| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Lstí a klamem

 Celkem 22 názorů.
 susu 
  • 

Nevím, jestli se to se čtením nepřehání. 

(13.7.2012 9:51:13)
Lidi, kteří nečetli, byli přece vždycky. Přijde mi trochu naivní myslet si, že by měli číst úplně všichni.
 Pawlla 


Re: Nevím, jestli se to se čtením nepřehání. 

(13.7.2012 10:14:30)
V dnešní době se to určitě se čtením nepřehání~t~.Doba je jinde,děti jsou jiné,ale trošku bychom je ke knihám měli vést.Zatímco když já chodila do školy bylo normální chodit do knihovny a kupovat knihy,dělala to většina ze třídy,tak dneska dcera byla za
exota a knihomola,přitom podle mě čte tak normálně,ne pořád,sem tam.Dneska opravdu děti spíš nečtou.Je to logické,protože mají spoustu jiného vyžití,které my jsme neměli,ale jak píšu,trošku by se k tomu vést měly.
 susu 
  • 

Re: Nevím, jestli se to se čtením nepřehání. 

(13.7.2012 10:56:02)
Já právě nevím, jestli ostatní spolužáci u mě ve třídě četli. Já byla fanatický knihomol, mimo běžné kategierie, takže pokud holky mluvily o jedné či dvou knihách, pro mě to bylo o ničem. Já mám jen matný pocit, že četla sotva polovina třídy a jen trochu, ehm, no, ve srovnání se mnou.
No a současné množství možných aktivit logicky ubírá čas na tu jedinou. Nevím, jestli proti tomu bojovat nebo se s tím smířit.
 Filip (6 + 3) 
  • 

Čtením se učí jazyk 

(13.7.2012 12:40:39)
Číst by se mělo a to hlavně ve školním věku, protože čtením se učí jazyk, rozvíjí se porozumění. Je to potřeba tím spíš, že dnešní lidé jsou všude obklopeni psanými texty, kdo nečte, rozumí obvykle hůř. Kromě toho se čtením obvykle podstatně lépe učí i gramatika, spíš než vtloukáním pravidel do hlavy - kdo neumí pravopis, bývá v životě handicapován.

Dřív lidi nečetli, ale podstatně víc si povídali, povídali si rodiče s dětmi, vyprávěli jim. Zaujalo mne třeba, že u jednoho severoamerického indiánského kmene dřív rodiče nebo prarodiče malým dětem večer vyprávěli pohádky a příběhy, ale děti vždycky musely nejdřív převyprávět to z minulého večera, právě aby si rozvíjely vyjadřovací schopnosti.

Koukáním na televizi, která dnes vyplňuje volný čas mnohem spíš než vyprávění, se jazyk rozvíjí minimálně, chatováním s vrstevníky taky.

A kromě toho i dřív lidi z různých kultur znali určité penzum ústní tradice, mýty vlastní kultury apod., myslím, že i dneska je potřeba, aby lidé znali aspoň něco z vlastní kultury, národní i nadnárodní, to povědomí příslušnosti někam je pojítkem, aby společnost fungovala. Příliš individualizovaná, atomizovaná společnost moc dobře nefunguje.
 Katze 


Re: Čtením se učí jazyk 

(13.7.2012 13:34:31)
Čtením se rozvíjí jazyk, ale v současnosti hraje obrovskou roli i obraz. Myslím, že by to mělo být vyvážené a ve škole by se měli zaměřit i na to, jak s obrazovými podněty a informacemi pracovat.
 Filip (6 + 3) 
  • 

Re: Čtením se učí jazyk 

(13.7.2012 14:06:52)
To nepopírám, důležitá je ostatně i hudba, přitom výtvarná i hudební výchova se, co vím, bohužel v běžném případě redukuje na povzbuzení nadaných, zatímco ostatní si to nějak odtrpí (podobné jako při tělocviku). Přesto je jazyk, mluvený i psaný, základním prostředkem komunikace a kdo se v ní orientuje hůře, bude ho to omezovat víc než co se komunikace obrazovými prostředky týče.
 Katze 


