re: odmena 

(14.6.2010 12:12:14)
Skoro bych řekla, že to ani žádné, byť odrostlé dítě, nepsalo. Děti takhle neuvažují. Syn končí třetí třídu. Je velmi šikovný, ale má poruchu pozornosti. Nosí jedničky a dvojky a pak šílený úlet čtyřky a pětky. Psycholožka tvrdí, že je typ dítěte, které potřebuje velkou motivaci. Paní učitelka vymyslela, že kdo bude hodný a šikovný, bude dostávat razítka zajíčků a kdo jich bude mít nejvíce tak něco.... Bohužel co, jsme se po roce a půl od vyhlášení akce nedozvěděli a vše vyšumnělo. Syn se strašně snažil, pomáhal paní učitelce a sbíral zajíce. Také v soutěži o aktivitu v hodině byl na druhé místě. Bohužel syn vnímal to, že paní učitelka nedodržela slib a nebylo nic (čekali jsme čokoládu, lízatko nebo něco podobného), jako silně demotivující, dokonce to paní učitelce vyčetl a v dalším pololetí si paní učitelka stěžovala, že je s aktivitou na předposledním místě. CO tím chci říct, že motivace je velmi, velmi důležitá. Výši motivace určují pouze dospělí. Je na nás, co to bude. Syn si za vsvědčení přeje klobouk. Mě to přijde jako odpovídající.
 Pawlla 


Re: odmena 

(14.6.2010 12:14:29)
Jano,tak přesně tohle se tu snažím vysvětlit.~R^
 JaninaH 


Re: odmena 

(14.6.2010 12:31:59)
Opravdu si myslíte, že motivace zajíci je v pořádku?
Být aktivní a snaživý kvůli zajícům - vždyť to je podvod na dítěti. Přesně jak se píše v tom článku, dítě se tím učí, že hodnotu nemá sama aktivita, ale zajíci (resp. očekávaná odměna za ně, kterou si může představovat jakkoli).
A přesně tak to dopadlo: nejsou zajíci, není ani aktivita.~:(
J.
 susu 
  • 

Re: odmena 

(14.6.2010 12:42:33)
JaninoH, některé aktivity, i když mají hodnotu, jsou neskutečně nudné. Odměna mi přijde na místě.
 Xantipa. 


Re: odmena 

(14.6.2010 12:54:50)
Janino - já ti nevím~a~ Některý věci jsem ochotná dělat a dělám dá se říci bez jakékoli motivace a odměny, ale na některý věci bych se raz dva, kdyby tam ta odměna nebyla. Zajíci to teda nejsou, ale jaký v tom je tedy rozdíl?
U dětí to je stejný, nebo spíš podobný.
 JanaJi 


Re: odmena 

(14.6.2010 13:31:52)
A jak se pracuje Vám bez motivace? Poslední 3 měsíce studuji motivaci na VŠ a tam je to jasné, dobře a efektivně pracuje jehom dobře a efektivně motivovaný člověk. Ne snad pro tu odměnu samotnou, ale má cíl, na co se těšit, satisfakci. Každý potřebuje motivaci a nemusí být hned hmotná, ale potřebuje ji každý. Když uvaříte rodině oběd a oni se najedí nic neřeknou a odejdou, tak vás to jistě nepotěší. Když si celou dobu oběda pomlaskávají, mrkají na vás a říkají jak dobré jste to uvařila, máte tu správnou motivaci se příště blýsknout ještě víc. Ne že normálně byste jim neuvařila, ale po té motivaci to budete dělat ještě raději. Pokud to takto nemáte, nejste člověk. A děti potřebují také motivovat, soutěžit, kdo je lepší a i kdyby výsledek byl jenom to, že vítěz dostane hobla, je to potřeba. Auto vám bez benzínu taky nepojede i kdyby sebevíc chtělo.
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(14.6.2010 13:38:34)
Jano, motivací u písmenek a čísel je přece fakt sám, že si můžeš sám číxt knížky a něco spočítat, ne~;)? Navíc slovní ocenění rodiče, z kterého je opravdu cítit, že si dítěte váží za to, jak to zvládlo, taky není k zahození ne? Já osobně potřebuju především uznání ostatních, ta hmota okolo(hadry, kafe, cukrárna) taky může být, ale nevyměnila bych to za pocit, že mě druzí pro něco uznávají...
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(14.6.2010 13:41:20)
A ještě jsem zapomněla na tu nejdůležitější věc, že si postupně začneš budovat vědomě pocit, že něco nového umíš, skládáš z toho dobré hodnocení sebe sama. Je dobrý učit dítě radovat se samo ze sebe, že se naučilo číst, malovat, něco spočítat ...ne proto, že jim učitelka dala razítko....
 JaninaH 


Re: odmena 

(14.6.2010 13:42:02)
JanoJI,
pokud studuješ motivaci, tak určitě víš, jaké jsou její vnitřní a vnější faktory, a že ty vnitřní jsou důležitější a trvalejší než vnější.
Například moje motivace k tomu, abych vařila, je vnitřní - vím, že je důležité, aby děti jedly pravidelně a zdravě atd.
Florence,
přesně o to jde, aby se člověk naučil, že některé věci je prostě potřeba udělat. Ale tím, že budeme za zvládnutí každé nudnou věc dítě materiálně odměňovat, učíme ho, že nudné věci se dělají jedině za odměnu. A to je špatně.
J.
 JanaJi 


Re: odmena 

(14.6.2010 14:21:01)
Jistě, vím o dělení motivací, a souhlasím, jen si myslím, že drobná odměna prostě neškodí. Otázka je, zda má dítě ty vnitřní motivátory již nastavené. Navíc pokud děti ve škole zlobí, je nutné je nějak namotivovat, dát jim úkol (zaměstnat)a za jeho splnění pochválit či odměnit. K tomu, aby se dokázalo motivovat samo je zapotřebí jisté zkušenosti apod. Taky syna vedu k tomu, že by měl chtít sám pro sebe se učit,aby něčeho dosáhl, ale také každé dítě reaguje na něco jiného. Nechtějte po prckovi, aby byl na takové mentální výši, že si bude toto uvědomovat sám. Vždyť tím, že jsem mu nekoupila např. ten klobouk hned, jak se mu zalíbil, a když si o něj řekl, ale jako výraz mojí úcty, že se ve druhém pololetí opravdu snažil a zlepšil. Nicméně i ten dárek musí jít ruku v ruce se slovním pochválením. No, máme to asi nastavené každý jinak, snad i proto, že každý nejlépe známe to své dítko a víme, co potřebuje nejvíc.
 maja 
  • 

Re: odmena 

(14.6.2010 15:12:07)
"zajíci" byli jsou a budou...dodneška si pamatuju jak jsme v první třídě dostávali razítka...nejlepší bylo razítko panenky, to bylo něco. ...vždyť ta razítka, nálepky a spol se dávají snad už ve školce a vydrží tak do 3-4 třídy, že by snad někoho poškodili??? Vždyť i v sokole a ve všemožných kroužcích se do určitého věku razítkuje. A že by děti cvičili kvůli razítku? Psali kvůli razítku? To se mi nezdá, razítko je jen třešnička na dortu.
 Bumbi&05,08,10 


