Sonda | •
|
(20.2.2016 18:13:05) Inkluze ano u dětí s tělesným či smyslovým postižením. U dětí mentálním postižením je třeba pečlivě zvážit, zda je to přínosné a zvládnutelné (nejen pro dítě ale také pro ostatní děti ve třídě). Za mne ideálnějši by byly školy (lze spíše u velkých) ve kterých by existovala např. v každém ročníku jedna třída pro děti s mentálním hendikepem se specializovaným a zkušeným pedagogem, určité aktivity by děti mohly sdílet společně se zdravými - družina, kroužky a možná i některé vyučování předměty - výtvarka, hudebka, společně projekty v rámci ročníku apod..
|
Viola |
|
(20.2.2016 19:34:14) To zní rozumně. Pokud se nepletu, dřív se takovým třídám říkalo vyrovnávací.
|
|
kreditka |
|
(20.2.2016 20:32:46) Přesně tak, nechápu co je přínosného na tom že 28 dětí ve třídě plynně čte a učí se násobilkuá zatímco v zadní lavici sedí dítko s DS s asistentkou a učí se první rozpoznávat jednotlivá písmena a sotva sčítá do 10... zákonitě asistentka s integrovaným dítětem musí rušit děti, které sedí před nimi
|
.kili. |
|
(21.2.2016 14:08:50) nejbližěích dvacet let je sociální inkluse v našem školství až na výjimky vyloučena. Zbude jen tyátr a potěmkinovštiny. Osud další let je obskurní.
|
.kili. |
|
(21.2.2016 14:10:01) pt-"..daůších.."
|
|
|
Eržika. |
|
(21.2.2016 21:13:08) Kreditko, to co popisuješ není inkluze!
|
kreditka |
|
(21.2.2016 21:41:24) A co to tedy je? Jak chceš vzdělávat současně děti zdravé a děti mentálně o 3 roky mladší?? To je jako bych vzala půlročního syna a chtěla po něm výsledky jako po čtyřleťákovi je jasný že na stejný úrovni prostě nejsou, každý má svoje potřeby i když podobný cíl... Fakt nevidím v inkluzi význam ani pro zdravé ani pro mentálně postižené. Nemluvím o dětech s tělesným postižením....
|
arsiela, |
|
(21.2.2016 22:03:48) Kreditko,ale to o čem píše Eržika vážně funguje.Kamarádka má dceru integrovanou v takovéhle škole,přešla z praktické a zvládá v pohodě.Nikdo z toho problém nemá.Ale rozhodně to nepůjde při dnešním způsobu výuky na klasických základkách.To bude jeden obrovský malér.školy zhusta nechtějí integrovat nemají s tím zkušenost a rovnou maj dělat inkluzi.
|
kreditka |
|
(22.2.2016 10:07:47) Arsielo chceš mi říct že dítě s mentálním postižením stíhýá učivo společně s ostatními, že asistentka celou dobu mlčí a neruší děti sedící před ní či přes uličku vedle ní? Jo věřím že matka integrovného dítěte spokojená bude, ale co ti ostatní???
|
Eržika. |
|
(22.2.2016 11:43:39) Kreditko, jenže takto to v inkluzivní škole rozhodně nevypadá.
V inkluzivní škole není ticho a děti nesedí v lavicích. Pracují ve skupinkách, dvojicích i jednotlivě po celé třídě. Učitel přechází mezi skupinkami a žáky. Asistent je u žáka nebo skupinky, která to aktuálně nejvíc vyžaduje.
Děti se neučí také stejné učivo, pravděpodobně mají stejný okruh. Ale zatímco jedna skupinka řeší složitou slovní úlohu, druhá dvojice hraje hru na sčítání, někdo vyplňuje pracovní list a někdo se učí na pomůcce základní násobení...
Je to efektivní a funguje to (jedno dítě 5 roků, nyní "běžná", druhé již šestým rokem).
|
Pam-pela |
|
(22.2.2016 12:13:14) Eržiko, ale učitelé (u nás, nevím, kde žiješ) nejsou schopni takto pracovat, nikdo je to neučil, neučí, nemají kde to okouknout, nacvičit. Asi se teď dotýkám nějaké části kantorů, kteří tenhle způsob práce zvládají a praktikují, ale většina fakt ne.
|
Eržika. |
|
(22.2.2016 14:24:11) Však neříkám, že to učitelé umí. Neumí.