Re: Čtením se učí jazyk 

(13.7.2012 16:49:03)
Filipe, čtení sice rozvíjí slovní zásobu, ale je dost v komunikaci i sociálním kontaktu zdatných lidí, kteří velcí čtenáři nejsou. V tom hraje roli víc faktorů. A obraz a hudbu nebo tělocvik bych úplně nesrovnávala.
 susu 
  • 

Re: Čtením se učí jazyk 

(16.7.2012 7:39:07)
Souhlas. Byla jsem sice fanatická čtenářka s velkou slovní zásobu, ale její praktické užití za moc nestálo.
 Filip (6 + 3) 
  • 

Re: Čtením se učí jazyk 

(16.7.2012 12:54:47)
Nesrovnával jsem tělocvik s obrazem a hudbou co se významu týče, ale jak je pojímána výuka (osobní generační zkušenost, podle toho, co vím ze svého okolí, se situace moc nezměnila). Tedy že výuka nesměřuje k podněcování a rozvíjení schopností žáků, ale zužuje se víceméně na podporu těch, kteří mají sami zájem nebo jsou nadaní.

Jazyk se nejlépe učí používáním. Bohužel, u nás převažovalo a nejspíš stále převažuje učení gramatických pravidel, i když bez čtení je to mučení, naopak rozvíjením čtení není nutné biflovat se hromady teoretických pravidel. Do výuky cizích jazyků se pomalu pravidlo praktického používání (učení se čtením, mluvením, ne biflováním pádů apod.) už prosazuje, zatímco při výuce pravopisu mateřského jazyka je to možná spíš horší, aspoň osobně jsem slyšel o nebývalém počtu dětí, které poslední dva ročníky základky strávily češtinu právě samoúčelným biflováním.

Jistěže čtení samo o sobě není samospasitelné - je to přece jenom jedna složka. Tou druhou je vlastní užití. To znamená, že člověk by si měl rozvíjet jak čtení, tak samostatné psaní; to je bohužel další věc, v níž naše školství kolektivně kulhá. Takže čtení samo o sobě záchrana není, ale bez čtení to jde hůř, čest výjimkám, rozvíjet čtení, a to hlavně během školní docházky, pomáhá zvládat pravopis a vytváří základ k rozvíjení vyjadřovacích schopností, ovšem bez druhé složky (psaného i mluveného samostatnéh vyjadřování) plody nenese. Bez dostatečné znalosti pravopisu a rozvinutého vyjadřování se dá spokojeně žít, ale v něčem to omezuje. Např. neschopnost neurčit podmět (z hlediska gramatického celkem banální věc), přitom úkaz nijak zvlášť výjimečný, způsobuje, že človek neporozumí např. úřednímu textu, zákonu, vysvětlivkách k formuláři.

Výuka literatury? Důraz se neklade na vlastní čtení, ale na životopisná data autorů, na z literárního hlediska mrtvé autory, na písemné (klidně opsané od kamaráda nebo ze záložky) předložení výcucu z obsahu.

 Mrej 


Legitimizované čtení pod lavicí????? 

(13.7.2012 10:09:42)
To pak není čtení pod lavicí, ale čtení na lavici a je to pruda a trapnost.
 marie 
  • 

Re: Legitimizované čtení pod lavicí????? 