Re: odmena 

(14.6.2010 22:02:29)
drobná odměna může škodit - třeba u malého dítěte dáš párkrát bonbon /jednoho malýho gumovýho medvídka třeba/ za to, že bylo rychle oblečené a obuté a s drtivou pravděpodobností dítko příště navodí opět situaci tak, abys musela opět vyhlásit "motivační odměnu". Brzy zjistíš, že se dítě vzteká do chvíle, než vyhlásíš "odměnu". Dítě zjistilo, že vztekání či protahování nějaké činnosti vede k tomu, že donutí dospělého, aby mu za urychlení činnosti dal "malou odměnu"...
a to je jenom začátek, končí to zaměstnancem, který dělá práci jenom pro peníze a není ochoten udělat ani kapku navíc...
 JanaJi 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:04:38)
Je mi líto, že máš takové zkušenosti. Já pracuju 15 let a na nikoho takového, že dělá jenom pro peníze ani kapku navíc, jsem nepoznala. Děti mám dvě, rozumně je motivuji a můžu tě ujistit, že vzteklé není ani jedno. Skoro přemýšlím, co to tady vůbec řešíme. Staré dobré pořekadlo "všeho s mírou" mluví za vše.
 štěpánka 
  • 

Re: odmena 

(14.6.2010 17:09:08)
JaninoH,
tvé názory mi silně připomínají ty moje, předtím, než jsem byla konfrontována s realitou v podobě školních i vlastních dětí~t~~t~~t~.
 Terka 
  • 

Re: odmena 

(14.6.2010 21:01:27)
Také jsem byla záhy po škole konfrontována s realitou a to jak u vlastního dítěte, tak ve školce. Byla jsem nadšená z knížek typu Respektovat apod., pak jsem měla velký propad dolů, kdy jsem měla pocit, že je to nějaký napsorto nedostižný ideál, a pak jsem se začala zase pomaloučku, po postupných krocích k ideím podobných knížek vracet. V každodenním styku s dětmi jsem si prostě musela některé věci přiznat, vzpomněla jsem si, jak jsem nesnášela pobyt na lehátku, když jsem už nespala, jak mi přišly některé aktivity nesmyslné, a po tomhle náhledu jsem začala hledat pro děti tu motivaci vnější. A souhlasím s tím, že by se děti měly učit dělat i věci nudné, pro ně otravné (pro některé např. úklid hraček - doma to nemusejí..), pokud mají své opodstatnění, smysl. Jakýmsi oceněním je mi pocit, že jsem překonal sám sebe a udělal, co je třeba. Takhle jsme třeba ten úklid trénovali až do úplných důsledků - děti několik dní hračky prostě neuklízely, měly jste vidět, jak ke konci týdne byly nespokojené, ve třídě plné nepořádku (měla jsem domluvu s ředitelkou, uklízečkou, že to vydrží). Bylo to náročné, ale děti pochopily a pak už stačilo jen lehce připomenout. Ptáte se, co jsme dělali s těmi, kterým nepořádek nevadil? Tady pomohla síla skupiny a její nátlak - děti si s nepořádníčky nechtěly hrát.
Uznávám, že je to cesta dost náročná a těžká, ale podle mě správná.
 Pawlla 


Re: odmena 

(14.6.2010 21:08:52)
Síla skupiny a nátlak je úžasná výchovná metoda a co třeba šikana?~q~
 Bumbi&05,08,10 


Re: odmena 

(14.6.2010 22:06:49)
Pawlo, nesměšuj hrušky a jablka.
Ty se taky podvoluješ síle skupiny, třeba tím, jak se oblékáš, jak se chováš (zdravíš, poděkuješ - to vše jsou naučené věci, skupinově kulturní akce "dělají to tak všichni, abych se nelišil, dělám to taky").

Tenhle způsob, jak to udělali ve školce, je opravdu dobrý, smekám před odvahou paní učitelky.
 Pawlla 


Re: odmena 

(14.6.2010 22:14:47)


Bumbi,pokud něco dělám proto,že se chci zařadit je to něco jiného než,když ve školce je dítě vyčleňováno z kolektivu a to za podpory učitelky.Tohle mi opravdu příjde dost nebezpečné.
 Pawlla 


Re: odmena 

(14.6.2010 22:17:09)
Nehledě k tomu,že je to ze strany učitelky psychická manipulace.~a~
 štěpánka 
  • 

Re: odmena 

(14.6.2010 22:39:22)
Pawlo,
taky to tam vidím, i když nechci brát nikomu nadšení z RaR. Velmi ožehavé je právě to, jak zvládnout ty, kteří jsou "jiní". Nechtěla bych, aby o mých dětech bylo řečeno, že se prostě podřídily většině, poněvadž si s nimi nikdo nechtěl hrát. To mi fakt zavání spíše nezdravými vztahy (ale možná to tak nebylo, těžko soudit z krátkého příspěvku....). Zdravím tě!~3~~3~~3~
 Taodvedle 


Re: odmena 

(14.6.2010 22:42:57)
bumbi trosku divne prirovnani, s tim oblikanim se a za to bomboneka a odmena za vysvedceni. jasne kdyz jde dospely do prace tak treba to dela i rad ale je k tomu odmena-plat. ditko ma tu odmenuu dvakrat do roka a zaslouzi si ji. moje dite , urcite neuklizi pokojik a td,a po nejake cinnosti urcite neyzaduje odmenu.
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 6:40:15)
Štěpánko,ahoj:-)to víš to je ta fantazie,úplně vidím tu situaci,kdy si s dítětem nechce nikdo hrát a má nálepku nepořádníčka.~q~RaR třeba "může fungovat",ale šílím,když to chce někdo aplikovat na všechny děti,protože tak to má být.Každé dítě je jiné,proto tvrdit všechny zdravé děti to mají takhle je nesmysl.
 Taodvedle 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:15:45)
Pawlo pochubuji ze maly neporadnik bude k vuli tomu vytlacen z kolektivu, ale zijei v tom kolektiu a musi se vetsine podrobit, to je snad jasne. me se to libi.
 Bumbi&05,08,10 


Re: odmena 

(14.6.2010 22:47:38)
pokud si vezmeš smradlavý a špinavý hadry, taky tě bude společnost ostrakizovat a vyčlení tě ze svého středu.

ti nepořádníci se chtějí zařadit mezi ostatní, proto začnou uklízet nakonec také. Ostrakizace není příjemná nikomu. To, že toto skupinové chování monitoruje učitelka (těžko říci, jak zasahuje, na to je informací málo, ale z popisu soudím, že to dělá vhodně) mi přijde v pořádku. Předškolní vzdělávání by mělo děti naučit skupinovému fungování, což v tomto popsaném případě dělá přímo luxusně.
 štěpánka 
  • 

