24.2.2016 11:54:37 Bambule2
Re: Názor k inkluzi
Eržiko a jak to vypadá dál, to je ta třída bez lavic takto i v páté, šesté ? Nějak si to nedovedu představit, snad tak v první, druhé třídě max. A výuka ve skupinkách podle schopností, jak mezi nimi učitelka během hodiny přechází, jak popisuješ výše ? Můžeš to prosím přiblížit ? Nějak si nedovedu představit, že by učitelka chvíli povídala u jedné skupinky (děti z ní samozřejmě budou hlasitě reagovat, protože to je jejich přirozenost min. v prvních ročnících), budou rušit ostatní skupinky, které samozřejmě nebudou samostatně mezitím potichu pracovat, to je utopie - někteří všeho nechají a budou koukat na učitelku, co probírá s tou druhou skupinkou, někteří si budou dělat úplně něco jiného, budou se bavit mezi sebou apod. To by tak chtělo ještě asistenta ke každé skupince, ne ? A hlavně - kdy probíhá ta výuka, která je hlavní ? Protože učitelka má především žákům látku pořádně vysvětlit, od toho tam všichni jsou, to je přeci hlavní účel. To, co popisuješ je možná tak aplikovatelné na procvičování látky, ale ne na samotnou výuku a to v dlouhodobém horizontu. Nedovedu si to prostě v praxi představit a už vůbec ne ve třídě s 28 dětmi. Samozřejmě, že je co na současné výuce zlepšovat a že je potřeba se více zaměřit i na individuální možnosti a potřeby žáků, ale toto, co popisuješ je už zase dle mého názoru druhý extrém. Mám pocit, že se trochu zapomíná, že škola má plnit funkci především výukovou a ne sociální (i když zkušenosti ze sociální interakce mezi dětmi, pokud tam nejsou patologické jevy jako šikana, či agrese, jsou samozřejmě velmi důležité, to nepopírám). To, že jsi sama připustila, že v takové třídě není nikdy klid, či ticho, je také důležité - tím budou velmi ovlivněné děti, které právě ten klid potřebují (klidně to mohou být nadanější děti, ale i průměrnější žáci, kteří se potřebují více soustředit a chvilku jim třeba trvá, než jim látka "naskočí" a pochopí ji...). Takže za mne skupinkování a více individuálního přístupu, proč ne, ale jen jako součást výuky - např. při procvičovávání již probrané látky, kde bude jasnější pak komu to jde lépe/kdo potřebuje pomoci více (nezapomínejme, že Péťa může být nadaný v matematice, ale hůře mu třeba půjde pochopit zrovna b/p v češtině, takže nemůžeme mít děti rozskupinkované dopředu) nikoliv jako způsob výuky jako takový !
Odpovědět