Martina, 2 deti | •
|
(10.1.2012 10:32:49) Clanek je mozna trochu prehnany, ale autorka to urcite mysli dobre a snazi se (jako my vsechny), takze bych ji urcite nezesmesnovala. S jednou veci souhlasim. Neziji v CR, ale kdyz muj syn byl predskolak, pobyvali jsme nekolik mesicu v nasi republice a on chodil do jiste soukrome (a velmi drahe) skolky, aby se doma nenudil. A musim rici, ze v porovnani se zdejsimi (Italie) predskolnimi zarizenimi byla v CR priprava na skolu v podstate nulova. Jedine, co delali, bylo, ze vybarvovali velka pismena. Nic jineho. V italske skolce chodili denne cely predskolni rok na cca 1,5 hod. do tridy, ktera vypadala presne jako skolni trida s lavicemi, tabuli, atd. a tam do sesitu trenovali carky, krouzky a delali dalsi uvolnovaci cviky. Ucili se sedet v klidu v lavici a davat chvili pozor na vyklad, poslouchat, kdyz pani ucitelka neco cetla nebo vykladala, atd. Do prvni tridy (ve stejne skole) sli vsichni velmi dobre vybaveni a zadne dite nemelo vaznejsi problemy.
|
jana | •
|
(10.1.2012 10:45:31) ciste se zvedavosti: Jses ta Amy, co sem driv prispivala, byla lekarka a premyslela o adopci? A doslo k te adopci? Jinak Tvuj clanek se mi libi a beru ho tak, ze nejde jenom o tu tuzku, ale celkove o predskolni vyvoj ditete. Myslim, ze kdyz se rodic venuje diteti nemuze nic zkazit. Logopedii jsem si musela sama vydupat, dokorce se zdalo, ze mame stale cas, nakonec jsme chodili k soukrome logopedce, ktera cvicila i motoriku. A doma delali pracovni sesity, protoze ve skolce nedelali nic.
|
|
Pawlla |
|
(10.1.2012 10:48:37) Ano je kapku přehnaný
|
|
cyann |
|
(10.1.2012 11:13:03) Článek mi taky přijde přehnaný, ale vyzdvihla bych jednu věc. V českých školkách se na můj vkus děti opravdu nic moc neučí (aspoň v té naší ne, a to vychází z celého systému). Mám srovnání s Nizozemím, kde sice do 4 let děti nenutí vůbec do ničeho, snaží se maximálně odbourat takovou tu "kolektivizaci" - tj. málo dětí ve třídě a více učitelek, každý si může vybrat aktivitu, nenutí být bez plenek, spát či nespat... Ale do školy se jde s úderem 4. narozenin a tam už je to jiné. 2 roky se děti učí hrou čísla, písmenka, mají jednoduché úkoly. Když syn v 5ti přešel do české školky, bylo mi řečeno, že na jakékoliv kroužky (včetně keramiky) je moc "malý", všechno so umí (počítat, dny v týdnu, podepsat se, vlevo vpravo apod.) jsem ho naučila já, když jsem s hrůzou zjistila, že ve školce se tomu vůbec nevěnují. Přitom tam tráví tolik času a učitelky mají být pedagožky... A teď zjišťuju, že u zápisů obecně předpokládají, že děti už umí písmenka - to je to mají rodiče drtit doma?
|
Pawlla |
|
(10.1.2012 11:19:20) Písmenka ani nic jiného jsem nedrtila a třeba dcera stejně uměla číst,před nástupem do školy.Ale u ní to bylo spontánní,ptala se jak jak se které písmenko píše,čte a pak si to spojovala.Taky mi bylo řečeno,že bude mít problémy,protože se neučila po slabikách,ale nikdy žádné neměla.Je,ale pravda,že obě děti chodily do dobré školky,která se předškolákům dost věnovala.
|
|
Zuuuza |
|
(10.1.2012 11:58:15) Syn se písmenka a čísla naučil sám. Zajímá ho to, ptá se. Jsou mu 4,5. Písmenka umí skoro odjakživa Číslice ho baví na autobusech atd. Takže se naučil i dvojciferná, některá trojciferná. Teď si s oblibou počítá.
|
Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(10.1.2012 12:19:07) Syn se písmenka neučil nikdy ani sám, ani s rodiči. Před nástupem do školy neuměl ani jedno. Měl jiné zájmy. Nastupoval jako čerstvě šestiletý, byl nejmladší ve třídě. Na konci 1. třídy začal číst knihy (první byla tedy Bible úpírů, o prázdninách Harry Potter, Pipi Punčocha, od té doby čte ledacos - Kluby záhad, všechny Poseroutky...). Nyní je ve 2. třídě, patří mezi nejlepší žáky. V češtině a prvouce je ve skupině děti, kterým by paní učitelka prý "dala jedničku podtrženou, kdyby mohla".