Re: odmena 

(14.6.2010 22:57:03)
Bumbi
a pak jsou také děti ADHD, s poruchami chování, Asperg.syndromem, apod a ty to prostě nezvládnou, proto jsem na podobné popisy trošku opatrná. Jak moc paní uč.monitorovala situaci se můžeme jen domýšlet, dle toho jak to popsala to nejspíše zvládladobře. Ale už vidím, jak by to fungovalo na mé děti - možná by vůbec nepochopily, co se od nich očekává.~d~~d~~d~
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 6:42:57)
Bumbi,z toho,že Ti to připadá v pořádku mě mrazí.
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 6:51:22)
Hlavně,že se děti naučí uklízet hračky,že přibude pár dětí,které mají ze školky trauma za to stojí,že?Jestli není lepší prostě říct,"uklidit hračky "z hlediska autority.Já vím není to podle RaR,ale je to daleko upřímnější a víc bych obdivovala učitelku,která to s nepořádníky dokáže vyřešit sama,než tu ,která k tomu využívá děti.Bože,neměla by učitelka ve školce spíš děti učit být kolektivní,než kolektiv rozvracet.~:(
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:08:53)
Pawlo, a jak podle tebe bude vypadat čistě klasický autoritativní přístup učitelky, která bude chtít, aby děti uklidily hračky? To si jako vážně myslíš, že zrovna z toho žádné dítě nemůže mít trauma? Minulé generace vyrostlé díky rákosce by ti mohly vyprávět. A když ne rákoska, tak jiný trest,třeba postavit do kouta apod. a to je podle tebe asi v pořádku viď?
Můžeš mi napsat třeba příklad, jak bys z pozice autority vyřešila to, pokud by jedno dítě nechtělo uklízet?
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:15:40)
Stáňo,nežijeme v minulém století,aby se děti mlátily rákoskou nebo klečely v koutě.To asi těžko v nějaké školce uvidíš.Dokud si dítě neuklidí hračky,nemůže si jít já nevím třeba malovat nebo cokoliv následuje.Ale tohle musí říct učitelka a ne manipulovat s dětmi,aby si s dotyčným nehrály,protože tohle manipulace je.Ohledně traumatu,jedno z největších je způsobené vyčleněním z kolektivu.
 Taodvedle 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:17:17)
u nas kdyz si deti uklidi nez jdou domu( mini skolka pro 3-5 lete) dostanou vzdy razitko na ruku, a kdo uklizel tak rovnou dve. to znamena kazdy dostane razitko a kdo uklizel dve, a deti byli vzdy pysne a ukazovali dve.
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:22:29)
A co bude učitelka dělat, když ani tak si dítě neuklidí? Řekne jí, že si malovat nechce?
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:24:14)
Já Ti nevím,řekne ostatním dětem ať ho zmlátí na záchodě?
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:26:07)
To jsem se ptala tebe, co by ta tvoje autoritativní učitelka udělala dál...
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:35:49)
Tak si odpovím sama, buď by vymyslela nějaký úžasný trest nebo by zkusila pozitivní motivaci, co třeba bonbonek? Příště už by všechny děti chtěly za úklid to samé...
Našemu chytrému chlapečkovi to stačilo jen jednou ukázat, že existují odměny, v podstatě je to manipulace, jeslti uklidíš, dostaneš sladkost. Příště už se automaticky ptal, co bude za odměnu, a to mu byly čtyři roky. Děti jsou hrozně chytré a tohle pochopí velmi rychle...
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:36:12)
A co by udělala dál?To je právě to,že musíš být v té třídě a znát to konkrétní dítě,prostě není univerzální postup co se týče výchovy.Nejde si vzít příručku a aplikovat to na všechny děti.
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:41:05)
O příručce tady nidko nemluví, tys argumentovala klasicým autoritativním přístupem učitelky, tak mi hoď několik příkladů řešení...
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:51:47)
Ano autoritativní přísup je-učitelka,která by měla být přirozenou autoritou řekne"děti ukliďte si hračky",protože když si hrajeme musíme i uklidit,na rozházené hračky můžete šlápnout a rozbijou se,múžete zakopnout a ublížit si.Ale důsledně trvat na tom,hračky se vždy po hraní uklidí.A teď se samozřejmě může najít dítě,které z jakéhokoliv důvodu toto nerespektuje.A já Ti znovu opakuju,že tady na netu Ti žádnou radu nedám,protože řešení téhle situace se odvíjí od toho,proč dítě neposlouchá,jaké je to dítě atd.A co bude platit na jednoho,nebude platit na druhého.
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:56:16)
Pawlo, nechci dráždit býka rudým hadrem, ale moc hezky to sedí i na R+R a především ta závěrečná část, že nelze najít jeden mustr~t~.
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 9:01:58)
No vždyť já už jsem někde psala,že v podstatě děláme všichni to samé(příznivci i odpůrci RaR)jenom vy to víc okecáte~t~Mě RaR jako takové nevadí,ale problém je,když se toho někdo striktně drží bez ohledu na individualitu dítěte.Jestli tady ještě budeš,opíšu Ti definici autoritativní výchovy z učebnice pedagogiky,možná budeš překvapená.
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 9:07:39)
Pawlo, ale já neznám člověka, který by se R+R držel striktně, jen jestli to náhodou nebude spíš tvůj problém, to držení se~t~. Příručku mi neopisuj, já jen podle nich nejedu~t~. Myslela jsem klasickou výchovu minulého a předminulého století, to asi obě víme, o čem je řeč:)...
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 9:09:47)
Navíc R+R je všechno jiné, jen ne striktní...dbá především na individualitu dítěte:). Jdu ven, hezký den~x~
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 9:16:14)
Ale já jsem nepsala,že RaR je striktní,ale že někteří se ho striktně drží.Řešit výchovu minulého století je bezpředmětné.To co jsem Ti chtěla napsat,bylo pro zajímavost,je to definice a ne nějaký postup,podle kterého máš jet.Čti pozorněji.~;)
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 21:58:55)
TAk dobře:-), jestli ještě nakoukneš, tak mi ji pro zajímavost napiš, jsem studijní typ~;).
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:57:41)
A navíc klasický autoritativní přístup je založen na odměně a trestu, tak mi to nějak nesedí...
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:25:30)
Pawlo, ty děti to podle mě napadne samotné, že si s těmi, kdo neuklízí, nebudou hrát, paralelou může být to, že pokud ty budeš mít líného kolegu a budeš za něj muset dělat všechnu práci, asi taky něco uděláš,aby přišla změna...Takže to prosím tě nehroť...Už jsem si všimla, že ti R+R nesedí, ženeš to jen zbytečně do extrému...
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:32:53)
Stáňo,nesedí to je fakt,ale o to až tak nejde.Jde spíš o to,že jsem už viděla na našich školách hodně věcí,kterým bych předtím nikdy nevěřila.Kromě toho se výchově věnuju i pracovně a pedagogiku studuju.Já to možná neumím napsat tak,aby tomu každý rozuměl,ale opravdu v téhle popsané situaci nebezpečí vidím.
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:40:01)
Osobně bych jako učitelka tako korigovala tu situaci jiným směrem, že není dobré si s dětmi z takového důvodu nehrát, spíš bych je vedla ke spolupráci a přirozeným důsledkem by bylo něco jiného. Na druhou stranu pokud se děti vzájemně motivují k úklidu, nevidím na tom nic špatného.
Jinak ona popsaná situace s nepořádkem se mi moc líbila. Děti si na vlastní kůži vyzkoušely, jaké to je žít ve vlastnoručně vyrobeném nepořádku.
U nás doma když kluci uklízí a jeden, většinou ten mladší to bojkotuje, tak učím staršího, aťto uklidí sám, tím pádem bude uklízet delší čas a zbyde pak jen čas na jeho pohádku, nikoli na bráchovu.
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:42:47)
Ano ten začátek se mi taky líbil,já jsem reagovala na dovětek o nátlaku skupiny,to se mi zas hodně nelíbilo.
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:44:43)
ALe nátlakem skupiny mohlo být to, že si děti vzájemně říkaly, ať uklízí:)...Prostě si podle mě zareagovala na něco, co tam vlastně nebylo...
 Pawlla 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:54:09)
Prostě si podle mě zareagovala na něco, co tam vlastně nebylo...

Nebo,Ty jsi neviděla to, co je za tím.
 Stáňa a dva kluci 


Re: odmena 

(15.6.2010 8:51:06)
A ono když si navíc poslechneš školkové děti, tak tenhle styl komunikace je u nich úplně běžný, neříkám, že je úplně v pořádku, ale je to pro malé dítě určitá páka. Často slyším, nebudu si s tebou hrát, protože to a to..nebudu s tebou kamarádit, prostě když se na sebe zlobí, argumentují takto...
 Žžena 


Re: odmena 

(15.6.2010 9:00:46)
No, a to je přesně to, o čem autorka článku psala.
Pro syna se z celé školní činnosti stala jen honba za odměnou a jak ODMĚNA není, není důvod se snažit. Ty slavní zající udělali ze školy bezcennou věc, která dítěti ani nestojí za snahu, když teda nic za to nakonec nedostane.
Máte to přímo před očima, ale vidět nechcete.
 Markéta s párkem 
  • 

Re: odmena 

(15.6.2010 11:54:54)
"Co stojí taková rádiovka? Sázím, že pětka to spraví a parády bude habaděj." :-) (Š+G)
 turbinka + 3 


Re: odmena 

(16.6.2010 1:50:27)
Přečetla jsem článek a diskusi až sem a udivuje mě Pawlo, že cítíš jako příkoří a ublížení manipulaci s dítětěm v případě uklízení a zároveň nevidíš tu manipulaci se zajíčky a slíbením odměny za vysvědčení a úkol a kdoví co.Nevím, jestli si to psala zrovna ty, možná ne- ale věta účel světí prostředky- mi právě připadá vrcholem demagogie.