Ale říkám, že to lze.
|
Ivka (dva kluci) |
|
(23.2.2016 15:49:09) Eržiko, jelikož máš s inkluzí pozitivní zkušenosti (byť tedy nepíšeš přímo o mentálně postižených dětech), je velká škoda, že pořád ve všech diskuzích jenom opakuješ, že to LZE...ale řada diskutujících (včetně mě) se spíš ptá PROČ to tak dělat, KOMU je to prospěšné a ČÍM přesně. MOJE zkušenost s inkluzí (ano, je to tak opravdu školou nazýváno), je opravdu o tom učení se "vedle sebe"-v zadní lavici s asistentem, nikoli "spolu", a popravdě nevidím prospěch pro nikoho ze zúčastněných. Netýká se to samozřejmě vozíčkářů, kteří jsou snad kromě tělocviku zapojeni do všech aktivit (nejen do výuky, ale i sociálně do kolektivu) a asistent vlastně jen "vykrývá" ten jejich handicap.
|
Eržika. |
|
(23.2.2016 19:59:28) Ivko, komu je to prospěšné?
Všem dětem ve třídě. Protože se každé dítě učí tím způsobem a v takovém rozsahu, který mu vyhovuje. (nadané, se SPU, s nízkoprahových rodin, se smyslovým postižením,...) A naučí se pracovat i všichni pohromadě.
|
kreditka |
|
(23.2.2016 21:08:21) Nějak se mi nechce v tu pospolitost věřit. U nás ve školce je dítě s DS má asistentku a i kdyby se všichni přetrhli, to dítě niky nebylo v pravém slova smyslu členem kolektivu - nemluví jen vydává skřeky, má sklony k agresivitě, samo se nenají atd.... děti mají tohoto dítka plné zuby, protože už je nebaví nechat se od něj mlátit - asistentka je dítěti sice neustále v patách, ale když si vezme kluk hračku třeba kostku nikdy nemůže asistentka vědět zda si s ní bude hrát nebo ji hodí x metrů daleko do hlavy spolužáka..... naštěstí dítě už jde ze školky pryč do specky, kdyby šlo sem do školy tak je tu 100 % jistota že by někteří rodiče dali své děti jinam
|
Eržika. |
|
(23.2.2016 21:10:57) Kreditko, i já si myslím, že inkluze má své hranice... Ale kde jsou? V každém kolektivu, učteli, systému jinde.
|
kreditka |
|
(23.2.2016 21:13:05) Eržiko dle mého i v dětech, protože to dítě o kterém píši není pro vzdělání jako takové vůbec vhodné, u něj bude úspěch, když se naučí najíst, obléct a pár základních frází
|
arsiela, |
|
(23.2.2016 21:49:56) Kreditko,ale takového dítěte o kterém píšeš se inkluze která se zavádí vubec netýká.To se dál bude vzdělávat podle švp pro specielní zš na specielní zš.Inkluze se týká jen rušení švp pro praktické školy.Ty přechází na upravený vyukový plan pro běžné zš.
|
kreditka |
|
(24.2.2016 17:03:45) Ano jde do specky protože rodiče to tak chtějí, otázka je jak to bude za pár let až místo rodičů budou rozhodovat novodobé soudružky
|
|
|
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(23.2.2016 22:29:37) Eržiko, píšeš
"Ivko, komu je to prospěšné? Všem dětem ve třídě. Protože se každé dítě učí tím způsobem a v takovém rozsahu, který mu vyhovuje. (nadané, se SPU, s nízkoprahových rodin, se smyslovým postižením,...) "
V tomhle 100% souhlasím!!! Ale proč je tak moc důležité, aby to probíhalo v jedné třídě a s jednou učitelkou?