Nikdy jsem neslyšela, že by měly děti před nástupem do školy umět písmena.
|
Zuuuza |
|
(10.1.2012 12:22:56) Zuzi, jeho to prostě zajímalo. Ptal se. Bral to jako znak/obrázek, tak se ptal. A vzhledem k tomu, že ho zajímají auta, autobusy a všechny další dopr. prostředky, tak se rychle naučil i čísla Kdyby ho to nezajímalo, tak bych mu to určitě necpala.
|
Zuzana + kluk04, holčička06 |
|
(10.1.2012 12:41:41) Zuuuzo,
promiň - to nebyla reakce na tebe osobně, spíš na vlákno diskuse nebo zmínky některých matek o tom, že by se děti měly drtit písmena před nástupem do školy.
Mám předškolačku, občas dohlídnu, jestli správně drží tužku, chodíme na logopedii. Cvičíme ovšem málo - předepsané věci ji nebaví, žádné hvězdičky ani jedničky ani smajlíky by ji naprosto nemotivovaly. Tak musím vymýšlet co nejzábavnější říkanky, občas je zkomolit, dělat ksichty a různé pazvuky... moje děti fungujou jen přes zábavu. Jinak z nich nedostanu nic. Článek mi připadá zbytečně stresující.
|
Zuuuza |
|
(10.1.2012 12:46:07) Jasně, každé dítě je jiné a platí na něj něco jiného. Já jsem si spíš z toho vzala to, že nemůžeme spoléhat na školku a že bychom měli být všímaví k tomu, co děti zvládnou/nezvládnou. Taky nejsem typ jako autorka - nejsem tak trpělivá ani důsledná.. Ale vím, že trošku bych toho našeho kluka popstrčit měla.
|
|
Petra-4děti(15,12,8let a 3roky |
|
(9.2.2013 2:03:17) Většině připadá článek přehnaný,ale bohužel je pravdivý. Přesvědčila jsem se o tom sama.Nejmladšího syna (za měsíc mu bude 6let)jsem nenutila do mluvení, do malování,nebavilo ho to a tak jsem to nechala na něm. Nyní před zápisem do školy nám na logopedii(kam 1,5r. docházíme)bylo doporučen odklad šk. docházky.Důvod:řeč a grafomotorika, špatné držení tužky. Jinak je super. Zkrátka ho tyhle věci nezajímají. Počítat umí do 1000 po 1, bez problémů přečte i větší č. př. 3548 (jako tři tisíce pět set čtyřicet osm), umí hodiny, za 5min. deset, deset a 11min., čtvrt na osm, hádá se se mnou o každou minutu, umí všechny barvy né jen základní. atd....Písmenka umí jen pár,pozná tvary,ale špatně je namaluje, má problém udělat rovnou čáru a kolečko či nulu.......paměť dle PPP(pedag. psycholog. poradny) má suprovou, vydrží 45minut se soustředit zcela bezproblémů.... Byla jsem v šoku,když jsem se dozvěděla co vše musí u zápisu umět...dle mého nechápu co se tedy učí v 1.třídě, když skoro vše už musí umět 7měs. před nástupem do 1.třídy. A to mám srovnání 3 starších sourozenců. Nejstarší syn byl na tom s vědomosti skoro stejně jako nejmladší,byl zářijový a tak šel do školy v skoro v 7.letech.Od druhé třídy se nudil,protože vše pochopil hned,od1-5tř. byl nejlepší žák a pak šel na 8-i leté gymn. A tak teď se stresuji co mám dělat odklad či né... Musím se dle školy do pol. května rozhodnout, dle školky do zač. března jinak mi nebudou pro něj příští šk.rok držet místo. Takže teď se vše snažíme dohnat, stresuji se já i dítě. Píšeme uvolň. cviky, stále dokola, syn už chce raději zůstat ve školce než jít do školy. NO NEPŘEHÁNĚJÍ TO UŽ, ČLOVĚK MUSÍ DĚTI TRÁPIT ÚKOLY JIŽ PŘEDEM,ABY JIM ŠKOLU ZOŠKLIVIL. Ve školce sice pracují,ale jak? Do poradny jsem přinesla ze školky hodnocení mého syna...divila jsem se já i psycholožka, vůbec ho v tom po hodině testů zralosti nepoznávala. Dle školky je nekomunikativní, umí jen 2tvary, zákl. barvy, počítat do 5, není aktivní, nechápe úkoly,není mu rozumět atd... Doma není k zastavení jak mluví,to samé bylo i u psycholožky,úkoly mu vysvětlila,pochopil,udělal,rozuměla mu jen občas né, ost.jsem již psala. Takže jak se asi věnují ve školce dětem, když je v tom hodnocení takový rozdíl? A to má ještě učitelky, které měl i loni.MYSLÍM, ŽE BY NEMĚLI VŠECHNO UČENÍ NECHÁVAT JEN NA RODIČÍCH..JAK VE ŠKOLCE TAK I VE ŠKOLE. A VYŽADOVAT PO DĚTECH TOHO TOLIK.... A držení tužky? Má dcera 11let drží tužku špatně, píše krasopisně,nikdo si nestěžoval. Ale teď v 5. třídě ji jedna p. učitelka stále okřikuje před celou třídou kvůli držení tužky a ona už je z toho ve stresu a to jí má na prac. činnost. NĚKDO SI ČLÁNEK VYSVĚTLUJE JAKO PŘEHNANÁ PÉČE MAMINKY,ALE BOHUŽEL JE TO FAKT.......
