Jana + 3 rošťáci |
|
(30.9.2013 10:28:07) Článek je pro mne velkou podporou, protože mám jednoho ADHD kloučka doma. Také od miminka velmi náročné dítko, také mi všichni říkají, že je jen rozmazlený posera (omlouvám se za autentický výraz mého otce popisujícího vnuka). Jinak je to druhák se samými jedničkami, v první třídě měl dvojky na vysvědčení jen proto, že v hudebce, TV a výtvarce odmítal spolupracovat. Jinak už mám syna na práškách a na homeo léčbě. Zajišťujeme mu asistentku, chodí k psychiatričce a psycholožce, jedeme i do centra výchovné péče... je to opravdu boj... Mám tři děti a jen ten nejmladší je "porouchaný". První dcerka byla také docela náročná, zato druhá byla tabulkové vysmáté dítko, které skoro pořád spalo. No a pak přišel vytoužený syn, který ale nebyl takový, jak si všichni představovali. Málo spal, hodně brečel... Dodnes je na mě hrozně závislý a snaží si vše vynutit i po zlém... Nyní si také už jen říkám, že snad by z toho mohl vyrůst...doufám, moc si to přeji hlavně kvůli němu, má to docela těžké doma i ve škole... Ale doma, vzhledem k tomu, že víme, že má poruchu, se hodně snažíme, ale ve škole je to těžší...
|
.kili. |
|
(30.9.2013 14:52:21) pro anglizky rozumějící -
http://www.medicinenet.com/adhd_pictures_slideshow_parenting_tips/article.htm
|
Jana + 3 rošťáci |
|
(30.9.2013 15:03:18) Škoda, že tolik anglicky neumím, nešlo by to nějak přeložit do češtiny? Určitě je nás více, kdo by nějaké informace uvítal
|
Phoebe1 |
|
(1.10.2013 7:23:02) Jani, chceš to tady? Jsem teď doma nemocná, tak bych to mohla přeložit a hodit sem.
|
Dobra |
|
(1.10.2013 21:18:14) Dobrý den, já osobně bych překlad uvítala.
|
Phoebe1 |
|
(4.10.2013 13:43:57) Omlouvám se, nejde to tak rychle, jak jsem si myslela. Takže postupně. Ještě dodám, že se nejedná o doslovný překlad, snažila jsem se o srozumitelnost, plus dodat k tomu to, jak to (dle mých zkuš. chodí v ČR)
1/24 Co je ADHD? ADHD, porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou, je souhrnem symptomů jako je nepozornost, impulzivita a/nebo hyperaktivita. Přibližně 5% dětí ve Spoj. Státech tímto syndromem trpí – dle stanovených diagnostických kritérií. 2/24 Jaké jsou příznaky ADHD? Třemi hlavními příznaky jsou hyperaktivita, impulzivita a porucha pozornosti. Tyto symptomy narušují fungování dítěte v sociálním a vzdělávacím prostředí, jako např. dělání chyb z nepozornosti, snadné vyrušení při vykonávané činnosti, neschopnost sledovat a provádět sled činností či instrukcí, snadná unavitelnost a pokles zájmu o prováděnou činnost, ztrácení věcí, zapomínání, problémy s organizováním činností, neposednost, neschopnost vydržet v klidu sedět na místě a nadměrné mluvení – pouze několik příkladů. Některé z těchto symptomů budou u mnoha dětí s ADHD přetrvávat až do dospělosti. Efektivní péče (léčba) zahrnuje medikaci a behaviorální (výchovnou) terapii. Není překvapením, že život s dítětem s ADHD přináší rodičům mnoho každodenních výzev.
3/24 Jak poznám, že mé dítě trpí ADHD? Mnoho ze symptomů ADHD je také běžnými projevy v dětství a intaktním (nenarušeném, normálním) vývoji a projevy jednoho nebo i více symptomů neznamená automaticky, že vaše dítě má ADHD. K diagnostikování ADHD odborníkem je důležité, aby projevy symptomů trvaly minimálně 6 měsíců a to ve více než jednom sociálním prostředí (doma, ve škole…). Symptomy se projevují obvykle před dosažením sedmého roku a jsou v nesouladu s úrovní vyspělosti dítěte a narušují jeho fungování v běžných životních situacích. 4/24 Co dělat, když mám obavy, že mé dítě by mohlo trpět ADHD? Pokud vás znepokojuje chování vašeho dítěte, je potřeba se poradit s dětským lékařem, který vám může pomoci rozhodnout, zda je vhodné nebo nutné další vyšetření a zda-li projevy vašeho dítěte mohou souviset právě s ADHD. Pokud je odborné vyšetření na místě, bude zahrnovat vyšetření lékařem (dodatek – u nás většinou neurolog, foniatr, psychiatr), speciálním pedagogem, psychologem. (Záleží také na věku dítěte.)
