10.11.2011 10:11:14 Voice
Re: Rušení zvláštních škol
Pawllo, já to nezpochybňuji. Ale dítě s PAS (vyjímkou je Asp.s.) se lépe a mnohem efektivněji naučí komunikovat dle procesních schémat a komunikačních stereotypů, což se dobře vyučuje ve speciálkách. O tom, že autisté vnímají okolí bez zjevného zájmu, tak o tom snad dnes nikdo nepochybuje. Ale zopakování činnosti po někom v urč. časovém odstupu není typická nápodoba a z hlediska toho, jak efektivně by to autista udělal pod specifickým vedením , je to malý výsledek.
Zrovna před prázdninami přišel do speciálky autista integrovaný na běžné základce. Opomenu-li, že neměl zavedený vhodný komunikační a organizační systém, díky čemuž využíval jen malou část toho co v něm opravdu je, tak neměl rozvinutou komunikaci (nejedná se přímo o řeč). Měl časově opakovaně odkoukáno cosi od spolužáků, co ale neuměl adekvátně použít a významu nerozumněl. Před 14 dny jsem ho viděla - krásně komunikuje pomocí piktogramů a už tu a tam přidá slovo. Umí si sám zorganizovat prac. plochu, orientuje se v časovém režimu - čímž už nedochází ke zbytečným afektům. A výukově? Maminka žasla, jaký pokrok udělal, říkala, že se to co umí jako integrovaný nenaučil skoro za rok a že se i doma velmi zklidnil (zavedli systém i doma podle mého - našeho, doporučení)..Tatínek prý trochu nadával, že je to u nich jako na letišti (uprav.prosř.
, piktogramy, procesní schémata), ale zase si libuje, že po letech mají i čas pro sebe a že je chlapec mnohem klidnější a soběstačnější.
Odpovědět