Nerýpu. Snažím se tomu porozumět.
|
|
|
Eržika. |
|
(23.2.2016 20:01:40) Píšu o škole, kde nejsou lavice (tudíž nikdo nemůže sedit v zadní lavici s asistentem) ani známky. Dokonce ani sešity, zkoušení a předměty oddělené po hodinách. I takové u nás jsou.
|
Bambule2 |
|
(24.2.2016 11:54:37) Eržiko a jak to vypadá dál, to je ta třída bez lavic takto i v páté, šesté ? Nějak si to nedovedu představit, snad tak v první, druhé třídě max. A výuka ve skupinkách podle schopností, jak mezi nimi učitelka během hodiny přechází, jak popisuješ výše ? Můžeš to prosím přiblížit ? Nějak si nedovedu představit, že by učitelka chvíli povídala u jedné skupinky (děti z ní samozřejmě budou hlasitě reagovat, protože to je jejich přirozenost min. v prvních ročnících), budou rušit ostatní skupinky, které samozřejmě nebudou samostatně mezitím potichu pracovat, to je utopie - někteří všeho nechají a budou koukat na učitelku, co probírá s tou druhou skupinkou, někteří si budou dělat úplně něco jiného, budou se bavit mezi sebou apod. To by tak chtělo ještě asistenta ke každé skupince, ne ? A hlavně - kdy probíhá ta výuka, která je hlavní ? Protože učitelka má především žákům látku pořádně vysvětlit, od toho tam všichni jsou, to je přeci hlavní účel. To, co popisuješ je možná tak aplikovatelné na procvičování látky, ale ne na samotnou výuku a to v dlouhodobém horizontu. Nedovedu si to prostě v praxi představit a už vůbec ne ve třídě s 28 dětmi. Samozřejmě, že je co na současné výuce zlepšovat a že je potřeba se více zaměřit i na individuální možnosti a potřeby žáků, ale toto, co popisuješ je už zase dle mého názoru druhý extrém. Mám pocit, že se trochu zapomíná, že škola má plnit funkci především výukovou a ne sociální (i když zkušenosti ze sociální interakce mezi dětmi, pokud tam nejsou patologické jevy jako šikana, či agrese, jsou samozřejmě velmi důležité, to nepopírám). To, že jsi sama připustila, že v takové třídě není nikdy klid, či ticho, je také důležité - tím budou velmi ovlivněné děti, které právě ten klid potřebují (klidně to mohou být nadanější děti, ale i průměrnější žáci, kteří se potřebují více soustředit a chvilku jim třeba trvá, než jim látka "naskočí" a pochopí ji...). Takže za mne skupinkování a více individuálního přístupu, proč ne, ale jen jako součást výuky - např. při procvičovávání již probrané látky, kde bude jasnější pak komu to jde lépe/kdo potřebuje pomoci více (nezapomínejme, že Péťa může být nadaný v matematice, ale hůře mu třeba půjde pochopit zrovna b/p v češtině, takže nemůžeme mít děti rozskupinkované dopředu) nikoliv jako způsob výuky jako takový !
|
Eržika. |
|
(24.2.2016 17:10:56) Tak to není. Je třeba se oprositi od toho, že učitel látku vykládá, děti ho poslouchají, tak se látku učí a pak ji procvičují. Jinak funguje to i na druhém stupni - ale prostě jinak.
Zkus si počíst a pustit videa na tomto blogu: http://blog.zsmontessori.net/clanek/jeden-den-v-druhem-trojroci#more-836
|
|
Eržika. |
|
(24.2.2016 17:16:53) "Protože učitelka má především žákům látku pořádně vysvětlit, od toho tam všichni jsou, to je přeci hlavní účel."
Ne, tak to být nemusí: děti si podle svých plánů učiva (každé má jiný a je v jiné fázi jeho plnění) vybírají, které oblasti se budou věnovat, a s pomocí didaktických pomůcek, učitele nebo spolužáků se zabývají učivem, které právě potřebují pochopit nebo procvičit.
|
Analfabeta | •
|
(25.2.2016 13:40:55) "...vybírají, které oblasti se budou věnovat, ... se zabývají učivem, které právě potřebují pochopit nebo procvičit." Cha, cha, chá, takovýhle idealismus neměl ani Komenský! Aby si dítě CHTĚLO procvičovat látku, kterou nechápe - pokud je nad ním nějaká hrozba, pak i může chtít. Třeba se připravuje na zkoušky na střední školu, na maturitu... Ale jsou jedinci, které nedonutí ani hrozba neúspěchu. Znám děti, co zabalily školu ve čtvrťáku před maturitou. Co pak s nimi budeš dělat? Kdo je bude živit, když se samy neuživí? Protože těch nevzdělaných jsou stovky a tisíce, je jich podstatně méně, než těch vzdělaných. Ty už jsi stejně idealistická jako Němci, co mají dojem, že každý běženec, který k nim přichází, je atomový fyzik, lékař, učitel nebho inženýr. A v závěru se ukazuje, že 90% z nich jsou nevzdělanci a nefachčenkové.