|
|
|
|
|
|
Jája | •
|
(10.1.2012 14:01:55) Nejhorší je, když dítě "drtíš" ještě v době, kdy na to nemá psychické schopnosti. Většina dětí se před nástupem do školy umí podepsat a umí i počítat a jiné dovednosti, ale je to proto, že o to měly zájem a pochytily to samy. Jak je rodiče před nástupem do školy "drtí", je to na kočku.
|
|
Žžena |
|
(10.1.2012 16:03:52) cyann, a nepřeceňuješ roli školky? Počítat a podepsat se - to se děti učí ve škole. Od toho není školka a ani dítěti nijak zvlášť neprospěješ, pokud toto od něj v předškolním věku požaduješ. No a dny v týdnu, vlevo vpravo atd. - to je snad základ, který má umět z rodiny, ne?
|
cyann |
|
(11.1.2012 11:06:45) A co je tedy role školky? Nevím, jen mě to zajímá. Připadá mi, že v té naší jen děti naučit být potichu a poslouchat, ale možná máme hodně špatnou školku. Učí se písničky a občas malují - kreslí, ale to je vše. Přijde mi to málo, na to kolik času tam tráví a jak se český systém předškolního vzdělání neustále vychvaluje.
|
Diion |
|
(11.1.2012 16:26:45) Souhlasím s tebou, nevím jak moc se toho u nás ve školce učí, žádnou zpětnou vazbu nám nedávají, ale když vidím děti co chodí do jiných školek ten nepoměr je obrovský, dcera kamarádky je stejně stará jako můj malý a zná jména stromů, podle listu pozná strom, zná značky, no já jen zírám, můj malej je v porovnání s ní úplně někde jinde.
|
|
Žžena |
|
(12.1.2012 7:59:35) Cyann, roli školky vnímám především v pěstování sociálních návyků a kontaktů. V tom, že těch dětí je tam víc, učí se nějak spolu vycházet; a dítě je tam bez maminky. To není málo. Nemůžeš po školce chtít, aby za Tebe suplovala roli matky. Vzdělávání je vzdělávání, ale ve vývoji dítěte a jeho poznávání světa hraje a vždy bude hrát (i ve věku školní docházky) rodina zásadní roli.
|
cyann |
|
(13.1.2012 11:19:19) Tohle beru u těch tří nebo max. čtyřletých. To bys mohla rovnou říct, že proč by se v první třídě měli učit psát, když je to může naučit doma matka a role matky je nezastupitelná. Já si prostě myslím, že v těch 5-6 letech (většina předškoláků je aspoň půlku roku už šestiletých) mají děti na mnohem víc a že ve školce zbytečně plýtvají časem. A že se neprávem honosíme tím, jak je naše předškolní vzdělávání dobré.
|
|
|
|
|
Vladka a Mishell |
|
(11.1.2012 14:46:21) Cyann, na jednu stranu mas taky pravdu,ja jsem byla v soku,kdyz muj 8 lety synovec neumel vyjmenovat dny v tydnu nebo mesice v roce.Na jednu stranu ja spoleham v takovych vecech jen sama na sebe a takove zaklady jako je pocitani,pismenka,poznavani cislic nebo dny v tydnu to uz jsem dcerku naucila.Ona to ma o to horsi,ze to musi umet ve vice jazycich takze to do ni hustim sama.Cesky ji to nikdo tam nenauci... Co ja mam globalni predstavu o skolstvi,tak dite by do skoly melo nastupovat se zakladnima znalostma pismen a cisel.Nerikam,ze musi umet celou abecedu,to ne,ale nektere z nich poznat,ci se podepsat mi prijde tak akorat.