Jinak jsem pro střední cestu, mám syna se spoustou diagnoz a taky mi byl doporučovaný systém odměn za splněný úkol- ale zatím se z toho snažím vybruslit jinak. Uznávám, že nějáké vysvětlení o prospěšnosti a smysluplnosti čtení atd. je mu šumák. podávám to autoritativně tak, že teď je čas na školní ůkoly a procvičování, že když se učím něco nového musím to procvičovat, opakovat a pak má čas na zábavu podle své chuti. Docela často mu něco malého kupuju , někdy jen tak, někdy pro radost, když měl špatný den a někdy na oslavu nějákého úspěchu- hlavně odvahy. To je asi taky odměna, ale není slibovaná dopředu ani nezáleží na výsledku.
Pro mě je v pohodě dát dítěti klidně i dárek na konci školního roku, ale prostě bych to nepodmiňovala tou známkou. Že se snaží přece vidím každý den- zatím se s ním učím.
 susu 
  • 

taky nic 

(14.6.2010 10:49:29)
Patřím také k jedničkářům, kteří za vysvědčení nedostali nikdy nic. Věděla jsem, že ostatní děti dostávají, bylo mi to trochu líto, ale ne moc, protože mi ty jedničky nedaly žádnou práci. Přemýšlela jsem, jestli by nebylo lepší se míň učit, aby rodiče měli taky důvod mi něco dát, ale rozumně jsem se rozhodla být raději jedničkářkou. Aspoň ta oslava by mi fakt udělala radost, ale mamka jako učitelka dostala koncem roku spoustu čokolád a květin, tak jsme se na to doma s bráchou radostně vrhli bez oslav.
 Firsty+Matouš07/06+Šimon01/08 


Re: taky nic 

(14.6.2010 13:41:15)
Susu - to mě nenapadlo, že jsem nic nedostávala, protože jsem měla slušný prospěch. Myslíš, že jako nebylo potřeba mě víc už motivovat, že jsem se motivovala sama? Ale něco na tom možná je, jen jsem nad tím takhle nikdy nepřemýšlela. Ale u nás nebyli nějak ve větším ani ty sladkosti, rodiče nebyli učitelé ~;)
 susu 
  • 

Re: taky nic 

(15.6.2010 7:16:21)
Vidíš, mě to napadlo, když si spolužáci ve škole před vysvědčením povídali, co dostanou. Měla jsem lehký pocit křivdy, že se všichni učí hůř než já a ještě něco dostanou. Tedy jsou vlastně oceněni za špatný prospěch. Motivovalo mě to pořídit si taky ten špatný, za nějž je ocenění.
 Taodvedle 


Re: taky nic 

(15.6.2010 8:14:07)
Susu to neni tak jednoduche. tak treba sami jednickari se tak nenadrou na ty jejich jednicky, jako treba trojakari, kteri to maji fak vymakane ty trojky a dvojky. takze kdyz jeden to ma od boha jako dar, tak mi to neprijde zpravidlive. proto ja odmenuji za pili ne za vysledky.
 susu 
  • 

Re: taky nic 

(15.6.2010 8:24:23)
Danielo, když je ti osm,...,deset, jedenáct,... tak ti fakt vydřenosti známek moc neříká, vidíš jen to, že ostatní mají výhodu i když se učí hůř.
 metty, 3 kluci 


no a? 

(14.6.2010 10:55:40)
Proč by nemohlo dítě dostat jako odměnu něco, po čem touží, pokud ve škole zabere? Vždyť ho to bude provázet celý život - myslím, že hodně lidí už zažilo situaci, že byly přislíbeny mimořádné odměny nebo prémie, pokud se udělá v daném termínu nějaká práce navíc. Já sama jsem za maturitu i za státnice dostala docela drahé dárky, ale nebrala jsem to jako úplatek, spíš jako příjemný bonus.
 Bumbi&05,08,10 


Re: no a? 

(14.6.2010 22:08:27)
metty, ale problém je, že pak ty lidi nezaberou jindy. Třeba v práci, když je potřeba dokončit nějaký projekt - nezaberou čistě proto, že nemají potřebu zabrat, pokud jim neslíbíš peníze. Takový zaměstnanci jsou pro mě jako zaměstnavatele či šéfa týmu k uzoufání...
 metty, 3 kluci 


Re: no a? 

(15.6.2010 13:36:02)
Tak takhle jsem to nemyslela. Rozdávat odměny za dokončení běžného projektu. Měla jsem na mysli to, že pokud já jako zaměstnanec udělám něco co je výrazně nad rámec mých pracovních povinností, obětuju tomu i třeba i poměrně dost svého volného času, tak je pro mě odměna od zaměstanavatele jednak příjemným bonusem a pak také uznáním, že jsem svou práci odvedla dobře.
 Nasuada 


Mám malé děti, 

(14.6.2010 10:58:39)
takže vysvědčení zatím neřeším, ale pamatuju si, že mi dalo dost práce vysvětlit staršímu, že doma za to, že sní oběd a navíc, že ještě bude první, nedostane razítko ani sladkost. Razítka dostávali ve školce a sladkosti od babičky. Takže jsem mu musela vysvětlit, že jídlo se má pořádně kousat, protože žaludek nemá zuby takže nezáleží na tom jestli bude první nebo jaký. Že jíme když máme hlad a protože nám jídlo chutná a ne za odměnu. Sladkost je u nás vázaná na pravidlo 1x denně po jídle, protože před jídlem by nám zaplnila bříško a nezbylo by místo na jídlo. Takže já odměny fakt nemám moc v lásce.

Připomíná mi to skvostný rozhovor Péti a tatínka v Bylo nás pět."Ty máš být hodný jenom tak a ne za odměnu". "To není pravda, nikdo není hodný jen tak" -
je to vlastně legrace, ale trochu mě z toho mrazí.

Bude to fungovat jako červený hadr na býka, ale ten motiv článku je v podstatě opsaný z knihy RaR.

Moc ráda bych měla děti, které se učí, protože to budou umět, což ale předpokládá, že jim paní učitelka nebo já dokážu zprostředkovat smysluplnost. Alespoň proboha na prvním stupni~;)
 Pawlla 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:03:25)
ten motiv článku je v podstatě opsaný z knihy RaR."

