| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Názory k článku Efektivní rodičovství

 Celkem 60 názorů.
 Albeka 
  • 

..hmmm 

(24.11.2006 9:58:40)
...krásná teorie,ale praxe je myslím mnohdy barvitější a vícestranná,ovlivněná mnoha faktory.
Postupem času jsem došla k závěru,že mnohé je dítěti jaksi dáno do vínku tak odhadem 80% dědičnost a 20%naše úporná snaha vychovat slušného člověka. Prostě divným lidem se rodí divné děti a ti divní rodiče dokonají dílo zkázy svou divnou výchovou....
 Leni 
  • 

krize rodiny? 

(24.11.2006 10:21:24)
Já bych to asi nenazvala krizí rodiny, možná spíš přeměnou rodiny. Občas člověk pojem krize rodiny slýchá v kontrastu k ideálnímu vylíčení rodin našich babiček, kdy (dle jejich vzpomínek) všichni lidé byli slušní, vše bylo lepší, lidi se tak nerozváděli a bylo víc dětí. Je třeba si ale uvědomit, že toto nebyl růžový stav, že všichni lidé nebyli slušní (je běžné, že na ty nepříjemné věci člověk víc zapomíná), byli úplně stejní jako dnes (studium historie mne čím dál tím víc přesvedčuje, že lidi jsou a byli pořád stejní). Kdyby tehdejší společenské klima rozvody umožňovalo, věřím, že by rozvodovost byla té naší podobná. Protože není pravda, většina manželství byla idylických (někteří lidé si kladou rovnítko mezi nerozváděli se = manželství byla idylická... ale oni se spíš nerozváděli proto, že to bylo společensky a ekonomicky téměř vyloučeno). Problémy byly stejné, ještě zmocněné onou zmíněnou nezpochybnitelnou autoritou "pána domu" a vším co s tím souviselo. To, co je dnes při rozchodu manželů věcí veřejnou, se dřív na světlo nikdy nedostalo, zůstávalo to za zavřenými dveřmi té které domácnosti.

Teď se možná zdá, že rodina je v krizi... ale já bych to neviděla jako KONEC rodiny, ale jako přechodnou fázi, něco jako lítání z extrému do extrému, kde se zkouší různé modely, než se třeba hrany otupí, hladiny ustálí atd.
 alena 
  • 

Re: krize rodiny? - www.svazmuzu.cz 

(26.11.2006 1:57:58)
zni to mozna zprofanovane ale kouknte na www.svazmuzu.cz vsude najdete vetsinou feministicke stranky ci tzv gendr ale na toto jsem zatim nikdy nenarazila. jsou take nekde podobne Zenske stranky?

Diky
 peta 
  • 

Re: Re: krize rodiny? - Feminism Worldwide statistics  

(26.11.2006 2:15:24)
dik za dobryyy tip

kouknete na ta tabulka (Female share of seats in elected national chambers in November 2004 ) mne sokovala
tedy mimo Svedska to jsem si myslel ze je prvni
http://en.wikipedia.org/wiki/Feminism#Worldwide_statistics

no alespon snad Svedsko "vede" v poctu deti bez obou rodicu.
Pry snad nejvice svobodnych "matek" i kdyz si myslim ze jako neni otec bez matky tak neni matka bez otce :-(
 Leni 
  • 

krize rodiny? 

(24.11.2006 10:21:36)
Já bych to asi nenazvala krizí rodiny, možná spíš přeměnou rodiny. Občas člověk pojem krize rodiny slýchá v kontrastu k ideálnímu vylíčení rodin našich babiček, kdy (dle jejich vzpomínek) všichni lidé byli slušní, vše bylo lepší, lidi se tak nerozváděli a bylo víc dětí. Je třeba si ale uvědomit, že toto nebyl růžový stav, že všichni lidé nebyli slušní (je běžné, že na ty nepříjemné věci člověk víc zapomíná), byli úplně stejní jako dnes (studium historie mne čím dál tím víc přesvedčuje, že lidi jsou a byli pořád stejní). Kdyby tehdejší společenské klima rozvody umožňovalo, věřím, že by rozvodovost byla té naší podobná. Protože není pravda, že většina manželství byla idylických (někteří lidé si kladou rovnítko mezi nerozváděli se = manželství byla idylická... ale oni se spíš nerozváděli proto, že to bylo společensky a ekonomicky téměř vyloučeno). Problémy byly stejné, ještě zmocněné onou zmíněnou nezpochybnitelnou autoritou "pána domu" a vším co s tím souviselo. To, co je dnes při rozchodu manželů věcí veřejnou, se dřív na světlo nikdy nedostalo, zůstávalo to za zavřenými dveřmi té které domácnosti.

Teď se možná zdá, že rodina je v krizi... ale já bych to neviděla jako KONEC rodiny, ale jako přechodnou fázi, něco jako lítání z extrému do extrému, kde se zkouší různé modely, než se třeba hrany otupí, hladiny ustálí atd.
 Jitule 
  • 

Re: ..hmmm 

(24.11.2006 14:46:13)
No, článek hodně teoretický, řekla bych. Některá slova jsem si musela vyhledat ve slovníku. Jak mám tedy přistupovat ke dvouleté dceři, která je přehnaně samostatná a na procházce mi utíká???