|
|
|
Vladka a Mishell |
|
(11.1.2012 14:38:27) Martino,nemuzu s tebou uplne souhlasit.V prve rade je treba si uvedomit,ze kazda zeme ma sve vzdelavaci navyky.My mame vzdelavaci navyky prizpusobene nasi krajine,Italove maji zase ke sve krajine.Ja ziji taky mimo Cesko,v Holandsku a vzdelavani je tady taky uplne jine.V zadnem pripade bych neodsuzovala nase skolky.Protoze u nas muzes byt na materske do 3 let veku ditete.Pokud nechces byt 3 roky doma,pak mas pravdepodobne dobrou praci a muzes si bud zaplatit skolku,ktera tve dite nauci to,co by jsi do tech 3 let mela udelat ty,nebo to za tebe udela chuva.Kazdopadne se u nas apeluje na to,aby dite do tri let veku umelo zakladni navyky a melo svuj rezim.Moje tchyne zije v Italii,ale jak je to tam s materskou opravdu nevim,ale za to v Holandku,matka muze byt zakonne na materske 4 mesice.Pak se vraci do prace a dite jde do ,,jesli,, (nektere maminky jdou radsi na pracak a venujou se diteti,o nektere se staraji babicky) ale kazdopadne ty jeslicky pro miminka jsou na kazdem kroku,takze vidim,ze jsou dost vyuzivany.Z toho duvodu je tady stanovena povinna skolni dochazka od 4 let veku ditete.Povinna skolni dochazka tady v Holandsku vypada skoro stejne jako nase skolka ale s tim rozdilem,ze delsi.Takze dite ve 4 letech uz musi kazde rano vztavat do skoly a tam se uci jak se chovat ve tride,jak vychazet se spoluzaky atd.Takove ty zakladni veci,ktere my cesky naucime sve ratolesti do tri let.Jen co se mi zda moc na ty deti je,ze v 8:30 zacinaji skolu a jsou tam casto i do 4 odpoledne.Takze normalni pracovni doba...A prakticky deti zacinaji brat normalni ucivo az od tech 6 let stejne jako u nas.Co maji zase vyhodu,ze diteti sebou do skoly zabalite jen svacinku a piti o zbytek se postara skola.Skola po vas nechcwe ani prispevky na ucebnice nic,a nikdy v zari si nemuzete postezovat,ze jste utratili majlant za veci do skoly.Dite ma ve skole vse k dispozici,rodice nekupujou nic.To ja si pamatuju,ze nas bylo 5 sourozencu a to vzdy v zari,jak jsme sli do skoly mamka za nas utratila strasne penize za vybavu,obaly,sesity,ucebnice,aktovky...no hruza.
|
cyann |
|
(13.1.2012 11:27:03) Já nevím Vladko jestli máš zkušenost z českým systémem, syn přešel z holandké školy do české školky (pražské, která má mezi rodiči dobrou pověst)v 5ti letech, a je to nesrovnatelné. V porovnání s tím, co dělal v NL, tady nedělají vůbec nic, navíc žádná zpětná vazba. To že NL tráví ve škole od 4 let moc času mi nevadí, protože jsem pracující a do školky chodil už i jako mladší. A pokud vím, tak to nezaváděli od 4 let kvůli tomu, že matky nejsou s dětma doma a proto děti nic neumí, ale naopak proto, že tu mají spoustu imigrantů, kde matky jsou s dětma doma a děti se nenaučí před nástupem do školy pořádně holandsky. Proto je to zadarmo a 2 roky vlastně taková příprava na školu.
|
|
|
Petra | •
|
(16.1.2012 11:57:16) ráda bych se pomyslně "podepsala" pod příspěvek qwerty k otázce přípravě do školy, sezení v lavicí atd. No ono už se u nás jaksi v lavicích moc nesedí ) Ve třídách jsou koberce, herní koutky, kde se děti učí předměty, u nichž nemusí vyloženě sedět - psaní. Tak proč s tím tedy zatěžovat 4,5 leté děti a buzerovat je notýskama a smajlíkama, když je matka beztak rozhodnutá dát dítě zbytečně do školy o rok později. Hrajou si na školu místo aby stavěly kostky nebo převlíkaly panenky :-O A že je dítě nadšené ?? Děti mají ten dar, nadchnout se k jakékoli činnosti, kterou provádějí, ale to ještě neznamená, že by ve svých 4,5 letech daleko raději nedělaly něco úplně jiného. Předškolní výchova je určena předškolákům a tím 4,5 leté dítě bezesporu není. A když už ho z něj tedy jeho snaživá matka udělá, tak čemu takové dítě bude mít odklad ?? Proto, aby mohlo zabírat místo ve školce mladšímu dítěti, jehož matka možná přijde o práci jen proto, že jí dítě do školky nevezmou kvůli dalšímu zbytečně odkladovému dítku ??
|
|
|