Tak toho jsem se obávala.No nic,píšu to už potřetí ne všechny děti se Vám budou učit pro sebe,nemá to v sobě každé dítě.
 Ecim 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:06:08)
Pawllo, máš pravdu. Jsem sice hodně ctižádostivý člověk, ale tento postoj jsem si také musela nějakou dobu pěstovat. Představa, že třeba prvňáček se bude učit dobře jen proto, aby z něj něco bylo, mi přijde vyloženě úsměvná.
 Stáňa a dva kluci 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:13:51)
Tak zrovna prvňáčci, pokud je někdo nezkazí hned v začátku,jsou vesměs k poznávání písmenek a "učení se" dobře naladění. Problémy pak nastávají z mnoha různých důvodů, moc dětí, potřeba různého tempa, razítko za každou volovinu, červený puntíky apod. Samozřejmě jsou i vyjímky, které školu nebudou milovat nikdy...
 JaninaH 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:19:33)
Ecim,ale většina prvňáčků se učit chce, jednoduše proto, že je to baví. Bohužel tato touha většinu z nich poměrně brzy opustí. ~:( Jde o to, zjistit, proč to tak je, a snažit se tomu zabránit. Článek je i o tom.
J.
 Ecim 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:21:51)
Stáňo a Janino, mě učení v první třídě také dost bavilo. Ale ani ne tak kvůli tomu, "aby ze mě něco bylo".
 Stáňa a dva kluci 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:28:24)
Ecim, tak to mě taky ne~;). ALe proč tě bavilo?
 Ecim 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:30:54)
Stáňo, to je dobrá otázka. Bavilo mě to proto, že mi učení přišlo zajímavé a otevíralo mi nové obzory - třeba jsem kvůli tomu mohla číst spoustu zajímavých knížek, to já moc ráda. ~3~
 Ecim 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:33:04)
A taky jsem ráda chválená a bavilo mě dostávat jedničky. ~t~
 Stáňa a dva kluci 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:35:25)
No jo zblbli tě hned na začátku jedničkama a razítkama, viď~t~? To není myšleno zle, to je prostě o systému...
 Ecim 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:37:50)
A hvězdičkama! ~t~ Jednou jsem byla týden nemocná a pak jsem měla trauma z toho, že mě třeba nějaká jiná holčička předežene a dostane víc hvězdiček než já a mně se to bude těžko dohánět! ~t~
 susu 
  • 

Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 11:23:37)
proč, protože chodit denně brzo ráno někam do pryč a muset tam dávat pozor na učení i když se jednomu zrovna chce si hrát je opruz. Na to i ti prvňáci přijdou dost rychle. A tvářit se, že je učení vždycky jen hra a zábava,... to prostě není pravda.
 Nasuada 


Re: Mám malé děti, 

(14.6.2010 13:37:15)
Aha, už to vidím, autorka článku je jedna z autorek RaR, takže beru zpět svojí formulaci "opsáno".
 kreditka 


Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:14:14)
ale rozhodně jsem se neučila na 1. stupni ZŠ proto že bych chtěla aby ze mě něco bylo, nedrtila jsem se proto že bych měla touhu po tom vědět jak narýsovat pravoúhlý trojúhelník, ale když mi naši řekli že když si opravím známku na vysvědčení tak dostanu kolo šrotila jsem se do konce školního roku jak divá ~t~
 kreditka 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:16:49)
Jinak mě napadlo že článek mi připomíná přirovnání něco ve stylu "Chci pracovat ne kvůli platu, ale aby ze mě něco bylo" ~t~
 susu 
  • 

Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:18:36)
Do prčic, jsem exot!!! Pracuju kvůli těm prachům a kdyby mi je dávali za nic, tak na práci kašlu!!!
 kreditka 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:20:53)
Tak už jsme alespoň dvě ~t~
 Ecim 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:23:17)
Holky, přiberete mě do klubu exotů? Jsem pracovitá, učím se ráda, ale pracuji nejen kvůli zajímavé náplni práce, ale i kvůli penězům! ~t~
 susu 
  • 

Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:24:22)
Uvidíme, jestli nás bude ještě přibývat.:-)
 kreditka 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:26:15)
Vítáme všechny zájemce o vstup do klubu exotů podmínkou je pracovat ne kvůli výplatě, ale pouze kvůli touze po práci ~t~
 Ecim 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:34:38)
Tak to jsem jen poloviční exot, pracuji kvůli obojímu. Před nástupem jsem měla dobře placenou práci, která mě ale nebavila - také to nebylo to pravé ořechové. Dá se to tak dělat jen přechodnou dobu.
 štěpánka 
  • 

Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 17:11:59)
Ecxim,
zase se shodujeme. Nejvíce by se mi líbilo, kdybych mohla pracovat polovičku toho co pracuju a dávali mi za to dvojnásobný plat. Tak jsem čtvrtinový exot, nebo naopak nejsem exot?~d~~d~~d~
 Ecim 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 17:42:50)
Štěpánko, těžko říct. ~t~ Zkusím se nad tím zamyslet a udělat z toho nějaký kolosální závěr. ~t~
 Bumbi&05,08,10 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 22:16:26)
dělala jsem půl roku práci jen kvůli penězům, a bylo to hrozné, už bych se do té sitace dostat nechtěla. Práci potřebuju nejen pro peníze, ale zejména proto, že potřebuju vědět, že dělám něco, co má smysl, co někam vede.
 kreditka 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:24:46)
Berem ~t~
 ronniev 


Re: Asi jsem exot 

(15.6.2010 0:26:25)
No, tak já sice za svou práci peníze dostávám, ale tak málo, že kdybych to dělala jen kvůli nim, už to dááávno nedělám!~t~
 Ecim 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 11:24:48)
Pracuji kvůli obojímu. Mám kolem sebe pár lidí, kteří pracují hlavně kvůli tomu, aby z nich něco bylo. Na jednu stranu je za jejich vědomosti obdivuji, ale na druhou stranu nechci dopadnout jako oni.
 Bumbi&05,08,10 


Re: Asi jsem exot 

(14.6.2010 22:14:48)
no, ale takový zaměstnanci nejsou žádné terno. Pracuji jen pro peníze - to není nikterak uspokojující motivace. Protože pořád chceš víc a víc peněz. Kdežto, když pracuješ proto, že - krom peněz - chceš i odvádět dobrou práci, vidíš ve své práci smysl /jiný, než jen "dostanu za ni peníze"/, pak máš i vnitřní motivaci pracovat a jsi ochotná opravdu odvést výkon, nejen, když nad tebou visí bič či před sebou máš cukr.
 kreditka 


Re: Asi jsem exot 

(15.6.2010 10:19:45)
To nevím, ale kdyby mi nedávali výplatu tak ráno nevstanu z gauče
 susu 
  • 

Re: Asi jsem exot 

(15.6.2010 10:26:24)
Opět se musím přidat. Baví mě spousta činností, ale moje zaměstnání mezi ně, zvláště teď po mateřské, moc nepatří. Kdyby mi neplatili, tak sem nejdu a jsem doma a zabývám se tím, co mě baví víc. Proto je ta odměna důležitá.
 kreditka 


Re: Asi jsem exot 

(15.6.2010 22:01:07)
~R^~R^
 Ecim 


Vhodná motivace je velmi důležitá 

(14.6.2010 11:20:02)
My jsme to doma měli zařízené moc dobře. Za vysvědčení jsme dostávali nějakou drobnost a výše kapesného se sestávala ze základní částky a z pohyblivé části vázané na prospěch. Od babiček jsme za vysvědčení dostávali i peníze. S bratrem jsme si niky nestěžovali, svoji roli sehrálo mj. i to, že jsme věděli, že by nám maminka ráda koupila i něco lepšího, ale ne vlastní vinou na to neměla peníze.
Nelíbí se mi ani jeden extrém. Mívala jsem kolem sebe lidi, kteří dostávali zbytečně drahé dárky za každou prkotinu. A z přístupu "mít skvělé známky je povinnost, a proto se nikdy žádná odměna nedává" je mi vyloženě blivno. :-©:-©:-©:-© Vždyť i dospělí za odvedenou práci dostávají peníze, tak o co jde? A ruku na srdce - kolik lidí by bylo ochotných pracovat zadarmo a jen kvůli tomu, že je práce baví? Já tedy ne. Je pravda, že se učíme především pro sebe, abychom získali dobré vzdělání a nemuseli finančně strádat, ale vhodnou motivaci považuji za velmi žádoucí. Zvlášť u menších dětí, které si to takto ještě nespojí.
 Stáňa a dva kluci 


Re: Vhodná motivace je velmi důležitá 

(14.6.2010 11:33:26)
Ale ono je to o úhlu pohledu. V případě peněz jde přece o ocenění tvé práce, toho, že se snažíš odvést nejlepší výsledek a udělat něco pro druhé nejen pro sebe. Pokud někdo pracuje jen pro peníze, tak je něco někce špatně. Vždycky jsem měla práci, kde mi především záleželo na výsledku, dělala jsem to pro lidi, třeba coby rehabilitační sestra jsem se jim snažila pomoct, mým motivem nebyly prvoplánově peníze. Ty pro mě znamenaly jen ocenění mého zaměstnavatele, že dělám svoji práci dobře.