Autoritativní přes zadek nefunguje, liberální - tak si tady buĎ a já jdu sama - nefunguje, demokratické - pojď se podívat, tady je nádhernej brouček - taky nefunguje. Funguje jen hrubé násilí, nacpat do kočáru a řvoucí odvézt. Krize rodiny??
 Reya 
  • 

Jojo 

(24.11.2006 15:33:53)
myslím, že to je právě ten zelený strom života.
Nejlepší je vykašlat se na všechny poučky a teorie a řídit se srdcem a zdravým rozumem.
 Petru 
  • 

Re: Re: ..hmmm 

(26.11.2006 10:39:08)
Jitule, nejspíš víš sama dobře, že ji musíš nechat pořádně vylítat a pak je chvíli klid.
Jedna moje dcera je taky hotové třeštiprdlo, ale když si zacvičí, pořádně mákne a vyběhá se venku nebo s dalšími dětmi, tak ji stačí hodinka a pak celý den leží v knížkách. Je to jako doga mojí šéfové, hodinu pořádného běhání a pak je to miloučký gaučový psíček.
 Petr 
  • 

Respektovat a byt respetovan 

(24.11.2006 11:34:09)
Pokud by nekoho opravdu zajimaly odpovedi na otazky naznacene v clanku doporucuji si precist knihu "Respektovat a byt repektovan" o vychove deti. Jednoduse receno je tato kniha o tom, jak si vytvorit s ditetem vztah, ktery je libralni v rozumnych mezich, tzn dite repektuje vas a vy jeho. Po precteni teto knihy jsem si napr. uvedomil chyby, ktere delali me rodice pri me vychove a ktere jsou tak zazite v ceske spolecnosti. Opravdu doporucuji, nikde jinde se nedozvite tolik o vychove.
 Siddhártha 


Re: Respektovat a byt respetovan 

(24.11.2006 13:04:28)
Aha, tak to byl Petr. Takže děkuji Petrovi a ráda bych ho poprosila, zda by sem ještě napsal autora té knihy. Děkuji
 JENA, 2 kluci (8/2001a1/2003) 


Re: Re: Respektovat a byt respetovan 

(24.11.2006 17:15:08)
Jana Nováčková a Dana Nevolová
 m 
  • 

Re: Re: Respektovat a byt respetovan 

(24.11.2006 21:11:10)
http://www.mlp.cz/cgi/ebaweb/katlist?LANGUAGE=CZE&ENCODING=WIN1250&XSESSIONX=E29EE3B6E3A0E1A7E0A0EBB8EAB2E1F3E4B8E3BD&T_KEY=2508382
 Zuzana + kluk04 + holka06 


Pěkný závěr 

(24.11.2006 12:11:39)
Nebudu se pouštět do rozebírání "krize rodiny", ale opravdu mě potěšily poslední odstavce tohoto článku. Praxe je moc těžká, ale konečně alespoň teoreticky zde někdo odmítá systém odměn a trestů, který je u nás tak hluboce zakořeněný, a princip dominance a síly...
„přistupovat již k malým dětem jako k sobě rovným lidským bytostem, které mají svoji vysokou cenu a důstojnost a zároveň je naučit rozhodovat se v určitých mezích a hlavně nechat je nést za toto rozhodnutí následky...nový způsob výchovy, založený místo na systému odměn a trestů a na principu dominance a síly na alternativním využití přirozených a logických důsledků, spolupráci a partnerství..."
Moc pěkně napsáno.
 Siddhártha 


Re: Pěkný závěr 

(24.11.2006 12:35:08)
Souhlasím se Zuzkou. Já děti beru jako rovnocenné partnery. O svém dítěti uvažuji tak, že není moje - ve smyslu, že ho nemůžu vlastnit - že je to samostatná jediněčná osobnost a tak se k němu podle toho chovám. Takže jak říká Zuzka, snažím se jít cestou vysvětlování, jaké následky bude to či ono chování mít. A taky si myslím, že dítě kopíruje vztah mezi rodiči. Pokud si nikdy neřeknou "prosím" a "děkuji", je pak těžké to od dítěte vyžadovat. Čili, pokud se rodiče chovají demokraticky, dítě to přijme jako jediný možný model. A až později v kolektivu se může dozvídat jiné modely, ale ten z rodiny už bude mít pevně zažitý.


Děkuji Jardovi (doufám, že to byl Jarda) za doporučení knihy.
 Martina, dvě děti, 4 a 2 roky 
  • 

Re: Re: Pěkný závěr 

(26.11.2006 21:09:28)
Jo, jsem ráda, že čtu, že je své děti třeba respektovat a ne na ně jen neustále ječet. Vyrůstala jsem v takové rodině a je to opravdu odstrašující model. Jen teď to mamce nedokážu říct do očí, že své děti radši budu rozmazlovat, než abych je mlátila, řvala na ně, aby z nich pak vyrostlo něco nesamostatného a bojícího se chodit domů.
 Reya 
  • 

Liberálně... 

(24.11.2006 13:30:19)
K tomu liberálnímu pojetí jsem byla vždycky trochu skeptik. Za prvé je vůbec otázka, co by si pod tím měl všechno člověk představit.

Kdybych "liberálně" brala jako ekvivalent "demokraticky", tak už mi sem moc nezapadá jedna věc.
Dítě a rodič nejsou ve stejném postavení. Rodič za dítě zodpovídá, včetně všeho, co dítě udělá. Jestliže tedy dítě nehodlá poslouchat a ohrožuje tím sebe nebo dokonce jiné osoby, následky nese rodič. Nesouhlasím s názorem, že trest dítě zatvrzuje. Naopak jsem si všimla, že dítě obvykle ví, kdy je potrestáno spravedlivě a kdy se naopak jedná o projev rodičovské mocenské šikany. Dítě je také slabší a nemá tolik zkušeností jako dospělý. Na určitá rozhodnutí není mentálně zralé a na nějakou demokratickou diskuzi není prostor. Často psychologové popisují fenomén "dítěte bez hranic" (tj. dítěte, kterému nejsou stanovena pravidla, takže ono vlastně neví, co si může dovolit; je pak nejisté, protože s autorita rodiče má i druhou stranu - uvědomění si bezpečí).