|
X__X |
|
(25.2.2016 14:42:01) "...vybírají, které oblasti se budou věnovat, ... se zabývají učivem, které právě potřebují pochopit nebo procvičit."
no právě, tohle mi taky přijde jako protimluv moje zkušenost s mými dětmi je ta, že si vybírají oblasti, které je zajímají, ale co potřebují pochopit nebo procvičit NENÍ v oblasti jejich zájmu (kdyby bylo, nepotřebovaly by to procvičovat). takže DOBROVOLNĚ tyhle oblasti procvičuje akorát nejstarší holka, protože se aktuálně chce dostat na vybranou střední školu a na tu potřebuje zvládnout přijímačky. samozřejmě, její problém je ten, že ještě loni školu vybranou neměla, takže známky žádný zázrak - a díky bohu za frontální učení, protože kdyby si předchozích osm let měla vybírat jenom to, co ji zajímá (protože subjektivně procvičit "nic nepotřebuje", když jí to nezajímá), tak by letos mezery už taky nemusela vůbec dohnat
|
|
|
Ivka (dva kluci) |
|
(26.2.2016 9:58:31) Eržika píše: "Ne, tak to být nemusí: děti si podle svých plánů učiva (každé má jiný a je v jiné fázi jeho plnění) vybírají, které oblasti se budou věnovat, a s pomocí didaktických pomůcek, učitele nebo spolužáků se zabývají učivem, které právě potřebují pochopit nebo procvičit."
Eržiko, upozorňuji, že tato diskuze je o dětech s LMR, s poruchami učení a koncentrace a podobnými handicapy...opravdu si myslíš, že si TYTO děti nastudují svůj plán učiva a samostatně si vyberou a procvičí látku? Já jsem ani v reálu, ani v žádném propagačním videu neviděla ANI JEDNO takové dítě.
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(23.2.2016 20:07:33) Naopak, poté, co mě dvě děti prošli prvním stupněm v tomto duchu, tak si kladu otázku čemu je prospěšná výuka na "klasické" škole. (jedno dítko tam momentálně mám)
|
|
|
|
|
kreditka |
|
(22.2.2016 15:37:18) Eržiko a kde bude dítě integrované? Když ostatní budou po skupinkách dělat násobilku (některé dvěmi, některé osmi) když integrovaný žák jako jediný nebude ovládat sšítání v řádu jedné desítky? Kdo bude chtět být ve skupince s tímto žákem?? To tam učitelka b ude držet děti nátlakem aby si integrované dítě nepřipadalo blbě? Pořád mi chybí ten přínos tohoto projektu
|
Eržika. |
|
(22.2.2016 19:35:55) Kreditko, a proč by měly všechny děti dělat násobilku? Některé děti se učí sčítat a odčítat do stovky (a s nima klidně integrovaný žák z vyššího ročníku), některé pracují s materiálem na základní násobilku, některé dělají slovní úlohy a někdo řeší nějaké složité matematické řady (nadané děti). Najednou, v jedné třídě.
Přečetla jsi si článek v odkazu, tam to paní ředitelka dobře vysvětluje?
|
Kris |
|
(22.2.2016 20:25:54) Podle článku mi to připadá jako malotřídka v jedné třídě místo v jedné škole. Je to hodně náročné pro učitele. Navíc vím, že jedno nebo dvě děti s ADHD dovedou rozložit třídu. Vloni měli známí v první třídě kluka, který fyzicky napadal spolužáky (do krve pobodaní tužkou). Část rodičů dala děti di jiných škol a tříd, zbytek měl smůlu, škola to moc neřešila. Na nátlak rodičů nakonec od nového školního roku ho dali na jinou školu.