A to je hlavní rozdíl mezi odměnou a oceněním. Jde o vnitřní motivaci, nikoli vnější.
 Ecim 


Re: Vhodná motivace je velmi důležitá 

(14.6.2010 11:35:56)
Souhlasím - viz příspěvek, který jsem právě dopsala. Jenom pro peníze pracovat nedokážu.
 kreditka 


Jako dítě 

(14.6.2010 11:24:19)
jsme ani nevěděla co to vysoká škola je, chtěla jsem být cirkusačkou, popelářkou apod. takže v 1. třídě se ohánět vejškou mi přijde divný
 Steelista 
  • 

Učit se kvůli sobě? Vážně? 

(14.6.2010 12:15:40)
Myslím, že těch, kteří se učí „pro sebe“ je naprosté minimum. Drtivá většina školáků se učí, protože je to po nich vyžadováno. První roky na základní škole jsou sice nadšení z toho, že se něco učí, ale pak se z toho stane stereotyp - samá dřina, žádná odměna. Dlouhodobý benefit ze studia je pro tak mladého člověka něco velmi těžko představitelného, spíš jsou to jen taková prázdná slova. Řekl bych, že teprve tehdy, až člověk dokončuje střední školu a dostává hrubou představu o tom, co by chtěl v životě dělat, studium pro něj dostává význam.

Studium je pro děti a mládež to samé jako práce pro dospělé a měli by být za to náležitě odměněni. Jak již zmínil jeden diskutér přede mnou - taky bych nepracoval jenom pro dobrý pocit. Všichni to koneckonců děláme proto, abychom vydělali peníze, ať už učením nebo prací.

Autorčin pohled na motivaci školáků se mi zdá poněkud naivní.

Na druhou stranu souhlasím s tím, že by dítě nemělo být odměňováno za dobré chování, protože to považujeme všichni za naprosto samozřejmé.
 Myšutka* 


Re: Učit se kvůli sobě? Vážně? 

(14.6.2010 12:26:18)
Já se snažím motivovat v případě, že dítě něco ve škole nebaví, nejde mu to a musí "dřít", aby se to naučilo. Nevím jak které dítě, ale to mje má určité hranice, přes které prostě bez krátkodobé motivace není ochotné jít. Ví, že se učí pro život, ale potřebuje vidět i něco blízkého, něco téměř na dosah. Takže když byl problém s vyjmenovanými slovy a děco fakt dřelo, ale viděla jsem, že je už na konci a že s tím brzo praští, tak jsem slíbila malou odměnu. A šlo to, pokračovalo se a odměna nakonec byla. Ale ne za jedničku, ale za to úsilí a dřinu.
 Ecim 


Re: Učit se kvůli sobě? Vážně? 

(14.6.2010 12:44:03)
~R^
 Ecim 


Re: Učit se kvůli sobě? Vážně? 

(14.6.2010 12:43:27)
Já bych řekla, že u řady dětí učení dostává význam už dříve a jako motivace zde působí třeba touha složit přijímačky na vytouženou střední školu a dostat se tak mezi lidi, u kterých se dá předpokládat, že nám budou v řadě ohledů bližší než třeba spolužáci ze ZŠ.

Jinak v řadě bodů souhlasím.
 Firsty+Matouš07/06+Šimon01/08 


Re: Učit se kvůli sobě? Vážně? 

(14.6.2010 13:49:41)
Asi jsem ta vyjímka co potvrzuje pravidlo. Motivace moc nebylo, ale škola mě bavila. Nevím od kdy, ale druhý stupeň si už pamatuju. Např. v 5. třídě když se začínalo s ruštinou jsem se koncem prázdnin naučila sama dopředu dvě lekce podle učebnice, bavilo mě to a byla jsem zvědavá. A je fakt, že jsem se doma skoro neučila, jen si dělala poctivě úkoly, stačilo mi dávat v hodinách pozor.
Určitě to nebylo že bych se učila protože "to budu potřebovat v budoucnu" ale protože mě to prostě těšilo se něco dalšího naučit a porozumnět. A baví mě to dodnes - chodit např. na školení atd.
 Florence 


naprosto normalni 

(14.6.2010 13:19:46)
Jak uz tady nekdo psal... autorka zrejme chodi do prace pouze pro dobry pocit (zamestnavatel asi vyrazne usetri - sen kazdeho majitele firmy).

Prvnacci se uci casto radi podle me proto, ze to, co se uci je v praxi okamzite pouzitelne - kdyz se uci pismenka, tak je pak nachazi vsude a kdyz je (konecne) pospojuji dohromady, otvira se jim novy svet - velmi lakavy svet. Totez s jednoduchou matematikou, prvoukou apod.

Casem ovsem tahle okamzita vyuzitelnost a vysoka uzitna hodnota ziskanych poznatku jaksi mizi (tak napr. vyjmenovana slova - v podstate konvence, ale ne nezbytne nutne k preziti - narocnost vysoka a co z toho mate?).

Pozdeji se clovek zacne profilovat a zjisti, ze nektere veci ho bavi vic a jine min (ovsem opruz uceni se tech, co cloveka nebavi vetsinou zustava), jeste pozdeji prijde motivace v podobe "chci se dostat na tu a tu skolu, takze holt musim prezit tohle a tohle". Problematicke je prave to mezidobi - uz zmizelo prvotni nadseni, ale motivace v podobe dalsi skoly atd. je jeste daleko.

Patri to k vyvoji. Clovek zjistuje, ze ne vsechno ho bavi, ale ze delat to musi stejne, ale taky ze se to da prezit a uci se vhodne strategie. Coz je je pro zivot vysoce uzitecne - vas snad bavi vsechno, co v praci delate? Me ne - neco ano, neco ne, ale proste vim, ze musim delat i ty veci, ktere rada nemam, protoze k te praci holt patri. Tento nahled a jakesi smireni jsem zikala nekde behem dlouhych skolnich let. Osobne si myslim, ze to tak ma vetsina lidi.

A co se odmen tyce - autorka clanku se neodmenuje? ("az dodelam tenhle hnus, pujdu udelat to a to, co me bavi vic" popr. "az to bude hotove uvarim si kafe a budu si cist / dam si cokoladu / pujdu si zaplavat..." (u maleho ditete holt motivaci zjaistuji rodice, ale dite se to casem nauci taky).