Ona celá ta otázka se hodně vyrojila v souvislosti s nástupem demokracie. Ze svobody se stal pojem, který se zkloňuje ve všech pádech. Když už dojdou argumenty, nejoblíbenější zůstává: vždyť máme přece demokracii, totality jsme si už užili dost! Jenže věšina lidí zapomíná, že jejich svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého. Svoboda totiž neznamená bezohlednost. Když kolikrát vidím nevychované spratky, nepochybuji o tom, že jsou vychováváni liberálně. Ovšem lituju jejich rodiče, protože ta výchova se jim jednou šeredně vymstí.
 sona 
  • 

Re: Liberálně... 

(24.11.2006 14:10:08)
Naprostý souhlas...
 Siddhártha 


Re: Re: Liberálně... 

(24.11.2006 14:37:59)
Ale demokracie přeci neznamená nemít hranice. Naopak. Je dobré děti učit kam až smějí zajít. Z praxe znám, že jim pravidla a pevný řád vyhovuje, že se cíti bezpečně a to také proto, že právě vědí, co si ještě mohou dovolit a co ne. Pod slovem demokracie si ještě představuji toleranci k odlišnému a uznávání práv a svobody druhých.

Ale bohužel z praxe také znám děcka rodičů, kteří nic nemohli a tak svým děckám povolují vše. A pak z nich jsou, jak se tu píše, nevychovaní spratci.
 Leni 
  • 

Re: Liberálně... 

(24.11.2006 15:57:07)
Jenomže jde právě o to, že "liberálně" NENÍ ekvivalent "demokraticky". To jsi chybně interpretovala, i v tomto článku je to dost striktně odděleno. To, o čem jsi mluvila, je liberální model. Demokratický ale přihlíží k tomu, že člověk má nejen práva, ale i povinnosti; nejen svobodu, ale o odpovědnost. (Je fakt to co jsi psala, že dnes mají mnozí lidé plná ústa svých svobod, ale o svých povinnostech radši mlčí... ale v tomto článku to bylo myslím oddělené jasně)
Takže demokratocký model bych nezaměňovala s liberálním a tedy ho ani neodsuzuji, protože je v tom celkem velký rozdíl.
 Pavla3 


Re: Re: Liberálně... 

(27.11.2006 11:21:38)
Jenže tady jse právě o tu zodpovědnost. Tu na dítě prostě přenést nemůžeš a tím mu nemůžeš přiznat ani ta práva. Prostě určiná míra autority (a to v jistých případech bezvýhradně) existovat musí. Je to jako v práci taky je přesně dané kdo je šéf. A tam kde to není obvykle firma brzo zkrachuje. A zrovna tak ti může zkrachovat celá výchova a celá rodina.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Liberálně... 

(27.11.2006 12:29:19)
No, pamatuju doby, kdy jsem se s Tebou, Pavlo, občas lehce chytla:-), ale teď s Tebou docela souhlasím. Demokracie funguje tehdy, jestliže se nám podaří taktně, nenápadně a nenásilně dítě přesvědčit o tom, že my máme vlastně pravdu - a ono se "demokraticky" rozhodne pro náš model. Ale tato demokracie selhává ve chvíli, kdy má dítě svůj názor, a žádným nenápadným způsobem si ho nenechá vymluvit:-(. Pak nezbývá než volit mezi tím, že si samo ponese následky, a mezi tím, že holt autoritativně přikážeme:-(. První možnost je ovšem nepřípustná tehdy, jestliže následky odporují tomu, co se dá považovat za povinnou péči - oblečení, zdravotní péče, jídlo x hladovění, vzdělávání apod. Je to velice citlivá oblast - v běžném životě se člověk každou chvíli dostane do situace, kdy váhá, zda jde o věc, kdy může dát dítěti právo volby, anebo už jde o věc, kde prostě musí dospělý převzít odpovědnost a dítě k patřičnému úkonu přitlačit.
 Pavla3 


Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(27.11.2006 13:03:43)
Přesně tak,
ještě bych dodala zcela prozaicky, že kdybych připustila domokracii v každodení situaci "jít spát - vstávat" tak moje děti budou usínat mezi desátou a půlnocí a vstávat budou v jedenáct. To už ovšem musí být dávno ve škole. A v tomhle směru na ně ABSOLUNTĚ nic, kromě jasného a tvrdého příkazu nefunguje. Děti jsou prostě součástí rodiny kde musí fungovat určitá hierarchie a je dobrá pro všechny. Mám zkušenosti s rodinami, a jsou to naši přátelé, kdy se domluvíme třeba na nějakém výletě a oni dorazí obvykle s dvouhodinovým zpožděním, děti se prostě demokraticky rozhodují jak dlouho se oblíkají, co si vezmou na sebe, jaké si vezmou hračky, na schodech si rozmyslí že by chtěli ještě něco tak se vrací. My jsme většinou všichni vypravení během půl hodinky, naše děti sice fňukaj, že jsme jim kdeco zakázali, ale nakonec jsou rádi, že mohou být na výletě dýl. Děti prostě nedokážou správně hodnotit situaci a našimi příkazy,jakkoli to zní divně,jim vlastgně situaci ulehčujeme.
 MirkaEyrová 


Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(27.11.2006 13:23:19)
...no, ono ty hranice musí být stanovené i při té demokratické výchově, chápu-li to dobře (už dlouho jsem si nic nestudovala...). Až na to, že jak já jsem porozuměla tezím o tomto způsobu výchovy, tak bych vlastně dítě měla přesvědčit o tom, že uznat tyto hranice je správné, tj. po dobrém a bez použití příkazů, zákazů, trestů, křiku apod. Přes moji snahu uznávat vlastní dítě jako rovnoprávnou osobnost a směřovat výchovu k idei demokracie se mi právě tohle kupodivu daří ze všeho nejmíň. Až poslední roky (jeden? dva? tři?) má moje dítě (8 let) občas záchvaty rozumnosti - pak je zdravě sebekritický a projevuje přání měnit se k lepšímu. Tyto záchvaty jsou častější, když je rodina OK - když se stůně, stěhujeme se anebo máme jiné nerváky, je to slabší - a dříve nic takového neexistovalo vůbec. Značnou část života náš potomek byl upřímně přesvědčen, že on má pravdu, že on je v právu, a že není nutné, aby námi stanovované hranice bral vážně - dokud nebyly použity autoritativní postupy...
 Pavla3 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(27.11.2006 13:36:08)
Mirko,
já z těchto postupů nestuduju nic, protože vše co jsem četnla byly obecné plky asi tak na úrovni tohoto článku. Nic konkrétního, což je zčásti pochopitlené, protože každé dítě a každý rodič je individualita v konkrétních případech platí na každého jiná metoda. Ale s tím věkem jak říkáš je to naprosto jasný. Jak říkám člověk od narození neustále stárne a nabírá zkušenosti a spolu s tím nabírá odpovědnosti i práva. Když to pojmu konkrétně na můj zmiňovaný odjezd někam na výlet, dovedu si představit, že řeknu "Kdo nebude do 30 minut u auta v pozoru :-)), zůstáne doma" naptrosto demokratické žádný mocenský nátlak, ale to bohužel zatím u žádného z mých dětí udělat nemůžu :-)))) No a až jim zas nude takových 14 budou třeba radši doma něž někde s rodičema :-))) Je to dost komplikovaný....
 autorka 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(27.11.2006 15:41:58)
Jsem moc vděčná za tuto diskuzi, protože staví zrcadlo mému článku. V této chvíli mi to ale nedá a musím se vložit. Vedu kurz, ve kterém se zásady této výchovy učí na mnoha příkladech a nacvičují se. Rozumím tomu, že je děti potřeba v některých případech zarazit - ohrožení života, zdraví, majetku, ale i práv jiných (včetně mých). Přesto je možné nechat dítě "si vybrat" a jen tím se učí samostatnosti a zodpovědnosti.
Jinak přeji hodně trpělivosti při výchově.
 Pavla3 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(28.11.2006 13:40:37)
Eliško,
při vší úctě k Vaší práci, mám na věc NAPROSTO odlišný názor. Vedete kurzy na výchov vlastních dětí? S prominutím, již jak jsem se vyjádřila výše, už i ty příručky (literatura) jsou nesmysl. Několik tisíc let se lidi rozmnožují a vychovávají své děti bez kurzů a "chytrýc knih" a najednou to nejde??? Považuji to za obdobu knih typu "jak se zamilova do toho pravého", "jak najít lásku svého života", "jak prožít dlouhé šťasnté manželství" a nebo taky "jak spolehlivě zhubnout". Ke všem (a k mnoha jiným) problémům jsou odjakživa jasné obecné návody, ale lidský život je jedinečný lidé jsou individuální osobnosti a každý NORMÁLNÍ člověk se řídí podle VLASTNÍHO rozumu a citu, a často právě v rozporu se obecnými návody a doufám, že to tak ještě dlouho zůstane :-))))
Nicméně proti vydávání příruček a pořádání kurzů nic nemám, byznys je byznys.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(28.11.2006 15:53:06)
Pavlo,
to máš tak. Jestli jsi měla takové rodiče, že ti jejich výchova víceméně "sedla" a teď si nepokládáš otázky typu "jak to dělat, abych neopakovala ve výchově ty hova*iny, které jsem nesnášela u svých rodičů", případně si na ně dokážeš sama uspokojivě odpovědět, tak zřejmě takové kurzy nebo semináře nepotřebuješ. Jenže všichni na tom nejsou takto. Problém je, že ty vzorce chování, ty věty, výroky a i výchovné chyby našich rodičů jsou v nás vryté strašně hluboko. A kupříkladu já ty chyby, které jsem od rodičů převzala (ve způsobu komunikace s dítětem a sdělování svých požadavků), nedokážu jen tak identifikovat a uvědomit si je sama od sebe a změnit to. Jistě, vyrostla jsem a rodiče mě jakž takž vychovali, tak lze předpokládat, že i já s tím, co od rodičů mám, dokážu vychovat své děti. Ale proč se s tím spokojit a nepokusit o něco jiného.
Knížky typu "Jak se zamilovat do toho pravého" jsou vážně úplně o něčem jiném :)).
 Pavla3 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(28.11.2006 16:24:35)
Ivule,
já si myslím, že tak jak se mění modely společnosti, tak se spolu s tím mění i styl výchovy. A jsem si 100% jistá, že demokratičtější (liberálnější) styl výchovy než byla našich rodičů volí naprostá většina dnešních rodin, bezohledu na to jestli absolovovali nějaké kurzy či četli příručky. A pokud máš v sobě některé přístupy z rodiny tak silně zakódované tak je pod vlivem nějakého kurzu, nezměníš. Leda s obrovským sebezapřením. To je ale pak na celkovou změnu životního stylu.
Podle mě pokud někdo dělá ve výchově dětí zásadní chyby, dělá je i na mnoha dalších úsecích života. A pak je lepší začít cvičit jógu. Jde o to získat vnitřní klid a sám se chovat líp, neboť nejznámější a nejobecnější výchovná poučka zní "nejdpodstatnější část výchovy je vlastní příklad".
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(29.11.2006 22:50:01)
Tak pozor, nemluvím o zásadních chybách ve výchově, ale jen chybách.
A pokud se mohu vyjádřit ke své osobě, tak já kupříkladu dokážu změnit způsob komunikace se svým dítětem jen na základě semináře nebo přečtené knížky (kvalitní, samozřejmě). To zas tak těžké pro mě není, jen je nutné si uvědomit, že to co dělám, není ten správný způsob a lze postupovat i jinak. Ale k tomu potřebuju ten feedback z vnějšku :).
 Petru 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(27.11.2006 14:18:23)
Mirko, zaujal mě ten věk 8 let u Tvého syna. Kdysi dávno jsem četla, že holčičky mají kolem 6-7let jakousi malou pubertu (řekněme dospívání do dalšího stadia - třeba školního věku), že pokoušejí vlastní tatínky, dělají na ně oči a je na rodičích, jaký je jejich vztah, pokud si to někdo z nich všimne, jestli ten vztah přetrvá. Asi to zní všelijak, ale je to už dávno, co jsem to četla. Minulý týden jsem byla ve školce na setkání rodičů předškoláků s paní s poradny. Ta tam řekla zajímavou věc,( kterou všichni známe, ale až z dob puberty kolem 12-16 roku dětí, že chlapečci dospívají o něco později.) - Ona řekla, že je normální, když chlapci jsou zralejší pro školu o rok později než dívky. To ale neznamená, že nejsou inteligentní. INteligence se nerovná zralosti, jak zdůraznila.
A co ty dětské vzdory kolem 3-4. roku věku. To všichni známe už asi i z vlastní zkušeností. Zřejmě v těchto letech se dítě hodně mění, "dozrává" a potřebuje nové vymezení hranic. V tu chvíli asi musí přijít víc autority, aby se mohla rozvíjet demokracie. Je to jako, když se stěhujete. Nejdřív se musíte přemístit a pak začnete uklízet a přerovnávat věci, podle svých potřeb.
Teda to je teorie, to sem zas něco vykvákla, no nic, mazat už to nebudu.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(28.11.2006 0:25:42)
Aha, teď koukám, že tu vlastně píšeš to, co já před chvílí :))
 Zuzana + kluk04 + holka06 


Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(29.11.2006 19:27:31)
Pavlo 3

V některých situacích je možná autorita nutná, ale tento příklad je sporný. Vaše děti budou sice déle na výletě, ale děti vašich známých budou mít možná z dlouhodobého hlediska určitý náskok. Dvě hodiny samostatného výběru oblečení, oblékání a vybírání hraček totiž nejsou ztrátou času, nýbrž důležité trénování některých schopností, zejména schopnosti samostatně rozhodovat. Kde jinde a jak jinak se mohou něco takového naučit? Ve škole? Nebo snad později v nějakých manažerských kurzech a příručkách? Tímto jednoduchým pragmatismem a pohrdáním teoretickými poučkami možná svým dětem ledacos ulehčíš, ale nevím, zda je to opravdu cílem tvé výchovy.
 *Hany 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(29.11.2006 23:07:43)
Zuzko,
dvě hodiny samostatného výběru oblečení, obouvání a vybírání hraček jsou ztrátou času a rozhodně nejsou tréninkem schopnosti samostatně rozhodovat. Spíš jsou testováním toho, co všechno rodiče vydrží (a v některých případech dětem projde docela dost, což je škoda). V rodinách, kde děti nedostaly žádné rozumné hranice a v podstatě vládly rodině, jsou teď nešťastní rodiče, ale i puberťáci.

Dřív jsme s dětmi nachystali všechno oblečení a věci do školy (na výlet) včas a nikdy nebyl problém se včas vypravit. Teď si o všem rozhodují samy a nepozoruju, že by dvě hodiny seděly na zemi a byly zoufalé z toho, že se nenaučily rozhodovat. Jen pohorky a nepromokavou bundu jim pořád musíme cpát "násilím".
 Zuzana + kluk04 + holka06 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(30.11.2006 15:37:41)
Dvě hodiny jsou asi opravdu hodně – věřím, že to byla spíš určitá nadsázka, ale přesto si myslím, že by děti měly od batolecího věku dělat spoustu věcí samostatně. Ano, pro rodiče je to náročnější. Musí víc čekat, víc uklízet, napravovat napáchané škody na majetku. Náš dvouletý syn se včera večer třeba sprchoval a myl si hlavu. Tím nechci nikomu vnucovat, jak je šikovný (je to trochu kovbojka a neobejde se to bez určité pomoci, co si budeme povídat) – jenom takový příklad naší výchovy. Nejde o to, že děti „nemají hranice“ a „vládnou rodině“, nýbrž o to, že mají větší míru samostatnosti. Snažíme se co nejmíň rozkazovat – radši dáváme na výběr ze dvou alternativ, aby měly možnost se rozhodnout – a tím aby pocítily, že jejich rozhodnutí má také nějakou váhu. Takže neřeknu – „budeš jíst jogurt a hotovo“, ale zeptám se: „chceš jahodový nebo meruňkový?" Když si vybere jahodový, jiný už mu nedám. Moje dítě nepotřebuje bůhvíjaké trapné vychvalování, když se naučí básničku, nýbrž potřebuje, abychom ho brali vážně v každodenních činnostech a rozhodnutích. Je to fuška, ale je to naše přesvědčení.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: Re: Liberálně... 