Jinak děti se rády srovnávají a chtějí spravedlnost, tedy když Pepina dostane jedničku za sčítání do deseti a Evička dvojku za chybku v násobení, tak to jako spravedlivé nebere. Také rozdělit děti na nejrychlejší, průměr a pomalé je ošidné, protože se může ustálit a je těžké se dostat do "vyšší" skupinky. A když se sejdou soutěživé nebo namyšlené děti, mohou se "nižším" posmívat. A o to víc, čím častěji budou cíleně oddělované skupinky. I když je to z hlediska výuky asi dobré. Naopak někdo bude radši úspěšný v průměru než horší v nadprůměru.
Za mne model rozkastované třídy není ideální.
|
|
|
|
|
Eržika. |
|
(22.2.2016 14:25:28) Takhle nějak to může pak vypadat.
http://pardubice.idnes.cz/skoly-potrebuji-radikalni-zmenu-pomuze-hendikepovanym-i-nadanym-pyt-/pardubice-zpravy.aspx?c=A150124_2133903_pardubice-zpravy_jah
|
kreditka |
|
(22.2.2016 15:43:47) No upřímně mi to přišlo dost zaujaté když sama paní má integrované dítě... ale jo třeba to někde funguje, ale to co popsala autorka článku mě nijak upřímně neoslnilo a jsem ráda že dcera chodí tam kam chodí a inkluze k nám wsnad jen tak brzo nedojde
|
|
Kris |
|
(22.2.2016 20:25:09) Podle článku mi to připadá jako malotřídka v jedné třídě místo v jedné škole. Je to hodně náročné pro učitele. Navíc vím, že jedno nebo dvě děti s ADHD dovedou rozložit třídu. Vloni měli známí v první třídě kluka, který fyzicky napadal spolužáky (do krve pobodaní tužkou). Část rodičů dala děti di jiných škol a tříd, zbytek měl smůlu, škola to moc neřešila. Na nátlak rodičů nakonec od nového školního roku ho dali na jinou školu.
Jinak děti se rády srovnávají a chtějí spravedlnost, tedy když Pepina dostane jedničku za sčítání do deseti a Evička dvojku za chybku v násobení, tak to jako spravedlivé nebere. Také rozdělit děti na nejrychlejší, průměr a pomalé je ošidné, protože se může ustálit a je těžké se dostat do "vyšší" skupinky. A když se sejdou soutěživé nebo namyšlené děti, mohou se "nižším" posmívat. A o to víc, čím častěji budou cíleně oddělované skupinky. I když je to z hlediska výuky asi dobré. Naopak někdo bude radši úspěšný v průměru než horší v nadprůměru.
Za mne model rozkastované třídy není ideální.
|
|
|
arsiela, |
|
(22.2.2016 18:36:16) Kreditko já psala,že se jedná o školu o které píše Eržika.Děti v žádných lavicích nesedí.U frontální výuky na klasických základkách si to představit neumím.Ale to už sem psala.Na klasické základce si nedovedu představit inkluzi ani dětí s fyz.problémem pokud jsou to třeba vozíčkáři.
|
nordica |
|
(22.2.2016 21:42:07) Arsielo, na klasické základce měl můj synodv 1.třídy integrovanou spolužačku Lucinku, těžce a málo chodící o berlích po obrně už v r. 1992! a fungovalo ta naprosto perfektně. Děti se k ní moc hezky chovaly, dávaly na ni pozor, přitom ji ale zapojovaly i do svých her a zlobily tak nějak všichni dohromady. Ale - a to je důležité - byla mentálně naprosto v pořádku. Školy toho typu, které tady propaguje Eržika, ve mně důvěru v pořádné vzdělávání nevzbuzují, na nepřipravenou, ale vyšším rozhodnutím zaváděnou inkluzi nevěřím. Svoje dítě bych do takovéškoly nedala, popř. bych ho odtamtud rychle přesunula jinam. Myslím, že pro maminky, které chtějí samy sebe přesvědčit, že jejich dítě vlastně funguje normálně, je to dobré, ale ostatní rodiče by vždy měli mít na vybranou a ne, že se bude inkluze příkazem zavádět všude. Bohužel to povede jen k tomu, že dost rodičů dá své děti do soukromých škol a tím vlastně naroste kastovnictví ve společnosti. Takže celá idea tím dostane na zadek.