|
Phoebe1 |
|
(4.10.2013 15:20:20) 5/24 Myslete pozitivně Zatímco ADHD může někdy opravdu způsobovat ve vašem životě chvíle, kdy máte pocit překonávání takřka nepřekonatelných překážek, přiznání a uvědomování si schopností vašeho dítěte, vám může pomoci, abyste jí/jemu umožnili stát se tím nejlepším člověkem, jakým jen může být. Mnoho slavných a úspěšných lidí z minulosti i současnosti má ADHD. Výjimečným příkladem jak se naučit pozitivně vnímat ADHD je dětská kniha a film: Percy Jackson - Zloděj blesku (v originále – Percy Jackson and the Olympians: The Lightning Thief). Dalším benefitem pozitivního vnímání vašeho dítěte s ADHD je to, že pro dítě samotné, jeho učitelé, trenéry atd. je mnohem snazší sebepřijetí a přijetí jeho/jejích schopností, když cítí spoluúčast a empatii rodičů. Výzvou pro rodiče dětí s ADHD je využití mimořádných schopností a maximálního potenciálu dítěte k dosažení cílů.
6/24 Stanovte pravidla a režim Srozumitelně stanovený rozvrh a režim je pro děti (stejně tak jako pro teenagery a dospělé) s ADHD nezbytný. Se stanoveným, ale ne neměnným vzorem pro ranní nebo večerní přípravu a postup při zvládání domácích úkolů a aktivit je dítěti poskytnuta opora a řád, kdy ví, co očekávat, co bude následovat. Pro plánování času určených pro různé aktivity mohou být užitečné viditelně rozmístěné hodiny. Někteří rodiče zjistili, že tento systém použití časovačů (čas dělání úkolů, čas k ukončení hry) se osvědčuje u mladších dětí. K tomu, aby bylo fungování zábavnější a snadnější k zapamatování, slouží tabulky a seznamy s postupnými kroky, které je potřeba splnit. Např. ranní seznam může obsahovat ustlání postele, vyčištění zubů a pomoc s přípravou svačiny. Vyvěste seznam na viditelné místo a dovolte dítěti odškrtávat splněné úkoly, pokud si přeje.
7/24 Stanovte jasná pravidla a očekávání Stanovený rozvrh a dosažitelná jasně definovaná pravidla a očekávání jsou pro děti s ADHD nezbytná. Doma i ve škole děti s ADHD potřebují systém a pravidla. Může být užitečné sestavit seznam pravidel pro domov a upevnit je na místo, kde je pro dítě dobře viditelný. Je velmi důležité trvat na jejich dodržování a provádět spravedlivé a pravidelné hodnocení – odměny a nebo důsledky jejich neplnění.
|
Phoebe1 |
|
(4.10.2013 20:26:51) 8/24 Dávejte srozumitelné instrukce Předejděte vágním a nejasným instrukcím jako například „ukliď si ten binec“ nebo „hezky si hraj“, což přesně nevystihuje určitý úkol, který má být splněn. Namísto toho použijte jasné instrukce jako např. „prosím, odnes všechno špinavé prádlo do koše“, „prosím, dej všechny hračky zpátky na police“, „pojď, necháme teď tvého kamaráda, aby si pohrál s tou hračkou“. Mluvte klidným a zřetelným hlasem a zabezpečte laskavý oční kontakt se svým dítětem, jelikož je takto větší šance, že bude věnovat pozornost tomu, co říkáte. Může být užitečné, aby vám dítě zopakovalo, co jste mu uložili udělat. Rozdělení složitějších úkolů do dílčích kroků může také pomoci. 9/24 Disciplína, odměny a důsledky Děti s ADHD velmi dobře reagují na jasně stanovený a předvídatelný systém odměn žádoucího a důsledků nežádoucího chování. Odměňte žádoucí chování pochvalou nebo malým dárkem, který nemusíte ani koupit – např. zvláštní čas strávený s rodičem nebo účast na oblíbené aktivitě. Zaměřte se na pochvaly a privilegia raději než na odměny v podobě jídla a hraček. Je vždy lepší dávat více pochval než negativních komentářů a trestů. Např. se usmějte a řekněte: „Líbí se mi, jak pracuješ na svém domácím úkolu.“ Nebo „To je skvěle odvedená práce ten uklizený stůl.“ Zeptejte se svého dítěte, co samo podle sebe udělalo dobře na daném úkolu a pokud nemůže na nic přijít, pomozte mu. 10/24 Disciplína, odměny a důsledky – pokračování Důsledky nežádoucího chování by měly být přiměřené, férové, důsledně prováděné, předvídatelné, prováděné bez zbytečného prodlužování a dokončené. Nejdůležitější události v životě dítěte jako narozeniny, prázdniny atp. by neměly být úplně opomíjeny v důsledku toho, že dítě něco provedlo. Důsledky by měly ideálně být vysvětleny předem a následovat bezprostředně po nežádoucím chování. Odložený trest (např. na následující týden) nemá takový efekt jako ten bezprostředně provedený. Potrestání může být ve formě omezení privilegií, vykázání z místnosti, zákaz účasti na aktivitách atd. Je důležité, aby toto následovalo po každém projevu nežádoucího chování. 11/24 Zvláště pro menší děti může být vykázání z místnosti efektivním nástrojem řešení nežádoucího chování, když jako vedlejší účinek funguje i odstranění dítěte z vlivu rušivého prostředí. Tento okamžitý důsledek nevhodného chování je účinnější než jiná forma odloženého trestu. Odborníci doporučují, aby vykázání z místnosti netrvalo v minutách déle než je věk dítěte v letech (např. pět minut pro pětileté dítě). Delší doba může být pro dítě obtížná dodržet a může s větší pravděpodobností vést ke vzdoru a naprostému odmítání provedení této formy „trestu“.