(28.11.2006 0:19:48)
Mirko,
já si myslím, že demokratická výchova není o tom, že dítěti vše dovolím a pouze ho upozorňuji, že následky si ponese sám. I při demokratické výchově rodič prosazuje svoje "oprávněné požadavky", ale jinou formou, než při autoritativní výchově. S vynecháním různých zákazů, příkazů, varování, mentorování a jiných autoritativních prvků, které dítě akorát dostávají do opozice proti rodiči. V takovém případě se dítě buď podvoluje autoritě, nebo se vzpouzí ještě víc. A to demokratická výchova nechce. Navíc demokratická výchova se neobejde bez dostatečného přísunu informací a vysvětlení, proč je ta která věc po dítěti požadována. No jo, je to mnohem složitější.
Chtěla jsem říct, že to, proti čemu brojíš ty společně s Pavlou 3, není demokratická výchova, ale právě ta liberální.
 Kiki, 1 dcera 
  • 

Re: Liberálně... 

(29.11.2006 15:12:29)
Mluvíte mi z duše. Máte ve všem pravdu. My jsme taková "nemoderní" rodina. Máme se rádi i po 20 letech manželství a máme 18ti letou dceru. V životě jsme prožili více těch těžkých chvil, než těch klidných a dobrých. Vždy jsme to nějak ustáli a náš dobrý vztah se ještě prohloubil. Naše manželství není založeno ani na povrchnosti, či vypočítavosti. Nepotřebujeme předmanželské smlouvy a peníze jsou společné. Ve stejném duchu vychováváme i dceru. Je úplně jedno, jestli je totalita nebo demokracie, svůj vnitřní morální kodex máme v sobě. Poradím Vám slovy Betty Mac Donaldové, jejíž moudrost je stále aktuální: "Nepusťte dítě na mejdan, nepůjčte mu klíče od auta, ale zahrňte ho láskou". Opravdu to není klišé. Na světě nikdy není dost lásky pro děti. Nám se to zatím vyplácí. Jsme trochu přísní, ale i shovívaví, respektujeme osobnost dítěte, ale trochu se snažíme mu poradit a nasměrovat ho, ale hlavně vytváříme domov, kde je azyl, láska a jistota.











 Zuzana + Terezka 
  • 

Dost špatný článek 

(26.11.2006 12:58:11)
Zdravím, přijde mi, že pisatelka měla článek za domácí úkol a velmi kostrbatě a nezajímavě tu popsala téma, na které se píší celé knihy. Jsem zvyklá číst knihy pana profesora Matějčka a paní J. Prekopové a i když autorka používala výrazy jako "nomický, idiosynkrasie či koreluje" článek na mě působil jako povrchní blábol. Čtenáři Rodiny jsou zajisté rodiče snaživí a svůj přístup k výchově řeší denně. Takže čtení tohoto článku pro mně byla ztráta času.
 Petru 
  • 

Re: Dost špatný článek 

(26.11.2006 13:02:14)
Pro mě ne, protože nestíhám přečíst všechno od pana Matějčka a protože tenhle článek se na věc díval trochu víc zeširoka. Tím mi dal další prostor pro přemýšlení nad výchovou dětí.
 Cat + Michael 9.4.2005 


blabla bla 

(26.11.2006 21:01:12)
pripada mi to jako clanek z odborne knihy, to same jsem nekolikrat behem studia sprtala nebo cetla. Chtelo by to, aby si autorka poridila deti a vlozila svuj nazor. To, ze existuji 3 typy vychovnych schemat uz dnes asi vi kazdy....ale co pak udelat s ditetem lezicim na snehu a vztekajicim se u demokratickeho typu vychovy? Nechat zmrznout a lezet a nebo mu dat co chce?

Clanek mi proste nic noveho neprinesl, skoda...

Catherine
 Sylvie 


Re: Re: blabla bla 

(26.11.2006 22:14:59)
Jak chceš odvést pozornost dítětě, které se vzteká a nevnímá, co se kolem něj děje, resp. při pokusu o kontakt se vzteká ještě hlasitěji? V konečném důsledku by se mi děcko válelo po sněhu ještě dýl, než kdybych ho tam rovnou nechala vyvztekat ;o)
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(26.11.2006 22:52:37)
Madelaine, jasně :o) Já zas napsala zkušenost u mých dětí ;o) Já bych své děcko asi bafla a odnesla (mám malé a lehké děti), a přitom bych doufala, že se mi nevysmykne a nespadne. To je ovšem použitelné, pokud bych si to mohla dovolit vzhledem k ostatním dětem, ne vždycky je možné, abych obě ruce zaplnila jedním děckem. Anebo bych ho nechala ve sněhu a doufala, že ho vztek přejde dřív, než stihne nastydnout...
 Evelyn1968,2děti 


Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(26.11.2006 22:31:03)
Tak moje děti při vztekání taky nereagovaly a nevnímaly. Podle mě nejlíp zafunguje dítě odnést někam stranou (do tepla a do klidu) a nechat vyvztekat. Měla jsem na to i takový "hmat", aby mě za 1. dítě moc nepokopalo a
za 2. aby mi nespadlo a ještě si nerozbilo hlavu o chodník. Když u toho nebyly diváci, zvládala jsem to s přehledem, horší byly komentáře okolí.