(13.7.2012 10:56:36)
Proč by to měla být pruda? Děti se nemusí učit a mohou si číst, co samy chtějí. A ve Francii má velkou tradici komiks, tak bych se vsadila, že si některé děti vyberou právě takové čtení.
 Jája 
  • 

Děti přece čtou 

(13.7.2012 11:29:18)
Děti přece čtou. Záleží taky na tom, CO po nich chceme, aby četly. Když vycházel Harry Potter, byly to tlusté bichle a přečetla je spousta dětí, i slabších čtenářů. Další spousty dětí se i pomocí počítačů spojovaly a překládaly si Pottera z angličtiny, aby ho měly přečteného dřív, než vyjde oficiální český překlad.
Jo, když po nich chceme číst Jiráska, ne každého to bude zajímat. A pokud máme slabší čtenáře, musíme jim knihy předkládat tak, aby je zaujaly. Nejen dát seznam a říct, že toto je povinné. My měli třeba na střední škole báječného učitele na ČJ. V prváku nám dal seznam asi 400 knížek, rozdělených do kategorií, s tím, že k maturitě asi 20, ale z každé kategorie něco. Tam si fakt vybral i totální nečtenář. A byly tam knížky silné i slabé, zajímavé i nezajímavé. Koho nebavila poezie, tak ji nečetl, nahradil to něčím jiným.
 Katze 


Re: Děti přece čtou 

(13.7.2012 13:31:08)
~R^ Přesně. A to, že na mnoha školách ignorují literaturu mladší padesáti let taky o něčem svědčí. Čtení je fajn, sama jsem vášnivá čtenářka, ale respektuji, že k tomu někdo prostě nemá vztah. Znám chytré lidi, kteří mají do knihomolů daleko.
 Pawlla 


Re: Děti přece čtou 

(13.7.2012 15:32:54)
Tak za nás nám taky nepředkládali literaturu,která by nás bavila.Knížky,které se mi líbily jsem si našla sama.Taky je dnes určitě větší výběr knih pro děti,přesto děti čtou méně,existují na to i různé výzkumy a studie,narazila jsm na to několikrát,příjde mi krátkozraké zavírat před tím oči.
 Katze 


Re: Děti přece čtou 

(13.7.2012 16:47:56)
Ale taky si uvědom, že je teď mnohem víc podnětů, k nimž je upoutána pozornost nejen dětí, ale i lidí vůbec než třeba před 50 - 60 lety. Televize, filmy, počítačové hry - ani jedno z toho šmahem neodsuzuji, pravda je, že pro někoho jsou přístupnější. Jenže ke knížkám si člověk musí najít vztah a to už je pak každého osobní cesta. Jsem pro podporu čtenářství u dětí, na stranu druhou se mi nelíbí démonizování televize, filmů atd.
 Jája 
  • 

Re: Děti přece čtou 

(13.7.2012 16:59:57)
Možná méně čtou, zato třeba více cestují, učí se jazyky... Pamatuju, když kdysi běžel v TV seriál F.L.Věk, četli ho mladí i staří, v knihovnách nebyl k mání. Někomu stačila TV, jiní si to s chutí přečetli a divili se, že to předtím neznali.
 Saina 
  • 

Povinná četba 

(14.7.2012 18:33:12)
Jak tu někdo psal, že dřív lidé se zájmem přečetli F.L.Věka a dnes je v povinné literatuře... z vlastní zkušenosti vím, že být na seznamu ,,povinné Literky" knize škodí. Čtenář - dítě k ní pak tak přistupuje, jako k něčemu povinnému, co se mu zprotivilo už od začátku a jen výjimečně si ke knize vybuduje pozitivní přístup, ikdyž by se mu při jiných okolnostech výběru třeba líbila. Co jsem nastoupila na školu, kde po nás vyžadují načíst desítky a desítky beletristických knih ke každé zkoušce, tka s emi čtení taky pekelně zprotivilo a čtu podstatně méně.
Ohledně výběru literatury a rozvíjení slovní zásoby - myslím, že je dost jendo, po jaké knížce dítě sáhne. Každá mu něco dá, a netřeba cpát do dětských knihovniček pořád doola Babičku a Jiráska... (To je záhul přečíst i pro ,,zkušeného" čtenáře).
 Muna 
  • 

monkey see, monkey do 

(14.7.2012 20:13:44)
Nejlepsi zpusob jak naucit deti aby si samy cetly je aby vas videly cist. Berte je do knihovny, dovolte jim cist si pred spanim atd. moje deti vsechny rady ctou i ten nejmensi co jeste nema ani 2 roky si prinese knizku, usadi se na gauci a dulezite si cte :)
 Amina 
  • 