 Myšutka* 


Re: naprosto normalni 

(14.6.2010 14:56:35)
Milado, pro moji jedničkářku byly vyjmenovaná slova hrůza, děs a běs. Něco nepochopitelného a opravdu náročného. Pro jejího spolužáka je totéž písemné násobení~d~.
 štěpánka 
  • 

Re: naprosto normalni 

(14.6.2010 17:53:26)
Milado,
matně si vzpomínám, že "díky" paměti poděděné po předcích mi zrovna vyjmenovaná slova dělala celkem problémy (zapamatovat si je v daném pořadí). Nemělo to naštěstí vliv na můj pravopis (i když z některých úletů zde v diskusích to možná vypadá jinak~t~~t~~t~)
 Petrajda 


K těm vyjmenovaným slovům 

(14.6.2010 22:17:39)
Nikdy jsem je kloudně neuměla a neumím, a to přesto, že jsem na češtinu byla vždycky mezi nejlepšími a vyhrávala v ní různé soutěže. Jaké i/y jsem věděla prostě proto, že jsem si to slovo ani s jiným i/y neuměla vizuálně představit (hodně jsem četla). Díky škole jsem věděla,která slova mezi vyjmenovaná patří, ale abych ta vyjmenovaná slova uměla vyjmenovat po sobě a přitom na některé nezapomněla - to ani náhodou.Takže dokud nás ve škole na ta slova zkoušeli, tak nic moc, ale jak šlo použití, tak ok.
 ronniev 


Re: K těm vyjmenovaným slovům 

(15.6.2010 0:30:55)
Taky jsem to tak měla, ale se čtením to nesouvisí. Můj starší syn správný pravopis "vidí", mladší ne a musí si ho zdůvodńovat, přitom čte víc než ten starší.
 Myšutka* 


Re: naprosto normalni 

(16.6.2010 18:09:52)
Milado, já jsem vyjmenovaná slova považovala za hrůzuještě v osmé třídě. Diktáty jsem měla pravidelně za 5. A mám dneska vystudované dvě VŠ a doktorát. Prostě každý považuje za těžké něco jiného. Věřím tomu, že mé dítko jednou v klídku vystuduje, ale teď je pro něj problém se s porvat s touhle látkou. Zato už chápe zlomky a jako jediná napsala písemku z dějepisu pro pátou třídu bez chyby (je třeťák a byla tam náhodou u písemky místo plavání)
 Florence 


Re: naprosto normalni 

(14.6.2010 21:26:07)
Nechapu co se ti nelibi. Mne se jako tretakovi zdala vyjmenovana slova tezka. Stejne jako se mi na gymplu zdaly tezke vypocty pravdepodobnosti a na vysoke zase neco jineho. Latka prece neni lehka nebo tezka s absolutni platnosti - obtiznost je vzdycky nutno vztahnout k danemu veku.

V prvni tride je "tezke" cteni - ja s tim problemy nemela, ale muj partner ano. Nicmene se cist naucit CHTEL, strasne moc - chtel vedet, co je kde napsane... proste byl silne motivovany. Vyjmenovana slova v nikom koho znam zadny gejzir touhy po vedeni nevyvolavala. Chapes co mam na mysli?
 JaninaH 


Re: naprosto normalni 

(14.6.2010 22:06:55)
A jó, Milado, to mě nikdy nenapadlo, kolik je ve vyjmenovaných slovech zvířátek! Ještě taky sýkora, slepýš, netopýr...
No jo, my jsme se je vždycky učili memorovat nazpaměť, žádné učení hrou se nekonalo. To je dobře, že se to dneska učí jinak (ale asi jen někde).
J.
 JaninaH 


Re: naprosto normalni 

(14.6.2010 22:08:46)
OT: Co je to za pitomost, že mi to po odeslání příspěvku skočí na článek?
Dělá vám to taky?
J.
 Pawlla 


Re: naprosto normalni 

(14.6.2010 22:11:23)
Dělá a leze mi to na nervy.
 Bumbi&05,08,10 


Re: naprosto normalni 

(14.6.2010 22:24:26)
souhlasím, že jde o formu, o způsob podání. Naše školství v tomto nijak neexceluje, zato exceluje v biflování, k čemuž je teda potřeba hodně vnější motivace nebo megasilná vnitřní motivace (ono učení "beze smyslu" je prostě těžké, na tom se psychologové shodují napříč názorovým spektrem)
 Florence 


Re: naprosto normalni 

(15.6.2010 11:05:07)
Ne. Zabavna nejsou vyjmenovana slova, ale omacka z prvouky kolem. Jak se tak znam, zapamatovala bych si z toho prave tu zajimavou omacku, ovsem vedomost, ze sysel se pise s tvrdym Y, by sla jednim uchem tam a druhym ven, protoze oproti informacim o tom, kde sysel zije, je naprosto nepodstatna a nezajimava. Ano, jde se to samozrejme naucit zabavnou formou a ne tupym memorovanim basnicky "syn, syty, syr..." ale tak fascinujici jako cteni v 1. tride to proste neni.
 Razivia 


Žádné dárky, jen malá "oslava" 

(14.6.2010 13:22:27)
nic jsem za vysvědčení nedostávala, ale poslední školní den jsme měli doma vždycky pohár, nebo nějakou mlsku. Taková oslava na začátek prázdnin, ať byly známky jakákoli (brácha byl trojkař a ani veledary by s ním nehly)
Dávat kolo za vysvědčení mi přijde divný. Já měla z dobrejch známek vždycky radost a blbý mě mrzely, asi jsem byla celkem ctižádostivý díte, nevím, ale sama dárky za vysvědčení nikdy zavádět nechci
 Jíťa 
  • 

Re: Žádné dárky, jen malá "oslava" 

(14.6.2010 20:46:34)
U nás ani oslava, akorát stovka za vysvědční jak já s vyznamenáním, tak brácha se čtyřkama.

A vrchol všeho! Brácha asi v 5. třídě dostala přislíbený kolo za jedničku z chování. Měl ji a tak ho dostal. A co já? Nic. Když jsem se ozvala, že je to nespravedlivý, že chci taky kolo, když mám jedničku, nebo aspoň abysme ho měli dohromady... Ještě jsem dostala vynadaný, že jsem závistivá, a že kolo je hračka pro kluky, já se mám radši učit vařit a uklízet.
 Ecim 


Re: Žádné dárky, jen malá "oslava" 

(14.6.2010 21:04:53)
Jíťo, chápu, že Tě tohle štvalo. ~6~ Zažila jsem stran prospěchu a dobrého chování řadu podobných situací. Občas jsem na sebe mívala vztek, že jsem v tom jakožto hodná holčička neuměla chodit. A říkala jsem si, že je kolikrát mnohem výhodnější být zlobivé dítě, protože když zlobivé dítě začne být aspoň trochu hodné, tak se nad ním hned okolí rozplývá a velebí ho, zatímco u toho hodného se všechno dobré považuje za samozřejmost. ~e~
 hataika/97,02,08/ 


Záleží na každém 

(14.6.2010 13:22:37)
Tak já proti odměně za vysvědčení nic nemám.Jako malá jsem sice nic nedostávala,ale nepřijde mi,že by to bylo něco špatného.Každý má jiné finanční možnosti a i jiné priority.Někdy je pro dítě,které je hodně dobře finančně zajištěné odměnou třeba bezva výlet s celou rodinou a jinému udělá radost nějaká maličkost.Neberu to rozhodně jako úplatek.
 maaf 


S vnitřní motivací bojuju. 

(14.6.2010 14:37:51)
Tak já jsem odměny za vysvědčení ani za známky nedostávala a ani mi to nevadilo. Co si pamatuju tak jsem si u všeho učení dávala otázku, k čemu mi to bude a pravidelně se tím připravovala o poslední kousky chuti se učit. Pro mě byla nejvyšší motivace to, že už se tím nebudu muset zabývat znovu, že bez toho nejde jít dál. Pracovat nebo dělat něco za odměnu nedokážu. Mám poruchu soustřenění a pozornost se mi prostě nezapne, pokud se v průběhu duševní práce typu učení nebo řešení zadání v práci motivuju tím, že ještě chvilku a pak si půjdu chvíli číst (to jsem dělala při učení), udělat čaj, dát si čokoládu nebo cokoliv příjemného. Pokud pořád překonávám pocit, že dělám zbytečnost, že se učím blbinu, že by to mohl udělat kdokoliv jiný apod. stojí to za nic. Musím vidět vždycky smysl/účel konkrétního úkolu (i kdyby to měla být taková blbost, že tím klient zklidní své emoce, i když mu to ve výsledku k ničemu nebude, a jen ho to stojí peníze). Taky se umím odměnit za to, že jsem unavená a že jsem dlouho pracovala, ale jako motivace před nebo při vykonávání práce mi to teda nepomáhá (komu pomáhá, závidím, je to jednodušší než změnit přístup k činnosti a namotivovat se pro ni samotnou). Takže za sebe považuju pomoc dítěti při vytváření schopnosti sebemotivace za hodně důležitou, ale ne formou odměn. Za vysvědčení ale určitě bude oslava, ale prostě za zakékoliv vysvědčení, že se dítě ten rok snažilo.
 petra 
  • 