E.
 Jana (2 děti) 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(27.11.2006 9:18:45)
U mích dětí zabíralo něco ve smyslu: "Hele, mě nevadí, že se tu válíš, ale nechceš se první nasvačit (napít čaje, kousnout tatranky a pod.), pak si sem můžeš zase lehnout." A přitom to chtělo mít naprosto normální výraz, tedy jako že se nic neděje. Ne vždy se nechali zlákat, ale většinou o té nabídce alespoň přemýšleli.
Jednou asi osmiletý syn trucoval manželovi před domem a nechtěl jít domů. To byla jeho oblíbená reakce, když měl pocit, že se mu křivdí a on je v právu. Prostě jenom stál na rohu a nemluvil. (nepamatuji se kvůli čemu) Manžel to zkoušel po dobrém i po zlém, nakonec zbaběle zavolal mě do práce, ať něco udělám. Požádala jsem ho, aby mu donesl mobil a pak jsem synovi vynadala, že tam stojí bez svetru jenom v bundě. A že si má pro ten svetr dojít domů a pak tam může stát. O trucování ani slovo, jenom o tom, že není oblečený a musí mu být zima (byla). Prý jenom na manžela zařval "Tak dobrá" a šel se domů obléct. Když si pak znova obouval boty, aby šel zase trucovat ven, prý se rozbrečel a pak tam prý seděli s manželem v chodbě a objímali se. Už ho to přešlo, ale bylo to příšerné období. :-)

 Petru 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(27.11.2006 9:45:29)
Vypadá to tak, že je dobré dítě v prvním momentě odpoutat od jeho problému (mám utajeného)- odvést pozornost tím, co na dítě nejvíc platí. U někoho to může být trapný dospělý, jinde jídlo, oblečení. Pak by ale mělo přijít nějaké vysvětlení nebo aspoň pokus vyslechnout dítě, co se mu stalo. Nemusí to být bezprostředně po uklidnění, to už zase záleží od jednotlivých dětí, a ty musíme znát především my - rodiče.
1. odvedení pozornosti od problému nebo celého dítěte z místa
2. zamyšlení se nad důvodem vzdoru - od rodiče i dítěte (podle povahy)
3. zkusit to s dítětem probrat, navrhnout řešení (přiměřené věku dítěte a jeho citům)
Včera jsme s dcerou(7let) u oběda řešili to, že se rozbrečí, když si z ní děláme legraci. Tak jsme se dohodli, že si budeme dávat pozor, abychom to nedělali, ale když si nedáme pozor, tak poneseme následky i my, protože budeme muset poslouchat její pláč, který nás mrzí. Ona si zas musí dávat pozor na to, aby často neplakala kvůli maličkostem, jinak výsledek bude, že nás to rozlítostní a budeme na ni křičet, a to zas nemá ráda ona.

Vím, že to není příklad nad všechny, je to jen náš příklad řešení situace u sedmiletého dítěte. Komu se to nelíbí, ať .... to nečte. A nebo mi vynadá, takovou virtuální nadávku snad unese i moje maličkost.
 Jana (2 děti) 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(27.11.2006 11:11:39)
Tak to je přesně ono, vyjádřila jsi hezky. :-)
 petru 


Re: Re: Re: blabla bla 

(26.11.2006 22:32:13)
Zkus se válet sama, jestli to dokážeš a řvát víc než dítě.

Tady na těch diskusích je spousta takových, co to dokážou, někteří bohužel jen velmi anonymně.
 petru 


Re: Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(26.11.2006 23:13:04)
Promiň, právě že na sněhu to moc anonymně nejde. Ale tady na diskuzích to jde. A já si myslím, že je škoda, když to někdo nedokáže ve skutečnosti, ale tady je mnoho lidí prorokem. Teď nenapadám Jardu, jen jsem bez dovolení použila jeho výraz.
Víš, Madelaine, nevadí, že jsme anonymní, od toho je tento svět. Vadí, když se stydíme za své názory mezi lidmi, kolikrát i mezi nejbližšími.

Konkrétně, jednou jsem zkusila se lehce anonymně (bo v zahraničí) válet po parkovišti a řvát jako pominutá. Tos měla vidět, jak dětičky zpozorněly a přestaly dělat to , co se jim na mě nelíbilo.
 Sylvie 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(26.11.2006 23:22:09)
:o))) Petru, já to taky zkusila, byť v anonymitě našeho bytu. Výsledek - dítě řvalo ještě víc, neb krom normálního vzteku už nevím kvůli čemu bylo ještě navíc naštvané, že si z něj dělám legraci ;o) A popravdě řečeno sama jsem se cítila dost blbě, protože mi to v tom okamžiku najednou přišlo jako dost velká podpásovka vůči dítěti.
 Evelyn1968,2děti 


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(26.11.2006 23:28:45)
Sylvie, my jsme syna zas jednou natočili kamerou:o), pak jsme mu to za pár dní pustili a on se tvářil, jako že to je někdo úplně jiný:o), vůbec se k tomu nehlásil.

E.
 Petru 
  • 

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: blabla bla 

(27.11.2006 0:23:01)
Sylvie, nevím, možná to bylo tím, že to nebylo é dítě a možná proto, že to sledovali i další lidé, před kterýi se hclapec zastyděl. Možná to je podpásovka, ale s tím se netrap. V životě si tvé děti zažijou jistě mnohem víc podpásovek a tak je můžeš začít trénovat dřív než život. Jinak je pravda, že ani mi to nebylo příjemné. A taky moje děti nemají radost, když si z nich dělají srandu právě rodiče. Bavili jsme se o tom právě dneska u oběda.
 Iva, syn a dcera 
  • 

a jak vypadá ta demokratická výchova 

(26.11.2006 22:28:40)
Tak tenhle článek je jako všechny ostatní, pěkně popsal nevhodnou autoritářskou výchovu, vybarvil nevhodnou liberální výchovu a na závěr sdělil, že výchova má být demokratická, ale jak ta vypadá, to už jsme se nedozvěděli. Mohl by tedy autor laskavě věnovat ještě trochu času nám, neschopným matkám a vysvětlit nám, jak ta demokratická výchova vypadá? Nejlépe na příkladech: Co s batoletem, které při oblíkání křičí:" Ne, já neci." a stahuje si už pracně natažené rukavice a kalhoty. Co se školákem, který se demokraticky rozhodne, že dnes ho domácí úkoly nebaví a tak je neudělá? Co s chlapcem, který odhodí svetr a bundu na zem a jejich zavěšení považuje za zbytečnou ztrátu času a nemožný výmysl slaboduché matky? Považuji své děti za celkem poslušné, ve škole bezproblémové a okolím jsou považovány za klidné, ale v některých situacích prostě nevím, jak se zachovat demokraticky. Možná je to tím, že jsem vyrostla v nedemokratické společnosti.
Tak dočkám se vysvětlení?
 Evelyn1968,2děti 