Re: monkey see, monkey do 

(15.7.2012 10:05:01)
Souhlasím. Je to o vzoru. O ničem jiném.
 Zuzana + kluk04, holčička06 


Re: monkey see, monkey do 

(15.7.2012 10:14:58)
Tak u nás to o vzoru není, já čtu minimálně - přes den nemám čas a večer v posteli se mi zas chce zavřít oči, tak mám staženou literaturu, zpravidla cizojazyčnou, na MP3 přehrávači a poslouchám audio knihy. Dítě ale celkem čte (paní učitelka vlastně nadšená, že čte hodně...) normální papírový knihy. Dělám to tak, že ho nechám číst, co chce. Jeho první kniha v první třídě byla Bible úpírů, potom o prázdninách četl Harryho Pottera, pak se přesunul ke standardním titulům druháků (Poseroutka, frajer Nate, Lindgrennová, Lichožrouti...), odebírá časopis Junior 21. století, všechno dle vlastního výběru. Jediné, co jsem mu dosud odepřela, byla kniha o sexu pro dospívající (i to bych mu snad dovolila, ale kapitoly o análním a orálním sexu mi nakonec pro druháka připadaly přece jen malinko předčasné). Čili u nás funguje svoboda výběru.
 Amina 
  • 

Re: monkey see, monkey do 

(16.7.2012 10:36:39)
Svoboda výběru je super - taky dcerku nechávám vybrat. Anální, orální sex bych taky vyřadila - chápu :-)
 Hvězdička+holky 


Nepřehání a funguje 

(15.7.2012 10:39:36)
Naše francouzská zkušenost: děti jsou od svých 4 let ve francouzském vzdělávacím systému. Čtou vše, co obsahuje písmenka :-) Věřím, že na to má vliv i naše čtenářská rodina, ale škola je v tomto směru úžasná. Mají teď za sebou 3.třídu.
1) Každý týden "mají knihovnu", tj. v rozvrhu vymezený čas, kdy jde do školní knihovny celá třída a věnuje se jim tam knihovnice - nejen organizačně, ale i poradensky, povídají si apod., mají prostě hodinu v knihovně. Domů si smějí půjčit každý týden 3 knížky.
2) Během polední přestavky se mohou každý den přihlaásit a podle míst k sezení v knihovně si tam místo jiné zábavy jít číst, což je zejména v zimě příjemné.
3) Minimálně jednou měsíčně přinesou novou knížku, která koluje po třídě a pak ji tam spolu probírají.
4) Škola se účastní francouzské kampaně, podle které každý ročník přečte několik ústředně doporučených knih a každý žák pak po diskusích samostatně hlasuje, která z nich ho nejvíc zaujala - na konci roku se vyhlašuje nejoblíbenější titul.
5) Víkendový domácí úkol ve 2. a 3. třídě obsahoval knihu na sobě navazujících těxtů a k ní pracovní sešit - bylo vždy třeba přečíst zadaný text a vypracovat 4-5 cvičení s ním spojených (logika, slovník apod.)
6) Někteří učitelé zakládají třídní knihovnu - každé dítě přinese jednu knížku a pak si ji spolužáci smějí půjčit. Na konci roku si ji dítě odnese.

Povinnou četbu na léto nemají.

Je toho dost, takže dítě si může vybrat pro sebe to, co ho baví - ne každého chytne všechno, i když tím více-méně projít musí, je ve škole. Myslím, že ta zkušenost rozhodně není k zahození.

Hv.

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.