|
arsiela, |
|
(22.2.2016 22:12:50) Nordico ale jo věřím,že to fungovalo.Ale stejně tak ti muže super fungovat integrace jednoho dítěte s lmr.Ale inkluze v obou případech už bude malér.protože se tam nezohlední ta individualita.Já mám syna na vozíku s naprosto normálním IQ a přitom si jeho integraci do normální třídy s 30 dětma neumíme představit.Byla by to katastrofa pro všechny zučastněné a rozhodilo by to vyuku totálně.A to nemluvím o uzpůsobení školy , málokteré je pro vozíčkáře uzpůsobená.Prostě naše školství není na inkluzi vůbec připraveno.
|
nordica |
|
(22.2.2016 23:27:46) Arsielo, ano, byla to už tehdy přízemní vesnická škola bez pater, takže tam to šlo. A souhlasím s tím, že nějakým nařízením z Brusele nebo od ministryně se inkluze nevyřeší, nikdo na to není připravený. Četla jsem s ní o víkendu rozhovor, ona si myslí, že když se jí podaří na Babišovi vyloudit potřebné miliony, tak bude tím pádem vše vyřešené. Ani náhodou!
|
arsiela, |
|
(22.2.2016 23:39:21) No nebude, bude to jeden obrovskej malér.Ale co mě vytočilo totálně je to vyhrožování ospodem,pokud se rodiče nepodřídí rozhodnutí spc.
|
nordica |
|
(23.2.2016 0:15:02) Arsielo, tak to je strašný, už se podařilo Marxové zavést tady norské mravy?
|
arsiela, |
|
(23.2.2016 0:34:53) http://www.novinky.cz/domaci/394324-socialka-se-muze-stat-bicem-na-rodice-kteri-nesouhlasi-s-inkluzi.html?source=FBS
|
|
|
kreditka |
|
(23.2.2016 21:16:05) Cože A já naivka myslela že doba kdy o všem rozhodovaly Zubaté je už za námi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Renata, 2 děti | •
|
(21.2.2016 14:42:39) S inkluzí za současného stavu školství také zásadně nesouhlasím. Školy, potažmo učitelé, se především musejí naučit efektivně a smysluplně vzdělávat průměrné, nadprůměrné a mimořádně nadané žáky. Dokud nebudou zvládat tuto základní funkci, nemá smysl se o inkluzi bavit. Mé dítě chodí do školy s jedním dítětem z "propagačního" videa. Maminka pochopitelně mluví sama za sebe, tak, jak to vidí ona, neboli vyzdvihuje především přínos pro její postižené dítě. Já to vidím ze strany druhé. Mé dítě s diagnózou mimořádného nadání chodí ze školy otrávené a znuděné. Postižené dítě během výuky nestále ruší, občas se válí po zemi a pozornost učitelky i asistentky je směřována především k němu. Ostatním dětem ve třídě je neustále zdůrazňováno, jaký přínos pro ně přítomnost postiženého dítěte má. Já jsem bohužel na žádný přínos nepřišla. Vidím jen, že dětem, které jednou budou toto silně postižené dítě z daní živit, je věnována nesrovnatelně menší pozornost... Toť vše.
|
Eržika. |
|
(21.2.2016 21:11:44) Renato, ale toto, co popisujete, není inkluzivní vudělávání. Inkluzivní vzdělávání je vzdělávání všech žáků dle jejich potřeb. (nadaných, hendikepovaných, SPU).
Nelze aplikovat ve stávajícím běžném systému výuky, kde se všichni děti najednou učí to samé ve stejném rozsahu!
Ale lze to dělat i jinak...
|
Renata, 2 děti | •
|
(22.2.2016 13:34:54) Myslíte si, že 1. 9. přijdou učitelé do třídy, a protože tam budou mít najednou 3 postižené děti a 3 asistenty, přestanou z čista jasna učit frontálním způsobem? Bude trvat minimálně jednu generaci, než se učitelé naučí pracovat s žáky individuálně. Proto v současné chvíli inkluze určitě není na pořadu dne. Obávám se taky, že postižené dítě, které má nyní k dispozici asistentku a přesto se během výuky válí po zemi a vydává neidentifikovatelné zvuky, inkluze nijak neovlivní. Válet se a vykřikovat bude dál...
|
kreditka |
|
(22.2.2016 15:38:03) Mám stejný názor
|
|
|
|
|
|