Re: a jak vypadá ta demokratická výchova 

(26.11.2006 22:35:25)
Se školákem je to podle mě už jednoduché, prostě demokraticky mluvit, mluvit a mluvit:o))). Asi mám štěstí, ale syn si od určitého věku nechá všechno vysvětlit, dá se s ním mluvit, ale někdy je to do zblbnutí a chce to pevné nervy:o). Od dob batolete zmítajícího se na sněhu je to ale pokrok:o).

E.
 Evelyn1968,2děti 


Re: a jak vypadá ta demokratická výchova 

(26.11.2006 22:36:47)
Se školákem je to podle mě už jednoduché, prostě demokraticky mluvit, mluvit a mluvit:o))). Asi mám štěstí, ale syn si od určitého věku nechá všechno vysvětlit, dá se s ním mluvit, ale někdy je to do zblbnutí a chce to pevné nervy:o). Od dob batolete zmítajícího se na sněhu je to ale pokrok:o).

E.
 agnes 
  • 

Re: Re: a jak vypadá ta demokratická výchova 

(26.11.2006 23:17:18)
...Ha ha ha... vysvětlit, vymluvit...
 Ivana Procházková 


Re: a jak vypadá ta demokratická výchova 

(27.11.2006 1:43:41)
Ivo,
přečti si tu, v této diskusi již zmíněnou, knížku "Respektovat a být respektován". Skutečně tam hodně odpovědí na své otázky najdeš. A můžu potvrdit, na moje 2-leté batole "demokratický" způsob komunikace účinkuje.
Poté, co jsem příkazy a rozkazy nahradila konstatováním situace "když se nandavá plína, musí se ležet na podložce", otázkami typu "oblékněš si tričko sama nebo ti ho oblékne máma?" aj., zkrátila se nám doba ranního oblékání o 50%!!!! Sama bych tomu nevěřila, kdybych to nezažila. Samozřejmě vysvětlování taky, ale spíš jen prosté předávání informací, ne nějaké mentorování..
Tak hodně štěstí :).
 Petru 
  • 

Re: Re: a jak vypadá ta demokratická výchova 

(27.11.2006 14:01:52)
Ivule, díky Tvému příkladu, mě napadl moc hezký způsob, jaký používá moje kamarádka. Zapoji děti do oblíkání tak, že to vypadá, že si můžou podvědomě myslet, že bez nich by to nešlo, že pracují taky. Třeba, když jdou ven, tak jim včas řekne, ať si donesou botičky, bundu, čepici a pak jim pomůže s oblíkáním.
Když jdou spát, tak řekne, že půjdou uklízet hračky, ona zatím třeba uklidí obývací pokoj a pak jim jde pomoc.
Moc se mi její styl jednání s dětmi líbí a na děti (kluk i holka) zabírá. Problém je ale, když mají její děti hlídat další lidé, kteří tohle neumí. To pak chlapečka nikdo nechce hlídat, protože si najednou začne prosazovat svoje.
 Ivana Procházková 


Re: Re: Re: a jak vypadá ta demokratická výchova 

(27.11.2006 23:54:23)
Hmm, v poslední době taky narážíme na problém při hlídání..

Se mnou se dítě teď už prakticky skoro nevzteká, ale když je hlídané, tak to v poslední době bývá prakticky jeden hysterák na každé hlídání. Což je docela dost. :(( Zřejmě asi jde o nevýhody demokratické výchovy (nebo spíš pokusů o demokratickou výchovu - pořád se jí učím :).
 Levandule 
  • 

Re: a jak vypadá ta demokratická výchova 

(27.11.2006 14:42:26)
Zřejmě jste přehlídla větu o tom, že dítě musí nést zodpovědnost za své chování, samozřejmě úměrně k věku. A to je celé kouzlo výchovy - důraz na osobní zodpovědnost. Největší problém máme my dospělí, protože tohle nám nikdo neřekl.
 autorka 
  • 

Re: a jak vypadá ta demokratická výchova 

(27.11.2006 15:59:46)
Tak na přímou výzvu ještě jedna moje reakce :-) jak s dětmi jednat demokraticky nejde vysvětlit několika větami. První stupeň je ale si uvědomit, že takto jednat chci. Vedu na to celý 18ti hodinový kurz. Pokud bys chtěla nějakou konkrétnější radu - informaci - můžeš mi napsat mail - eliska.vondarckova@centrum.cz
 Iveta + Danielka 2/05 
  • 

Kurz efektivní výchovy 

(28.11.2006 14:04:08)
Chci Vám všem z celého srdce doporučit Kurz efektivní výchovy paní Elišky Vondráčkové, který mi ukázal, jak vychovávat děti a mít z toho dobrý pocit. Demokratická výchova není "stručný návod z kuchařky". Vše, co člověk v tomto směru dělá, stojí hodně úsilí a přemýšlení, ale výsledek je radostí pro všechny zúčastněné.
Iveta

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2023 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.

Publikační systém WebToDate.