Názor 

(14.6.2010 15:34:48)
Dospělí pracuji,aby měli peníze to je motivuje k tomu,aby měli lepší výsledky tím pádem lepší finanční ohodnocení, motivaci dobrých výsledků ve škole, by pro děti měla být vidina lepší budoucností. Př: Vím jak se ti líbí zvířátka a jak moc by ses jim jednou chtěla věnovat, to se ale budeš muset trošičku více snažit , abys mohla vystudovat danou školu, nebo když se budeš snažit jednou budeš jezdit ve stejně krásných autech, jako náš soused. Rozhodně ne motivovat penězi a drahými dary. Každopádně bych celoroční píli ocenila nějakou společnou aktivitou spojenou s dobrou večeři, grilováním tak aby dítko vědělo, že je to na jeho počest
PS: každý má právo své dítě vychovávat a odměňovat, jak uzná za vhodné
 Taodvedle 


Re: Názor 

(14.6.2010 17:02:20)
deti neflakaci by meli byt oceneny. vzdyt jen dnes byla dcera 9 let ve skole do 4 hod, a jeste ma pul hodiny ukoly. zaslouzi si odmenu, dostava penize a jeste to oslavime. dela to asi petinasobek mesicniho kapesneho.
 Jíťa 
  • 

Boj s větrnými mlýny 

(14.6.2010 20:34:35)
Hezky napsané, na diskuzi jsem zatím neměla čas.

Jen by mě zajímalo, jak řešit situaci, kdy dítě přijde ze školy s tím, že spolužák/čka dostávají za každou jedničku korunu a ono nic? Nebo s něčím podobným. A nastane stejná situace co je popsaná v článku: "Nic z toho nekápne, tak se učit nemusím."
 Bumbi&05,08,10 


Re: Boj s větrnými mlýny 

(14.6.2010 22:27:09)
dostávat kapesné nepodmíněně?
 štěpánka 
  • 

Re: Boj s větrnými mlýny 

(14.6.2010 22:36:31)
my dáváme kapesné nepodmíněně, i když kluci zlobí, apod. Za výzo přibyde nějaká částka, ale ta je podmíněná tím co je na vysvědčení (babičky). Od rodičů - oslava (někdy doma, někdy v restauraci) a knížky. I když bohužel, velcí čtenáři synové nejsou, takže už jsme se asi 3x nechali ukecat na kopací míč - na prázdniny dobrý. Bez ohledu na to, jaké výzo bylo. Prostě dělali co mohli, tak to nějak ukončíme a oslavíme, že je další rok školy za námi~R^~R^~R^
 Petrajda 


No nevím... 

(14.6.2010 22:39:19)
Autorka oprávněně dává přednost tomu, aby se dítě učilo proto, že ho to baví a obohacuje, a ne kvůli odměně. S tím asi každý souhlasí, jenže to může hodně ovlivnit hlavně učitel - aby to bylo zábavné a aby uměl motivovat a vysvětlit, k čemu je to dobré. Rodiče asi mohou přispět hlavně tím, že projevují zájem, ale to se snad s dárkem na konec roku nevylučuje. Není to přece proti sobě, buď jedno, nebo druhé. Zatím se mě to teda netýká, ale nejsem proti tomu dát najevo nějakým způsobem radost z vysvědčení, je to vlastně konec jedné minietapy, tak proč ne třeba malá oslava s dárkem, nebrala bych to jako úplatek.
 Eržika. 


Re: No nevím... 

(15.6.2010 21:40:25)
No, v naší škole se neznámkuje, děti se učí rády: Dnes si dítě SAMO vyžádalo domácí cvičení na tu část testu, který se jí nepovedl.
To, že se jí povedly jiné části, nadšeně hlásila.
Učitelky děti dokáží motivovat a to i k vyjmenovaným slovům. Soutěžení není na pořadu...

Z důvodu popsaného v článku, jsem mmj. dala dítě do té konkrétní školy.

Velice poučný je také od paní Nováčkové kurz "tresty" aneb vynalézavost trestající musí být napřed, a přijde okamžik, kdy není s trestem kam jít, a dostaví se situace "jak se vyhnu trestu" a nikoliv "budu dělat věc správně".

Na konci roku posezení, oběd, případně nějaká výtvarka a knížky na prázdniny dle vlastního výběru.
 Pawlla 


Pro Stáňu 

(16.6.2010 20:19:22)
Autoritativní výchova
Vyžaduje od dětí,aby se chovaly rozumě a společensky na úrovni odpovídající jejich věku a schopnostem.Je to styl vřelý,pečující,zajímající se o názory a city dítěte.Rodičovská rozhodnutí jsou dětem zdůvodňována.
Chování dítěte-nezávislé,sebeprosazující,kamarádské vůči vrstevníkům,spolupracující vůči rodičům,zdravě usilující o co nejlepší výkon.

Tohle je ta škaredá autoritativní výchova.
 JaninaH 


Re: Pro Stáňu 

(16.6.2010 20:41:34)
Pawllo,
to se opravdu tak teď učí? Nerýpu, jen se ptám, opravdu mě to zajímá.Studovala jsem pedagogiku v 80.letech a učili jsme se něco úplně jiného, zhruba tohle (z učebnice Psychologie pro učitele, autor Jan Čáp):
Při autokratické (autoritativním, dominantní) výchově vychovatel mnoho rozkazuje, hrozí a trestá, málo respektuje přání a potřeby dětí, má pro ně málo porozumění, jednoznačně determinuje žáky svými zkušenostmi, úsudky a rozhodnutími, poskytuje jim málo samostatnosti a iniciativy.
Možná se chápání výchovy tak posunulo, že pro výše popsaný styl výchovy už není ani název a za autoritativní se považuje to, co popisuješ ty.
J.

 Pawlla 


Re: Pro Stáňu 

(16.6.2010 21:04:11)
Janino,to co popisuješ Ty se teď nazývá autoritářská výchova:-)Mám aktuální učebnici.
 Pawlla 


Re: Pro Stáňu 

(16.6.2010 21:18:21)
Jo a patří to do rozdělení rodinné výchovy,ne školní.
 JaninaH 


Re: Pro Stáňu 

(16.6.2010 21:33:04)
Aha, dík, jak říkám, jsem naprosto "out", co se týče terminologie.
Ale stejně mám pocit, že když se řekne "autoritativní výchova", budou to stejně laici chápat spíš tak, jak jsem popisovala, tedy jako "styl rákoska". Stejně jako pojem liberální výchova je chápán spíš jako ne-výchova.
J.
 Pawlla 


Re: Pro Stáňu 

(17.6.2010 5:36:36)
Janino,přesně,napsala jsem,že měla učitelka použít autoritativní přístup a byla jsem nařčena,že chci mlátit děti rákoskou~t~Ono vůbec slovo autorita je dneska spíš nadávka a to taky není dobře.~a~
 Stáňa a dva kluci 


Re: Pro Stáňu 

(17.6.2010 9:01:23)
Pawllo, díky. Koukám, že musím změnit terminologii~;). Zas nám v tom ti odborníci udělali guláš:-). ALe souhlasím s Janinou, že zaběhlé jsou jiné názvy a tak to bude akorát zmatek...

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2020 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.