|
Dobra |
|
(4.10.2013 21:38:00) Děkuju za překládání!!!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
petiku |
|
(1.10.2013 23:55:48) Mám 3 syny, ADHD mají všichni tři, prostřední má navíc dětský autismus. Všude už jsme "zaškatulkovaní" jako neschopní rodiče, kteří nezvládají své tři nevychované spratky a když omlouvám, byť jen prostředního syna- autistu- za jeho chování, tak se většinou dočkám odpovědi, že ho nemám omlouvat, ale raději vychovávat, že nějakou "nálepkou" jen omlouváme vlastní neschopnost... Taky jsem si vždycky myslela, že náš nejstarší z toho někdy "vyroste", ale opak je pravdou, puberta navíc všechno zhoršuje, je mu 13 a veškeré projevy jeho hyperaktivity a adhd jsou mnohem horší a hlavně mnohem více nepřijatelné pro ostatní :-( U prostředního syna (6let)kombinace dětského autismu a adhd je taky dost "výživná" pro nás i široké okolí... No a náš nejmladší naopak celý první rok života prospal, byl to nejhodnější děťátko na světě a sotva jsme ho pomocí Vojtovy metody rozhýbali, začal být tak extrémně hyperaktivní, že se mi o tom ani nezdálo a to jsme si s manželem mysleli, že nic nemůže být horší, než kombinace našich dvou starších synů a jejich diagnoz. Náš nejmladší (3 roky) už je vzal s přehledem "do kapsy" a kam se hrabe hyperaktivita starších bratrů, to, co zažíváme s ním, jsme opravdu nečekali a dosud nezažili, dokonce by nás ani ve snu nenapadlo, co takové malé hyperaktivní dítě dokáže... A co nás nejvíce "ničí" na našich dětech s adhd? Že nemají tlačítko "volume", abychom mohli alespoň občas zeslabit nebo rovnou vypnout zvuk
|
Renata, kluci 11 a 7 | •
|
(3.10.2013 14:09:29) Vůbec Vám nezávidím. Mít doma 3 podobné kluky s takovým problémem. To musí být strašně psychicky i fyzicky náročné. Já mám jednoho, ale druhý zlatý a chytrý mi tuhle situaci trochu usnadňuje. Náš kousek se jmenuje také Kubíček. Je naprosto stejný, jako ten v článku. Nespal a nespí, brčel, nesnášel změny, jakákoliv činnost vyžaduje předchozí upozornění. Ještě i dnes se dokáže chovat tak, že se lidé na ulici otáčí. Přitom je chytrý, ale v kombinaci s touto poruchou nepozorný. Je někde mezi ADHD a Aspergem. Máme za sebou biofeedback, homeopatii, léky od psychiatra, konzultace s psychlolgem a další spousy rad a zkoušek, jak jemu i sobě pomoct. Nikdy mi nepřipadlo, že by to bylo lepší, takže jsem asi před rokem vzdala všechny pokusy a léky a snažm se ho brát takového, jaký je. Je to velice těžké, ale asi jediné řešení, jak se nezbláznit.
|
|
|
BeautikRadka |
|
(7.10.2013 20:36:56) Máme také hyperaktivní a velmi náročnou 4 letou dcerku. Ale přišli jsme na fígl, co s tím dělat a jak lze kočírovat. Stačilo vyjmout z jídelníčku bílou mouku a sladkosti dávat jen v rámci dopolední svačiny nebo oběda. Prostě s cukry pracujeme. Výsledky se dostavily již 4. den upraveného staravování. Když dodržujeme tohle pravidlo ( a fak to jde), tak to jde. Návštěvám zakazujeme podstrkovat sladkosti, babičky učíme, kdy a co podávat. Samozřejmě, že nám to právě babičky kazí, ale když je u nich dcera déle jak víkend, sami to pocítí, jinak ji neukočírujou. Pak i babičky volají, co mají dělat :)
|
|
|