| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Lstí a klamem

 Příspěvky 110 z 22 [Dalších 12 >>]
Filip (6 + 3)
  • 
16.7.2012 12:54:47
Nesrovnával jsem tělocvik s obrazem a hudbou co se významu týče, ale jak je pojímána výuka (osobní generační zkušenost, podle toho, co vím ze svého okolí, se situace moc nezměnila). Tedy že výuka nesměřuje k podněcování a rozvíjení schopností žáků, ale zužuje se víceméně na podporu těch, kteří mají sami zájem nebo jsou nadaní.

Jazyk se nejlépe učí používáním. Bohužel, u nás převažovalo a nejspíš stále převažuje učení gramatických pravidel, i když bez čtení je to mučení, naopak rozvíjením čtení není nutné biflovat se hromady teoretických pravidel. Do výuky cizích jazyků se pomalu pravidlo praktického používání (učení se čtením, mluvením, ne biflováním pádů apod.) už prosazuje, zatímco při výuce pravopisu mateřského jazyka je to možná spíš horší, aspoň osobně jsem slyšel o nebývalém počtu dětí, které poslední dva ročníky základky strávily češtinu právě samoúčelným biflováním.

Jistěže čtení samo o sobě není samospasitelné - je to přece jenom jedna složka. Tou druhou je vlastní užití. To znamená, že člověk by si měl rozvíjet jak čtení, tak samostatné psaní; to je bohužel další věc, v níž naše školství kolektivně kulhá. Takže čtení samo o sobě záchrana není, ale bez čtení to jde hůř, čest výjimkám, rozvíjet čtení, a to hlavně během školní docházky, pomáhá zvládat pravopis a vytváří základ k rozvíjení vyjadřovacích schopností, ovšem bez druhé složky (psaného i mluveného samostatnéh vyjadřování) plody nenese. Bez dostatečné znalosti pravopisu a rozvinutého vyjadřování se dá spokojeně žít, ale v něčem to omezuje. Např. neschopnost neurčit podmět (z hlediska gramatického celkem banální věc), přitom úkaz nijak zvlášť výjimečný, způsobuje, že človek neporozumí např. úřednímu textu, zákonu, vysvětlivkách k formuláři.

Výuka literatury? Důraz se neklade na vlastní čtení, ale na životopisná data autorů, na z literárního hlediska mrtvé autory, na písemné (klidně opsané od kamaráda nebo ze záložky) předložení výcucu z obsahu.

Amina
  • 
16.7.2012 10:36:39
Svoboda výběru je super - taky dcerku nechávám vybrat. Anální, orální sex bych taky vyřadila - chápu :-)
susu
  • 
16.7.2012 7:39:07
Souhlas. Byla jsem sice fanatická čtenářka s velkou slovní zásobu, ale její praktické užití za moc nestálo.
15.7.2012 10:39:36
Naše francouzská zkušenost: děti jsou od svých 4 let ve francouzském vzdělávacím systému. Čtou vše, co obsahuje písmenka :-) Věřím, že na to má vliv i naše čtenářská rodina, ale škola je v tomto směru úžasná. Mají teď za sebou 3.třídu.
1) Každý týden "mají knihovnu", tj. v rozvrhu vymezený čas, kdy jde do školní knihovny celá třída a věnuje se jim tam knihovnice - nejen organizačně, ale i poradensky, povídají si apod., mají prostě hodinu v knihovně. Domů si smějí půjčit každý týden 3 knížky.
2) Během polední přestavky se mohou každý den přihlaásit a podle míst k sezení v knihovně si tam místo jiné zábavy jít číst, což je zejména v zimě příjemné.
3) Minimálně jednou měsíčně přinesou novou knížku, která koluje po třídě a pak ji tam spolu probírají.
4) Škola se účastní francouzské kampaně, podle které každý ročník přečte několik ústředně doporučených knih a každý žák pak po diskusích samostatně hlasuje, která z nich ho nejvíc zaujala - na konci roku se vyhlašuje nejoblíbenější titul.
5) Víkendový domácí úkol ve 2. a 3. třídě obsahoval knihu na sobě navazujících těxtů a k ní pracovní sešit - bylo vždy třeba přečíst zadaný text a vypracovat 4-5 cvičení s ním spojených (logika, slovník apod.)
6) Někteří učitelé zakládají třídní knihovnu - každé dítě přinese jednu knížku a pak si ji spolužáci smějí půjčit. Na konci roku si ji dítě odnese.

Povinnou četbu na léto nemají.

Je toho dost, takže dítě si může vybrat pro sebe to, co ho baví - ne každého chytne všechno, i když tím více-méně projít musí, je ve škole. Myslím, že ta zkušenost rozhodně není k zahození.

Hv.
15.7.2012 10:14:58
Tak u nás to o vzoru není, já čtu minimálně - přes den nemám čas a večer v posteli se mi zas chce zavřít oči, tak mám staženou literaturu, zpravidla cizojazyčnou, na MP3 přehrávači a poslouchám audio knihy. Dítě ale celkem čte (paní učitelka vlastně nadšená, že čte hodně...) normální papírový knihy. Dělám to tak, že ho nechám číst, co chce. Jeho první kniha v první třídě byla Bible úpírů, potom o prázdninách četl Harryho Pottera, pak se přesunul ke standardním titulům druháků (Poseroutka, frajer Nate, Lindgrennová, Lichožrouti...), odebírá časopis Junior 21. století, všechno dle vlastního výběru. Jediné, co jsem mu dosud odepřela, byla kniha o sexu pro dospívající (i to bych mu snad dovolila, ale kapitoly o análním a orálním sexu mi nakonec pro druháka připadaly přece jen malinko předčasné). Čili u nás funguje svoboda výběru.
Amina
  • 
15.7.2012 10:05:01
Souhlasím. Je to o vzoru. O ničem jiném.
Muna
  • 
14.7.2012 20:13:44
Nejlepsi zpusob jak naucit deti aby si samy cetly je aby vas videly cist. Berte je do knihovny, dovolte jim cist si pred spanim atd. moje deti vsechny rady ctou i ten nejmensi co jeste nema ani 2 roky si prinese knizku, usadi se na gauci a dulezite si cte :)
Saina
  • 
14.7.2012 18:33:12
Jak tu někdo psal, že dřív lidé se zájmem přečetli F.L.Věka a dnes je v povinné literatuře... z vlastní zkušenosti vím, že být na seznamu ,,povinné Literky" knize škodí. Čtenář - dítě k ní pak tak přistupuje, jako k něčemu povinnému, co se mu zprotivilo už od začátku a jen výjimečně si ke knize vybuduje pozitivní přístup, ikdyž by se mu při jiných okolnostech výběru třeba líbila. Co jsem nastoupila na školu, kde po nás vyžadují načíst desítky a desítky beletristických knih ke každé zkoušce, tka s emi čtení taky pekelně zprotivilo a čtu podstatně méně.
Ohledně výběru literatury a rozvíjení slovní zásoby - myslím, že je dost jendo, po jaké knížce dítě sáhne. Každá mu něco dá, a netřeba cpát do dětských knihovniček pořád doola Babičku a Jiráska... (To je záhul přečíst i pro ,,zkušeného" čtenáře).
Jája
  • 
13.7.2012 16:59:57
Možná méně čtou, zato třeba více cestují, učí se jazyky... Pamatuju, když kdysi běžel v TV seriál F.L.Věk, četli ho mladí i staří, v knihovnách nebyl k mání. Někomu stačila TV, jiní si to s chutí přečetli a divili se, že to předtím neznali.
Katze
13.7.2012 16:49:03
Filipe, čtení sice rozvíjí slovní zásobu, ale je dost v komunikaci i sociálním kontaktu zdatných lidí, kteří velcí čtenáři nejsou. V tom hraje roli víc faktorů. A obraz a hudbu nebo tělocvik bych úplně nesrovnávala.
 Příspěvky 110 z 22 [Dalších 12 >>]

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.